Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Reisetips på ski i Aostadalen (IT) overnatting (Courmayeur eller andre steder) i
#135287 21/09/2009 10:42 PM
Arild75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei. Vi er 4 gutter som skal til Aosta dalen i Italia første uka på februar 09. Har plukket ut Courmayeur som et mulig sted å dra. Men er også åpen for å dra til andre steder i Aostadalen. Synes Courmayor virker litt lite for en hel uke.... Vi er ute etter "trygg offpiste" dvs ikke noe ekstremt, men lett tilgjengelig og gjerne offpistesteder som blir (tildels) rassikret. Har lest litt om Champoluc, men det er kanskje litt for ekstemt med tanke på offpisten for oss....Er det noen som har tips om et bra sted å dra? Og ikke minst et bra sted å overnatte?Er ute etter OK/bra standard gjerne med utmerket mat og vin smile Tips anyone?

Arild

Re: Reisetips på ski i Aostadalen (IT) overnatting (Courmayeur eller andre steder) i
Arild75 #135288 21/09/2009 10:55 PM
Entusiast
Entusiast

Tja, Champoluc er ikke spesielt ekstremt, tvert i mot lett tilgjengelig offpist, uten alt for mye konkurranse om godbitene. Men hele Aostadalen er jo full av gull, om det er mye snø (som i fjor). Men har dere leiebil ? Da hadde jeg stresset ned hvor bo skal være til nærmere avreise. Sjekk etter overnatting på nettet, diverse turistbyrår m.m God mat og vin finner en over alt. Hvis dere ikke har leiebil, så finn et tilnærmet ski inn- ski out sted, dvs bo med gåavstand til heisene. Da hadde jeg valg Cervina eller Champoluc, pga høyden og snøsikkerhet + de største områdene i Aosta.

Re: Reisetips på ski i Aostadalen (IT) overnatting (Courmayeur eller andre steder) i
Arild75 #135289 21/09/2009 11:07 PM
Entusiast
Entusiast

Ellers så bør dere vurdere La Thuile - heissystemet henger sammen med La Rosiere og begge steder er ganske snøsikre og offpisten er lett og variert. Der er masser av billige steder å bo i La Thuile http://www.lathuile.it/home.asp?l=3

Arild75 #135290 21/09/2009 11:20 PM
Arild75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ja, vi tenker å ta en leiebil i Geneve, så kjøre gjennom Mt. Blanc tunellen. liker oss generelt bedre i IT en FR.Har vært i Cervina tidligere, men da med lite snø.

Så man finner relalivt trygge offpisteområder i Champoluc også? Med trygge mener jeg at skredfaren ikke er alt for stor (selvfølgelig avhengig av snøforholdene der og da), men vi er ikke ute etter de alt for bratte områdene. Det jeg har lest tidligere er at det er et "freerider paradis", men vi er slettes ikke noe "hotshots", vi bare like å kjøre pudder :razz Tenkte å leie en guide et par dager hvis forholdene var OK.Men det tar 1,5t lengre å Champoluc sammelignet med Courmayeur.

La Thuile er vel lett tilgjengelig fra Courmayeur også (ca 30 min med buss), og heiskortet (Aosta Valley Lift Pass) kan vel brukes begge steder? Synes La Thuile var et bra forslag, skal sjekke ut dette.

Arild

Arild75 #135291 22/09/2009 12:01 AM
Entusiast
Entusiast

Freeride paradise er hva Alagna, som ligger lengst øst i Monterosa systemet, bruker som slagord. Men du får alt i dette området, bratt og slakt, ikke enten eller. Champuluc har som jeg tidligere nevnte mest snillt terreng, brattere lenger jo lenger øst en kommer.

La Thuile er bra, men kan ikke måles med terrenget til Monterose, ikke Courmayor heller, selv om begge disse har mye bra. Men monterosa har mye større område, lengre nedfarter og mye større høydeforskjell. En høydeforskjell som blir enda mer nå til vinteren med nye gondol opp til 3500 moh mellom Alagna og Gressony.Nå har jo Courmayeur Gondolen over Mt.Blanc tunnelen, der er det bratt og lange nedfarter, men relativt farlig terreng og våt snø (solvendt). Skummel kombinasjon.

PS1. Er det lite snø i Cervina er de sannsynligvis ikke snø i Courmayeur eller La Thuile.

PS2. Fra sist vinter dukket det opp en ny offpist lov i Aosta (og muligens hele italinske alper) om at det er strengt forbudt å kjøre offpist uten komplett skredutstyr (tranciver, spade og sonde). Ikke at den ble håndhevet strengt når vi var i Monterosa i fjor, men greit å være klar på det. Og dere kjører selvsagt med nevnte utstyr!

Arild75 #135292 22/09/2009 9:56 AM
Entusiast
Entusiast

Jeg er helt enig i at Alagna/Gressoney,Champoluc er det beste stedet for offpiste. Den ultimative guidebok til området rundt Monte Rosa er: http://www.ideeverticali.it/catalogo/polvere.html Alle ruter er beskrevet på både engelsk og italiensk. den kan kjøpes de fleste steder i Aoste-dalen smile

Champoluc
Arild75 #135293 23/09/2009 12:08 AM
Fersking
Fersking

Føyer meg inn i rekken som går god for Champoluc som snill offpiste-destinasjon. Var ikke så fælt ulikt Oppdal syns jeg. Som 'oddefa' sier, des mer avansert og bratt du vil ha det, desto lenger mot Alagna må du fare. Jeg reiste i en gruppe med 3 voksne og 3 tenåringer, alle brukbare offpiste kjørere, men for all del ikke noen kanditater til neste MSP film noen av oss. Vi hadde ikke noen problemer med å finne underholdende og kjempefin heisnær offpiste ei uke i strekk på Champoluc/Gressoney sida av dalen. Anbefaler også Le Campagnol som hotell. 2.5 stjerner, men perfekt service og mat tilsvarende en michelin restaurant. Lite hotell rett utenfor sentrum, men meget nær Frachey-heisen, som er den beste plassen å starte dagen hvis snøfillene faller og du vil ta raskeste vei opp til godsakene!

Arild75 #135294 23/09/2009 12:28 AM
Arild75 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk for fine tips. Det et godt mulig det blir Champoluc på oss, høres utrolig fint ut. Ellers vil nok også Courmayeur eller La Thuile by på nok utfordring for oss også. Alle virker som gode alternativ (en fin dal med andre ord).Synes det høres veldig fint ut med heliskiing til Monte Rosa, ned til Zermatt og tilbake via Kleine Matterhorn. noen som har testet denne turen? I såfall, går heli fra Champoluc eller Alagna?

oddefa: ja, kjøres selvfølgelig med sikkerhetsutstyr. Har vært i Livigno (IT) tidligere, der sto det plakater om at offpiste var forbudt og kunne medføre arrestasjon........ Vet ikke om dette var kun for Livigno eller gjelder generelt Italia.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå