Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
SKI!
#137276 20/12/2009 12:33 AM
vetle_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei!Skal kjøpe meg et 2. par me ski etter nyttår men står veldig i stuss om hvilke.Jeg er 15 år, 185 høy og veier ca 70 kg.Har volkl mantra fra før som jeg fortsatt har tenkt å bryke som verdagsski.Skiene jeg er ute etter skal være skikkelige pudderski, som er lekne. Kjører en del skog og smådropp. bygger noen bc kickere i ny og ne også=) Vil at skiene skal være greie å kjøre med i litt større fart også selv om jeg ikke er noen direkte storfjellskjører:) (mulig jeg spør litt vanskelig). er det noen som har erfaring med ep pro, kuro, pontoon, darkside eller eventuelt andre alternativer? glade for alle svar=)

BC
vetle_ #137277 20/12/2009 12:09 PM
Fersking
Fersking

Sitat vetle_:Hei!Skal kjøpe meg et 2. par me ski etter nyttår men står veldig i stuss om hvilke.Jeg er 15 år, 185 høy og veier ca 70 kg.Har volkl mantra fra før som jeg fortsatt har tenkt å bryke som verdagsski.Skiene jeg er ute etter skal være skikkelige pudderski, som er lekne. Kjører en del skog og smådropp. bygger noen bc kickere i ny og ne også=) Vil at skiene skal være greie å kjøre med i litt større fart også selv om jeg ikke er noen direkte storfjellskjører:) (mulig jeg spør litt vanskelig). er det noen som har erfaring med ep pro, kuro, pontoon, darkside eller eventuelt andre alternativer? glade for alle svar=)

Jeg spurte om noe tilsvarende for et par dager siden. Fikk da "beskjed" om å gå å kjøpe meg et par black crows Navis. Så når butikkene åpner nå klokka 14:00 så gjør jeg det. (Jeg har også Mantra som hverdagsski, veldig fornøyd)

Re: SKI!
vetle_ #137278 20/12/2009 12:39 PM
Entusiast
Entusiast

Hei, har BC Corvus sjøl(som er lengre og stivere enn Navis) og en kompis har Mantra. Jeg ville ikke anbefale Navis til den bruken vetle skal ha. Navis og Mantra er begge lekne ski som takler alle forhold, Navisen er bare litt bedre i pudder og mer fartstabil. Når du fra før har Mantra og skal ha en rendyrket pudderski er Navis for allround. Navis er ikke en 2. ski, men en 1. ski...

Har ikke noen erfaringer med de skia du nevner, men etter omtaler er det som gode ski for bruksområdet.

En ting du ikke har opplyst som er viktig: skal du kjøre switch og lande switch i pudder?

Noen ski du burde se på er de mest rendyrka pudderskia: DPS Lotus 138, Armada ARG, 4frnt CRJ og Praxis Powder, som alle er videreutviklinger av den originale reverse camber, reverse sidecut skien Volant Spatula.

Om du vil ha noe mer tradisjonelt er Faction Royale (som Kuro men litt stivere så den tåler mer fart og drops) no du definitivt burde se på.

Alle skia jeg har foreslått burde være ganske switch vennlige

Takk for svar
vetle_ #137279 20/12/2009 4:38 PM
vetle_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Tusen takk for svar=) navisen er sikkert en god ski men jeg tenker også at den blir litt for lik som F33d3r sier. En gammel ringrev i bransjen mente faktisk at jeg MÅTTE opp i > 125 mm på midten for at det skulle være vits å kjøpe ett andre par i det hele tatt. Jeg skal ikke skryte på meg at jeg lander veldig mange 900ere men jeg vil ikke utelukke et par baklengslandinger. Skal sjekke ut de skiene du anbefalte:)

vetle_ #137280 20/12/2009 5:52 PM
Entusiast
Entusiast

Bredden er en ting, omvendt spenn og omvendt sidekutt er et annet som virkelig vil merke forskjell på fra Mantra

vetle_ #137281 20/12/2009 8:00 PM
Entusiast
Entusiast

Kan på det varmaste anbefale Kuro, hadde min første tur på dei i dag i masse av lett lausnø, men hadde ikkje sjans til å drukne dei.

Eg har valgt mine i 175 fordi eg ønsker ei leika skogs ski primært. Dei svingar berre du tenker på å svinge og er veldig kjappe.

Velger du dei i ei lang lengde vil eg anta du også har ei nokså fatstabil ski. Det sagt så kjørte eg så tårene skvatt i dag utan at eg hadde nokon problem Prøvde også å "rygge" litt i dag og det fungerar heilt OK. Dei er jo ein god del smalare bak enn framme, så ideelt er det ikkje.

Var heilt høg på livet da eg kom nedatt frå toppturen. Inntrykket frå då eg demokjørte dei i vår sat framleis.. skia gjer akkurat det du vil den skal gjere og er veldig tilgjivande overfor pilotfeil og kuppert terreng. Svelger unna det meste.

vetle_ #137282 21/12/2009 11:29 AM
vetle_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

bump

...
vetle_ #137283 21/12/2009 11:45 AM
vetle_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Har nå bestemt meg for at det blir enten kuro, darkside, ep pro eller faction royale. Funker det å ta triks med kuro og darkside? blir ep pro altfor myk til dropp (ikke de høyeste droppene men opp til 10 m)? glad for all tilbakemelding hvios noen har prøvd disse skiene

vetle_ #137284 21/12/2009 4:14 PM
Entusiast
Entusiast

darkside har ikkje twintip, og veldig lite rocker. Meir ei drapå storfjellski det etter mitt syn.

Ang Line EP Pro så kan du jo sjekke ut kva Eric Pollard gjer på desse skia på youtube. Det er signaturmodellen hass. trur dei skal halde wink

Forresten finnast det ei ski som heiter Atomic Atlas og som kanskje er verdt å sjå på? Nok ein dels tivare enn kuro og EP og meir rocker enn darkside..

vetle_ #137285 21/12/2009 4:35 PM
vetle_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Takk for svar=) skal sjekke ut=)

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå