Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpinski i gave - pudder/noe bakke.
#137270 18/12/2009 6:54 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
umaluon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3

Jeg har fått ansvaret for å fikse årets julegave til bror. Han drømmer om nye ski, men har ikke råd selv denne sesongen, så det blir utrolig moro å gi han dette. Siden han ikke har råd selv har han ikke sett stort på årets nyheter, så vi må lete oss frem til hva vi skal kjøpe, og vi har ikke så god peiling..

Bror er 192 høy, usikker på vekt, men rimelig tynn. Han står i all hovedsak offpiste, men vil ha mulighet til å bruke skiene i bakke også. Han hadde har coomba nå, men jeg har overhørt at han syns disse er hakket for konservative.

Noen som har gode råd til ski og bindinger? På forhånd tusen takk, vi skulle nok vært tidligere ute med dette her, men det var først i går planen ble klekket ut.. smile


Re: Alpinski i gave - pudder/noe bakke.
umaluon #137271 18/12/2009 9:24 PM
Registrert: May 2017
Innlegg: 951
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2017
Innlegg: 951

Jøss, skulle ønske jeg fikk slike gaver av broren min! Jeg synes det er vanskelig å gi et godt råd, men skal komme med noe:- har Black Crows Corvus (196,5): dette er jo også en konservativ ski. Liker den godt i pudder og på hard føre, men ikke på føre der man må kjøre veldig mykt fordi kraften man må bruke kan føre til at de graver seg ned...men jeg har ikke kjørt meg inn på skiene, så det er mulig at jeg vil like den til alt. Merker at den trives med å kjøres med tyngdepunktet sentrert/litt trykk på bakskiene. Har ikke brukt den til skogskjøring og kuler ennå.... Den trenger fart.- hadde Obsethed 189, bakmontert. Veldig morsom ski når den fungerer. Jeg slet med balansepunktet på den. Følte at jeg måtte kjøre ekstremt agressivt for å få noe ut av den i bakke. Synes bakskien var for myk, så det var vanskelig å få skikkelig kick ut av svingen, og vanskelig å kontrollere poppet i kuler/skog/oppkjørt. Når det er sagt, så er har jeg hatt noen av mine beste dager på den skien.- Coomba 181 (med dynafit og rando-sko). Synes dette er en konservativ ski. Synes den, i likhet med corvus, trives best når den kjøres med nøytral vektfordeling med et raskt kick på halen. Den mangler litt stabilitet på kant og responderer dårlig på kraft. For å ta ut potensialet i skien må den kjøres lett, mykt og lekent. God til litt kronglete kjøring. Jeg liker å kjøre med denne til allround kjøring i og rundt bakke. Trenger ikke mye fart.- Black Diamond Megawatt: kun testet på testdag. Tar lang tid å komme fra kant til kant. Fin flyt. Må tas resolutt opp på kant når det ikke er mye pudder. Virker ustabil. Litt a la coomba'en, men kan kosekjøres mer...skulle gjerne cruiset løssnø. Jeg foretrakk corvus'en, selv om det er en mer krevende ski.- Noridca Jah Love: kun testet på testdag. Dette var den første brede skien jeg prøvde. Stor overgang fra 88mm til 140mm. Kjøres som en tradisjonell ski. Fin i fart, fin i sving - veldig tung å få på kant når det er litt hardt- 4frnt ehp 179. Kantene var sløve. Likte den ikke når det var hardt...men det lille jeg fikk testet den i litt mykere forhold fikk meg til å tenke at det var som en racing sl ski for pudder. Den la seg nydelig på kant, var kvikk og leken - jeg tror det er den perfekte ski for skog og oppkjørt løssnø. Ikke nok allround for meg.

Hvis han beholder coomba'en, og han vil ha noe helt annet, ville jeg ha sett på ehp 186 (jeg ville ikke tatt den lengre dersom den skal brukes på Østlandet - ikke så mange åpne fjellsider). Litt kort, ikke alt for bredt men med rocker tror jeg er noe av det morsomste man kan kjøpe hvis man skal bruke de på Østlandet til skogskjøring og den relativt begrensede off piste kjøringen som finnes her.


Re: Alpinski i gave - pudder/noe bakke.
umaluon #137272 18/12/2009 9:32 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 3
umaluon Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 3

Takk!

Det siste du skriver tror jeg er veldig riktig: Litt kort, ikke alt for bredt men med rocker tror jeg er noe av det morsomste man kan kjøpe hvis man skal bruke de på Østlandet til skogskjøring og den relativt begrensede off piste kjøringen som finnes her.

Etter det jeg har hørt er dette i hans gate, jeg mener å ha hørt at han ikke vil ha lengre ski enn 190, gjerne ned mot 185.

Han beholder Coombaene, men de er rimelig dævvkjørte, så vi ønsker å kjøpe noe litt i samme gate, men som da altså er hakket råere enn Coombaene. Har lest litt om K2 Sidestash, men er usikker på om disse blir FOR drøye til å kunne fungere i bakke.


Re: Alpinski i gave - pudder/noe bakke.
umaluon #137273 18/12/2009 10:25 PM
Registrert: May 2017
Innlegg: 951
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2017
Innlegg: 951

Nå ble jeg nervøs - har aldri kjørt ihjel et par ski på en sessong...og jeg kjøpte coomba'en i mai! (Har hørt før at de ikke holder så lenge). Jeg liker at ski har respons, jeg prioriterer nok det fremfor cuising egenskaper. Som allround ski hadde jeg tatt en god titt på Navis - hvis den er en mer lettkjørt versjon av corvus, må den være morsom. Moren min, som tross høy alder er god på ski, elsker G3 el Hombrene sine...jeg ville nok heller ha hatt de enn coomba'en (men de var dobbelt så dyre). Grunnen til at ikke nevner rocker ski er at norsk allround kjøring ofte innebærer hardt føre, og jeg liker at svingen initeres raskt. Faction Alias burde dere kanskje også se på - den har front rocker.

Sidestash er sikkert også en god ski. Vanskelig å si om den vil passe. K2 er jo godt priset i Norge...i motsetning til Volkl.



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå