Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Test Pontoon vs Kuro
#136941 10/12/2009 2:43 PM
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 66
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Feb 2015
Innlegg: 66

Ettersom jeg har vært eier av Pontoon?s i 2-3 sesonger og nå har gått over til å kjøre Kuro har jeg fått noen spørsmål fra kjente og ukjente om mine erfaringer. Tenkte derfor å sende en liten ?review? fra mitt ståsted. NB! Jeg er langt ifra noen profesjonell tester og kan kun gi input på mine helt egne erfaringer.

Litt om meg selv og ?testingen?Er 193 høy og veier ca 90 kg. Kjørt ski i mange år, men hatt ca 40-50 skidager siste 7-8 årene. Står vel relativt aggresivt. Pontoon er kjørt i 189cm lengde, Kuro i 195 cm lengde. Pontoon?ene er testet mange ulike steder i inn- og utland, mens Kuro?ene kun er kjørt i Hemsedal sist helg. Der fikk jeg testet de fleste fører unntagen aggresiv kjøring i pudder på fjellet. På fjellet var det nemlig mest vindblåst kartongsnø

Kjøring i PuddersnøDer jeg har testet de begge er jo da på skogskjøring, særlig typisk tett, norsk bjørkeskog. Først og fremst: Begge flyter jo vannvittig godt! En fryd å kjøre hvor man ligger å seiler oppå snøen (får dog fort en j? fart pga at man ligger oppå snøen). Jeg visste at Pontoonene svingte kjapt, men ble positivt overrasket over at Kuro?ene kjentes tilnærmet like kjappe ut. Personlig følte jeg i hvert fall at det gikk veldig greit å få de i riktig retning selv i skogen.Eneste ankepunktet ift kjøringen med Pontoon?ene etter min mening er at den smale tailen gjorde at jeg følte at jeg lettere havnet litt bakpå med de skiene. Tuppene er så brede og tailen såpass mye smalere at skiene på en måte ønsker å ligge bakpå.Mye av det samme slet jeg litt med når jeg dristet meg til å droppe med Pontoon?ene. Personlig følte jeg at det var enklere å lande stabilt og med riktig vektfordeling med Kuro skiene.

Mikset snøEtter min mening så er det her den største forskjellen ligger. Hvis det er oppkjørt løs pudder så funker begge tilnærmet like bra. Dvs at begge fungerer faktisk veldig godt, de flyter oppå. Hvis det dog blir litt kartongsnø så følte jeg meg mer trygg på Kuro?ene. Brattkjøring som medfører hoppsving er ikke styrken til noen av skiene. Det blir rett og slett mye ski som skal rundt. Personlig følte jeg dog at jeg fikk mer dreisen på Kuro?ene der også.Is har jeg ikke testet, men det har jeg heller ikke lyst til å teste med noen av skiene? Frykter at det ender rett ut i geografien samme f?

KonklusjonSkal du bruke skiene som helt rene pudderplanker så er det nesten litt hipp som happ. Pontoonene er kanskje noe kjappere til å svinge, men med min teknikk var det likevel enklere med Kuro?ene. Jeg tror Kuro?ene er mer stabile i høy fart, men det fikk jeg egentlig ikke testet skikkelig.Den store forskjellen er for meg at med Kuro?ene havnet jeg ikke så enkelt i baksete og at Kuroene er mer allsidige. Til slutt var jeg litt bekymret for at 195 lengden skulle være lange og knotete i skogen. Den frykten var, etter min mening, ubegrunnet.

Det var min, helt subjektive, oppfatning. Hvis noen har andre erfaringer eller oppfatninger så må dere gjerne legge ut disse.


Re: Test Pontoon vs Kuro
heioghopp #136942 10/12/2009 3:40 PM
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342

Bra testrapport smile


Re: Test Pontoon vs Kuro
heioghopp #136943 10/12/2009 4:39 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 118
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 118

Ja bra. Takk!


Re: Test Pontoon vs Kuro
heioghopp #136944 10/12/2009 4:40 PM
Registrert: May 2017
Innlegg: 951
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2017
Innlegg: 951

:grin Veldig bra! :grin


Re: Test Pontoon vs Kuro
heioghopp #136945 10/12/2009 6:21 PM
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 11
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Aug 2016
Innlegg: 11

Veldig bra!Er det noen som har sammenligningsgrunnlag for Curo mot K2 Hellbent eller Line EP skiene?


Re: Test Pontoon vs Kuro
heioghopp #136946 10/12/2009 8:13 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 252
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 252

Bra rapport!!

Var å hente mine kuro i 175 på Posten i dag...blir stas å teste!!!



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå