Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
alpinpakke for voksen? help plx.
#137536 04/01/2010 9:27 PM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

hei. vurderer nye ski.Hovedsakelig renner jeg i preppa alpintbakker, men har også fått sansen for skogsløyper og litt løssnøkjøring.

men gidder ikke å legge så mye penger i det akkurat nå, så lurte på om noen har kjennskap til disse pakkene. og kan si noe om noen av de er verdt å kjøpe?

jeg er ca 184cm og veier ca 90kg. om det er av betydning. har stått ca 2 ganger pr vinter i 15 år, så er ikke noen ol- kandidat, men vet hva som er opp og ned på en bakke.

http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinpakker/alpinpakke-viper-x-one-45-n711-1058414

eller

http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinpakker/alpinpakke-zenith-z1-concept-7-1058411

de hadde også en pakke til 3999 som ikke ligger på nettsiden demmes en nordica sportmachine 70 eller noe.

Tror dere noen av disse skiene funker greit? jeg vet det ikke er ol-ski, men de må kunne bære en voksen mann greit i skogsløyper med en del løs snø og seff greit i preppa bakker. uten å gå adundas om jeg sitter litt i hocky og får litt fart.

noen innspill? har noen prøvet disse?

sjekk
Austis #137537 04/01/2010 9:35 PM
Medlem
Medlem

sjekk greenwhite.no

flere modeller passer for større personer

og med duke eller jester bør det holde :-)

Kjøp brukt
Austis #137538 04/01/2010 10:20 PM
Fersking
Fersking

Det selges veldig mye bra brukt utstyr på finn og friflyt. Det er for mange entusisater med for mye bra utstyr i Norge, så med dine krav til utstyret og betalingsvilje bør du kunne gjøre noen riktig gode kjøp. Sjekk evt. med tidligere tester som du sikkert finner på nett.

Lykke til!

Re: alpinpakke for voksen? help plx.
Austis #137539 04/01/2010 10:27 PM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

takker for svar, men tenkte helst på en av de pakkene der.. Er de greie? eller er de sjanseløse?

Vet ikke helt hvorfor, men liker ikke å handle brukt, så det er ikke aktuelt.

er veldig nære å ta den til 2800, men hadde vært greit om noen kjente til skien og kunne si noe om den....TRor den er grei i skogen, men kan den riste for mye/være for myk når man renner fort i preppa løyper?

nå har jeg noen gamle ski som jeg kjøpte for ca 2000 for 8 år siden.(komplettt med binding og sko)er ikke carving, og 198 lange. sliter i skogen for å si det sånn... så alt er vel en oppgradering i forhold til de! kommer til å kjøpe kvalitetsski om 3-5 år tenker jeg.. men vil teste litt forskjellig kjøring først, for å "FINNE MEG SELV".

så..... hvqa med mine pakkeforlag.... any tips? ok, bra eller håpløse pakker?

Austis #137540 05/01/2010 10:08 AM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ingen som har erfaring med disse skiene eller ting i den prisklassen/samme "kvalitet"/linje? Da går jeg antakelig for en av di i dag jeg.. men hadde håpt noen hadde kjørt på tilsvarende,,eller er det for billige for entusiastene her på forumet?:razz

ski
Austis #137541 05/01/2010 1:54 PM
Fersking
Fersking

De skiene er myke. Vil flapre med dine 90 kg når farten øker. Pakkene var jo ganske rimelige og det gjenspeiler ofte at skiene er myke. Skiene er bakkeski og fungerer dårlig i løssnø. Hvist ikke pris er helt avgjørende vil jeg anbefale deg stivere og bredere ski. Mange av skiene på markedet idag fungerer veldig bra i forskjellige forhold. Ta heller en titt på allround ski med mer bredde. Prøvde selv Vølkl Mantra ifjord. Den carvet superbra og var bra i løssnøen. Har ikke skien selv men en lignende fra en annen produsent. Alle merker har den type ski i sitt sortiment.

Austis #137542 05/01/2010 2:05 PM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hva med head peak71 da? Vil den være mye bedre? Til mitt bruk? Bakke og skog og litt løssnø?

Austis #137543 05/01/2010 3:22 PM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Med nordica spedemachine (eller var det sportmachine) 70

Bare kjøp ivei!
Austis #137544 05/01/2010 9:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei!Disse pakkene er så billige at det nesten ikke spiller noen rolle hvor vellykket kjøpet er. Du vil ganske sikkert oppgradere deg selv etterhvert som du får mere smak på kjøring, og da vet du bedre hva du selv vil ha. Vil du ha anbefalte ski på dette forumet vil neppe skipakken komme under 6000,-Skal jeg komme med et fornuftig råd, så måtte det være å spandere tid på å prøve støvler. Dette er i mine øyne det viktigste kjøpet, og er alpha og omega for skigleden. Prøv og prøv. Hvis støvlene kjennes feil, er det bare å prøve neste par, og når du tror du har funnet noe, beholder du støvelen på og fortsetter å prøve på andre benet imens. Du får da noe å sammenligne med. Når du tror du har funnet godparet, så ha begge støvlene på i minst 15 minutter til før du bestemmer deg. Viktig: Ikke kjøp for store støvler. De skal sitte tight, og vil utvide seg ca. en halv str.Bruk alpinsokker, eller tynne ullsokker.Husk at støvlene blir stivere ute i snø enn inne i butikkens 22 grader.Hvis støvlene i skipakken du går for ikke passer deg, er det som regel greit å oppgrader støvlene.Disse rådene får du fra en som ikke har kjøpt støvler på 15 år. Dette fordi jeg dengang fant gullstøvlene og kjøpte tre par. Den siste høyre og venstrestøvel blir nok pensjonert denne sesongen og jeg gruer meg til å gå på jakt igjen....Lykke til, så sees vi i bakken ! (godt å vite at du vet hva som er opp og ned smile )

ski for nybegynnere
Austis #137545 06/01/2010 10:28 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette er jo myke carving ski&støvler for nybegynnere. Sånne ski fungerer ikke bra i pudder. Se Dynastar Legend Sultan, Volkl Mantra, Volkl AC50, noen av K2 Apache modeller - de er "allround" ski.

http://www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinski/legend-sultan-80-freerideski-0910-1057745

http://www.oslosportslager.no/produkt/dynastar-legend-allmountain-ski-0809-20042.aspx

Austis #137546 06/01/2010 11:40 AM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ok.. men akkurat løssnø blir ikke så mye uansett. og har ikke råd til 6k og oppover akkurat nå. men er peak 71 like myke som de aller billigste? i følge butikken er de MYE bedre enn de til 2k for pakken. Stivere og tåler mye mere fart av en som veier litt. og er en del breiere en billigpakkene, så selv om det ikke er noen typisk allround ski, må den da vel være litt bedre enn de smalere billigere skia. Og skoen er også en klar forbedring fra de billigste pakkene sies det.

Blir jeg lurt eller er det NOE sant i det? Nå shopper jeg snart så hadde vært greit å få klarhet i om det er noe vits i å gå fra 2k pakker til 4k pakker. som sagt mest bakkekjøring, og delvis oppkjørte skogsløyper.

tenkte på 177cm lengde.

Så FINAL QUESTION!!:Menere dere det er NOE bedre ski enn de billigste, vil disse peak 71 og sportmachine 70 støvlene gi noe mere skiglede enn de billigste pakkene i noen få år inntill jeg får råd til noen skikkelige kvalitetsski, eller er head xenon med nordica 45 støvvel like bra? de må gi litt glede i 3-4 år.

Er peak 71 noe bere enn xenon, eller er det samma ulla?
Austis #137547 07/01/2010 8:08 AM
Austis Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei igjen. Handler i dag, så ville bare høre om dere tror at en pakke til 4k(head peak 71, og nordica sportmachine70 støvel) er noe bedre og stivere enn en 2k pakke(head xenon ski og nordica 45 støvel) eller om dere mener at en slik oppgradering ikke vil ha noe for seg i det hele tatt. Vil ikke gå over 4k nå, men kansje jeg kjøper det dere anses som 'brukende' utstyr om noen år. Når jeg vet litt mere om behov. Og om 4k pakken er litt bedre, hva mener dere den er bedre på. Håper på gode svar.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå