Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Den bedre toppturbindingen.
#136520 22/11/2009 3:09 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal bytte til randonné bindinger, men står mellom Marker duke, baron og G3 Onyx AT. Kjører mest freeride. Hvor stor forskjell er det på Marker og G3 bindingene i forhold til gåegenskaper og stivhet? noen som har peiling?

Re: Den bedre toppturbindingen.
svisdaljenta #136521 22/11/2009 12:56 PM
Fersking
Fersking

G3 sine er litt bedre å gå med. Marker er mer stabil og tåler mer trøkk.

Duke/Baron
svisdaljenta #136522 22/11/2009 1:04 PM
Medlem
Medlem

Marker Duke/Baron er ikke randonne bindinger, men alpinbindinger med gåfunksjon. De er tyngre, men kraftigere enn G3. Så, det kommer ann på hva du prioriterer; Duke/Baron om du er villig til å ha en tyngre opptur, men stabile og gode bindinger som tåler en trykk på vei ned, eller G3 som er lettere, men tåler ikke samme belastning som Duke/Baron

svisdaljenta #136523 22/11/2009 6:44 PM
Ringrev
Ringrev

Hadde en tur i trysil med alpin-sko, bc coruvus og duke før lunsj og med dynafit zzero, dynafit 12 og coomba 181 etter lunsj.

Det føltes som om jeg holdt på lette da jeg skiftet utstyr - og fikk meg til å lure på om det er noe vits i å kjøpe feller til corvus'en. Kort sagt jeg er enig med de som sier at duke ikke er en rando-binding, men en freeridebinding med gåfunksjon.

Føret var knallhardt med preppekuler, så det var langt fra ideelt - men jeg ønsket å teste utstyret i dette føret også.

Begge deler fungerte, men selvsagt ikke like godt som carving ski. Corvus'en krevde mye kraft for å svinge, men holdt seg godt på kant. Coombaen var litt motsatt. Lettsvingt men vanskelig å holde et rent skjær...

Tror den største forskjellen var skoene: surefoot-alpinsko versus rando sko var lett match. Merket at jeg krøllet tærne når det var som hardest. Konklusjon: flytter customsålen fra sykkelskoene inn i randoskoene. Tror også at denne typen tester er litt dumt...tester man i alpinbakker ender man med alpinutstyr. Topptur er noe annet: 80 prosent brukes på oppturen, og 20 prosent på nedturen (hvis man er heldig)...og det er som oftest vekslende føre.

svisdaljenta #136524 22/11/2009 8:52 PM
Medlem
Medlem

Sitat Esben!:Marker Duke/Baron er ikke randonne bindinger, men alpinbindinger med gåfunksjon. De er tyngre, men kraftigere enn G3. Så, det kommer ann på hva du prioriterer; Duke/Baron om du er villig til å ha en tyngre opptur, men stabile og gode bindinger som tåler en trykk på vei ned, eller G3 som er lettere, men tåler ikke samme belastning som Duke/Baron

ka e forskjellen på en randonne binding og en alpinbinding med gå funsksjon då, sånn egentli viss en ser vekk fra at duke er tyngre enn feks G3 og dynafit? prinnsippet blir vel mykje likt?

svisdaljenta #136525 23/11/2009 9:07 AM
Ringrev
Ringrev

Det er vel litt hvor fokuset ligger. Duke er ikke god å gå med (og det er ikke bare pga vekt), den er heller ikke spesielt sterk å gå mode, og man må ta av seg skien for å skifte mellom ski og gå mode og omvendt. (I praksis må man vel ta av seg skien for å gå fra ski til gå mode med dynafit også...).

svisdaljenta #136526 24/11/2009 12:40 AM
Medlem
Medlem

det såkalte pivot punktet er jo ganske forskjellig.. altså senteret du "roterer" skoen rundt.. det ligger lenger fram på marker bindingene, som gjør at en får en mer unaturlig gange enn med dynafit innfestning, som har pivot punktet med riktig iforhold til foten's naturlige, og dermed bedre egnet til labbing, dog svakere, og en må velge hva en kan offre litt av; turen eller nedfarten

svisdaljenta #136527 24/11/2009 1:17 PM
Medlem
Medlem

jada..eg veit forskjellen..berre fyre litt. i mine auge blir prinsippet da samme,en binding for å kunne gå til toppen, men med forskjellige egenskaper. e da lov å anslå at 95 % av de som går på topptur er mest ute etter nedfarten eller bommer eg stygt da?? :winkDet er vertfall pga nedturen eg tar oppturen, og er veldi fornøgd med duke bindingen.skjlø om da blir mest toppture med coomba og ntn :)Gøy blir det uansett!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå