Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ulemper/fordeler med Duke
#133916 12/02/2009 11:16 PM
123snø Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Lurer på om noen kan svare meg ang. ulemper og fordeler men en baron/duke binding i forhold til jester,griffin,px etc.

Bindingen skal sitte på Mantra ski.Kjører ca 50/50 (bakke/freeride)

Er det fordel med 1 duke binding i preppet bakke eller hardt underlag (siden d er en høy binding)?

Er baron/duke å anbefale visst gå-funksjonen blir sjelden/nesten aldri brukt?

Takker for alle gode svar

Kjører med Baron.
123snø #133917 13/02/2009 3:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bruker i hovedsak binding til topptur! Har 6 toppturer og 1 dag i bakken med Baronen. Den funker, men det er en svak og ikke særs presis binding, som feks px eller salomon st binding som jeg har kjørt med. Ulempen er høyden, spessielt på brede ski. Har flere sessonger med freeride pluss bindingen, vil ikke si at baron bindingen var noe spessielt bedre. Men har ikke opplevd at Baron bindingen har løsnet i bak kant (gå funksjonen) enda! Det har jeg opplevd flere ganger med Freeride bindingen.

Forskjellen på Baron og duke. Duke er mer forsterket binding med metall i stedet for plast som på Baron. Duke veier en del! Mer en Baron, gikk Baron pga av vekta. Baron veier nesten 0,6 kg mer en freeride pluss bindingen.

Min filosofi er minst mulig heis og mest mulig topptur/ bootpacking.så da mener jeg at baron/duke bindingen hører hjemme i bc og der det ikke er tilgang til heiser. Vannvittig mye bra terreng og sider som blir tilgjengelig med et par gode ski, topptur bindinger og feller.

Men ville ikke sløst vekk et par sikkelige gode pudderpanker med et par duke eller baron bindinger, hvis du i hovedsak skal kjøre 95 % heisbasert. Husk du også skal ha feller og event skarejern i tillegg. Sikkert mange der ute som freser rundt med duke/baron, men spør dem om de har med seg feller i sekken. Kommer ikke langt med bare duke/baron uten feller.

Re: Ulemper/fordeler med Duke
123snø #133918 13/02/2009 5:41 PM
Entusiast
Entusiast

Har the Duke montert på Pontoon. Har hatt 2 dager i bakke, som det sies; De er ikke akkurat presise, men det de funker jo helt greit. Men no funker forsåvidt ikke Pontoon optimalt i bakke heller. Er jo meget kraftige og svære bindinger, det merkes litt.

Har vært på en topptur med de bare en gang foreløpig, funker fint der også, men er vant med Dynafit og de er jo meeget behagelige å gå med. Eneste minuset var da jeg gikk på flater tok jeg ned hælløfteren , og da fikk jeg ble litt plaget med snø som la seg i sporene hvor bindinge skal ligge når du skal tilbake til kjøremodus. Dette måtte pirkes ut. Irriterende.Er jo også en fysisk stor binding, men har store tunge ski så vet ikke hva jeg skal si, kan vel egentlig ikke si noe før jeg har prøvd Duke på lettere og mindre ski.

123snø #133919 13/02/2009 6:32 PM
Entusiast
Entusiast

Bakdelen er tyngden (når du er på topptur). Ellers har jeg ikke opplevd den som upresis. Tvert i mot opplevd den som solid. Men er du sikkert på at du nesten aldri skal gå topptur ville jeg nok valgt Jester i stedet. Og heller bootpacka den ene gangen. Men mulig du blir hekta på toppturer også, og da er du bare feller unna komplett utstyr hvis du allerede har duken.

Takk
123snø #133920 13/02/2009 9:06 PM
123snø Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Mange fornuftige svar her ja:-) Takker for dette..

Men er fortsatt litt i tvil.Hørest ut som noen mener det er fordel med en binding som bygger litt høyde mens andre mener d motsatte:-)

Er mest bekymret på hvordam baron eller duke oppfører seg på hardt føre. Vil den bli mer ustabil i stor fart? Lurer på om jeg bare skal gå for en px eller griffen binding. Ikke lett dette her nei:)

lett
123snø #133921 21/02/2009 12:15 AM
Medlem
Medlem

Det er ganske lett, skal du bruke skiene på ein eller annen topptur, så velger du duke/baron.Har baron selv, fornøyd både i bakke og pudder. så den fungerer overalt.så vis du skal gå litt med skiene så er baron bindingen lettere.

Joda såå..
123snø #133922 21/02/2009 9:58 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis du tar med i regnestykket dra-på faktoren..Baron har hoved del bak i plast, mens Duke har i metall. Dette pga styrken i fjæra..Så hvis du drar på som fanken *skrur fjæra til langt over 10*, OG går topptur hadde jeg valgt Duke smile Har de selv på Pontoon, og Jester på Hendryx Purple Hase. Jævla happy med begge, men det er jo til totalt forskjellig bruk smile

støvler
123snø #133923 23/02/2009 7:37 PM
Fersking
Fersking

vurderer selv duke, men hvordan er de og gå med, når man bruker vanlige alpinsko?

123snø #133924 23/02/2009 7:45 PM
Entusiast
Entusiast

De er egentlig veldig gode å gå i:) Har hatt Dynafit-rigg tidligere, som er kjent for å være noe av de beste til å gå i, la ikke merke til store forskjeller foruten om vekten, men det kommer vel først og fremst med tanke på at skiene er Pontoon :P

Duke / Jester
123snø #133925 23/02/2009 8:53 PM
Ringrev
Ringrev

Duke er jo samme bindingen som Jester, bare gåfunskjonen som skiller dem og gjør at Duke kanskje ikke er like stabil og solid som Jester.

Om man planlegger å dra på såpass at man ville valgt Jester om man skulle handle uten gåfunksjon, ja så vil jeg anbefale Duke.

Jeg dreiv og virra frem og tilbake selv mellom Duke og Baron, men jeg følte meg tryggest på Duke, og for meg er det viktigere enn den ekstra vekta, så det ble Duke.

Jeg er bare spent på om den blir slarkete med tiden slik jeg har sett enkelte beskriver rundtom på forumene. Noen her som har merka noe til det så langt?

123snø #133926 23/02/2009 9:01 PM
Entusiast
Entusiast

Har også lest mye som slark. Sjekka i dag, ( men har bare 3-4 turer hvor jeg har brukt gå-funksjon) og den er jo ikke tight som den helst skulle være. Du kjenner at den er litt slarkete, men ikke på den måten at det er løst, men at den ikke er helt tight. Er spent på hvordan den er med tida.

ikke helt i forhold til jester, px etc. men.....
123snø #133927 23/02/2009 9:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Før eller siden vil noen i tråden påpeke at hælløfteren ikke når høyt nok. Min erfaring er dog at når hellingen blir såpass at du skulle ønsket større vinkel, holder ikke fellene allikevel. Har bare opplevd et problem med Duke'n egentlig og det var etter en tur som startet med varmegrader nede og -10 på toppen. Våt snø, som frøs hadde samlet seg inni låsemekanismen, noe som gjorde at jeg fomlet fælt med å få låst bindingene i kjøremodus. At det blåste heftig og at jeg måtte fomle uten hansker gjorde ikke saken særlig bedre....

123snø #133928 23/02/2009 9:28 PM
Entusiast
Entusiast

Akkurat, har plagdes med dette ( som nevnt tidligere )!Dette er fryktelig irriterende, i alle fall når du står der i 15 minus å kuling på en topp, å de svir som juling med fuktige hender ! Samme med snø generellt , om du ikek bruker hælløfteren, det hardpakkes jo hver gang du tråkker ned.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå