Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3
Prepping av ski bare tull?
#135759 21/10/2009 7:06 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

http://www.dagbladet.no/sport/2006/01/11/454496.html

Kom over denne artikkelen fra 2006 ved en tilfeldighet.

Betyr dette at jeg kan gi blanke i smørejern, voks og glider nå da?gringrin

Hvordan såle er det på vanlige freeride- og pudderski? UHMWPE?

Re: Prepping av ski bare tull?
Beo81 #135760 21/10/2009 8:42 PM
Fersking
Fersking

Tvile på at det gjelde for sålen som e på slalomski og snowboard. E jo ein heilt aen såle på vanlige langrennski, som det ser ut som denne forskningen e gjort på. Eg merke i hvertfall stor forskjell på nypreppa og upreppa ski smile

Beo81 #135761 21/10/2009 9:43 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Har nå lest hele avhandlingen hans, og dette gjelder for alle moderne ski og snowboard også.

Beo81 #135762 21/10/2009 10:05 PM
Fersking
Fersking

ok, sorry, latskapen slo inn der, orket ikke lese hele artikkelen...

Beo81 #135763 21/10/2009 10:10 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg merker alltid forskjell fra før og etter prepp med skiene mine. Ser jo og stor forskjell fra når det er lenge siden jeg har preppa, til nypreppa ski.

Beo81 #135764 21/10/2009 10:26 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Som han sier så skal du sikle og børste med stål. Det er alt. Ny-preppa ski er siklet og børstet...

Blir sinnsykt mye lettere å kose seg i pudderet nå :grin

Beo81 #135765 22/10/2009 8:49 AM
Ringrev
Ringrev

Mener jeg leste den artikkelen da den kom. Var ikke poenget at det ofte kom mye dritt i sålen, og at det var denne som var viktig å fjerne. Smører man skiene så slipper man at dritten trenger inn i sålen...

Beo81 #135766 22/10/2009 1:09 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Nei.

Poenget var at det er voksen som trekker til seg skiten. Uten voks - ingen skit. Gjelder spesielt varmt og vått føre.

Jeg skal fra nå av kun sikle og børste med stål. :surprised

Gli
Beo81 #135767 22/10/2009 1:44 PM
Medlem
Medlem

Jeg tror ikke skia vil ta noen direkte skade av å ikke bli smurt, selv om ett syltynnt vokslag nok beskytter litt mot mekaniske skader.På den annen side liker jeg at skia glir godt. Hvis det glir like godt uten å smøre tror jeg nok ikke aktive utøvere og støtteapparatet rundt hadde lagt enorme ressurser i prepping av ski.

Beo81 #135768 22/10/2009 2:16 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Skiene glir like godt, om ikke bedre. Dette har vært testet av smøre-team i OL blant annet. Forskeren som laget avhandlingen var selv OL-smører da kona hans vant bronse, og han brukte ikke voks på skiene hennes. Kun stålsikling og stålbørsting, og struktur med rillejern i vått føre.

Voks er noe som henger igjen fra gamle dager med tre-ski, og er nå blitt så stor business at Swix og co. selvsagt vil at du skal kjøpe voks så lenge som mulig.

Det er forresten absurd at voks beskytter mot mekanisk skade, slitstyrken til sålen er langt langt høyere enn slitestyrken for voks.

Metting av såle er også bare tull, molekylene er for store til å trenge inn i sålen.

Konklusjon, smøring med voks og glider er bare tull. Du kan spare pengene dine :wink

vel vel
Beo81 #135769 22/10/2009 2:26 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Dette gjelder også for alpinski og snowboard da det er akkurat samme materiale i alle skisåler. Forskjellen er bare måten den lages på og da får du en forskjell på porøsiteten i sålen.Det jeg har hørt av denne saken før og som jeg såvidt plukket opp når jeg skummet over doktoravhandlingen er at om dette skal funke bra må du slipe inn struktur alt etter hvilket føre det er. Så hvis du ikke tar hensyn til dette men bare sikler og ikke legger på struktur kan du risikere å ha superdrittski på enkelte fører og bra ski på andre. Bare tenk deg ei upreparert ski uten struktur på skikkelig trått føre, det funker ikke :cool

Pølsevev!
Beo81 #135770 22/10/2009 2:57 PM
Fersking
Fersking

Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt...Vet ikke om noen av dere har prøvd å kjørt på et par ski som kun har vært siklet i en upreparert bakke!? Det står bom stille, og enda værre er det på langrensski, og JA, jeg har prøvd begge delene....Jeg har også prøvd å kjørt noen ganger på upreparerte ski, og på vått føre står det BOM stille.....

Selvfølgelig finnes det dager, der en ski som kun er mettet er bedre enn en smørt med dyr voks, men dette har med slip og det inviduelle skiparret å gjøre, ikke nødvendigvis smurningen eller mangelen på den!!!

Beo81 #135771 22/10/2009 3:02 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Vel, er vel ikke egentlig opptatt av maksimal glid på samme måte som langrennsløpere uansett.

Har til nå kun brukt flytende voks på skia mine, som jeg korker inn og pusser over med fibertex. Ved vått føre så går jeg til slutt over med stålbørste for å få struktur. I tillegg så sliper jeg stålkantene av og til.

Burde være nok det. Er i alle fall billigste måten å ta vare på skiene på.

Beo81 #135772 22/10/2009 3:11 PM
Fersking
Fersking

Er greit ar du gjør det sånn, men du burde mette sålen med myk voks av og til(smelte inn)! Slik flytende voks er kun ment som topping og tørker ut sålen(blir grå). Men om du ikke er så nøye med skiene dine og kjøper nytt hvert år, er det bare å fortsette slik du gjør idag.For min del, som har holdt på med alt fra fjell, hopp, langrenn og alpinski er det hærverk i mine øyne! Men du er herre over eget utstyr, jeg kan bære si hva jeg mener er riktig i den sammenheng!

Beo81 #135773 22/10/2009 3:11 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Metting av såle er uansett bare tull Jonsey, molekylene i sålen er for store til at voks-molekylene setter seg i sålen, og hele begrepet med metting er absurd.

Tviler også på at du har siklet riktig, eller brukt en bra nok stål sikle. Du må i tillegg børste over med stål for å få struktur på vått føre.

Selv smøre-ekspertene er enig i at det på vått føre er best med stål-sikla ski uten voks.

Beo81 #135774 22/10/2009 3:29 PM
Fersking
Fersking

Mollekyler meg her og mollekyler meg der... Siklet RIKTIG, nei gå meg baklengs inni fuglekassa..:grin Jeg snakker ikke om teori fra en gal russer. Jeg snakker om praksis. Har selv holdt på med aktiv skiidrett i 10-15år, jeg vet ikke hvilken erfaring du har.... Stålbørste bruker jeg bestandig, men en stårsikling tetter igjen strukturen, slik at du må gå over med rillejern. Smøreeksperten som uttalte seg her, sa at smøring av ski har mest for seg på kaldt føre, dette er helt naturlig, da man på våttt føre opplever større forskjeller mht. rett slip og drenering av vann, kontra smurning... Disse uttalelsene er som jeg ser det, blitt vridd på og forstått på feil måte, etter mitt syn.

Beo81 #135775 22/10/2009 3:46 PM
Fersking
Fersking

Nå var det jo det at det var best for profesjonelle skiløpere, som bruke ørten par ski per sesong. Hvordan blir det da viss en bruker samme par ski i flere år? Merker jo bare over sommeren viss du ikke har preppa skikkelig etter sesongen, at skia/brettet er grålig i basen, veldig tørt og mer porøst.

Beo81 #135776 22/10/2009 3:50 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

hva er rette "oppskriften" for å preppe ski da Jonsey?

prøver bare å finne ut hvordan jeg enklest mulig skal ta vare på skiene mine.

må jeg virkelig gå til innkjøp av smørebenk og hele pakka?

Beo81 #135777 22/10/2009 4:18 PM
Fersking
Fersking

Hehe... Nei det trenger du absolutt ikke... For å gjøre det enkelt, kan du bruke et gammelt strykejern eller et billig smørejern(4-500kr). Du kan lene ski opp mot et rekkverk eller et bord, om du ikke vil investere i et par skrustikker til 500kr. Og f.eks ha 2 Swix smørninger(enkeltsystem). 1: LF/CH 10 til metting av ski, hver 5tur. Legg dette og ta det bort 3ganger ved nye ski. Så legger du enten LF/CH 6 eller 7 om det er -. Enkel og grei huskeregel: er det plussgrader, bruk 10(gul). Er det minus, bruk 6(blå) eller 7(lilla). Du trenger bare en av de 2, pluss plast+stål sikling/børster for å ha et bra vedlikehold.F.eks scenario ved -5.Det har vært 5skiturer siden forrige smørning eller metting. Så starter man med å børsteskiene godt med en stårbørste.1.Smelt inn den gule voksen, sikle av med plastsikling, børst så med stålbørste og så med nylon.2.Smelt inn lilla voks, sikle av med plastsikling og børst med stålbørste, så er det bare å kjøre ca.5tuerer før du gjør samme igjen.Og vet du det blir mer enn 2uker til neste tur: Gjør som i punkt 1, men la smurningen ligge under, til du skal bruke skiene/ og evnt. gjøre pnkt.2 dager før om føret sier så... Dette er på helt basic vedlikeholdsnivå for mosjonister og alle som eier et par ski.Dette ble kanskje litt sånn: "barnehage", men jeg vet ikke akkurat hvor mye du har holdt på med smøring av ski. Dette er iallefall mitt tips, so take it or.. smile

Beo81 #135778 22/10/2009 4:42 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

trenger det med t-skje, så takk :grin

hva med hard voks som svampes inn, slik som snowboardere bruker ofte? har det noe for seg?

Beo81 #135779 22/10/2009 5:02 PM
Fersking
Fersking

Det som svampes inn, er så å si det samme som man får på spray, eller såkallte "såper" som man gnir på og går over med kork etc. Dette er en form for topping, som slites fort på(spesiellt på snowboar/slalomski) p.g.a farten i disse grenene. Disse kan være fine i en konkurranse eller om du f.eks en "kriseløsning" om du har en glider som ikke står til forholdene den aktuelle dagen.Bakdelen er som sagt at sålen tørker fortere og man dermed trenger å mette sålen oftere.

Beo81 #135780 22/10/2009 5:26 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

skal uansett teste ut å kun sikle og børste, dersom dette fungerer er det jo nesten for godt til å være sant.

Enig!
Beo81 #135781 22/10/2009 7:00 PM
Avhengig
Avhengig

Stiller meg bak Jonsey.

Ski skal smøres! Etter 15 år som aktiv skihopper og de siste 5 på topp nivå i norge vil jeg si at jeg har lært en del om ski,såle,glid og voks. Er det isete så er rene ski det som blir best kombinert med fin struktur. Da er det minimalt med voks som gjeler og børste skia så reine som mulig. Er det vått i snøen er det grov struktur og myk voks. Test selv så kjenner du det. Om du bare skal sikle bort overflate fibrene og børste sålen din vil du få kjip bakke kjøring i fra påsken og utover.

Skiene blir etter en tids bruk eller om de bare står der uten voks tørre og du vil faktisk kunne se det på ski som virkelig er skakk kjørte at sålen "krymper" litt..det vil fort kunne bli en glippe mellom såle og stålkant. Når man kjører på en ski blir små små fiber revet opp av sålen som gir motstand og dårligere glid. Dette tar man bort ved bruk av stål sikle eller mange drag med fibertex. Dette vil jo på virke gliden noe,men ikke tilstrekkelig og om du er intresert i å ta vare på utstyret ditt så bør de vokses med jevne mellomrom som Jonsey nevner. Man behøver ikke vokse en ski som en racing alpinist gjør,men litt vedlikehold gjør så skiene glir bedre holder lengre og du vil få en bedre ski dag. Ikke noe er så jævlig som at det lugger og skia henger når du kjører nedover.

Jeg kommer hvertfall ikke til å slutte å smøre noen ski...Ikke noe er bedre en god glid på en fin dag på fjellet! laugh

Beo81 #135782 22/10/2009 7:26 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

anbefaler å lese avhandlingen før man kommer med "jeg har kjørt ski i 100 år og vet best".

kun steinslipte ski skal vokses. så vidt meg bekjent er det kun langrennsski som steinslipes. jeg har i alle fall aldri steinslipt mine alpint ski. mulig hopp-ski blir steinslipt, ikke vet jeg...:wink

at sålen blir tørr og sprekker skyldes aldring, og aldring av UHMWPE skyldes varme. varmebehandling og innvarmin av voks bidrar til at skia eldres og blir tørr.

det blir som en ond sirkel, akkurat som med lypsyl :razz du trenger mer jo mer du bruker...

det kommer også fram i forskningen at såler "mettet" med mange mange lag voks har betraktelig dårligere mekaniske egenskaper...

jeg har aldri brukt annet enn flytende voks på mine ski, og de har aldri hatt dårlig glid... ikke blir de tørre og sprekker over sommeren heller...

Vitenskapelige prinsipper
Beo81 #135783 22/10/2009 7:31 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

vil anbefale å ta en titt på disse:

http://www.kuzmin.se/pgs/scien_princ_engl.html

Har lest....
Beo81 #135784 22/10/2009 7:40 PM
Avhengig
Avhengig

Har lest og ler meg skakk...Noe av det som for meg avslører denne mannen som noget spesiell er at han anbefaler å bruke rotor børste altså en børste fest på drill til allt og alle...Dette er noe man skal være forsiktig med da ved for mye fart og lite bevegelse vil danne høy friksjon som igjen utgjør varme og "svir" sålen. Derfor bruker man i de fleste tilfeller kun hånd børster.

Når det gjelder steinsliping av ski er dette noe som ALLE ski går igjennom. Har selv jobbet på ski verksted og alle ski/snowboard om det er hopp,alpint,langrenn så blir de steinslipt når man leverer inn et par ski for service med blandt annet struktur legging. For å legge struktur i en ski må sålen være plan. De færreste standard ski kjøpt i butikk er 100% plane. Selv spesial ski vi fikk direkte fra fabrikken måtte slipes for å være 100% plane.

Når du nevner dette med varme som en ødeleggende faktor kan jeg på visse måter være enig og da kun forde folk bruker allt for mye varme. et smørejern skal det ALDRI ryke av og man det skal føres i lange jevne drag over skia og det skal ladri stå stille på sålen da vil du fort svi sålen. Er mange lange diskusjoner om dette temaet på forumet fra før...Temmelig vanlig at dette temaet kommer opp før hver sesong. En såle uten voks slites mye fortere en en såle som ikke er vokset. Om du har så god råd at du kan skifte ut ski støtt og stadig og ødelegge de så vil jeg annbefale deg å kjøpe to klin like par med ski smør det ene paret og kun bruk sikle og børste på det andre kjør like mye på de gjennom en sesong og se resultatet.

Nå blir det mye her,men enda et tegn på at dette er latterlig i følge mine øyne er som han skriver ved våt snø bruk et struktu jern og legg struktur etter sikling og børsting. Dette er veldig kortsiktig....Den "nye" strukturen forsvinner fort da det kun trenger inn i de øvere lag av sålen og ikke blir frest ut som når maskiner gjør dette. Et vanlig lite rille jern gjør ikke jobben,men spytter man inn 4000 om jeg ikke husker helt feil får man et kraftig utstyr som gjør at strukutren holder...men da kan man jo like godt kjøpe voks og levere inn skia på slip et par ganger i året for den summen der...og fortsatt slipper man billigere og bedre unna...Det er hvertfal mitt synspungt etter egene erfaringer som skihopper,skikjører og arbeidende på skiverksted...om det er riktig eller galt ut i fra forskning vet jeg ikke,men utifra egene perspektiv på vedlikehold og glid mener jeg det er mye riktigere....

Beo81 #135785 22/10/2009 8:10 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

"En såle uten voks slites mye fortere en en såle som ikke er vokset."

Eh, javel.

Skia er ikke steinslipt fra fabrikk, og dermed er den heller ikke plan. At du plansliper ski og brett på service er en annen sak. Da må du til med voks for å få glid.

Nettopp derfor at mange som prøver Kuzmin-prinsippet opplever det negativt, fordi de har steinslipte ski...

Ellers er jeg helt enig.

Vet ikke jeg....
Beo81 #135786 22/10/2009 8:37 PM
Avhengig
Avhengig

Vet ikke om du helt skjønner poenget her?

Om du tar en splitter ny ski setter på et par bindinger og kjører på den....da har du ikke spesielt bra glid...etter egene erfaringer.. og som jeg skrev over den er ikke 100% plan og hva vil vi ha? Jo en plan såle så mest mulig av skien gir glide flate jo mere glide flate jo mere motstand,men også mere flate å glid på. en ski som da kommer med helt tørr såle vil gi motstand mot en sko som er vokset og "polert" som vil gi en glid følelse.

Om man filmer rett bak skien når man kjører nedover med et høyhastighets kamera og senker farten vil man se at det man faktisk kjører på er vann. Friksjonen mellom såle og snø gjør at snøen omdannes til små vannperler. Er det veldig kaldt vil det bli mindre vann perler en ved feks 0 grader. Ergo mindre motstand og en ren ski vil gi forholdsvis god glid mot en ski med masse vok under og man kan ha mindre struktur. Var varmere vær vil vi få mere vann ergo grovere struktur vil gjøre mye av jobben og om vi da i tilleg har en såle som er vokset vil det da ligge "kjemikalier" i sålen som hjelper vil å drenere mot en tørr såle som til trekke til seg vannet.

Dette er en diskusjon man kan dra alle veier uten å bli enig,men om man ser på antallet som mener null voks mot antallet som har forsket seg fram til jo voks er tingen tror jeg favøret fort går til de som mener voks er tingen. For folk som bare kjører og koser seg i bakken er det ikke snakk om å bruke masse tusen kroner på pulver voks og hø fluoriserende voks,men som nevnt av andre tidligere to forskjellige voks typer en for varmt og en for kaldt. Ingen store kostnader og mammas gammle strykejern på lav varme gjør jobben.

Hadde det vært sånn at null voks ga best fart hadde ikke alpinister,langrennnsløpere og skihoppere hatt med seg store smøre team rundt i verden for å smøre ski. Tenk den kostnaden det er for feks skiforbundet før et mesterskap hvor smørerne er på plass en måned før utøverne for å teste forskjellige strukturer vokstyper osv for å finne det beste for snøen på det aktuelle stedet før utøverne kommer ned.. Tror nok de ville spart seg for en utgiften om det var tilfellet at det var det beste....så for meg koker det hele ned til at Det beste vedlikeholde av ski med tanke på glid,såle holdbarhet osv er fortsett å voks skia! laugh

Et par forskere får hvertfall ikke meg til å slutte med det. Sett 100 forskere til å sjekke ut allt fra hva som er trygt,sundt,helsefarlig osv inne mat og andre ting de vil fortsatt ikke bli enige og samme er det nok i denne saken! Men intill det motsatte er bevist sverger jeg til det som jeg vet funker...

Beo81 #135787 22/10/2009 9:13 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

hehehehehehe....

veldig enig lady :razzd støtter jo min teori om at voks er som lypsyl, begynner du først å bruke det kan du ikke slutte :razz

eller så er jeg enig med ole-kr også. man kjører på vann. men nettopp derfor er det viktigere med struktur enn voks. les avhandlingen hans.

og hvilke andre forskere tenker du på?

det er kun gjort veldig få forskninger på dette tidligere, og alle støtter kuzmins teorier.

du kan jo se litt her, hvor deler av denne forskningen er gjengitt:

http://www.kuzmin.se/docs/presentationwhytowax_en-en.pdf

og her:

http://www.kuzmin.se/docs/isea2008_presentation.pdf

hm...
Beo81 #135788 23/10/2009 9:43 AM
Avhengig
Avhengig

Prøver å komme inn på de sidene,men min nettleser klikker bare den ser de linkene så vet ikke hva som er galt. At det er forsket på voks og smøring oppover jo helt sikkert. Sintef og NTNU har begge forsket på dette...kanksje da mere spesifiks på hvilken voks typer som funker og ikke funker en om voks vs ikke voks.

For å gå litt historisk tilbake i tid så var det vel et VM eller Ol for en del år siden...kan det ha vært VM i Thunder Bay det samme året som denne svenske forsker valgte å la kona gå uten voks på skiene? Hvor snøen var så forurenset at de lat ut planker med filler fyllt med Diesel for å rense dritten ut av skia? Da gikk man jo på en måte uten voks for Diesel renser jo skia klinisk rene for voks og møkk i snøen som var tilfellet den gangen. Da vil man jo kunne si at det gikk uten voks,men da måtte de jo fortsatt rense skia med diesel så om disse teoriene holder vet jeg nå ikke helt..SOm jg skrev i mitt forige innlegg her vil vi nok aldri bli enige om hva som er det beste resultatet...hehe

Beo81 #135789 23/10/2009 9:58 AM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

hehe, da er vi enige om å være uenige...

jeg blir i alle fall aldri mer å bruke voks...

stålsikling av alpint-ski skal fungere greit, eneste forskjellen er stålkanetene som man må passe litt på.

skia burde være fastspent, men jeg har ingen problem med å støtte skia opp mot noe, for så å sikle.

har skrevet litt mail med mr. kuzmin, og han legger blant annet til dette:

"Pga mycket högrehastigheter drabbas inte alpinskidåkare av mikrohår bromsande effekt påsamma sätt som längdskidåkare. Oftast åker de skidor högre än övre skoggränsoch de använder inte klister, därför snön är renare, och glidvallor samlarmycket mindre smuts."

Til dette vil jeg si at for sommerski-kjøring på stryn er voks fy-fy.... samler utrolig mye smuss og skit...

Angående stålkanter sa han dette:

"Jag själv har ingaalpinskidor, men de som sicklade sina skidor med Kuzminsickel har interapporterat några problem relaterade till kanterna."

Noen har rapportert at stålkantene ligger litt lengre ned enn belegget, og stålsikling skaper ingen konflikt med stålkantene.

Jeg blir uansett å sjekke stålkantene nøye, og file dem om nødvendig....

Eller vil jeg si at dette er en lettelse :grin

No more wax:razz

Beo81 #135790 23/10/2009 10:39 AM
Ringrev
Ringrev

Nå forstår jeg hvorfor det alltid er så dårlig glid i Norske skitrekk: de fleste er under skoggrensen, og det benyttes masse klister i bakken....(Poenget mitt over er at det er lettere fjerne skitt i voks enn skitt i sålen. )

Beo81 #135791 23/10/2009 11:21 AM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Skit i sålen fjernes enkelt med en stålsikle. Skit i sålen får du nesten ikke uansett, kun dersom du har voks.

Skal du fjerne skit i sålen må du rense, børste, mette, mette, mette, vente, skrape, børste, legge på ny voks osv osv...

Det er vel mye enklere å stålsikle sålen enn å først ta av gammel voks for deretter å legge på ny. Eller hur?

Beo81 #135792 23/10/2009 11:23 AM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ble litt skrivefeil.

Mente at å fjerne skit fra voks, med å skrape av gammel voks og deretter legge på ny er mye mer tungvint enn å stålsikle sålen uten voks....

Beo81 #135793 23/10/2009 4:52 PM
Che Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Beo81:eller så er jeg enig med ole-kr også. man kjører på vann. men nettopp derfor er det viktigere med struktur enn voks. les avhandlingen hans

Tja, du kan helle vann på en skisåle og se forskjellen på hvordan vannet renner av med og uten voks. Det er en betydelig forskjell!

Jeg er stort sett enig med jonsey og ole-kr men jeg tror stålsikling av ei ski og ikke ha på glider har noe for seg når snøen er møkkete. Voks, og da spesielt de billigere ch- seriene, trekker til seg mye dritt.Swix lanserte jo i fjor en hfbw serie som skal være bedre men den blir relativt kostbar hvis den skal påsmøres ofte på ei brei alpinski. (og hvor mye bedre den er vet jeg heller ikke)En kompis av meg gikk uten glider på ski-nm i vår og det han opplevde var at han hadde like bra ski som de andre men de holdte seg bra lengre enn de andres pga drittansamling.

Så på skitten vårsnø tror jeg det har noe for seg men da må det legges riktig struktur, så nå er jeg spent; skal du legge ny struktur på alinskiene dine, beo81, hver gang føret forandrer seg og hvilket redskap bruker du?Det som er meg bekjent er at slikt utstyr er relativt kostbart så om du kommer til å spare mye penger må bli i det lange løp.

Beo81 #135794 23/10/2009 5:11 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

rillejern. enkelt og greit. dessuten så kjører jeg VELDIG sjeldent på vått føre. holder meg i pudderet :razz

voks har en effekt på korte distanser, særlig i alpint. men etter en tid samler de til seg smuss, og en stålsiklet ski glir bedre. hvor lang tid det tar avhenger av mange faktorer.

dermed vil selvsagt vannet prelle av bedre på en ny-vokset ski.

om man absolutt skal vokse skia sine, så er det like greit å bruke billig fluor-voks av typen flytende eller den som svampes inn. argumenter av typen, "ja men sålen tørker inn fortere og du må da mette oftere" er absurde påstander som henger igjen av gammel tradisjon, og har ikke vitenskapelige holdepunkter i det hele tatt.

hvem i alle dager kom på ideen om å mette sålen egentlig? og hvorfor gjøres ikke dette i så fall på fabrikken før skia hanver i butikk?

keep it cool, ser dere på fjellet :cool

Beo81 #135795 23/10/2009 6:00 PM
Entusiast
Entusiast

Beo81:Jeg ville ventet til etter du har kjørt en hel sesong med ski uten voks før du kommer med de påstandene du gjør, som utelukkende støtter Kuzmins (?) avhandling. Du referer også til andre vitenskapelige artikler som du antyder at støtter avhandlingen, så her må du nesten vise til kilder.

Skjønner du er gira på muligheten til å spare et par hundrelapper i sesongen (voks er jævla billig), men det blir vanskelig å ta dine (og Kuzmins) argumenter seriøst når du ikke faktisk har prøvd dette i praksis.

Forøvrig: Jeg kjørte et par dager uten voks forrige sesong, etter å ha lest avhandlingen, tenkte det kunne være artig å se. Konklusjonen min var bare at nja, det er en vesentlig forskjell i glid (gjett hva som var best a!), men det var også vanskeligere å få ut dritten av såla med stålsikle når den var "tørr"/uvokset.

En godt mettet såle holder mye skit ute, og man trenger ikke fjerne mettingen for å få ut dritten. Drypp billig varmvoks over hele såla, smør ut, sikle av mens det fortsatt er varmt. Garantert bra, uten å ta ut metningen av sålen.

Voks er knall det, kjøp i bulk fra USA, spar masse penger.

jaha...
Beo81 #135796 23/10/2009 6:14 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Beo81:rillejern. enkelt og greit. dessuten så kjører jeg VELDIG sjeldent på vått føre. holder meg i pudderet :razzom man absolutt skal vokse skia sine, så er det like greit å bruke billig fluor-voks av typen flytende eller den som svampes inn. argumenter av typen, "ja men sålen tørker inn fortere og du må da mette oftere" er absurde påstander som henger igjen av gammel tradisjon, og har ikke vitenskapelige holdepunkter i det hele tatt.hvem i alle dager kom på ideen om å mette sålen egentlig? og hvorfor gjøres ikke dette i så fall på fabrikken før skia hanver i butikk?keep it cool, ser dere på fjellet :cool

Du bruker rillejern sier du? Har du testet dette eller er det bare en forsker i sverige som har satt griller i hodet på deg?

Når du legger struktur med et vanlig rille jern. Minner litt om en fil vil du få en veldig midlertidig struktur som raskt trekker seg sammen igjen...

På swix sin side fant jeg bare rille jern til Langrennski,men fant denne og det er av typen om lager bra struktur som sitter hos HOlmenkol... Vet ikke om den prisen er verdt det jeg...langt over mitt årlige voks budsjett og jeg smører skia en del...http://www.oslosportslager.no/produkt/holmenkol-tri-maxx-rillejern-6199.aspx Og denne rulla er for langrenn ski ergo man må ha den større versjonen for alpin ski...og den koster enda mere...Denne legger hvertfall bra struktur...

Nei hvem kom med det? Kan vel fort vekk være produsenten av såler eller? Flere og flere ski kommer rett fra fabrikk med et lite lag voks under for å beskytte sålen og å holde den "fuktig" Noen merker blandt annet 4frnt kommer med et klistremerke hvor det blandt annet står vokses ofte eller noe..Husker ikke allt dette ordrett da det er to år siden jeg jobbet på verksted og med salg av ski...Så da blir det jo opp til andre å bedømme om det er det produsenten sier som er riktig eller ikke?

Beo81 #135797 23/10/2009 8:41 PM
Medlem
Medlem

Der var den "forskningen" funnet frem igjen ja, har vell vært noen tråder om den før her.

Jeg har ikke så mye nytt å komme med her, men må bare kommentere et par ting.

Jeg sto aktivt på alpint i 10 år, og er er ikke i tvil om at tradisjonell smøring er det som gir best glid på alt føre. Utfor er den skigrenen som krever mest av gliegenskapene til skiene. Både på WC nivå og nedover er det ganske vanlig å bruke samme utforski i flere sesonger nettopp fordi de bare får bedre og bedre gli jo mer de blir smurt.

Twin Tip skiene mine er ikke smurt på kanskje 2 år. Med de kunne jeg kjøre rett ned varingskollen ifjor uten å greie å komme over kanskje 40 km/t. Burde jo hatt dødsbra gli på det våte føret.

Beo81 #135798 24/10/2009 12:31 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Referanse: SLOTFELDT-ELLINGSEN, D. & TORGERSEN, L. (1982) Gliegenskaper til skisåler av polyetylen. Oslo, SINTEF.

Det er den eneste andre forskingen jeg kjenne til på området. Og konklusjonen ble den samme. Voks er tull. Merk 1982.... Og hvor er din referanse som sier at voks er bra??

Jeg har til opplysing aldri vokset noen av skiene mine før i vinter som var, og har hatt skiene 5 år. Ingen problem med glid, og sålen er ikke tørr og porøs heller. Kjører fra de fleste med den skia.

rillejern holder i massevis.

kanskje dere skulle lese avhandlingen og se hvilke forsøk som har vært utført før dere kommer med bastante meninger.

"Nothing is so firmly believed as what we least know". :razz

Side 1 av 3 1 2 3

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå