Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski til chamonix
#135019 01/08/2009 11:38 PM
arne Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Hei

jeg planlegger en tur ned til chamonix til vinteren, men jeg har ingen erfaring med de franske alper og vet heller ikke hvilke ski som egner seg best der.For øyeblikket er jeg innhaver av armada JJ,08. Dette skal jo være en ski som skal takle det meste, men jeg er litt redd for at den blir for stor(lite utnyttelse av rockeren i skia) Evt har dere noen synspunkter på hva som egner seg best i bratte bakker i aplene?

Re: Ski til chamonix
arne #135020 02/08/2009 12:05 PM
Fersking
Fersking

Jeg var i Chamonix for 2 år siden, da traff vi ikke med forholdene i det heletatt. Grands Montets var en stor kuleløype. Så hvis du bare skal være der en uke, så er det bingo om du treffer med forholdene. Hvis du er så heldig at du får pudder, så er nok JJ en kanonski. Men hvis det ikke har snødd på flere ukere så er de nok ikke så bra. Det jeg prøver å få fram, er at hvilken ski som egner seg best kommer ann på forholdene. På en helt gjennomsnittlig dag i Chamonix, er nok ikke JJ det perfekte valg. Da ville jeg heller gått for Dynastar Pro rider e.l.

arne #135021 03/08/2009 3:34 PM
Ringrev
Ringrev

Enig med innlegget over. Hva slags ski som er best kommer også ann på hvordan du ønsker å kjøre. Er du en person som drar på uansett, eller setter du mest pris på kjøre med 100% kontroll i perfekte kortsvinger? I alpene i vinter så vi veldig lett hvilke spor vi hadde laget - de var omtrent 10x så store! Jeg foretrekker kortsvinger - men var der med andre...så da ble det store svinger i stor fart. En ting du også bør tenke på er at de bredeste skiene ikke får plass utenpå noen av mini-gondolene. Phat-luv gikk greit, men Obsethed gikk ikke...(p.g.a. av twin-tippen). For ett par ski i Chamonix ville jeg uansett ha valgt et par ski som er gode når det er bratt og hardt, og som er morsomme i kuler.

Plass...
arne #135022 03/08/2009 4:29 PM
Avhengig
Avhengig

Joda breie ski får plass i gondolen...sett bare en og en ski nedi...er dere flere får dere god plass i gondolen for da er det ikke så mange andre som får plass til skia når hver pers opptar to skiplasser! laugh

arne #135023 03/08/2009 4:47 PM
M.F Offline
Medlem
Medlem

4FRNT EHP?Black crows navis?prorider som nevnt tidligareVeldig masse å velga i, men kjem veldig ann på køyrestilen som folk seier smile

arne #135024 05/08/2009 7:28 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat Ole-Kr:Joda breie ski får plass i gondolen...sett bare en og en ski nedi...er dere flere får dere god plass i gondolen for da er det ikke så mange andre som får plass til skia når hver pers opptar to skiplasser! laugh

<p></p>
Ødela en gondol i italia. Vi var to personer, og satt en og en ski neddi. Vi satt skiene i snowboard-slot'en, men det ble veldig ustabilt slik at skiene endte opp med å stå som et kryss over døren...som ble ødelagt da de skulle åpnes - veldig glad det ikke var skiene som gikk fløyten.

Flegere...
arne #135025 10/08/2009 10:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...kan for øvrig anbefales. Grand Montet er superfantastisk i nysnø, men ofte hardt og oppkjørt ellers. La Flegere er et godt alternativ, variert og åpent, lettkjørt terreng. Her er det ikke fullt så hard kamp om nysnøen. Ettersom anlegget ligger i skyggesida, holder snøen seg bedre lenger. Nevner ellers den delen av Balme/Le Tour som heller ned mot Sveits/Vallorcine. Ypperlig åpen li øverst, med muligheter for dropp og herlig knotekjøring i skogen nederst for dem som liker det.

,
arne #135026 10/08/2009 4:34 PM
arne Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem

Noen som vet om sted å bo i chamonix også?. Kommer til å være der fra januar til mai sånn ca. Trenger noe som passer til 4 personer og som ikke er alt for dyrt!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå