Vedr. bredde og bæreevne: kjører du fort nok bærer alt. Kjører du sakte bærer ingenting. Har selv Corvus i år, og selv med min vekt krever den litt fart for å komme opp på snøen. Hvis jeg kjører sakte blir den liggende i en slags "halv-plan" - og da foretrekker jeg heller at den ikke bærer! Med litt fart er den veldig bra.
Skal du bære 100 kilo i sakte fart bør du gå for det bredeste brede...men da får du en spesialski for pudder, som er langt fra optimal til andre ting. Nordica Jah Lov, K2 Darkside eller Black Crovs Sevun er kanskje de mer allsidige du kan gå for. Har prøvd Nordica'en og Sevun'en og de er faktisk ikke så ille i bakke heller, så lenge det ikke blir for bratt. Når det er bratt og hardt likte ikke jeg disse skiene....
Guiden vår i Zermatt hevdet hardnakket at han ikke trengte mer en 80mm under foten siden det sjelden var mer en 25cm løssnø i Zermatt....
Ski er en fryktelig personlig greie. Det som gjør det ekstra vanskelig er at skiene man kjører på også endrer hvordan man ønsker å kjøre. Med de korte bakkeskiene mine kjører jeg kort skjærende svinger, men corvus liker jeg å dra på - med Coomba'en likte jeg å leke meg i pudder. Om man foretrekker trygghet, lekenhet, pop, svingvilje osv vet man bare selv.
Når jeg tenker meg burde du kanskje bare slå til å kjøpe en Black Crows Sevun, og heller kjøpe et par brukte bakkeski (av litt bedre kvalitet enn det du har) når du føler for det.
Du kan eventuelt prøve ski på et testsenter - men det tar tid å kjøre seg inn på et par ski...så det gir kanskje ikke all verden.