Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Salomon All Mountain
#134635 28/03/2009 10:12 PM
keano16 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Skal gå til anskaffelse av nye ski. Er ingen erfaren kjører, og liker meg best i preparerte løyper. Er imidlertid ikke fremmed for å kjøre utenfor løypene iblant, og tenker at det blir mer av dette etter hvert som jeg får mer kjøring i kroppen. Derfor vil jeg ha et par ski som takler begge deler. Tenker derfor på Salomons All Mountain ski. Vil legge litt penger i skiene (men har ikke 10 000,- å brenne av heller), og satser på å få gjort et godt kjøp på salg nå i april.

Fysisk er jeg en atletisk tungvekter på 197 cm og 120 kg.

Er det noen der ute som har kjennskap til eller egen erfaring med noen av disse modellene (http://www.salomonsports.com/no/#/ski/skis/all-mountain)? Tenker kanskje på X-Wing Cyclone (i korteste laget?), Hurricane eller Fury? Eller har noen forslag til andre modeller? Evt andre merker? Har av en eller annen grunn en slags forkjærlighet for Salomon, uten at jeg noen gang har eid et par. Vil som sagt bruke litt penger på skia, slik at jeg kan ha dem i noen år selv om ferdighetsnivået mitt (forhåpentligvis) stiger. Ønsker ikke så stor svingradius, og liker best moderate hastigheter - ikke for raskt, men absolutt ikke for tregt heller. Heller raskere enn tregere, altså. Er det slik at farten i skia øker i takt med svingradiusen de gir? Og hvordan bør jeg velge i forhold til tyngden min?

Vet noen om butikker i Oslo (eller omegn) som fører Salomons All-Mountain modeller?

Er takknemlig for ALLE innspill!

Mvh Robert

PS. Underkategori man må velge ved lagring av innlegget har jeg kun satt opp fordi jeg måtte. Har derfor intet forhold til dette. :frown

120 kg
keano16 #134636 29/03/2009 11:52 AM
Entusiast
Entusiast

Har ikke prøvd noen av de skiene du nevner, men Salomon er kjent for å ha lettkjørte og myke ski. Dvs at jeg er redd disse vil gi etter når du trykker til.Ta en titt på utvalget til Vólkl, de lager ski for STORE tyskere, og har sikkert noe som passer deg.Hvor fort en ski går handler nok mer om hvordan du håndterer den enn om radius, men ski med kort radius vil bli ustabile i stor fart.Salget i Oslo-området nærmer seg forøvrig slutten, så du bør løpe ut og handle nå! Begynner å bli utplukket.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå