Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvordan varmetilpasse innerkso på Salomon Impact 8 CS
#137652 08/01/2010 2:11 PM
AJF Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Etter 17 sesonger på Telemark, har jeg nå skrapt sammen nytt alpinutsyr de siste dagene, i håp om å fa en annen form for belting på de slitne knærene mine..

Det jeg lurer på er om noen har erferinger med hvordan jeg best varmetilpasser innerskoen på mine nye Salomon boots, kan jeg legge de i stekeoven med varmluft på 75 grader i 10min tilsvarende det jeg tidligere har gjort med Scarpa sine innersko??

Guttungen på Sportshuset hvor jeg kjøpte sko hadde ikke utstyr for å hjelpe, og generelt liten kunnskap (ja jeg vet det er dumt å handle på amatør butikk men sparte en drøy 1000ing på skoa kontra alle andre steder jeg sjekket)..

Tips mottas med takk!

Re: Hvordan varmetilpasse innerkso på Salomon Impact 8 CS
AJF #137653 08/01/2010 2:39 PM
Medlem
Medlem

Lurer egentlig på det samme, har noen head edge 11 superheat3 boots og det skal vist gå ann å varme de opp(?)

Re: Hvordan varmetilpasse innerkso på Salomon Impact 8 CS
AJF #137654 08/01/2010 8:41 PM
Medlem
Medlem

Jeg varmetilpasset innerskoen i mine Salomon ProModels i ovnen. Leste litt rundt på nettet før jeg satte i gang og fant flere forskjellige anbefalinger for hvilken temperatur jeg burde bruke, alt fra 80 til 160 grader celsius. Jeg endte opp med å varme opp ovnen til 125 grader for så å slå ned temperaturen før jeg satte inn innerskoene (for at ikke varmeelementene skal være på mens skoene er i ovnen). Deretter la jeg innerskoene på rist (med aluminiumsfolie under) slik at de ikke lå mot veggene i ovnen. Jeg hadde de inne i ti minutter og skiftet plass på innerstøvlene etter halve tiden. Jeg stakk den varme innerstøvelen ned i ytterskallet og spente på støvelen. Jeg sto med tærne på en dørstokk for at hælen skulle sitte så godt som mulig. Strammet ikke hardt rundt leggen og prøvde å ikke stå veldig framoverbøyd fordi jeg ville ha mest mulig demping foran på leggen.

På føttene hadde jeg forresten en ganske tynn sokk (som var høyere enn innerskoen) med en tykkere avklipt sokk rundt tærne (Slik som i "Cooking med big Tim": http://www.telemarktips.com/DrTelemark.html). Jeg hadde ikke noe mellom tærne.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå