Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Norefjell-hets
#135964 29/10/2009 4:28 PM
Registrert: May 2017
Innlegg: 951
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2017
Innlegg: 951

http://www.bildenett.net/anne/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=5

En titt på webcam'en fra Norefjell viser med tydelighet at dette må være Norges dårligst drevne bakke. Selv om det har vært kaldt, og natursnøen har ligget en stund, ser det ikke ut til at sentret tenker tanken å sette på kanonene....

Håper inderlig at skistar e.l. kunne ta over bakken: potensialet er der.

Vel, vel, det blir vel som vanlig at det midtpartiet åpner i desember og resten av annlegget etter nyåret... Med tanke på høyden burde de ihvertfall kunne åpne fjellheisen og bøsetra tidligere.

(Hadde driften vært bedre, hadde jeg nok hatt årskort der...)


Enig
skimachine #135965 29/10/2009 6:07 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 617
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 617

Det har jo vært snakket mye de siste par sesongene om at nå skal Norefjell virkelig satse, med nye eiere/investorer.

Og så gidder de pokker ikke skru på snøproduksjonen engang.

Latterlig!

Og, som smimachine sier, potensialet er der!

Norefjell har den mest sentrale beliggenheten kontra Oslo av de "større" skianleggene. Du finner både høyfjellsterreng i Norefjell, skogskjøring, og høydemeterne er der.

Nå har Norges største hotell også åpnet der.

Det er idioti at eierne av skisenteret åpenbart ikke helt ser nytteverdien av å satse på anlegget sitt!

Eller kanskje de bare vil ha alt gratis...?

Lykke til, når de konkurrerer mot steder som f.eks Hemsedal!


Det skjer mye
skimachine #135966 31/10/2009 10:55 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 2
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 2

Det skjer mye på Norefjell om dagn. Fra mitt kontor på Norges største hotell ser jeg mye om dagen. Grunnen til at ikke snø kanonene er i gang er at etter det kom nye eiere til skisenteret var på plass begynte de med en gang og bygge ut skisenteret og oppgradere snø kanon anlegget.

Dette arbeidet avsluttes i disse dager og da vil snø produksjonen starte. Jeg håper dere har forståelse for dette. Enig i at Norefjell har et vanvittig potensiale og dette vil nå bli utnyttet. En gledelig nyhet er at gamle utfor traseen fra 1952 er ryddet og vil bli perfekt pudder rute i vinter.

Nå er også reise tiden fra Oslo enda kortere med nye veien ved Skui.


Kanskje tidlig
skimachine #135967 01/11/2009 1:15 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 617
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 617

Sitat VivaNorefjell:Det skjer mye på Norefjell om dagn. Fra mitt kontor på Norges største hotell ser jeg mye om dagen. Grunnen til at ikke snø kanonene er i gang er at etter det kom nye eiere til skisenteret var på plass begynte de med en gang og bygge ut skisenteret og oppgradere snø kanon anlegget.Dette arbeidet avsluttes i disse dager og da vil snø produksjonen starte. Jeg håper dere har forståelse for dette. Enig i at Norefjell har et vanvittig potensiale og dette vil nå bli utnyttet. En gledelig nyhet er at gamle utfor traseen fra 1952 er ryddet og vil bli perfekt pudder rute i vinter.Nå er også reise tiden fra Oslo enda kortere med nye veien ved Skui.

Kanskje det var tidlig av meg å dømme...

Det er bare det at jeg synes snakket om Norefjell-satsing har foregått så lenge uten at det har skjedd noe særlig.

Men nyhetene som VivaNorefjell bringer er jo veldig gode! smile

Jeg har i hvert fall hatt det veldig gøy de gangene jeg har vært der, og skal definitivt sjekke ut stedet i vinter. Sist sesong ble det ingen besøk.

PS! Noen som vet om de har tenkt å bygge flere stolheiser mot toppen? Jeg synes det er påfallende mye t-krok kjøring mot de øvre delene av anlegget.


Re: Norefjell-hets
skimachine #135968 01/11/2009 3:29 PM
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 481
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2016
Innlegg: 481

Det er bra at de har ryddet den gamle OL-traseen 1952.Det som er litt kjedelig er de to treige stolheisene oppe på fjellet, men dem går det jo ann å unngå ved at en tar t-krok opp til siste toppheisen. Det er jo drittkjedelig å sitte i treige heiser. Jeg og noen venner var i norefjell i år og tok stolheisen på fjellet bare en gang pga. alt for treig. Vi hadde en tur helt opp til Ravnåstoppen og resten av dagen stod vi fra midtpartiet og ned- et område som er veldig bra. Stedet har store utviklingsmuligheter fra bunnen av Ravnåsheisen og på skrå nedover til Norefjellsheisen og et stort område til høyre for Norefj.heisen. Kvitter de seg med de treige stolheisene og erstatter dem med en ny 4-seter Express + disse nye traseene, så hadde skianlegget fått et skikkelig attraktivt skianlegg. Riktig nok må de hugge en del skog


Re: Norefjell-hets
skimachine #135969 01/11/2009 7:06 PM
Registrert: May 2017
Innlegg: 951
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2017
Innlegg: 951

Sitat VivaNorefjell:Det skjer mye på Norefjell om dagn. Fra mitt kontor på Norges største hotell ser jeg mye om dagen. Grunnen til at ikke snø kanonene er i gang er at etter det kom nye eiere til skisenteret var på plass begynte de med en gang og bygge ut skisenteret og oppgradere snø kanon anlegget.Dette arbeidet avsluttes i disse dager og da vil snø produksjonen starte. Jeg håper dere har forståelse for dette. Enig i at Norefjell har et vanvittig potensiale og dette vil nå bli utnyttet. En gledelig nyhet er at gamle utfor traseen fra 1952 er ryddet og vil bli perfekt pudder rute i vinter.Nå er også reise tiden fra Oslo enda kortere med nye veien ved Skui.

Flott!Jeg synes det er veldig bra at det endelig begynner aa skje noe. Synes ogsaa at det er bra at den gamle utforloeypa ryddes! Veldig bra.

Foruten tidlig snoeproduskjon har jeg foelgende oensker:- mer robust adkomst til bosetra (som er aapen ogsaa naar det blaaser)- en litt alternativ loype ned - - f.eks. ost for stolheisen der det nesten er hugget ut en trase...- - en moderat trasee helt ned (min samboer liker ikke henget, og synes ikke transportloeypa er noe goey)- bedre utvalg med spisesteder (det nye hotellet kan kanskje kommme med noe? Det jeg savner er et koselig sted med grei/sunn mat....daarlig hamburger og frites er ikke kompatibelt med ski IMHO)

Norefjell har absolutt potensial, og jeg haaper den nye eieren lykkes. All utbyggingen i det siste kan kanskje gi et oekonomisk grunnlag. Jeg synes det er veldig bra at de nye eierne tor satse paa entusiastene - tror de trekker med seg folk...det er bl.a. derfor den foerste snoen er viktig.


 
 
Bra det skjer noe..... men hvorfor er det så hemmelig?
skimachine #135970 01/11/2009 7:58 PM
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 142
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 142

Bra den gamle utforløypa nå tas tak i. Jeg sendte mail til skisenteret i januar og fikk følgende svar:

"At det gror er positivt for bonden. Den gamle utfortrassen er ikke åpen nedfart for oss. Den er for tiden lagt ned. Vi har ikke anledning til å rydde på annen manns eiendom. Hva som vi skje i fremtiden er vanskelig å svare på akkurat nå. Det å tilrettelegge for offpist er ikke etter våre retningslinjer da det vil innebære spesielle ansvarsforhold"


..... så hemmelig?
skimachine #135971 01/11/2009 8:02 PM
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 142
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 142

Jeg sikter til www.norefjell.com.

Hvorfor brukes ikke denne til å markedsføre ting bedre. At de har ryddet OL-løypa for vegetasjon er jo en glimrende nyhet.At de moderniserer snøkanoner og snøleggingsopplegget er jo også glimrende. Hva betyr dette for oss? Raskere snølegging? Få det ut på nettet da!PS bare et velmenende råd:)


Heisann godtfolk!
skimachine #135972 07/11/2009 3:38 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 1
Nytt medlem
Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 1

Heisann godtfolk!

Norefjell Skisenter har som flere har skrevet investert større summer i snøanlegg, heiser og infrastruktur på Bøseter området denne sommeren, og her er ikke alt helt klart enda. På sørøst siden rundt Skistua er snøproduksjonen satt igang, og hittil har vi produsert snø i treningsløypa (6'ern) og nedre 2-seter, og i tillegg er det klargjort noe med tråkkemaskin oppe i fjellet. Så at det ikke skjer noe når vinteren nærmer seg er det ikke hold i. At websidene norefjell.com kunne vært MYE mer informative er det ingen tvil om! Skal ta tak i dette til uka!!

For å sammenligne litt, har Norefjell Skisenter tilgang til ca 5.000 liter vann i minuttet, mens Trysil kan kjøre ut ca 35.000 liter i sitt anlegg. Det er en vesentlig forskjell, men det jobbes intenst med å realisere videre utbygging av snøanlegget fremover. Snøanlegget som er satt opp på Bøseter i sommer har alene en kapasitet på ca 5-6000 liter i minuttet, men dette er ikke koblet inn på det eksisterende anlegget på sørøst-siden av fjellet.

Når snøanlegget er nevnt, så kan jeg også nevne at Norefjell Skisenter har investert i verdens største og sterkeste park-tråkkemaskin foran denne vinteren for å videreutvikle det parkproduktet vi begynte på i fjor. I tillegg har vi investert i enda en Tråkkemaskin for å gi dere som brukere av anlegget en enda bedre skiopplevelse!

Vi skal til vinteren arrangere både NM i jibbing og WorldCup i SkiCross. I tillegg blir det fotoshoots med flere internasjonale helter på et megahopp på Ravnås i slutten av sesongen.

Når det gjelder trege 2-setere, så finnes det planer om å bytte ut disse, men vi klarer ikke å gjøre alt på en gang!

Hvis dere lurer på noe, eller er misfornøyde med ettellerannet på Norefjell Skisenter, oppfordrer jeg dere til å ta kontakt med meg!

Følg meg på norefjell.com for siste nytt ang. åpning!

Med vennlig snøhilsen

Snø og bakkesjefNorefjell SkisenterOle Kristoffer Hole OlsenTelefon: 47895000


Heia Norefjell!
skimachine #135973 07/11/2009 9:21 AM
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 34
ull Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jan 2015
Innlegg: 34

Stå på, Norefjell! Tror det kommer til å bli en bra vinter hos dere i vinter. Lykke til med all satsning!


Re: Norefjell-hets
skimachine #135974 07/11/2009 12:11 PM
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 48
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2015
Innlegg: 48

Hadde vært bra om skogen ble tynnet ut en del steder. De som hogger burde dessuten kappe trærne nederst, ikke over en halv meter over bakken slik det er blitt gjort hittil.Men dette er vel kanskje ikke noe dere kan gjøre noe med, for det er vel ikke skisenteret som eier skogen?

Det er heller ikke bra for anlegget at det bygges hytter midt i bakken. Da blir det fort ingen steder å kjøre. Grunnen er vel kanskje at tomteeierne ikke har interesse av skianlegget, men bare har som mål å selge tomter? Kan ikke huske å ha sett hyttebygging midt i bakkene i alpene eller Usa, men det kan hende jeg husker dårlig. Tror dette er et typisk norsk fenomen.

Ellers må jeg si det er bra dere satser, for Norefjell har ubrukt potensiale.


Norefjell's muligheter
skimachine #135975 09/11/2009 10:43 AM
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 13
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 13

Det skal godt gjøres å ikke se hvilke fantastiske muligheter denne plassen har, men den tidligere manglende evnen til å gjøre endringene er slående.

Som mange andre er vi ofte på Norefjell fordi det er kort fra Oslo. Heldig som de er kan de dermed drive anlegget basert på denne lokasjonen som naturlig gir de en viss strøm av kunder. De fleste kjører dog videre til Hemsedal og skal de få flere til å stoppe må de som tidligere beskrevet gjøre noen endringer, noen av de ganske enkle mens andre krever større investeringer:

- Bedre heiser- Betydelig, og da mener jeg betydelig bedre mattilbud. Burgere og fries???- Ta off-piste markedet på alvor og rydd skog! Potensialet er skogskjøring som man ikke finner mange andre plasser i Norge.


 
 
Re: Norefjell-hets
skimachine #135976 09/11/2009 12:03 PM
Registrert: May 2015
Innlegg: 366
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 366

@prusikGod mat finnes på Heishuset nede ved Norefri. Er ganske sikker på at det finnes spiselig mat på Bøseter-hotellet også.


Re: Norefjell-hets
skimachine #135977 09/11/2009 1:29 PM
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 13
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 13

Simen, takk for tipsene. Bøseterhotellet har så vidt jeg vet enda ikke heistilkobling og er dermed uaktuelt for lunsj. Så fremt du ikke vil gå med skia på ryggen tilbake. Skulle spise middag der sist påske, og maten er sikkert bra den, men etter nærmere 2t var den enda ikke kommet så vi gikk. Spisestedet oppe i bakken har en ypperlig plassering men desverre et labert matutvalg. IMO


Re: Norefjell-hets
skimachine #135978 09/11/2009 1:51 PM
Registrert: May 2015
Innlegg: 366
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2015
Innlegg: 366

Bøseter-hotellet er kobla på via ny heis i hotellbakken i år. I fjor gikk det buss.

Men i styggevær vet jeg ikke hvordan de gjør det.


Taxi-skiing
skimachine #135979 09/11/2009 2:17 PM
Registrert: Mar 2016
Innlegg: 167
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2016
Innlegg: 167

Inntil i fjor kunne jeg ikke fordra Norefjell pga- Smale bakker som blir for trange når det er fullt av folk og jeg vil dra på litt. Vi snakker da om den nederste delen, som er den eneste som er bratt nok til at det er gøy- Offpisten suger(*). Der det er bratt er det tett skog, og der det er åpent er det for flatt- Dårlige heiser, stolheisene er for trege og det er for mye t-krok.

(*) MEN: Vi oppdaget et fantastisk offpiste-område da vi for en gangs skyld var i Norefjell i fjor. Ulempen er at man havner ganske langt bort fra anlegget. Vi måtte gå 4-5 km tilbake, noe som kunne vært unngått om det hadde vært en taxi å oppdrive. Det var det ikke...For min del er det området jeg fant den eneste grunnen til å gidde å dra til Norefjell, og om det er mulig å skaffe seg transport tilbake rekker jeg dobbelt så mange turer på en dag.Et samarbeid med de lokale taxiene hadde derfor vært en stor fordel. Dvs:- Det er mulig å oppdrive en taxi på dagtid i helgene- Telefonnummer man kan ringe for å bestille skyss publiseres f.eks. på nett og/eller de som jobber i anlegget vet hvor man kan ringe


Re: Norefjell-hets
skimachine #135980 09/11/2009 9:10 PM
Registrert: May 2017
Innlegg: 951
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Registrert: May 2017
Innlegg: 951

Hvor var den offpisten? Kart? Tipper at jo flere som vet om den, jo bedre blir taxi-støtten...ref. gummi-skogen.Hadde det forøvrig på samme måte som deg tidligere - det var ikke gøy før det ble skikkelig bratt. Hjalp voldsomt på skigleden når jeg fikk utvidet perspektivet litt...nå kan jeg til og med ha det gøy i grønne bakker: det er ikke bare utfordringer som gjelder, men også lek og flyt.


Re: Norefjell-hets
skimachine #135981 10/11/2009 11:56 AM
Registrert: Mar 2016
Innlegg: 167
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2016
Innlegg: 167

Gummiskogen blir jo så fort oppkjørt, har ikke lyst til at det samme skal skje med det offpiste-området i Norefjell. Men det er ikke så vanskelig å finne, du får bare kikke litt på kart og tenke litt ;)Jeg tar heller gåturen enn at det skal bli en ny Gummiskog...



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå