Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montering av bindinger på alpinski
#138419 13/02/2010 8:22 PM
OKR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har kjøpt en Vølkel Mantra med Marker Duke. Men så har jeg fått bindinge i størrelse Large i stedet for Small som jeg hadde bestilt. Og så er jeg veldig usikker på om bindingen er montert riktig i forhold til min støvelstørrelse (ser ut som de står for langt frem). Hvordan sjekker jeg dette?

Re: Montering av bindinger på alpinski
OKR #138420 13/02/2010 8:32 PM
Medlem
Medlem

sjekk at bootsenter på skoen treffer bootsenter på skia når skoen står i bindingen

OKR #138421 13/02/2010 8:42 PM
Entusiast
Entusiast

Midt under støvelen er det en strek i plasten som markerer dette "bootsenteret", ofte merket med en A. Når du setter støvelen fast i bindingen, skal denne streken være på høyde med monteringsmerket på skia. Dette er som regel en linje, strek eller lignende på skias overflate, eller en pil eller strek på sideveggen.Har montøren sett feil og montert til en større støvel i utgangspunktet, vil din støvel komme lengre fram en anbefalt.Ikke sikkert det er noen skandale- mange liker å ha bindingene litt fram. Du vil imidlertid måtte henge litt mer bakpå i pudderet for å holde tupene oppe.

OKR #138422 13/02/2010 9:41 PM
OKR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for gode svar! Det var helt riktig. Under støvelen var det en strek merket med en A. Så lærte jeg noe i dag også. Genialt.

Støvelen står ca 1 cm for langt frem i forhold til Vølkels senter referanse. Det gjør kanskje ikke så mye? Og så ser jeg at skiene ikke er montert helt likt (ca 1/2 - 1 cm forskjell). Kanskje ikke så nøye, men litt irriterende når man har betalt for montering på såpass dyre ski!

Klag
OKR #138423 13/02/2010 11:29 PM
Entusiast
Entusiast

Her høres det ut som du har vært utsatt for litt for mange uhell/slurvete håndtverk.Har du kjøpt skia nær der du bor, bør du klage.Har du kjøpt de fra utlandet er det jo litt mer prosjekt.Når det gjelder referansepunktet på skia, hender det disse er unøyaktig målt opp fra fabrikken . Mange velger å kontrollmåle fra bakenden på skia før montering, for å være sikker på at bindingene står likt.Du kan jo kontrollmåle selv, kanskje de står likt likevel?Gjør de ikke det, er 1cm forskjell i overkant mye av hva som er akseptabelt. 2-3mm har nok mange av oss kjørt rundt med uten å merke det, men 1cm- nei takk.Har du også fått feil bindingstr. har du en veldig god sak til reklamasjon.Du skal da ikke godta å få bindinger montert på nytt på den samme skia. Det vil nok fungere helt greit, men skal du f.eks. selge skia videre vil den ha sunket mye i verdi, fordi en tredjegangs montering kan bli vanskelig.Allerede etter andre gangs montering er skia litt svekket, men ikke så mye at det har noen praktisk betydning. Som kunde som har kjøpt en ny ski er det likevel et argument i.f. reklamasjon.Du har krav på helt ny ski i tilfeller som du beskriver.Stå på krava!Lykke til.

Takk for tipset:)
OKR #138424 14/02/2010 11:10 PM
OKR Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for innspill! Jeg er helt enig. Dette ble i overkant mye slurv/ surr. Heldigvis er skiene kjøpt i nærheten, så det blir ikke noe problem å reklamere. Får håpe det ordner seg...

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå