Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alpene 2009/10
#134517 17/03/2009 6:20 PM
Bastian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Til høsten er noen kompiser og jeg endelig fri til å gjøre som vi vil etter endt skolegang. De grove konturene av planen for hva vi skal foreta oss er lagt. De første månedene etter sommeren skal det jobbes, for deretter å ta en sesong i alpene. Jeg tar i mot alle tips og råd. Hvor bør vi dra? Hvor mange kronasjer trenger vi? Hvor kan vi bo? Jeg tar i mot all relevant informasjon med stor takk!

Alpene
Bastian #134518 17/03/2009 8:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Legger ved noen linker fra Freeride.se Mye bra info i de artiklene!sjekk de ut..

en del fine innspill i kommentarene under artiklene også..

http://www.freeride.se/content/2421/

http://www.freeride.se/content/2378/

http://www.freeride.se/content/2390/

Lykke til med sesong! smile

Re: Alpene 2009/10
Bastian #134519 17/03/2009 10:39 PM
Bastian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Tusen takk! Vi vurderer Bad Gastein, hva tror man om det?

Bastian #134520 18/03/2009 11:21 AM
Fersking
Fersking

Var i Bad Gastein i vinterferien, sinnsykt mange der nede som tenker samme som deg, eller som velger å jobbe der nede også. Veldig mange norske og svenske, Og det er jo greit da.

Engelberg
Bastian #134521 18/03/2009 12:57 PM
Bastian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har vært i Engelberg? Hvordan er forholdene for en sesong der? Det er vel kanskje litt mindre "party", men det er vi villige til å ofre.

Bastian #134522 18/03/2009 4:17 PM
Medlem
Medlem

Noen få tips fra meg:

Sats alt på å jobbe inn nok penger før dere drar nedover så dere kan kjøre på ski full tid og slipper å jobbe der nede. Skal man være flere sesonger kan det jo være ok, men hvis du regner med at dette er den eneste sesongen du virkelig skal leve livet på ski så vær fulltids skiboms og glem alt av jobb, studier eller annet. Lev heller på vann og tørt brød i høst smile

Hva som er nok penger er jo selvsagt avhengig av hvor mye party det blir. Selv levde jeg på et studielån i Chamonix i 3 måneder for en haug med år siden, og selv om jeg hadde det helt utrolig bra der nede så må jeg innrømme at jeg nok hadde hatt det enda litt kulere med litt mer penger. Ikke at man må ut og helle i seg syke mengder øl hver dag, men å ha råd til noen øl i butikken som man kan drikke med gode venner i sola er jo ok da. Men når man som meg ikke er millionær så får man bare leve på det man har. Jeg hadde uansett valgt mindre penger og ingen jobbing der nede enn mer penger og jobb om jeg skulle ha én sesong i alpene i løpet av livet. Forutsatt at man liker skikjøringa hakket bedre enn party da så klart. Men nok en gang, lev så billig dere klarer framover så har dere råd til begge deler. Ta en lettøl når det er fest her hjemme og tenk heller at du kan bruke de pengene på en mye bedre fest etter en hel dag med pudder til vintern...

Når det gjelder sted så er det helt sikkert masse bra, men jeg ville valgt en plass hvor byen/landsbyen har litt størrelse så man ikke blir helt isolert. F.eks. Alagna med 2 bestemødre og en katt som innbyggere er neppe stedet å tilbringe en sesong :wink Selv var jeg altså i Chamonix og kan virkelig anbefale det. Veldig trivelig by syns jeg og kjempemasse muligheter for skikjøring av forskjellig slag. Har vært der en 6-7 turer etterpå også, så det er et sted man blir glad i. En kompis og jeg hadde egentlig planer om en sesong i St.Anton, men så kom vi i snakk med noen som skulle til Chamonix og ble med dit. Jeg hadde ikke vært noen av stedene, så det var egentlig et fett. Etterpå har jeg også vært en tur i St.Anton og må si at jeg er ordentlig fornøyd med at vi havnet i Chamonix. Engelberg som du nevner er heller ikke dumt, men hvis man ikke vil gå altfor mye er det nok litt mer begrenset enn f eks Chamonix. Men gidder man å rusle litt på beina også så er det mye moro der også. Det gjelder jo forsåvidt de fleste steder. Og dere har jo ikke dårlig tid, så det burde være ok å gå litt smile Det vil jo uansett komme litt an på snøforholdene, og det er jo dessverre umulig å vite noe om på forhånd. Om dere skulle ende opp med Chamonix så er det bare å ta kontakt om dere vil ha noen småtips.

Og til slutt: Tren seriøst før dere drar. Utrolig mye artigere å være en sesong i alpene når man er i relativt ålreit form og kan gi gass hele dagen!

Søk også her i forumet etter diskusjon om Carte Neige om dere ikke kjenner til det fra før (forsikring som dekker f.eks. helikopterredning og andre ting man helst ikke vil ha bruk for)

Bastian #134523 18/03/2009 6:09 PM
Bastian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk skal du ha! Deilig med gode svar. Som du sier, så er jeg ikke fremmed for et sted som har litt størrelse og med litt party. Hvordan er Engelberg på dette området? Jeg forstod det sånn i artikkelen på freeride.se at heiskøer kan være et problem i Chamonix?

God Tur!
Bastian #134524 19/03/2009 5:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg skal starte med å si at jeg er skikkelig misunnelig. Det å reise av gårde og skulle kjøre ski en hel sesong er det kuleste av alt jeg har gjort. derfor endte jeg ned å gjøre det tre ganger.Jeg var i utgangspunktet ikke interessert i å feste, jeg er ikke redd for å ha muligheten til å gå, og bruke den, og jeg ville gjerne oppleve litt ny kultur mens jeg var borte. I dag er jeg lommekjent i bitte lille La Thuile i Aostadalen (i tillegg til Courmayeur, Helbronner, Super ST. Bernard, La Rosier og St. Foy, jeg snakker italiensk og jeg har venner for livet fra store deler av verden.Det er kult å reise til de store stedene som Anton, Chamonix, Val D'Isere og så videre. Kanskje også enklere mtp at det er masse andre folk der som skal det samme som deg og på den måten lettere å få venner og noen å lære av hvis man er litt uerfaren. men man skal ikke stikke under en stol at alle de andre som er der i samme ærend som deg er nettop det - de vil kjøre opp snøen og bygge hopp på samme steder som deg.

Det å reise til et lite sted, med begrenset mengde skibomser eller aller helst begrenset mengde Skandinaviske turister gir deg muligheten til å oppleve at du kan kjøre usporet snø i ukesvis etter siste snøfall, at du kan vente med de fristende og farlige sidene til de har satt seg og er trygge osv. Samtidig er det gøy å være fremmed i en liten by, slik at du lærer lokalbefolkningen å kjenne, får innsyn i den lokale kulturen (Chamonix er jo nesten Engelsk i så måte)opg gamlisene på stedets eneste bar (som kanskje åpner 08.00 og stenger 18.00 kjenner deg igjen og river i en pinne av og til.

Noe som også er viktg å tenke på når man skal være borte lenge er mulighetene rundt stedet man bor på. Mange steder kan et sesongkort et sted gjerne gi deg tilgang andre steder i nærheten som er verdt å besøke, utforske og gjøre seg kjent i.

Det er ingen fasiter for hva man ønsker for en sesong, men det er mange muligheter. Det å resie til et lite, litt utenfor allfar vei, sted er også absolutt en mulighet med både fordeler og ulemper. De fleste steder jeg har vært i alpene har aldeles fantastisk skikjøring og stort sett bra med snø i løpet av sesongen, så bra kjøring får du nesten over alt allikevel.

Som jeg begynte med: GOD TUR, jeg er skikkelig misunnelig!

Bastian #134525 23/03/2009 11:11 PM
Medlem
Medlem

Gode argumenter fra Knuffe her. Og det er jo selvsagt ikke noen tvil om at hvis man samtidig vil få med seg litt lokal kultur så bør man generelt skygge unna de store stedene. Selv hadde jeg faktisk litt planer om å lære meg noe bedre fransk da jeg var i Chamonix, men endte opp med å forbedre svensk-kunnskapene mine :wink

Når det gjelder det at det er mange andre i samme ærend på de store stedene så er jo det også sant så klart. Imidlertid er ikke det bare ille syns jeg. Flere folk å få tips av og evnt henge seg på, og så er det noe med hele stemningen når man står opp tidlig og er i aller første gondolen opp på Aig du Midi og hele gondolen er full av fjellfolk med seler og økser. Men jeg sier ikke at det er bedre enn å ha store deler av fjellet for seg selv! Det ender jo opp i smak og behag. To sesonger for å teste begge deler er kanskje det beste :grin

Angående heiskøer i Chamonix så er det helt riktig at det kan være en del kø i feriesesongen. Jeg mener man kan løse det relativt greit ved å velge å dra litt mer på tur de dagene man veit at det er verst. Stå opp tidlig og vær på plass til den første gondolen i god tid, og bruk så resten av dagen på fjellet godt borte fra heisene. Men det er helt klart at man må regne med litt kø innimellom ja. Var der nesten en uke nå i januar uten en eneste antydning til kø bortsett fra helt tidlig på morgenen dagen etter et dugelig snøfall. Men det blir jo fler folk uti februar.

God tur uansett! Ikke misunnelig nei...

Bastian #134526 23/03/2009 11:18 PM
Medlem
Medlem

Sitat Bastian: Som du sier, så er jeg ikke fremmed for et sted som har litt størrelse og med litt party. Hvordan er Engelberg på dette området?

Glemte å svare på dette. Engelberg er vel litt midt på treet vil jeg si. Flere steder det er ok å ta en øl eller ti. Veldig god stemning på Yucatan f.eks. smile

Bastian #134527 01/04/2009 10:13 AM
Bastian Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Det er søren meg umulig å bestemme seg. Nå leste jeg en gammel artikkel i FF om Mayrhofen. Ble gira av det også! Noen som har vært der? Erfaringer?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå