Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye lettkøyrde "kvardagski"...
#139226 06/04/2010 8:24 AM
Tæff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Kjøpte K2 Sidestash med Marker Baron i lengde 181 i fjor haust og tenkte å ha denne som kvardagski. I tillegg har eg eit par Kuro for god dagane og eit par lette ski med dynafit for langturar/vårturar. Dessverre kjøpte eg K2 skia for lang og det blir ikkje til at eg brukar den. Det blir både litt for tungt å gå med samt at den pga lengda er tung for meg å få rundt i skogen og på uggent føre.

Er ute etter tips til kva ski eg kan satse på å anten handle på salg til våren no eller til hausten.

Skia skal settast opp med G3 Onyx er planen. Tupp i begge enda har ingenting å seie for meg, men skia skal vere lettsvinga og takle norske forhold godt. Altså vindpakka snø etc...Er tom for inspirasjon... wink så trenger nokon idear og ikkje minst erfaringar!

På forhond takk!

Re: Nye lettkøyrde "kvardagski"...
Tæff #139227 06/04/2010 3:49 PM
Ringrev
Ringrev

Personlig mener jeg at den perfekte allround-ski er langt smalere. Brede ski blir trege og klumpete på hardt føre. Jeg har selv Corvus. Det er en knall ski, men jeg er veldig glad for at jeg har lettere og smalere ski også.Brede freeride-ski krever fart og trykk for å holde skjæret...og det er slettes ikke alltid man ønsker å dundre ned i 100 eller skrense. Bør man virkelig ha stor-fjellski hvis man kjører småfjell?

I Påsken valgte jeg selv å kjøre på racing slalom ski på 165cm/65mm i bakken. På topptur brukte jeg ski på ca 85mm under foten - gode allroundski, men smalere ski hadde gitt bedre opptur uten å forsake noe nedover (nå skal det sies at det var en relativt hard såle)

g3 onyx binding
Tæff #139228 12/05/2010 11:06 PM
Fersking
Fersking

Hva angår å bruke Onyx- bindingen, bør du ta følgende brukerfaring i betraktning: Har kjørt på denne i vinter (er 100 kg og en gjennomsnittlig god skikjører). Etter overgangen fra Dynafit finner jeg denne bindingen mer pålitelig i forhold til skikjøring og traversering i skrått terreng. Alles gut! Men foruten vektforskjellen til Dynafit (som jeg egentlig ikke synes er så relevant selv på toppturer) er hælløfteren etter mi mening for lav. Sammenlignet med Dynafit er den dårligere også i forhold til styrke. Tynn plast som skal holde en tung jævel med pakning er for dårlig. Dette har resultert i at de svake hælløfterne på Onyxen har kommet ut av posisjon. Derimot er ingenting ennå brukket og delene lar seg "klipse" på plass om de skulle falle ut av posisjon. Etter 25-30 600 til 1000m turer har dette skjedd to ganger. Den største irritasjonen har for min del ikke vært dette, men at jeg har en ganske sær framoverbøyd gåstilling i alt fra 15- 20 graders terreng og oppover (og dermed bruker mer energi) enn hva jeg hadde med Dynafit. Her bør G3 finne løsning på de to nevnte probleme etter min mening: Mer stabil og høyere hælløfter. Ellers har bindingen vært bedre enn Dynafit, både i bakke og topptur. Men igjen, når du skal ta mine kommentarer i betraktning, så er du (forhåpentligvis) ikke ett hundrede kilo før pakning

K2 Sidestash
Tæff #139229 12/05/2010 11:22 PM
Fersking
Fersking

Glemte å vevne at Onyx-bindingen har vært montert på mine K2 Sidestash-ski. Disse skiene er jeg svært godt fornøyd med, men jeg sitter med samme erfaring som en tidligere har nevnt. De er ikke spesielt kjappe i skog (en vanlig ting på slutten av toppturer og off-piste kjøring i anlegg). Har på tross av min vekt vurdert K2 Hardside som et pist og off-piste (i nærheten av pist) som et mulig bedre alternativ enn Sidestashen (på tross av min vekt og flytevne). Forskjellen til Hardsiden ligger blant annet i at den har kortere svingradius og er raskere kant-til-kant enn Sidestashen. En fordel også i off piste-skog. Samtidig er den stiv nok til å håndtere hardt og vekslende underlagt som du både finner i typisk norsk fjellheim og i bakke. På den annen side er kanskje Hardside skia litt i overkant stiv til pudder-off-pist-skogskjøring.

Re: Nye lettkøyrde "kvardagski"...
Tæff #139230 12/05/2010 11:31 PM
Tæff Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Takk for svar.

Tenker eg kjem til å gå for 4frnt Turbo evt Salomon Shogun til neste år..me får sjå kva som dukkar opp av nye modellar smile

Men heller meir og meir mot at Baron bindinga vert solgt og at eg investerar i Onyx

Sjølv veg eg 72 kilo på strømpelesten wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå