Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Dynafit sko i alpin binding?
#138181 03/02/2010 10:17 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Har to par toppturski med dynafit-bindinger og eit par Zzero4 sko. Vurderer å bytte binding på det eine paret, G3 Reverend, til alpin binding og bruke dette med Zzero4 skoa i skianlegg. Er det nokon alpinbinding som fungerer saman med desse skoa slik at eg slepp å kjøpe nye sko. Med små ungar blir det ein del ut og inn av ski, og då blir dynafit-bindingen litt fomlete.

Re: Dynafit sko i alpin binding?
Nedivest #138182 04/02/2010 7:10 AM
Entusiast
Entusiast

Meiner vanleg alpinbinding vert for lite "høg" i tåa.

Marker Duke/Baron har justering her og kan tilpassast rando sko.

Korvidt det finnast vanløege alpintbindingar der skoa dine høver skal eg ikkje uttale meg heilt 100% sikkert på.

Nedivest #138183 04/02/2010 7:51 AM
Ringrev
Ringrev

Det er ikke uvanelig å se alpintrenere med rando-sko, så det bør gå. Men, det varierer nok litt fra binding til binding. Mine går ikke ikke i duke'n hvis jeg ikke justerer de om. Problemeter at midten av skoen er for lav slik at jeg ikke får plass til tåen. Mine gamle salomon bindinger hadde høyde-justering, så jeg vil tippe at de fungerer.Wildsnow

Husk forøvrig at utløsingen ikke vil fungere som med en normal alpin-sko: gummisålen skaper friksjon.(Har et par avmonterte salomon 912 bindinger liggende i kjelleren, så dersom du bor i oslo, kan du ta en titt på de hvis du vil. )Se http://www.backcountry.com/outdoorgear/Dynafit-ZZero-4-C-TF-Alpine-Touring-Boot/DNF0008M.html

Nedivest #138184 04/02/2010 8:52 AM
Entusiast
Entusiast

Alpinbindinger er ikke godkjent under DIN-systemet hvis du bruker støvler med andre såler enn vanlige alpinsåler.

Dersom du finner bindinger med høydejustering (diverse salomon, blant annet), og med glidende afd (anti-friction device, den delen av bindingen som sålen under tåa hviler mot, f.eks PX/axial2) så bør det gå bra. Såvidt jeg vet er den eneste bindingen som oppfyller disse kravene Marker Duke eller Baron. Selv ikke disse er visstnok godkjent innenfor standarden for utløsning med gummierte såler, men de virker å fungere rimelig bra.

Vet at det er folk som har ønsket seg en Jester/Griffon med mulighet for høydejustering av tåa for nettopp dette formålet, men foreløpig tror jeg du er stuck med Duke/Baron dersom du skal ha rimelig grad av sikkerhet mhp. riktig utløsing. Med tanke på bruken du skisserer er dette kanskje ikke noe problem uansett, og du vurderer selv hva slags risiko du vil ta.

Nedivest #138185 04/02/2010 9:07 AM
Entusiast
Entusiast

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå