Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
dette kaller jeg svindel!!
#137017 14/12/2009 12:25 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

http://raa.no/?mod=object&action=prodkort&oid=4493#

Hva er Svindel
hang loose #137018 14/12/2009 10:13 AM
Medlem
Medlem

Det kom ikke så godt frem hva som var svindel med dette

Re: dette kaller jeg svindel!!
hang loose #137019 14/12/2009 10:19 AM
Fersking
Fersking

Han tenker nok på prisklasse, veldig overpriset...Men det er ikke svindel, det er opp til enkelte butikker å sette opp pris.

svindel -en, -dler (fra ty.) 1 bedrageri s- med betrodde midler / foretaket var ren s- 2 bløff, humbug hele arrangementet må karakteriseres som s-

hang loose #137020 14/12/2009 10:31 AM
Fersking
Fersking

oi!jeg vil nok ikke kalle det svindel, men heller litt mot lureri.jeg kjøpte disse skiene i utlandet for under 6000 kr med marker baron bindinger.jeg syns det norske markedet beveger seg i helt feil retning, dette ser jeg også veldig godt på sykkelmarkedet. er du hypp på disse skiene eller hvilken som helst annen ski, så anbefaler jeg utlandet eller hvis du er heldig så finner du noe konkurssalg eller lignende i norge, først da kan norge konkurere på pris.

Hmm...
hang loose #137021 14/12/2009 11:40 AM
Medlem
Medlem

Svindel er det jo ikke... Det er hvis de sier at du får to ski så får du bare en.

Det det derimot er er en veldig effektiv måte å prise seg ut av markedet på. Når de satte den prisen så må de ha sjekket rundt på nettet og tenkt at den servicen vi gir kundene våre er sikkert verdt 3-4000 NOK...

Så får historien og salgstallene deres vise om det var riktig antagelse. I think not

hang loose #137022 14/12/2009 1:17 PM
Ringrev
Ringrev

I så fall bør vi føye til völkls priser her i landet. Forstår ikke ikke hvorfor gotama koster 570 euro i frankrike og rundt 7 tusen her... (K2 er bedre priset her)

Hei
hang loose #137023 14/12/2009 1:24 PM
Entusiast
Entusiast

Hei.

Jeg jobber på RÅ og ønsker raskt å kommentere dette innlegget.

Ski og skiutstyr som vi selger blir priset etter hva de norske leverandørene sier det skal koste, mao -veiledende priser.

Vi ønsker på ingen måte å være dyrere enn andre og har ikke lagt på noe ekstra her. Hvis du "Hang Loose" kjenner til butikker som selger denne skien rimeligere er vi mer enn interessert i dette da vi kan ta dette videre med leverandør.

Men som sagt, -denne prisen ble bestemt av den norske importøren. Håper på forståelse for det smile

/Martin

hang loose #137024 14/12/2009 1:31 PM
Medlem
Medlem

sykt dyrt. Noen tjener bra penger.. den norske leverandøren kanskje?

Minner meg litt om når Telenors PR talsmann ble spurt om hva som var grunnen til at I-Phone er dobbelt så dyrt i Norge som i Sverige i Telenors butikker.. "fordi Nordmenn er villige til å betale for det" var svaret..

du får S7 for 7500 sek. Og da er det ikke tilbud..

hang loose #137025 14/12/2009 2:14 PM
Entusiast
Entusiast

parkogpuuder selger den for 7999,-

med gratis frakt og 3 måneders gratis friflyt abbonement :grin

Arrogant
hang loose #137026 14/12/2009 5:56 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tidlig i høst var jeg innom raa for å se på ski. Jeg hadde heftige abstinenser og trengte en kjapp fix. Siden i vår hadde jeg sikla på et par dps lotus 138. Jeg skulla ha dem, bare venta til dem fikk sia si i orden og jeg kunne bestille. Koste med med å leke med forskjellige flex og rocker valg osv. Så kommer jeg inn på raa og ser et par 138 i flex 2 rocker 2 192, med jester på. De var godt brukt, med et par gode riper på og en helt tørr såle. De hadde nettop vært i ff test. Kara som var på jobb var jævlig trivlige, men disse skia var prosjektet til sjefen, og han prata med en selger eller noe annet. Spurte hva han skulla ha for dem og det var bare så vidt han gadd å svare. 8 laken, med jester. På dette tidspunktet kostet de 1000 dollar. Serriøst. Derfor var det deilig å lese testen hvor de fikk slakt, og tenke på at jeg hadde gått ut av sjappa med skia hvis han hadde sagt sju tusen. Kjøpt dem på flekken. Nå kjører jeg kuro195 og gliser fra øre til øre. Ha!

hang loose #137027 14/12/2009 6:31 PM
Fersking
Fersking

Sjekk Jesting sport.Gotama 5000,- + Duke for 2990,- =7990..:grin

svindel
hang loose #137028 14/12/2009 9:16 PM
Fersking
Fersking

Det vi også må huske på er at dersom du da velger å kjøpe en komplett pakke så er det vel ofte at en får litt attåt:) eller for ikkje å snakke om service, har selv fått pris på gotama med duke og ferdig tilkappa feller, til under 10000 kr og eg ville da få det i løpet av en 20-30 minutt.... men viss en da heller vil bestille ifra frankrike, østerike eller kor som helst, ja værsegod, bor litt griskendt til å veit at butikker må jobbe for å få kunder, og de fleste gir nok det de kan viss en oppfører seg ordntlig, he h.. men det gjelder å kikke litt rundt og forhøre seg litt, viss du sparer 500 kr en anna plass, veldig bra , men viss du da må kjøre i ett par timer så er det ikkje sikkert det er verdt det...

Uansett, eg er nå litt fersk på hele forumet eg,, men poenget mitt var vel,, kikk litt rundt, viss ikkje en er fornøyd en plass så går en en anna..

hang loose #137029 14/12/2009 9:42 PM
Entusiast
Entusiast

Priser på skikjøp fra USA kan idag være vanskelige for butikker å matche da prisene ser annerledes ut også for butikkene.

Vi på RÅ ønsker i alle fall å være konkuransedyktige på priser, og forholder oss derfor til veiledende priser fra leverandører. Når det er sagt, så gir vi gode pakkepriser ved salg av skipakker. Dette kan desverre komme litt dårlig frem på nettet da vi er er en nyoppstartet butikk og sidene våre er under konstruksjon. Men om du tar kontakt så får du et ordentlig pakketilbud fra oss også:-)

/Martin

Veiledende priser er vel kun veiledende
hang loose #137030 14/12/2009 11:26 PM
RAS Offline
Entusiast
Entusiast

Sidst ei tjekkede var det butikken og ikke leverandøren der bestemmer prisen. Det er jo dere der afgør hvor mye dere vil tjene.

En lille side bemerkning... Det er jo helt latterligt at det er billiger å kjøpe ski (og klatreudstyr) i Danmark (af alle land så fjell-løse DANMARK) end i Norge... Skulle jo tro at markedet (og konkurrencen) var større i Norge end i Danmark = større omsætningshastighed og kunkurrence mellem leverandørene og deraf mulighed for billiger priser.

Nå det ei ville var egentlig bare å gjøre oppmerksom på at det altså er dere (butikken) der bestemmer priserne, ikke brug leverandøren som undskyldning!!!

Hva er galt med å tjene penger...
hang loose #137031 15/12/2009 1:23 AM
Fersking
Fersking

Norge er vel et av de landene i verden, som mest sansynlig ligger "lengst unna" alt som har med skifabrikker, hovedlager osv og gjøre. I tillegg har vi en del avgifter her til lands som også påvirker prisene. Det sier seg selv at det å frakte en container med ski til Norge, er dyrere enn en god del andre mer sentrale land i verden. Når i tillegg , til tross for at vi er født med ski på beina, er et lite marked sammenlignet med for eks usa, så vil jo også det påvirke prisen. Jeg synes det er alt for mange som sutrer og klager over at bra utstyr koster penger. har full forståelse for at det blir dyrt hvis man på død og liv skal ha det nyeste hele tiden, men alikevel. Hav er det som er så galt med at de butikkene her til lands, som faktiks tørr å satse på et såpass lite marked som for eks topptur /freeride osv er, skal tjene penerg på det de driver med. I tillegg har de forhåpentligvis god kompetanse, og kan også da gi en bra veiledning i forhold til valg av utstyr. Tro heller ikke at det er butikken som tjener de største pengene. Stort sett alle butikker, har avtaler med de ulike merkene om kjøp av utstyr til eget bruk. Da fpr de som regel alt i fra 20-50% rabatt på innkjøpsprisen. Til tross for det, tjener produsenten på det. Hvis vi her oppe i nord, skal kunne hamle opp med prisene i usa osv, må produsentene sette sien priser i forhold til all faktorer her hjemme, som påvirker prisene. Lønnsnivå, husleie, frakt osv. Alt dette påvirker prisene. I tillegg sitter en del av de beste skishoppene inne med et gedigent varelager. Vil tippe at varelageret til for eks RÅ sport ligger på pluss / minus noen millioner. I tillegg tar de hele risikoen med å ha det tilgjengelig uansett hvir mye eller lite snø vi har. Problemet her i landet er at vi hele tiden sammenligner oss med usa, og det er dødfødt på alle mulige måter, så lenge vi er her oppe og har de forutsetningene vi har for å kjøpe oss ski eller annet sportsutstyr. Hvis vi fortsetter å droppe de få spesialbutikken vi har, og heller kjøper på nett osv, vil vi ende opp med dårligere utvalg , høyere priser, og også tilgang på kompetanse gjennom hele linja. Så uansett prisnivå, så tror jeg vi tar feil hvis vi tror at butikken her hjemme tjener fett på å selge et par ski til 8000,-. de sitter maks igjen med 2000 til 2500,- netto, og det er maks. Jeg jobber selv i golfbransjen, og der er det også små marginer vi jobber med. Gir vi for eks 10% rabatt på ei kølle til for eks 3500,-, har vi gitt bort 50% av bruttofortjenesten, og sitter igjen med ca 500,-..... Ikke akkurat til å bli fet av....

ble litt for mye...
hang loose #137032 15/12/2009 1:30 AM
Fersking
Fersking

Vet ikke hvorfor, men av en eller annen grunn ble svaret mitt lagt ut flere ganger. Finner ikke ut hvordan jeg får fiksa det, men om noen har vet det, så kjør på...

hang loose #137033 15/12/2009 9:37 AM
Entusiast
Entusiast

Er veldig enig med deg skogy.

Det er latterlig å påstå at utsalgbutikkene fritt kan styre prisen. Butikkene må forholde seg til de kostnader de har, de kan ikke selge med tap i lengden. Kostnadene til butikkene er i stor grad bestemt av prisen leverandøren tar. I tillegg til dette kommer selvsagt skatt, mva, lønn til ansatte, varelager, husleie, strøm o.l.

Jeg tror nok grunnen til at Völkl ski er spesielt dyre i Norge sammenlignet med hva de koster i andre land og prisene på K2 i Norge er fordi leverandøren tar seg godt betalt for de. Og ikke fordi alle butikkene i Norge har gått sammen og bestemt at akkurat Völkl skal de alle overprise.

hang loose #137034 15/12/2009 9:42 AM
Entusiast
Entusiast

Volkl og K2? Det er jo Rossignol som kommenteres her.

ParkogPudder selger skia MED binding for 7799,- Rå hadde priset den til nærmere 9500,- UTEN binding. Det er norske butikker vi snakker om da.

Ser nå at Rå har lagt ut ny pris på skia 7999,- Så det kom jo en gladnyhet ut av dette da :grin

hang loose #137035 15/12/2009 10:48 AM
Fersking
Fersking

skogy, enig i mye av det du sier, men når det gjelder transport så er det rett og slett feil. I den verden vi lever i i dag er transport av varer billig og står for en minimal del av kostnadene på et produkt. Et eksempel er den norske laksen som blir fraktet til Kina for å bli filé, for så å fraktes tilbake til Norge for å selges. Dette er billigere enn å bearbeide laksen i Norge.

Sett at påstanden din var riktig og at det kostet mye å frakte fra sentral Europa til Norge, hvorfor er det da så mye billigere med ski i danmark og sverige?

Grunnen til at ski er dyrere i Norge er at pris- og kostnadsnivået her er høyere enn i andre land. Leverandører og butikker MÅ tjene mer. Det er høyere avgifter, høyere priser på mat, hus, biler osv. Vi har også i snitt en høyere inntekt pr person som nasjon. Det er rett og slett mikro- og makroøkonomi.

hang loose #137036 15/12/2009 11:05 AM
Entusiast
Entusiast

@Beo81

Grunnen til at jeg nevnte K2 og Völkl er fordi de fint illusterer hvordan importøren påvirker prisen og ikke relatert til dette spesifikke tilfellet.

Ser nå at det at vi har gått utifra litt forskjellige premis i denne diskusjonen: når jeg var inne på Rå sin side så i går var det 7999,- jeg fikk opp som pris på denne skien, noe oppfatter som en vanlig veiledende pris på en slik ski utenfor spesielle tilbud.

Når jeg ser du skriver at den var priset til 9500,- så er jeg langt mer enig i at Rå hadde overpriset

hang loose #137037 15/12/2009 12:43 PM
Fersking
Fersking

Denne tråden har uansett ikke vært god PR for Rå, og vi ser jo nå at skiene var overpriset. En butikk setter ikke ned prisen med 1500 kr uten att de fremdeles tjener penger på skien. Tviler også på at de har vært i kontakt med leverandør de siste dagene, for å plutselig få en mye billigere innkjøpspris.

hang loose #137038 15/12/2009 12:48 PM
Entusiast
Entusiast

Honnør til Rå som setter ned prisen da. Ikke alle følger kravene fra kresne brukere på Friflyt.

hang loose #137039 15/12/2009 1:39 PM
Entusiast
Entusiast

Hei!

Jeg jobber på Rå og det er jeg som har bestilt inn Rossingnol S7 til oss på Rå!

Når jeg bestilte de skiene hos importør, Sport Sensation så sa vedkommende jeg snakket med (hvem jeg snakket med er uvikitg her) at utprisen på denne skien var 9499,-. Og når importør opplyser denne prisen så regner med at det er fakta. Jeg innser det i ettertid at jeg kanskje skulle sjekket ut dette bedre.

Og vi på Rå følger importørs anbefalinger på utpris. Vi skal ikke være dyrere enn andre butikker og vi er heller ikke det. Men finner dere andre priser eller noe som ikke stemmer så er det bare å gi bedskjed. Vi er heller ikke feilfrie!

Ydmyk hilsen Asle, Ski ansvarlig, Rå Sport

priser i Norge
hang loose #137040 15/12/2009 3:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Stort sett koster skiutstyr, som alt annet, mer i Norge enn i resten av verden. Grunnen til det er at vi er et høykost land, der importørenes og butikkenes kostnader er høyere enn resten av verden. Dermed må disse også ha høyere marginer for å gå rundt. Det er få, om noen, som har tjent seg rike på norsk sportsbransje.En annen utfording er at fordi vi har en spredt bosetting så er det mange små butikker. Disse skal være lokale sportslandhandlere som skal dekke et vidt spekter. De har ikke store volumer på noe, og har derfor ikke så gode innkjøpsbetingelser. Disse butikkene utøver ofte en meget god service i sitt lokalmarked.Blant de større butikkene i "storbyene" er det flere som spesialiserer seg på skiutstyr, og som kjøper større partier og dermed kan være med i priskrigen(til en viss grad).Overalt så er det en gang slik at har man en god relasjon til en butikk, så er det alltid enkelt å få til "en god handel".

Moralen er at om du ønsker at din butikk skal være der i fremtiden så handler du, og mottar servicen der. Har du kun hjerte for din egen lommebok så handler du på nett. jeg skal inrømme at jeg handler varer jeg ikke har noe forhold til på nett. Skiutstyr har jeg et sterkt forhold til, og ville aldri handlet dette på nett.

Jeg synes Rå Sport, i dette tilfellet, har agert troverdig og korrekt.

hang loose #137041 15/12/2009 4:21 PM
Entusiast
Entusiast

Uten å kommentere resten av tråden; noen som trenger skiene i 195?

http://www.ksl.com/index.php?nid=218&ad=9037426&cat=414&lpid=

Fraktkostnader ER ganske høye.
hang loose #137042 16/12/2009 12:02 AM
Fersking
Fersking

Jeg vet at frakt spiller en ganske stor rolle i forhold til import osv av div varer. Som sagt jobber jeg i golfbransjen, og der er det ganske stor forskjell på diverse leverandører. Kan ta noen eksemlper:Vi har ofte kunder som vil ha et eller annet som vi ikke har på lager. Må derfor bestill fra leverandører. I tillegg er vi veldig opptatt av at utstyret kundene kjøper er tilpasset dem. dvs at vi tester og måler diverse, for så å bestille et skreddersydd golfsett etc til leverandørern. Settet blir så bygd til de specsene vi oppgir. Noen av våre leverandører har ansatt salgsrepresentanter i norge, og sender utstyret direkte fra eget lager, som oftest ligger i UK, eller nederland/frankrike. Noen har lager i danmark, og et par i svergige. Disse er selvsagt merker som er fra de nordiske landene. I enkelte tilfeller kan fraktkostnadene utgjøre over havlparten av prisen på varen, mens i andre tilfeller er det fri frakt. Det varierer også svært mye på de ulike avtalene leverandørene har med fraktselskapene osv. Noen få mrker, importeres til landet av norsek firmaer. Det vil si at det er flere ledd som skal tjene penger, samt at den norsek importøren også må ta en større risiko. Så frakten spiller nok en rolle i forhold til prissettimgen, men sansynluvis ikke i så stor grad når det gjelder de varene som butikkene har bestilt før sesongen. da er det nok oftest fri frakt. Når det gjelder golfutstyr synes jeg ikk edte er så rart at marginenen er såpass små. tenker da på at de fleset merkene ville klart seg utmerket utne å selge så mye som en golfball i norge. Vi er vel en av de minste markedene i verden. Når det gjelder mer "norske" produkter, som for eks ski, synes jeg derimot at det er rart hvis vi har dårligere marginer enn for eks danmark, og en del andre mer eller mindre snøfattige land. skulle tro at markedet her er såpass stort at merkene ser nytten av å gi btuikkene og importørene bra marginer.

hang loose #137043 16/12/2009 9:03 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Rå Sport er vel ikke, i denne sammenheng, mer enn et eksempel på at alle kan gjøre feil. Dårlig opplysning fra leverandør, mange produkter med info/pris å legge inn på web, hektisk høst og snnsynlivis fokus på å gi meget god service til de som kommer inn i butikken kan være grunner til dette. Feilen er rettet opp, og de har beklaget.

Veiledende (ikke villedende som mange moroklumper liker å kalle det...) priser er satt av distributør. Flere faktorer spiller inn når disse prisene settes. Balansegangen er hovedsaklig: Veil.pris skal være konkurransedyktig sammenlignet med lignende produkter (kvalitet/materialvalg etc) - Forhandler skal ha en margin han kan leve av - Distributør skal ha en margin som gjør det forsvarlig å fortsette med å ta inn produktene. Idéelt sett vil alle at prisene skal være superlave. Så enkelt er det ikke. Alle ledd investerer og legger ned arbeid for at ski skal komme i butikker, og trenger selvfølgelig å tjene penger på veien, akkurat som i alle andre bransjer. Det varierer selvfølgelig noe på merker og volum på produksjon hvor mye en produsent samt distributør sitter igjen med. Det er fristende å nevne K2 og masseproduksjon i Kina... Der har nok alle ledd en noe høyere margin, og prisene er ofte litt lavere i butikk også på noen av skiene.

For å oppsummere mine tanker: i dette bransjesegmentet (freeride alpinski) er det ikke mange som blir rike i Norge. Det er ofte idealister og entusiaster som driver både import og utsalgssteder (eller til og med produksjon). Uansett hvor idealistisk man er, så må man finansiere sin egen aktivitet og man behøver dermed noe margin på varer og tjenester man leverer.

Personlig har jeg veldig god erfaring med RÅ Sport og jeg synes de skal ha all cred for å satse slik de gjør!!

Støtt opp om din lokale butikk om de satser på dine interesser!!

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå