Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Snøskred
#138839 04/03/2010 10:08 AM
donut Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Sjekk ut denne artikkelen:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=593847

Legg også merke til faktaboksen til høyre.Rundt 1% av dødsulykkene skjer ved faregrad 5, mens hele 45% av dødsulykkene skjer ved faregrad 3. Dette var oppsiktsvekkende tall for min del hvertfall.

Kan nesten trekke en parallell til frostskader, hvor det viser seg at de fleste frostskader oppstår fra null grader og oppover. Undervurdering er sjelden veien å gå.

Disse tallene indikerer at faregrad 3 er langt farligere enn mange tror.

Ha en fortsatt fin vinter og velg dine linjer med omhu!

faregradene...
donut #138840 04/03/2010 1:25 PM
Medlem
Medlem

...sier mest om forholdene i snøen, altså hvilke egenskaper snødekket har ut fra et sett vurderingskriterier. jeg tror vel at mye av grunnen til at så få blir tatt av skred når det varsles grad 5, rett og slett har å gjøre med at det ved grad 5 er så dårlig vær og såpass ekstreme forhold at skikjøring for de aller aller fleste utgår...

grad 3 kan være helt annerledes: se for deg strålende solskinn og usporet pudder, vindstille og behagelig temperatur... - som kamuflerer værpåvirkningen av snøen gjennom sesongen og faren ved de 20 centimeterene som kom dagen i forveien! ved grad 3 er det kanskje slik at vi står i fare for å ta litt større risiko enn vi strengt tatt burde, fordi forholdene ellers gjerne er så gode?

Gradering
donut #138841 04/03/2010 2:42 PM
Medlem
Medlem

Klokt sagt. Skredfaregrad 3 er slik sett i praksis kanskje den farligste tilstanden. Alle forhold er tilsynelatende på topp. Og da ryker gjerne de som ikke foretar noen form for vurdering - og som heller ikke har frykt/respekt.

Jeg understreker at min resonering om dette ikke har sammenheng med den tragiske ulykken i Telemark i går.

Re: Snøskred
donut #138842 04/03/2010 7:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Leste på nrk.no at Kjetil Brattelien fortalte at det var moderat skredfare, altså skredfarge grad 2 i området.

Det er forøvrig en liten videosnutt i denne artikkelen der Kjetil viser en snøprofil.http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.7023056

Re: Snøskred
donut #138843 04/03/2010 8:37 PM
Entusiast
Entusiast

Overaskar meg ikkje i det heile. Flest ulykker i trafikken skjer jo når det er masse trafikk på vegane i rushen!

Eit anna moment i tilleg til været ved faregrad 4-5 er jo at tegne blir svært så tydelige ved slike faregrader. hyppige og relativt store sjølvutløyste skred og mest truleg oppsprekking og whom lydar i snødekket. Altså skjønar alle og ein kvar at i dag er det farleg.

Grad 2 er jo nokså greie forhold, men ein må hugse at enkeltheng kan ha eit heil anna snødekke enn området rundt. Dette syner viktigheiten av å også vurdere enkeltheng på tur både opp og ned og ikkje berre slå seg til ro med det ein finn ut frå parkeringsplassen.

Har sjølv vore på tur i det vi anslo for grad 4, og vi var ikkje i tvil om at det var farleg for å seie det slik og la sporet særs konservativt og trygt. Ved fleire høver løyste vi ut småheng berre ved å gå fram på den konvekse kulen på oversida.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå