Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Freeride ski til nybegynner
#139349 17/04/2010 1:06 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal ha meg nye ski til neste år. Har et par Techno Pro XMC 500 carving ski på 165 cm. Disse synes jeg blir for nervøse og ustabile utenfor løypa og i oppkjørte løyper. Lånte noen Vølkl Karma ski på 177 cm noen dager på tampen av sesongen i år og disse synes jeg var mye bedre å kjøre på både i og utenfor løypa. Vil ha meg noen ski som tåler å kjøres utenfor løypa, men som samtidig passer bra for en som kjører forsiktig og ikke særlig fort. Vil ha noen ski som kan hjelpe meg til å komme utforbi løypa både i pudder og oppkjørt terreng (er endel i Røldal). Veier ca 100 kg og er 186 høy.

Noen som har noen anbefalinger? Har tenkt på K2 Sidestash, Coomback eller Vølkl Gotama. Gotama har litt stor svingradius, krever den stor fart for å gi god respons?

Så en som mente at brede ski er bare lettere å kjøre på for nybegynnere. Må innrømme at jeg stort sett skrenser også på carvingskia, så grep på is er ikke så relevant uansett. Kanskje jeg likegodt kan gå for noen skikkelig brede ski så pudderdagene kan nytes til fulle?

Takknemlig for alle synspunkter og tips!

Re: Freeride ski til nybegynner
plogmaster #139350 19/04/2010 10:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Prøvde noen Fischer Atua i Røldal i helgen med 96 mm bredde. Likte de veldig godt i løypa og der snøen var litt pakka, men synes ikke jeg fikk nok flyt i løssnøen. Noen som har noen tips til brede ski som gir god flyt, men som samtidig er lett å svinge på og lettkjørte?

plogmaster #139351 19/04/2010 10:57 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du kan jo kikke på Salomon Lord. Jeg prøvde den i påsken, og den fungerer veldig greit både i bakken og utenfor. Veldig trygg og god ski å kjøre på.Har mine tvil om hvor godt den fungerer i dyp pudder, selvom den har en liten rocker foran.

plogmaster #139352 19/04/2010 11:23 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for gode forslag. Salomon Lord hadde sikkert vært glimrende for meg på litt hardere underlag og oppkjørt pudder, men tror ikke 86 mm vil bære meg. Veier 100 kg, så må nok ha litt bredere tror jeg.

Line Prophet 100 virker spennende. Noen som vet om det er noen importører som pleier ha demo på disse?

plogmaster #139353 20/04/2010 2:09 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Kjenner ikke til importøren, men har fått høre at det er en kjempe ski. Veldig allsidig og flyter godt i pudder. Du kan evt prøve storebroren til Lorden også, Shogun. Den er 100mm under foten, vunnet masser av tester!

Personlig svipper jeg mellom Prophet 100 og Shogun til neste sesong;)

Black Crows
plogmaster #139354 20/04/2010 8:45 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Obsethed vil være altfor myk for en som veier 100 kg. Jeg veier selv 100kg og kjører på Black Crows Corvus. Dette er en ski jeg kan anbefalle på det sterkeste, god flyt og høy stabilitet, men samtidig lettkjørt. I år finnes den kun i 196,5 cm, men til neste år kommer den i en litt kortere versjon (tror det var 187cm). Se evt på Navis 186. Finnes en del gode tilbud på disse på nettet nå, feks www.bodoadventure.no

plogmaster #139355 20/04/2010 9:11 AM
Ringrev
Ringrev

Det meste vil nok bli bedre enn det du har nå vil jeg tro - både i og utenfor bakke.Til ditt bruk ville jeg ha valgt en all-mountain ski, ikke en freerideski - men det er sikkert mange som er uenig. Flere jeg kjenner skryter av K2 Hardside. Volkl Mantra tror jeg også vil være en ski som kan passe.Blizzard Titian Crounus er en annen ski du kan se på.

Obsethed er en god ski til det den er laget for, men jeg vil hardnakket hevde at den langt fra optimal i bakke (hadde den selv). For å kjøres godt må den også kjøres ganske aggressivt.Coomba(ck) hadde jeg selv. Jeg synes den ble for myk til bakkekjøring. (Jeg veier 85kg, men har et kraftig kantisett når det trengs).

Utenfor bakke gjør rocker og bredde på skiene alt mye lettere når det ikke er hardt. Når det er hardt eller i bakke må skiene kantes mye mer bestemt og man må være mer påpasselig med tyngdefordelingen for at de skal kjøres bra.

Jeg synes carving er utrolig gøy - og noe man får gjort mye oftere enn pudderkjøring...det er ikke så ofte det er løssnø. At du ikke fikk carvet med skiene du har skyldes nok litt teknikk og litt ski. En ski som ikke er vridningsstiv vil føles uttrygg og vil ikke holde skjæret godt. MEN...en god carvingski er sjelden god løssnø ski. All mountain skiene er et kompromiss - bra til alt men ikke fantastiske til noe (bortsett fra oppkjørt løype)

Har du sett på å kjøpe to par ski? Et par gode bakkeski og et par brede freerideski? Er det hard velger du bakkeskiene, og freerideskiene hvis det er mykt. Kjøper du brukt kan du få det veldig billig. Kjøpte selv ett/to år gamle racingski som nye kost rund 10000 for 2000...

plogmaster #139356 20/04/2010 9:29 AM
Ringrev
Ringrev

Vedr. bredde og bæreevne: kjører du fort nok bærer alt. Kjører du sakte bærer ingenting. Har selv Corvus i år, og selv med min vekt krever den litt fart for å komme opp på snøen. Hvis jeg kjører sakte blir den liggende i en slags "halv-plan" - og da foretrekker jeg heller at den ikke bærer! Med litt fart er den veldig bra.

Skal du bære 100 kilo i sakte fart bør du gå for det bredeste brede...men da får du en spesialski for pudder, som er langt fra optimal til andre ting. Nordica Jah Lov, K2 Darkside eller Black Crovs Sevun er kanskje de mer allsidige du kan gå for. Har prøvd Nordica'en og Sevun'en og de er faktisk ikke så ille i bakke heller, så lenge det ikke blir for bratt. Når det er bratt og hardt likte ikke jeg disse skiene....

Guiden vår i Zermatt hevdet hardnakket at han ikke trengte mer en 80mm under foten siden det sjelden var mer en 25cm løssnø i Zermatt....

Ski er en fryktelig personlig greie. Det som gjør det ekstra vanskelig er at skiene man kjører på også endrer hvordan man ønsker å kjøre. Med de korte bakkeskiene mine kjører jeg kort skjærende svinger, men corvus liker jeg å dra på - med Coomba'en likte jeg å leke meg i pudder. Om man foretrekker trygghet, lekenhet, pop, svingvilje osv vet man bare selv.

Når jeg tenker meg burde du kanskje bare slå til å kjøpe en Black Crows Sevun, og heller kjøpe et par brukte bakkeski (av litt bedre kvalitet enn det du har) når du føler for det.

Du kan eventuelt prøve ski på et testsenter - men det tar tid å kjøre seg inn på et par ski...så det gir kanskje ikke all verden.

plogmaster #139357 20/04/2010 9:43 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for gode innspill nå.

Mantra er jeg rimelig sikker på at jeg hadde likt da de på papiret likner endel på Karma, og de likte jeg jo veldig godt. Men carving skiene mine fungerer også greit i løypa så lenge underlaget er jevnt, så vil nok gå for noe som er litt bredere.

Skal ihvertfall prøve noen ski med god bredde før jeg velger. Dersom de fungerer for meg også i løypa så er vel kanskje det de skia som lettest hjelper meg til å oppnå det jeg vil, nemlig å bli bedre offpist.

Liker forøvrig best å kjøre litt brede svinger med nær 180 grader så litt viktig at skien ikke blir for tung å svinge når skiene er nær 90 grader i forhold til fallretningen.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå