Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Alagna Offpist Guide
#133706 02/02/2009 10:50 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Stikker til Alagna fredag 6/2-09. Var innom en tur ifjor men da med tragiske snøforhold som gjorde at oppholdet der ble kort og resten av uken roadtrip til Cervinia/Zermatt/Courmayour/Milano isteden....

Iallefall, nå er forholdene noe helt annet og det ligger 5m hvitt og venter på oss. Værmeldingene tilsier snø hver eneste dag denne uken og oppklaring første hele dag vi har der. Blir nok sikkert både guide og heli på oss men uansett hadde det vært kjekt med litt tips fra noen som faktisk har kjørt noe bra offpist der i gode snøforhold. Vi tar sannsynligvis med både rene nedoverski og randoutstyr så om vi må klatre litt er det helt greit det også.

Beskrivelser, evnt linker til bra sider mottas med takk. Om noen andre skal nedover samtidig til området (Alagna/Gressoney/Champoluc) så bare å gi en lyd for noen felles øl og skryte/lyvehistorier på afterskien (som jo ikke er noe å skryte av i utgangspunktet her...).

Svar her, på mob (480 60311) eller gjerne en mail til olelie(alfakrøll)gmail(dott)com

Aloha,

Ole

Guide...
Silversurfer #133707 02/02/2009 11:36 PM
Fersking
Fersking

Hei! Det er masse bra kjøring lett tilgjengelig og mye ser du fra heisen. Det kan kjøpes en offpist guide der lokalt som også forteller mye. Har ikke denne selv, men har lest om den her i andre tråder.Men skal du finne ut av systemet raskt - lei Guide! Det er knall flinke Guider der, mye av det de vet om finner man ikke ut av selv på en uke. (Rundt en sten, skli 100 meter, step opp 50 - nye 1000 høyde meter urørt pudder.) Nå er det lenge siden jeg var der (98), men vi fikk et dump dagene før og hadde gode forhold. Ente likevel opp med å ha guide i 4 av 6 dager. For så mange dager med guide (hadde samme hver dag)ble prisen ikke så værst. Var aldri på Heli selv, men en gruppe vi var der med, hadde visst nok en legendarisk opplevelse med det. God tur. Må komme meg tilbake dit en gang!

Gode forhold
Silversurfer #133708 03/02/2009 12:16 PM
Fersking
Fersking

Kan skrive under på at de har mye snø der! Var der for en uke eller to siden, og det var virkelig gode forhold. De har visst ikke hatt så mye snø på 22 år.. :)Det var så mye urørt snø nære heisene, så vi trengte ikke å ut på noen store turer. Eneste hiken vi gjorde var opp fra Punta Salati i 10 min, og så kjøre ned i rennene tilbake mot Gressoney-siden.Ha en fin tur!

Re: Alagna Offpist Guide
Silversurfer #133709 05/02/2009 8:59 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for svar sålangt og bumper litt i tilfelle noen har litt mer til oss....

Re: Alagna Offpist Guide
Silversurfer #133710 06/02/2009 11:15 AM
Medlem
Medlem

Men om du skal opp med helikopter så er det sikkert kjekt å høre litt hvor de har tenkt seg først. Da jeg var der for en del år siden gikk vi opp et sted som tok oss kanskje så vidt over 30 minutter, og der landa det et helikopter med en gjeng heliskiere. Det kaller jeg bortkasta penger :wink

Ellers har jeg ikke så mye å komme med, for det var rimelig lite snø der da vi var der. Men som en annen nevnte så fins det en offpiste-guide (bok altså) å få kjøpt, og vi fant en del artig og lett tilgjengelig i den.

Afterskien er som du selv sier ikke mye å snakke om der smile

Heliskiing
Silversurfer #133711 06/02/2009 12:32 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den sannsynligvis beste heliskiingen i Europa finner du rett på den andre siden av Aostadalen. Et lite stykke å kjøre med bil fra Alagna, men mye kortere fra f.eks. Champoluc. Her er mer info om perlen:http://www.heliskivalgrisenche.it/inglese/frameseteng.html

Video
Silversurfer #133712 28/02/2009 12:15 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Turen var kjempe den. Tenkte jeg bare skulle legge inn link til en liten videosnutt fra turen:

http://vimeo.com/3301540

Stedet kan anbefales på det sterkeste. Nå vært der en gang med dårlige snøforhold (og da er det greit at det er kort biltur videre til cham osv) og nå engang med helt fantastiske forhold hvor det ikke er noen grunn til å kjøre videre.... ;-)

Guide i Alagna
Silversurfer #133713 01/03/2009 11:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vi er en gjeng på 8 som reiser til Alagna neste helg - har du en guide å anbefale, av de tre dere brukte? Og gjerne noen bra spots!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå