Vølkl Katana vs gotama!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Vølkl Katane eller Gotama? Er 177 cm høg og 70kg. Hvordan er katana og gotama i forhold til hverandre? Hva er vekten forskjellen på katana og gotama. Har hørt at katana er relativt stive ski, er det noen som har erfaring fra en av disse skiene? Det er og muleg å komme med tips om andre ski. Og hva slags lenge passer meg? Faller litt imellom 176 og 183.
|
|
|
 tja.
|
Fersking
|
Fersking
Jeg er ca samme size, og fikk prøvd begge et par turer under skidemo for litt siden. Snøforholdene skal sies å være noe uoptimale for testing av breiski akkurat der og da, så du får gjerne mer ut av å lese tester på www.freeride.se (prylar - skidor). Uansett. Opplevde Katana som å være akkurat slik man forventer - brei stiv planke med lang svingradius og god fartsstabilitet. Tradisjonell utforming. Skal ikke påstå at den er lite engasjerende, men den overrasker ikke så veldig rent kjøremessig. Dette er jo egentlig flott nok, det er stort sett bare å peke dem i den retning man møtte ønske, og så er det beine veien uten noe tull underveis. Man skal være særdeles god på ski for å oppleve at katanaene holder tilbake. Gotama er designmessig ganske spenstig med en liten rocker og nesten helt flate tupper. Synes heller ikke denne var superengasjerende, men designet viste seg å fungere supert for en allroundski. Gikk som en kule både i løypa og utenfor. Hadde ikke samme godstogfølelsen som Katana, men har sin store styrke i å kunne brukes overalt hver eneste dag. Vekten på de to modellene kan jeg ikke si så mye fornuftig om, men går ut i fra at det står skrevet en plass. Lengdemessig ville jeg muligens våget meg ned på 176 for Katana, for å få litt mer allsidighet siden den er såpass fartsstabil som den er. Gotama er sikkert fin i 186, tror kanskje det var denne lengden jeg testet. Bottom line: Katana er mest ment for storfjellet, og Gotama er ment for alt. Ikke verdens mest innsiktsfulle konklusjon, men begge er generelt bra ski uten spesielle mangler. Kjøp den du synes ser kulest ut eller se evt. på Seth-skien til K2.
|
|
|
 I preparerte løyper
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvordan var katana i forhold til gotama i preparert? Så katana er ikkje veldig god til små kjappe svinger i litt skog?
|
|
|
 Re: Vølkl Katana vs gotama!
|
Entusiast
|
Entusiast
Katana er en spesialski til storfjellet. Det er en storeguttski som er ment for å kjøres veldig hardt og fort ned store fjellsider i store svinger. Den er ikke leken, den hører ikke hjemme i skogen og den er ikke spesielt god i løypa. Gotama er en freerideski med gode allround egenskaper og twintip. Den utnytter Völkl sitt spesielle rocker design til fulle og er derfor god i både pudder og løypa, men demper ikke slag. Skal du kjøre en del i løypa og i skogen er Gotama det klare valget av disse to. Skal du nesten bare kjøre storfjell er Katana bra. Ane Enderud presenterer de ulike modellene til Völkl fra ca: 04.30 i denne videoen:
|
|
|
 Skilengd...
|
Fersking
|
OP
Fersking
Men om jeg velger 176 på katana og 186 på gotama blir vel di ganske like å kjøre? Hvordan er disse skiene på små dropp(3-6meter)?
|
|
|
 Katana
|
Medlem
|
Medlem
Har Katana i 197cm og broren min har 190cm. En ski man kan stole på, den takler det meste av forhold utenfor løypa. I løypa fungerer den bra på vanlig snø, men hard knustsnø og is er den ikke bra. Vet ikke helt om jeg vil anbefale skia, siden byggekvaliteten er under middels. Blir veldig lett oppskrapa. Jeg har fått riper gjennom belegget og broren min dro bakbindingen rett av skia for en uke siden. Får se hva som kommer ut av reklamasjonen. Kjøpte meg nettopp K2 Coomback, som virker som en mye mer solid bygget ski, likevel er den lett. Synd den ikke kommer i 195cm.
|
|
|
|
|
|
 Under middels?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Er det dorleg kvalitet på katana? Men flyter katana mye bedre i pudder en gotama? Er det mer rocker på gotama en på katana? Og noen sier katana er en ski du MÅ kjøre store svinger med, mens noen sier du kan fint kjøre vanlige svinger mellom trer i pudder... Om eg valgte 176cm katana ville eg få en like leken ski som 186cm gotama?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Selvsagt blir skien mer lettsvingt i kortere lengder, men den har forsatt helt flat og stiv bakski. Videre så få ganske mindre flytareal.På rocker er det vel Gotama som er mest. Katana er en ski som skal ha fart og kan derfor stole på å ha mer fart for å få flyten. Og ja du kan ta normale og korte svinger med Katana, men den vil helst ta lange svinger og cruise. Gotama er mer leken og letter å få til å svinge. Jeg har storfjellski selv og jeg kan ta korte svinger i skog med de, men du verden hvor mye lettere det er med kortere og mer lekne ski. Hvorfor prøve å få Katana til å bli en allround freerideski når Gotama allerede fyller den rollen ekstremt bra?
|
|
|
 Leikeski
|
Fersking
|
OP
Fersking
Blir vel gotama på meg da, men hvilken lengde ? Er jo 177cm høg og veger 70kg. Blir det da 178cm lange gotama eller 186cm. Trur kansje 186cm blir litt langt... Va trur dere? Eg er erfaren på ski, ikkje veldig med pudder, men kjører konkuranse i løyper.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Gotama har rocker i begge ender så de kan godt være litt lange. Samtidig er du ikke så tung at du trenger ikke de lengste skia. Det blir vel en prioritering av stabilitet og flyt mot lekenhet og mer praktisk lengde. Anbefaler deg veldig sterkt å få prøvekjørt de.
|
|
|
 Binding: Marker Baron eller Duke?
|
Fersking
|
OP
Fersking
Skia går fint an å ta noen toppturer med sant? Og da lurte jeg på marker baron eller duke... Har ikke prøvd di bindingene før, men mange har anbefalt dem. Baron er en litt rimligere type og litt lettere sant, men tåler mindre???
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skiene går fint på toppturer. Du får en nydelig nedkjøring, men har litt å dræge med på veien opp. Eneste forskjellen på dem er fjæren som er brukt. Dette har utslag i DIN-verdiene og vekten. Husker ikke nøyaktig hva de var, men etter din vekt burde Baron ha passelig DIN-verdi.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har kjørt både 186 og 194 Gotama, og med min høyde og vekt (183/86kg) er jeg ikke sikker på hvilken lengde jeg ville valgt. Begge veldig gode ski, 186 mer leken 194 mer fartsstabil, begge ganske lettkjørt. Mener også at katana er en lettkjørt ski, og tidligste modell synes jeg er litt for myk i tuppen når det blir slagete. (Har ikke prøvd nyere modeller.) Baron/Duke: Duke har noe mer deler i metall i tillegg til strammere fjær. Baron burde gå fint til din vekt, men det kommer an på hva du normalt har bindingene dine på. Jeg har lagt på noen knepp på Duke kontra rossi/look pga at jeg synes den slipper litt lett i hælen/er lite elastisk.
|
|
|
 Dropp og flyt
|
Fersking
|
OP
Fersking
Eg er berre lit skeptisk på flyten til gotama, kunne tenkt meg at den hadde vert litt bredere, men gotama flyter vel bra nok i pudder? Hvordan er neste årets moddel i forhold til årets? Er det like masse tupp bak på katana som på gotama, gotamaen har vel relativt bra tupp bak til å kjøre baklengs? Takk for gode svart!:grin
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Gotama er twintip og har både god tupp og rocker bak. Den skal nok funke bra baklengs. Katana har flat, stiv bakski så er nok ganske uegnet baklengs. Når det gjelder forksjell på årets og fjorårets Katana har den fått Völkl sin spesielle rocker gjennom hele skien og blitt stivet opp i tuppene(noe som nettopp denne rockerkonstruksjonen muliggjør). Om du virkelig vil ha flyt kan du jo vurdere Chopsticks(eller Kuro om du ikke trenger å kjøre baklengs)...
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har Gotama 186 med Duke. Er 182cm/78Kg. Den flyter greit i pudder, og funker som andre har nevnt her veldig greit i bakken også. Gå toppturer med de er heller ikke noe problem om formen din er noenlunde bra. Så konklusjon er: Veldig bra allroundski. Sikkert derfor Friflyt`s testpanel kåret den til vinner og. Hadde jeg vært 8kg lettere så hadde jeg nok fortsatt gått for 186cm.
|
|
|
 Chop stick
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvordan er chop stick Når det gjelder preppaløyper? Veit at den er temmelig brei.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Chopsticks er ei mjuk lapseski til bruk til leiking hopping og spretting utanfor løypa og duger vel neppe noko i bakken. Slik som Kuro blir sikkert og denne eit h...ete å køyre med nbår det er is/hardt. Vurderte Gotama nettom som "kvardagski" når eg skulle handle i haust, men endte opp på K2 sidestash då eg kjøpte meg Kuro for bruk i laussnø. Om ud vil leike deg i skogen og ha ei lettkøyrd og morsom ski og gå litt på topptur er mitt forslag følgande: Volkl GotamaMarker Baron (holder massevis for din vekt)Feller frå G3  OM du ynskjer primært å dra på i åpne fjellsider går du for Kantanaen med samme bindinga. Sjølv køyrte eg på Line Mothership i 185 i fjorvinter sjølv er eg 173 høg. Denne er i same klasse som Katana, men kanskje meir tungkøyrd. Det var ei RÅ storfjellski med eit enormt kantgrep. Eg fant forøvrig ut at eg ville gå for noko meir lettkøyrd då eg ikkje orkte å dra på max heile tida for å få noko ut av skia. Hadde eit par turar i tungt delvis gjennomslagsføre i skog med desse skia og eg måtte til å ta "lappkast" og tråkke meg rundt når eg skulle svinge..:wink Fikk testa Kuroen samme dag og på samme føret og det var gedigen forskjel. Valget om å handle ei ski med god rocker i var difor enkelt!
|
|
|
|
|
|
 Tvilande
|
Fersking
|
OP
Fersking
Eg har et par atomic twintip 8,6 på midten 155cm lange burde jeg da velge katana til pudder og sant, eller kjøpe gotama som er en allround ski? Twintip skia er håplaus i pudder må stoppe etter 100 meter å få tilbake følelsen i låra. Og det er ikkje låra mine det er nokke gale med! Andre har testa dei på min høgde...
|
|
|
 Gotama
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har omtrent samme mål som deg, og kjører Gotama i 194. Lettkjørt allroad ski som jeg er knallfornøyd med. Stødig, lettsvingt og fartsstabil.. Minuset med skien er vekta...
|
|
|
 Skulle stå
|
Fersking
|
Fersking
allround ski:)Men sikkert bra allroad også:wink
|
|
|
 GOTAMA
|
Fersking
|
OP
Fersking
Blir vel 2011 gotamaen på meg da, får enten 2011 gotama eller katana neste veke... Så eg må bestemme meg fort no. Katanaen er jo litt lettere til å gå med da, og så har den bra bredde. Og så relativt kulere design en gotama. "I don't want Buddha to hang after me every single day." . Er det noen som har god erfaring fra katana her til annen bruk en rett ned et flatt fjell????
|
|
|
 Katana
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har prøvd begge disse skiene, og vil absolutt anbefale Katana. Jeg opplever den som bedre til alt. Stabilitet, flyt i løssnø og mer power i preparert løype. Er fin i skogen bare du holder farten oppe. Kjøp de lange. Gotama blir litt "Mikke Mus" til sammenligning. Ta med i betraktningen at jeg er en del tyngre enn deg og har prøvd skiene i de lengste lengdene.
|
|
|
 GOTAMA
|
Fersking
|
OP
Fersking
??? Er det noen med erfaring fra katana som kan si grundig ossen Skien er?
|
|
|
|
|
|
 KATANA
|
Fersking
|
OP
Fersking
Men om jeg kjøper 176cm så vil vel eg egentleg ganske bra kontroll også i middels fart? Eg føler det at 186cm blir langt.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Anbefaler at du venter med kjøpet til at du har fått prøvd begge skiene, kontakt en forhandler og be om demo eventuelt møt opp på en skidemo.... Holder en knapp på Katana selv.... Selv om EHP nok er en veldig mye bedre ski enn både Katana og Gotama :razz
|
|
|
 EHP
|
Fersking
|
OP
Fersking
EHP va slags ski er det? Allroud, pudder osv?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Skal ikke fornærme noen og påstå at EHP er bedre enn hverken det ene eller det andre, alle ski er forskjellig ut fra hvem som kjører den uansett... http://www.4frnt.com/index.php/en/ehp-menu-item
|
|
|
 Katana 2011 modell
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hva er forskjellen på årsmoddelen av katana og neste års moddelen? Får neste års moddel av katana eller gotama neste veke...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
merkelig nok er linken riktig men fungerer ikke her hos meg, om du har samme problemet så googler du "katana 2010 vs katana 2011" og det skal da være første treffet....
|
|
|
 Samaligning
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hvordan syntes du di to var i forhold til hverandre, hvem var best til forskjellige ting. Merka du noe til vekt, flytt, sving, demping av hopp osv? Takk for svar spør no Beo81, men andre kan seff svare og... 
|
|
|
 Altså gotama og katana
|
Fersking
|
OP
Fersking
Eg mener altså gotama og katana i forhold til hvernadre på flyt, sving, lekenhet, demping av hopp/dropp OSV
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Min personlige mening og oppfatning etter en skidemo (kun få turer med hver av skia) er at gotama egner seg litt overalt, mer i pudder men utrolig lettkjørt ski også i bakken! Kanon-ski om man ønsker en allround med rocker. Katana er mer min type ski, og likte den selvsagt bedre, sinnsykt stabil i høy fart og ikke så verst i bakke heller. Litt tung. Krever sin mann/kvinne. EHP syntes jeg ble som en kombo av katana og gotama, og derfor anbefaler jeg at du titter litt på den! Den og krever sin mann, det er en dra-på ski av klasse, men utrolig nok manøvrerbar også i tett skog og oppkjørt føre. Og så det er sagt, alle disse skiene er utrolig bra ski! Du blir ikke skuffet uansett hva du velger! Du kommer deg på toppturer med alle skiene...
|
|
|
 Vekt
|
Fersking
|
OP
Fersking
Eg har lest at gotama er tyngre en katana, men det er ikkje masse.
|
|
|
 Tvilendende
|
Fersking
|
OP
Fersking
Omg, er i tvil. Har lyst på katana, men bruken min sier at eg burde ta gotama. Men er i tvil om gotama er for smal. Og liker ikkje designet. Eg syntes gotama ser så sjukt smal ut i forhold til katana. Kva burde eg gjøre? Venter på svar om prøvekjøring på skia.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 Prøvekjøring
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hehe har Ringt sportsbutikken og skal få prøve kjøre 186cm lange gotama på måndag eller søndag:) så då får eg teste, dei hadde desverre ikkje katana 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 Takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jo takk, Ditta blir bra, må berre komme snø no slik at det ikkje berre Er gammal samtrykt snø.
|
|
|
|
|