Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Studere et år i utlandet - nært gode skisteder. Tips?
#139585 14/05/2010 12:47 AM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!

Studerer for tiden på NTNU (siv.ing) og har bestemt meg for å ta det 4. studieåret i utlandet. Ønsker en plass som er nært gode skisteder (pudderkjøring!), hvor man samtidig ikke trenger å bruke så mye tid på studiene... smile

Noen her inne som har gjort liknende før, eller tenker og gjøre det? Hvilke land og universitet kan anbefales?

Alternativene er vel i området rundt alpene (Østerrike, Tyskland, Sveits?) eller Canada? Andre land som bør vurderes?

Hadde vært utrolig fint med konkrete tips og erfaringer!

Re: Studere et år i utlandet - nært gode skisteder. Tips?
Erik #139586 18/05/2010 10:30 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Ingen som har gode tips å dele? smile

Erik #139587 19/05/2010 12:07 AM
Medlem
Medlem

Auckland - "city of sails" - er en vakker storby. Den er i tillegg den største på New Zealand, med over 1 million innbyggere. Byen er ansett å være den mest livlige og spennende på New Zealand, og campusområdet til AUT ligger vakkert til i sentrum av byen.

Tror "University of Auckland, New Zealand" har ingått avtaler med NTNU. New zealand virker for meg som et flott land med gode skimuligheter. spesielt på sommeren.

Innsbruck
Erik #139588 19/05/2010 12:37 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis jeg skulle flyttet til Utlandet for å eventuelt studere eller jobbe i en eller annen stor by med tanke på skikjøring så ville jeg bodd i Innsbruck.

Derifra er det kort vei til sinnsykt mye bra og du har en ok stor by.

Erik #139589 20/05/2010 4:15 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Innsbruck helt klart.Et lite mekka i Europa når det kommer til ski, klatring og sykling i Europa. Utrolige muligheter sommer som vinter og et sinnsjukt stort miljø for alle de forskjellige sportene. Eneste haken er at det nesten ikke fins studier i Innsbruck på engelsk. På universitetet der foregår alt på Tysk såvidt jeg har forstått

Erik #139590 23/05/2010 6:50 PM
Erik Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Gode forslag. Takk.

Noen som har erfaring med universitetet i Innsbruck eller Auckland? Har hørt enkelte krever svært mye jobbing gjennom skoleåret, og da blir det plutselig ikke like morsomt...! :)(Mener å ha lest at noen her på forumet har gått på Ntnu og tatt studieår i utlandet...)

Erik #139591 23/05/2010 11:50 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Da eg skulle finde utdannelse med skitid, faldt øjnene på Genéve som er centralt placeret fht. Mt. Blanc massivet og mange andre fine områder i Frankrig og Schweiz. Grenoble er også en super mulighed, det hovedbyen i Isère i regionen "Rhône-Alpes" i Frankrig.

Jeg så på hvilke universiteter der var placeret "rigtig", og så på deres "placering"/rykte inden for fagmiljøet. Universiteterne i Genéve og Grenoble har stærke fagmiljøer inden for mange områder.

Du må bare være OBS på at ikke alle universiteter anerkjenner de norske høgskolers utdannelser, så det kan være vanskelig å få melde sig opp på kurs. Men det er nok noget studieveilederen din har styr på.

UNBC
Erik #139592 26/05/2010 1:02 PM
Fersking
Fersking

Var nær ved å dra til Northern British Columbia i Canada for en stund siden da de hadde utvekslingsavtale med HIL, men de kunne ikke erstatte de fagene jeg måtte ha for å fullføre bachelor. Fikk ikke sjekka mulighetene rundt der noe særlig siden det aldri ble en plan, men fjell er det sikkert. Om man finner noe i Vancouver er man ganske nærme Whistler mener jeg, men jeg er ikke kjent i Canada.

UBC
Erik #139593 01/06/2010 9:55 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

University of British Columbia har et utrolig fint campus og gir deg enorme skimuligheter - det ligger ca 2 timer fra Whistler. Mt Baker er heller ikke langt unna. Vet at noen norske universiteter har utvekslingsavtale med UBC, godt mulig at NTNU har det.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå