Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Skredtråd Hemsedal
#137406 31/12/2009 7:39 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Hvis det er nok interesse for det ser jeg for meg at dette kan bli en nyttig tråd.

Bakgrunnen for at jeg prøver å starte den er at jeg tror dette forumet sitter på såpass mye erfaring og kompetanse at vi kan klare å lage et "skredvarsel" mer spesifikt en det lokale skredvarselet (femtrinns-skalaen). At det er faregrad 2 eller 3 betyr jo ikke at dette gjelder alle heng i området, noen kan være farligere, andre tryggere. Jeg vet det er mange som har veldig god peiling på snøstabilitet og som bruker tid på å undersøke før de setter utfor. Hva om de kunne bruke sin erfaring til å hjelpe/lære oss med midre erfaring til å gjøre trygge valg i fjellet?

Jeg tenker litt i retning gaustadtopp-tråden (glimrende tråd) her på forumet som blir hyppig oppdatert med bilder og ord om de aktuelle forholdene, lagdeling, vind etc.Eks: Kjørt Reidarskaret i dag, lagdelingen i snøen var sånn og sånn, se opp for det og det, hold deg unna der og der + et lite bilde.Tror det kunne blitt nyttig og lærerikt hvis denne tråden viser seg å virke. Med den tragiske ulykken i Rauland friskt i minne er det kanskje på tide å flytte fokuset litt fra midtbredde, rocker og klesstil, og over til sikkeret?Vi er en liten familie frikjørere og ingenting er vel bedre enn hvis vi kan hjelpe hverandre.

Håper ikke dette ble for idealistisk :p

Anders Fjellberg

NB: Om noen synetes dette var en god idè, start gjerne opp tråder tilknyttet andre anlegg. Jeg valgte Hemsedal fordi det er der jeg er mest og vet det er mange frikjørere med gode skredkunskaper der.

Re: Skredtråd Hemsedal
Afjellberg #137407 31/12/2009 8:31 PM
Entusiast
Entusiast

Eg trur vi skal vere VELDIG forsiktig med å kalle det for eit "skredvarsel".Eg er og litt ambivalent til denne tråden. Eg synest det er greit å få vite litt om forholda i fjellet, men vurderingane bør ein vere i stand til å stå for sjølv om ein skal køyre utanfor løypene.

Eg føler meg iallefall ikkje kompetent eller fortruleg med å legge mine observasjonar ut her og sette eit tal på faregraden. Og såpass komplekst som skred er bør mange vere i min båt meinar eg. Eg vil iallefall ikkje at folk set livet til i eit område eg ut i frå mine observasjonar har ansett som trygt, det vil iallefall ikkje eg ha på samvitet mitt.

Mitt syn er at det er heilt flott alt folk legg ut sine OBSERVASJONER. Så får folk sjølve vurdere område og enkeltheng. Dersom nokon har guts til å legge ut sine vurderingar som igjen fører til at folk ellers senkar guarden bør dei ha infernalsk god peiling på skred.

Er nå mi meining..:razz

Sjekk denne...
Afjellberg #137408 01/01/2010 10:21 AM
Avhengig
Avhengig

Syns nå det er et bra tilltak. Bra med litt forskjellig info om vær,føre og forhold her oppe. Nå står det jo en 2er på tavla oppi her,men jeg vil vel tro at den burde stått på en treer for å være på den sikre siden. Tirsdag kjørte vi noen bratte linjer på siden av roni heisen og på toppen der slapp jeg ut et skred bare ved å skli fram 1m fra topp pungtet når jeg skulle se ut linja mi. Det har blåst en del på toppene så det ligger stedvis vindpakkede lag oppå et lag med tørr lett pudder. De fleste vil nok ikke tenke over det når snøen er så fin som nå,men faren er fullstendig tilstede. Hørt om flere andre små ras i området også.

Sjekk denne linken fra en tråd jeg la inn i fjor om samme tema. http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=219347

Til tæff
Afjellberg #137409 01/01/2010 9:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

ikke misforstå tæff. mener ikke at man bør gå ut å forsøke å sette faregrad ved enkeltheng, og selvfølgelig er det ikke tanken at man skal senke guarden, heller motsatt. min feil å formulere det som "skredvarsel".det virker som om vi egentlig er enig.. jeg ønsker at folk legger ut sine observasjoner. håper ikke det vil føre til at man kjører et heng uten å gjøre sine egne obervsjoner og tenke seg om først. hvis man på forhånd vet at det er skumle forhold tror jeg man er mer obs og vurderer grundigere når man selv står der.

Afjellberg #137410 01/01/2010 10:11 PM
Entusiast
Entusiast

Då er vi heilt einig! smile

Afjellberg #137411 02/01/2010 6:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette er et fint forslag av Skimanatee.. Det er ikke info fra denne tråden som skal være avgjørende om folk setter utfor et heng, men infoen her kan øke kunnskapen om hvordan været har vært den siste tiden. Og hva folk ha observert.. En mann som Ole-Kr kan være gull for denne tråden siden han er mye på fjellet i Hemsedal og det virker som han er en våken fyr med fornuftig vett! smile

Snøprofil
Afjellberg #137412 16/02/2010 3:00 PM
Entusiast
Entusiast

Noen som vet om hvordan lagene er i år? Er interessert i det nord og nord-østlige sidene, men har ikke selv gravet ut en profil ennå :wink

Kommer at gjøre det til helgen men lurer litt på hva andre har av erfaringer. Som jeg husker det har temperaturen vært stabil (kald) hele sesongen, kanskje med en enkelt dag rundt 0 grader, men det tror ikke jeg har påvirket snøen nok til at der er f.eks. er rim-lag i snøen.

Noen som sitter med mer konkret viten?

Afjellberg #137413 16/02/2010 5:35 PM
Avhengig
Avhengig

Desverre Michael så er ikke forholdene helt på topp her oppe i vinter.

Det har vært lange perioder med ekstrem kulde før det kom litt dryss med snø på toppen av et rim lag på ca SJU cm. Etter det har det blåst en del så i høyden er mye av snøen påvirket. Det er vanskelig å se de farlige områdene,men man hører lett drønn i snøen og fra å være på et safe sted kan det være to stavtak så løsner store områder. Ikke vært så mye på topptur nettop på grunn av dette,men snakket med litt folk som har vært på tur og de færreste har begitt seg hele veien til topps pga dette. Små skogen oppover mot hemsedals fjellet ryktes å ha bra med fin snø,men over dette stiger faren betraktlig. Sånn det er nå ligger det et skare lag fra 10-50 cm under topplaget noe som gjør mange områder farlige. Vinden har blåst fra alle hold i vinter så det er ikke noen spesifike retninger som er bedre en andre i følge det tur folk har fortalt hvertfall.Gått noen skred rundt heis området siste ukene. Sist jeg var på tur for en og en halv måned siden løsnet det litt flak i brattere partier,mens det kunne være helt safe både over og under så skal du på tur bruk hodet og tenk sikkerhet før du begir deg ut i bratt terreng. Finnes fortsatt mye bra kjøring om man bruker hodet!! laugh

Afjellberg #137414 16/02/2010 6:07 PM
Fersking
Fersking

Stiller meg 100% bak Ole Kr.

Er mye på hytta i Hemsedalsfjellet og har opplevd bråning (drønn) siden før jul. Senest opplevde vi det i en nord-vest-helling nå i helgen. Har sett to skred i et heng i samme helling denne sesongen. Dette er IKKE veldig vanlig. Vinden har blåst unormalt mye fra sør-øst i vinter også.

Jeg ville beveget meg i slakt terreng, holdt meg unna terrengfeller hvor man kan fjernutløse skred og vært generellt ganske (over)forsiktig. Så forresten at et (spontant?)flakskred har løsnet på Hyttbotntind ved siden av Bjøbergnuten uten at det var noen skispor i nærheten. Har sett folk kjøre renna på Bjøbergnuten og gå le-veggen der, noe jeg ikke hadde turt under forholdene nå. Vær forsiktig og vær på den sikre siden tenker jeg.

Afjellberg #137415 16/02/2010 6:21 PM
Entusiast
Entusiast

Det var noe rim de siste 300 høydemeterne på Skurvefjell på lørdag. Vi fulgte "normalveien" som er relativt slak, men naturligvis like lite "trygg" som alt annet.

Tror jeg ville ha gravd litt før jeg kjørte bratt i området. Tipper det er relativt store forskjeller etter hvilken himmelretning du tester...

Tror også det gjør stor forskjell om du velger linjer med stor og liten trafikk.

Afjellberg #137416 16/02/2010 7:02 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg var i Hemsedal i helgen og da var skredfaren 2- moderat ifølge skiltinga i anlegget. Er dette feil? Virker på det som skrives her, som om den burde vært gradert høyere. Kjørte utenfor løypa, men opplevet ingenting som kunne tyde på at det kunne løsne noe.

Afjellberg #137417 16/02/2010 7:23 PM
Avhengig
Avhengig

Det med å varsle skred på den tavla er vanskelig. Skipatruljen kontrollerer kun områdene rundt heisen og det er for de områdene den gjelder. Disse områdene blir kjørt konstant av mange folk ergo lagene trykkes ned og blir ikke like ekstremt som oppover mot hemsedals fjellet osv. Noen steder i gummiskogen,radio bollen og opp mot tinden har det jo sluppet så at det er 2 kan nok diskuteres. Skipatruljen er veldige forsiktige i sin skred vurdering med tanke på hva de må stå til rette for osv. Derfor holder deg seg til kun å melde for områdene rundt heisen. Ute på fjellet må man gjøre sine egene vurderinger og om det er 2,3 eller 4 nå kan diskuteres,men som Simen skrev over det er forskjeller og sånn jeg mener det skal man begi seg ut på fjellet bør man ha forhåndskunskaper om skred og snø+ vær og vind siste tiden for å kunne ferdes trygt.

Dette med skred og faregrad osv er en diskusjon man kan trekke veldig langt, noen kjører et helt liv uten å se så mye som et skred,mens andre opplever det på nært holdt hver sesong og det kommer jo igjen ifra hvor bratt man kjører, egen kunnskap osv... Uansett tavla er en grei indikator også får man avgjøre selv om der man skal kjøre er innen for safe spoten eller om det er risky. At det er risky på fjellet nå er det ingen tvil om. Bruk hodet så kommer man langt uten for preparerte løyper.

Afjellberg #137418 16/02/2010 9:43 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg bare følger i rekken av de siste innleggene. Jeg opplevde senest for noen dager siden ?vooming? når jeg gikk i små ufarlige le-sider, og jeg tror dette vil vare en stund fremover om vi ikke får mildvær. Jeg så også rim flere steder før ?snøen? kom igår, så det vil også kunne bidra til økt skredfare om det kommer litt mer snø/vind nå de neste dagene.

Vinden har nå uansett ødelagt mye snø i høyden, men under tregrensen er det fortsatt veldig fin snø. Det er fortsatt mange fine linjer som ikke er kjørt! Det kan være skredfare her også, men det må man vurdere i hvert enkelt tilfelle.

Faregrad 2 eller 3
Afjellberg #137419 17/02/2010 9:27 AM
Medlem
Medlem

Veldig bra tråd dette (kanskje fri flyt burde lage en nominasjon av ?årets tråd??).

Skredfarevurdering og gradering når det er ustabilt snødekke er vanskelig hvis du skal treffe ?100% på faregraden?. Er det lenge siden det har vært noe pålastning av snødekket av betydning, så er det vanligvis faregrad 2 eller 3. Er du usikker kan man jo anta det høyeste, og tilpasse turen etter dette.

Bestemmelse av skredfaregrad avhenger bl.a. av hvor lett skred utløses og hvor store skred som kan utløses. Definisjonen på faregradene er bl.a. :Faregrad 2-moderat: ?Skredutløsning er mulig spesielt ved store tilleggsbelastninger i brattheng?.Faregrad 3-markert: ?Skredutløsning er mulig også ved liten tilleggsbelastning i brattheng?.

Brattheng = heng brattere enn ca. 30 grader.Stor tilleggsbelastning = gruppe skikjørere uten avstand, snøskuter, skikjører som faller.Liten tilleggsbelastning = en skiløper etc.

Mer om skalaen finner du her: http://www.ngi.no/no/snoskred/Lar-om-snoskred/Den-internasjonale-skredfareskalaen/

Afjellberg #137420 17/02/2010 9:45 AM
Entusiast
Entusiast

Takk for de mange svar!Ole-Kr., jeg kan bekrefte at Hemsedalsfjellet har mye bra snø under tregrensen, var der for noen uker siden og der var så mye pudder at jeg måtte gå de siste 60 høydemeter ned!! Men vi gikk ikke over tregrensen da jeg var veldig usikker på forholdene - med god grunn ser jeg smile

Hmm, med et så tjukt rimlag i snøen, flakskredfare osv. da blir det bare koseture, tenker at gå f.eks. Såta, Storeskardnosene, Slettind eller kanskje Skurvefjell/Nibbi. Hvis noen har lyst er det bare at slenge sig på :wink http://www.facebook.com/event.php?eid=472692225135&index=1

Skummelt
Afjellberg #137421 17/02/2010 11:56 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Uten at jeg har fullstendig oppdatert info om forholdene siden jeg ikke har vært på fjellet sist helg har jeg for første gang på mange år i Hemsedal virkelig holdt igjen på hvor bratt og eksponert jeg har kjørt.I år har jeg sett små og mellomstore skred løsne naturlig på steder jeg aldri har sett tidliger. Vil tro dette har sammenheng med den lange kuldeperioden som skapte rim og påfølgende snøfall med kraftig vind.Har opplevd at selv relativt små åpne områder i skogen er påvirket av vinden og at det svake laget som ligger under også her gjør seg gjeldende og derfor oppleves som ustabile. Verst virker det som det er i sør-øst til nord-øst liggende fjellsider.Vinterens vindforhold har også ført til at skavler legger seg på andre steder og retninger enn de har ligget tradisjonelt.Brattkjøringen får vente til våren tydeligvis.

Afjellberg #137422 21/02/2010 4:07 PM
Medlem
Medlem

Veldig bra og lærerik trådgringrin

Sjekk denne..
Afjellberg #137423 21/02/2010 5:39 PM
Avhengig
Avhengig

Fant litt grei info på Yr.

http://www.yr.no/nyheter/1.6999006

Afjellberg #137424 21/02/2010 9:26 PM
Fersking
Fersking

Stiller meg 100% bak Ole Kr. jeg og:grin

nok en advarsel..
Afjellberg #137425 13/03/2010 4:58 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Afjellberg #137426 14/03/2010 8:03 PM
Fersking
Fersking

Observerte et ganske stort skred i en sørhelling ved Storeskar/Storevatn på Hemsedalsfjellet, fjernutløst eller naturlig, vet ikke. Blåst helt sinnsykt mye på fjellet i helgen i kombinasjon med høyere temperaturer, bare å passe på nå.

Afjellberg #137427 22/03/2010 6:35 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

God snart påske! Ser på yr at det den siste uken har vært dagtemperaturer godt over nullpunktet (på målestatsjonen 600moh). Noen som har vært på fjellet de siste dagene som kan si noe om hvordan det har påvirket snødekket? begynner det å smelte nedover i lagene?

Afjellberg #137428 22/03/2010 8:36 PM
Avhengig
Avhengig

Har ikke vært oppe på fjellet å sjekka noe særlig,men ved foten av skogshorn tok jeg noen spadetak i uka som var og det var de øverste 20cm våt sukker snø så 40cm tørr sukker snø 5 cm skare og nye 10-15cm sukker...Ikke helt gunstig der enda hvertfall... Når man skar ut blokker i top laget var det lite bæring så fort man prøvde å løfte de smuldret de bare opp. Nå er det natte frost igjen,men varmt på dagtid. Kom 10-15 cm nysnø i helga kombinert med ekstreme vind forhold i høyden...

Afjellberg #137429 22/03/2010 9:20 PM
Fersking
Fersking

Hei

Tuslet litt i Hemsedalsfjellene i helgen som var. Massevis av naturlig utløste skred her og der. Vært mildvær ja, skikkelig våt og ekkel snø oppå sukker med null hold i som Skimanatee skriver. Både jeg på truger og samboer på ski sleit stedvis med å komme oss fremover. Virker ikke som mildværet har fått gjort så mye med dette sukkerlaget.

Gikk en tur på Slettind og litt i ei li ved hytta (Hemsedalsfjellet). Tror sikkert det er lurt å grave litt for å sjekke profil før man begir seg ut på brattere turer.

Afjellberg #137430 22/03/2010 9:22 PM
Fersking
Fersking

Unnskyld, mener at jeg er også har observert det Ole-Kr sier, ikke Skimanatee.....

Afjellberg #137431 22/03/2010 10:22 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk begge to:)skal oppover til helgen men det blir vel for det meste cruising i slakere terreng denne gangen også...graving er alltid lurt og spennende;)

Hvis det finnes en ekspert her ute: I et slikt snødekke som ole-kr beskriver vil det etter det jeg kan forstå være det 40cm tykke laget med tørr omvandlet snø som danner flaket, med skarelaget som gliflate. Jeg lurer på: Kan et lag med våt smelteomvandlet storkornet snø (påskeslusj) alene danne et flak hvis det ligger oppå et svakt lag som feks skare eller rim, eller vil dette laget bare kunne danne våte løssnøskred og sluff?

håper jeg har fått terminologien riktig her...ski|manatee

Afjellberg #137432 23/03/2010 12:41 AM
Fersking
Fersking

Heisan!Var på fjellet fredag, kjørte Storeskarnosene pluss noen mindre heng i samme område. Det vi fant etter graving:- nedre del helt gjennom smeltet.- midtveis, 5-10 cm fast på overflaten,grovkornet til bakken.- Toppen var det 20-30 cm fast lag, så grovkornet til bakken.

Vi unnlot å kjøre det bratteste( fineste) henget fra toppen, føret der var uansett ikke noe å skryte av.

Gikk så ut og opp på Steinbunosi, kjørte først ut mot syd, flott side med fin myk snø. Gikk opp igjen og kjørte noen mindre brattere linjer mot vest. Videre nedkjøring mot Storeskars vannet var preget av løs stedvis råtten snø, mye moro!

Videre i helga holdt vi oss i anlegget. Kjørte ut fra Totten 2 retning mot demningen( mot Storehorn) bratt, lite snø, gjennomsmeltet. Så et lite ras i nedre del,tror dette gikk som følge av smelting. Veien videre ned som fra Reidar skaret, råttent... men fin trening for vannski sesongen :)Toppa helga med urørt tørr pudder fra "Gammern"

Forøvrig veldig fint tiltak den tråden her, takk til deg SkiManatee

Vennlig hilsen Glenn

kjempebra initiativ !!
Afjellberg #137433 26/03/2010 3:41 PM
Medlem
Medlem

syns det er både bra og på tide...

info øker bedre egenvurdering :-)

mvh be greenwhite

Afjellberg #137434 28/03/2010 11:01 PM
Avhengig
Avhengig

Idag gikk det et stort spontan utløst skred på Leinenosi samme side som en jente ble tatt for ikke så lenge siden,men lenger ut i bollen. Markslipp og en god del større en det som gikk sist. Sees godt fra heisen så pass på der ute! Meldt en del nedbør de neste dagene også!

God påske! laugh

Afjellberg #137435 30/03/2010 6:43 AM
Fersking
Fersking

Oppdaget på tur på søndag at det var gått et relativt stort selvutløst flakskred i østflanken på Nibbi i ca. 1400 m. høyde . Vi gikk inne i bollen mot Skarvanfjell fra parkeringen på Nibbi og fulgte bekkedalen oppover mellom disse toppene. Det var også aktivitet av skredaktivitet lengre opp der bollen går mer direkte mot Skarvanfjell. Uten at jeg har vært her før virket dette stedet som en stor oppsamler av snø.

Slettind
Afjellberg #137436 05/04/2010 6:58 PM
Fersking
Fersking

I dag fjernutløste sambo og jeg et ca 200 meter bredt og 100 meter langt flakskred på Slettind av alle merkelige ting. Ikke selve Slettind men det som nok er en sekundærtopp litt nord for vanlige toppen man går opp på. Vi ville gå en litt annen vei, hørte et kjempebrån somg da agiterte snølaget nok til at toppen slapp ca 3-500 meter fra der vi gikk (veldig slakt). skredet stoppet ganske tidlig siden det ikke er veldig bratt men fikk en liten støkk for det. Dette er altså en "trygg" nordvesthelling. Be aware en stund til.

Vi TROR det var påskesnøen som løsnet, altså ikke gammel snø, det har blåst en del sør-vest fra de siste dagene som har samlet seg.

Må også si at hund er morsomme greier. Vi går på topptur med bikkje, og hun pleier å være veldig spretten og glad. I dag var hun på vakt, gikk forsiktig og kom med små "boff" i blandt. Hun merket nok at bråning vi selv ikke hørte og merket at ustabiliteten var over hele fjellsiden.

Silje

Afjellberg #137437 05/04/2010 7:00 PM
Fersking
Fersking

Må også nevne at sambo ble tatt i et snøras på søndag forrige uke, dette også i nordvesthelling ikke langt fra Slettind, han kom seg ut (var soloppvarmet og doven snø) men det er greit å passe litt på nordvest tror jeg.

Gikk Leinenosi i går
Afjellberg #137438 06/04/2010 11:10 AM
Fersking
Fersking

Gikk fra Hulbak og opp på Leinenosi i går. Tungt i skogen, men fint fra bollen og oppover. Mye "buffing" i snøen. Gikk nord-vest hellingen mot toppen som ikke er over 30 grader og fulgte rygger/steiner. Snøen virket ok selv om det er sukker til bunn under det øverste skarelag. Ville ikke gått bratthellinger med den snøen som er nå. Nedkjøringen var bra når du klarte å unngå de områdene med bristende skare.

Skogshorn 5. april
Afjellberg #137439 07/04/2010 3:52 PM
Fersking
Fersking

Gikk på Skogshorn med splitboard på mandag, 5.4. Fulgte østryggen både opp og ned. På ca 1400 meter var det 20 cm sukker, så et tjukt skarelag og så 20 cm nysnø på toppen. Klarte ikke å få det til å skli ut, men ville ikke ha satsa på at det holdt i det brattere henget mot sydøst. Som vanlig skavlete og vindpakka på toppen. Fin kjøring fra ca 1600 meter. Temmelig tung og våt nysnø under 1100 meter.

Afjellberg #137440 07/04/2010 10:52 PM
Avhengig
Avhengig

Siljekh:

At det skal gå skred på Slettind er jo noe man ikke tror. Tenkte selv å ta turen opp der i påsken,men har vel blitt litt kresen på været og når det lå fine mengder snø i den hemmelige skogen i heisområdet var det lett å holde seg der. Slettind er jo et fjell som man ser for seg som temmelig sikkert,men dette viser jo at det er "spennende" forhold på fjellet om dagen. Får håpe sola og mildværet som er på vei kan få snøen til å sette seg så man får noen fine turer på tampen av sesongen. Hvordan er forholdene oppe på fjellet nå? Hvor lenge tror du snøen vil holde før vi må ta fram sykkelen istedE?

Afjellberg #137441 08/04/2010 6:31 AM
Fersking
Fersking

Jeps, heldigvis ble det litt skogskjøring i påsken smile

Jeg har bare hengt på Hemsedalsfjellet i to sesonger, men det virker som det er nok til å gi morsomme toppturer ihvertfall til midten/slutten av mai? Det spørs jo helt på været fremover nå. Før påsken hadde det smeltet en del i solsidene, men fremdeles ikke sånn at snøen var homogen. Det snødde vel ca en 40-50 cm i påsken så litt påfyll ble det.

Sykkelen kan finnes frem uansett for lavlandsmorro smile Ja, takk begge deler!

.
Afjellberg #137442 08/04/2010 7:21 PM
Medlem
Medlem

Var kjærkomment med snøfallet som kom i påsken. Men når det nesten ikke har snødd på 6 uker før det, tviler jeg på at det blir en lang topptursesong.

Når det gjelder ras: opplevde at nysnøen (20-30 cm) raste ut av en relativt bratt sørvendt renne på mandag. Men det tok ikke med seg verken skarelaget eller sukkerlaget under. Nysnøen som kom i påsken hadde med andre ord ikke noe særlig binding til skarelaget.

Afjellberg #137443 08/04/2010 8:31 PM
Fersking
Fersking

Mener du Hemsedalsfjellet eller Trøim? Er forskjell på været. Jeg mener å ha registrert at det har snødd jevnt og trutt frem til en uke før påsken på Hemsedalsfjellet, men det skjer jo ofte at været der er stikk motsatt av det som er nedi darn. Lang sesong blir det nok ikke men har et håp om toppturer litt ut i mai ihvertfall.

Storebottenskarven, Slettind og Bjøbergrenna
Afjellberg #137444 12/04/2010 1:25 PM
Fersking
Fersking

Har fått meg to toppturer i helgen. Storebottenskarven var grei å gå, men hardt på nedkjøring. Snøen satt godt, men vi var fremdeles forsiktig med å gå/kjøre brattere enn 30 grader. Østhenget fra toppen tok vi ikke sjansen på. Slettind er i utgansgspunktet ikke bratt nok for skred (normalveien fra nord). Det hadde gått et overflate skred fra skavelen nord for selve toppen, men det er utenfor der folk går/kjører. Det var noen som gikk Bjøbergrenna i går og det så ikke bra ut. Det var gått flere store ras der. Fjellet under er blankskurt svaberg som det sklir lett på. Når vi kjørte hjem på ettermiddagen så var det i tillegg gått et nytt ras i renna som ikke var der tidligere på dagen. Vet ikke helt om de gikk på flaks eller dyktighet...

Afjellberg #137445 17/04/2010 10:28 AM
Entusiast
Entusiast

Noe nytt å melde om snøen rundt Bjøberg?

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå