Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Flytte bindinger
#133764 07/02/2009 9:28 AM
Nysnø Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Dattern min må opp fra alpinstøvel str.24.5 (285mm) til 25.5 (? mm) og dermed må jeg sikkert forandre avstand mellom bakre og fremre binding (Salomon 607). Jeg er ganske Handy-mann, men har andre flytta en binding før. Noen som har tips på hvordan jeg går fram?takk.

Re: Flytte bindinger
Nysnø #133765 07/02/2009 10:00 AM
Ivrig
Ivrig

Se ev først etter om du bare kan skru bakbindingen tilbake (kjenner ikke Salomon 607). Det er ikke sikkert sålelengden endres samme lengde som mondopoint størrelsen, se på sålelengden til skallet. Dersom lengdeforskjellen på gammel og ny støvel er så lite som 10 mm anbefaler jeg at du kun flytter enten bakbinding eller frambinding.

Nysnø #133766 07/02/2009 10:09 AM
Ivrig
Ivrig

Tillegg: Ved ev flytting tar du dette på frihånd ved bruk av linjal eller målebånd. Husk å sette plastplugger, som du får tak i på nesten alle sportsbutikker, i gamle hull.

Nysnø #133767 07/02/2009 12:35 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Din dattter begynner å få store føtter! Jeg regner med at hun har fått prøvd de nye alpinstøvlene under kyndig veiledning, for 255 tilsvarer nesten 41 i vanlig skostørrelse. Uansett, hvis dette er første gangen du må justere bindingene i størrelse, etter at de ble montert, så vil du kunne slippe unna med å justere bakbindingen bakover. Her har du en enkel mekanisk justering, som greier 1-2 størrelser. Det du skal være klar over, er at for og bakbinding skal ha korrekt avstand til hverandre i forhold til sålelengde. Dette sørger for korrekt forspenning i bindingen. Ukorrekt forspenning vil føre til for tidlig eller for sen utløsning, med de ulemper det medfører. En annen ting er at dreiemidt på skoen vil nå befinne seg bak dreiemidt på skiene, du(hun) vil mao få en noget bakmontert ski. For å få støvelen plassert korrekt i forhold til skiens geometri, må derfor både bakbinding og forbinding flyttes.

Med mindre du har monteringsmaler hjemme, så er dette vanskelig å gjøre på frihånd, dvs selve flytting av bindinger er lett, men plasseringen av bindingene er vanskelig. Hvis dette hørtes innviklet ut, bør du få dette gjort på et skiverksted. Da vil du få bindingene montert med riktig forspenning, og med støvelen sentrert på riktig sted.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå