Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2
Bruk hodet tenk skred sikkerhet!!!
#133564 26/01/2009 12:05 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

De siste dagene har det bare vært flaks at ingen har mistet livet her oppe i Hemsedal!

fra Torsdag til i går har det gått 6 skred!!

Vet at i det første store skredet ble en begravd,men takket være kamerat reddning ble han gravd frem uskadet rimelig raskt!

Jeg har full fortsåelse for at folk er super stoka på å kjøre pudder nå som endelig snøen har kommet,men det er også lov å bruke hodet! Vil tro at det er både fri flyt brukere og andre involvert i disse 6 skredene.

Etter 3 sesonger i alpene blir jeg litt sjokert over mentaliteten her i norge! Allt for få har skredkunskaper og bruker skredutstyr. I Østerike hvor jeg har bodd har alle kjørt med S/M spade og søkestang. Uten dette fikk man ikke være med ut på fjellet.

Skal man ut på fjellet så bør man ha en viss kunskap om hva man driver med for det er store krefter man kødder med der ute!

Sånn som forholdene har vært nå vil man med litt erfaring skjønne at det er små scary der ute.

Før snøen kom var det et lag med stein hard og glatt skare. Snøen begynte å komme lørdag for en uke siden da var det bitende kulde så den første snøen var kun kornete snø før tempraturen steg på mandag og ble til skikkelige snøfiller. Den kornete snøen har ikke mulighet til å feste seg skikkelig på skaren så den blir bare liggene løst oppå før mere snø legger seg over og da skal det ikke mye til før massene flytter på seg sammen med mye vind dagene mot helgen og i helgen så blir dette til et kritisk pungt!!

Bruk hodet folkens så vi slipper å miste gode venner forde man er over gira på litt urørt snø! Det er null problem å kjøre safe selv om man er utenfor løypa nå!!

p.s

Når det står skred fare 3 på en tavle og forklaringen er moderat skredfare så betyr det også at på skredfare 3 er det flest dødsfall da folk fortsatt beveger seg ut! Tenk på det!!! d.s

God poeng!
Ole-Kr #133565 26/01/2009 12:18 PM
Entusiast
Entusiast

Det er lov å bruke HODET! At folk beveger seg utenfor preppet løype uten skredutstyr skulle vært kriminalisert!

Ikke ta sjanser
Ole-Kr #133566 26/01/2009 12:36 PM
Medlem
Medlem

Jeg vet at dette ofte blir presisert på skredkurs og mange andre steder men tror ikke det er mulig å repetere det mange nok ganger.. Ikke ta sjanser selv om du har skredsøkerutstyr! Skredsøkerutstyret er et hjelpemiddel dersom man har feilvurdert forholdene, og uhellet er ute.

Jeg mener mange med skredsøkerutstyr tar for store sjanser fordi de har utstyret. Et godt eksempel er skredet som gikk i bodegaen for en tid tilbake. Det hadde vært skare en lang tid på Voss, før det i kombinasjon med temperaturendring og mye vind falt 30-40 cm nysnø. Jeg var selv tilstede denne dagen på voss, og selv om snøen var vindpakket på Slettafjellet ville jeg aldri tatt sjansen på å kjøre i Bodegaen... Allikevel var det ski og brettkjørere som beveget seg inn i dette området. Som vi vet var hvertfall to av disse meget erfarne fjellfolk med masse kunnskaper og helt sikkert godt utstyrt. Men jeg stiller meg spørsmål ved sjansene som blir tatt ved å sette utfor dette henget med en helning på antakeligvis mellom 30 og 40 grader.

Er ikke sikkert dette ble så godt formulert, men poenget mitt er uansett: Ikke ta sjanser fordi du har skredsøkerutstyr!

les skredfare!
Ole-Kr #133567 26/01/2009 12:42 PM
Fersking
Fersking

Folk burde lese "skredfare" av markus landrøe.Fekk den i julegave og vart heilt sjokkert over alt eg ikkje visste!

Las i ein anna tråd at ein del folk som ikkje har utstyret fordi det er så dyrt.Eg kjøpte min S/M med det same eg byrja med toppturar, men at ikkje alle studentar har råd og likevel vil gå på toppturar forstår eg godt.

Hvor gikk skredene?
Ole-Kr #133568 26/01/2009 12:43 PM
Fersking
Fersking

Noen som har oversikt over hvor skredene gikk, og hvordan de ble utløst?

Helt idioter kan de med kameratredningen ikke ha vært, må hatt med rett utstyr med siden de fikk gravd ut vedkommende. Var dette erfarne kjørere som løste ut under egen kjøring, eller ble de utsatt for idioter som utløste over den som ble tatt? Er faktisk ofte mer redd for det siste. Idioter som dumper ned over hodet ditt som kjører spor fordi andre har kjørt der før..

Oversikt..
Ole-Kr #133569 26/01/2009 12:48 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Det første skredet som gikk var i toppen av gummiskogen og om de var erfarene så var de hvertfall dumme. To kjørte på oversiden av skavelen og en under ergo han under ble begravd...

Det første skredet gikk torsdag i toppen av gummiskogen. Lørdag gikk det ett i gummiskogen/fossen hvor hunder var involvert i søk,men ingen funnet. Søndag gikk det to nye i gummiskogen som kjøreren selv meldte i fra om og lørdag eller søndag gikk det et stort skred i Solheisen fra kvitingane og ned mot solheisen.

http://www.hallingdolen.no/nyheiter/article69068.ece

Der står det litt om noen av skredene. Alle skred er ikke skrevet om i avisa,men raportert inn til Skipatruljen så vidt jeg vet..

Skred i Solheisen
Ole-Kr #133570 26/01/2009 1:18 PM
Medlem
Medlem

Hei,

Var i anlegget i Solheisen på søndag. Jeg fulgte med på hva som skjedde oppe i fjellsiden. Det var 6-7 folk der også skianlegget var involvert, som utløste med hensikt alle de store skredene som gikk i ved Solheisen. De gutta som har meldt skredet kom senere opp og har kun sett skisporet som gikk inn i skredet.

Det er ekstrem høy skredfare pga det første snøfall i år som glasserte fjellet. Dette første laget kommer til å være der til ca april da snølagene begynner å bli mer homogenisert. Siden hele østlandsområdet opplevde å ha samme været i medio desember kan vi regne med ekstrem stor skredfare i hele vintersesongen. De mindre skianleggene har ikke denne skredekspertisen som vil dessverre føre til uheldige/tragiske utfall.

Vi kan regne med at dette er det farligste skred året på mange år!!!!!

Godt å vite...
Ole-Kr #133571 26/01/2009 1:24 PM
Fersking
Fersking

Takker for info, får håpe flere forstår nå at Gummiskogen ikke er trygg bare fordi det er skog der.

Rett utstyr er viktig, men kunnskap er viktigere. Boka til Landrø er kjempe bra, delta på kurs er også en god ide!

Så kan en jo diskutere om skredfaren i hemsedal var 3 eller 4 - Hadde det hjulpet?. Det blåste jo stikker og strå på onsdag, underlaget som ble beskrevet tidligere var og er drit skummelt, så skredfaren må ha vært makert høyere etter onsdag - På onsdag var den "bare" 3..

Det er rett og slett trist at vi ikke har en god og felles skredvarsling her på berget og at de som prøver, jobber for knapper og glansbilder. Kanskje vi hadde lært litt mer og tenkt oss bedre om hvis?

Når man melder skredfare 3 og i hvertfall 4, i alpene -tenker man seg ekstra godt om og strammer inn på hvor man ferdes, oppførsel og kjøremønster! Glemmer det fort her hjemme.

Til advarsel for flere, så leste jeg på en annen tråd her at med det været som var i des/jan vil medføre at snøen vil være ustabil - les med skredfare gjennom hele vinteren, ihvertfall her i sør/øst.

Vi får tenke oss godt om alle som kan, kanskje vi unngår noen flere ulykker. 6 skred på 3 - fire dager er ikke bra.

Re: Bruk hodet tenk skred sikkerhet!!!
Ole-Kr #133572 26/01/2009 1:45 PM
Entusiast
Entusiast

Slutter meg til Ole-Kr her.

Det forundrer meg for eksempel at folk vil kjøre den bratteste og mest eksponerte linja på Sneipesletta samme dag som Totten 2-heisen åpner for første gang for sesongen. Etter vedvarende vindfullt østavær.

Det gikk tydeligvis som det måtte på skikjørers høyre. Jeg vet ikke om noen ble ført med skredet, men spor inn i og gjennom skredområdet sannsynliggjør at det ble utløst av skikjørere. Utløst høyt oppe gikk skredet over to mindre knauser før det fortsatte over en større knaus/klippe, som trolig ville ha gitt noen meters luftetur i tillegg til grundig mørbanking over konveks klippe.

Problemet for alle de som nøyer seg med å kjøre Skaanebollen sånne dager er at Totten 2-heisen kommer til å være stengt når det er skredfare 3 eller mer (som i helga). Fordi folk med suicidal oppførsel blir et sikkerhetsproblem for anlegget.

Lytt til kjentfolk...
Ole-Kr #133573 26/01/2009 2:10 PM
Fersking
Fersking

skipatrulje i Hemsedal ga beskjed om stor skredfare, og frarådet folk å kjøre plasser som reidar og sneipesletta...Likevell var d kø av folk i av folk uten utstyr eller erfaring på hvordan man skal håntere slike forhold! Hadde selv guiding, og fikk pekt og vist et par fine prakteksempler på rett og slett idiotisk kjøring...

Stusser forresten litt på at skiseteret åpner totten 2 for første gang denne sesongen på en søndag, når d er så mye forskjellige folk i bakken...

Et godt råd fra en som har levd en stund, og vil leve en stund til
Ole-Kr #133574 26/01/2009 2:29 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det er moro å kjøre i jomfruelig pudder. Ekstra moro er det om det er bratt. Morsomst er det om det er trygt. Selv er jeg så gammel at veivalg blir styrt av erfaring og kunnskap, og ikke (lenger) av testosteron. Ettersom afterski er byttet ut med kaffekopp og TV titting, så skal jeg ikke skryte meg i posisjon hos noen småtuller heller.Hemsedal byr på mye heisnær og lite skredeksponert offpist. Jeg er på sett og vis glad for at dette ikke frister de "tøffeste". Men, det er ikke tøft å dø.

Forundret....
Ole-Kr #133575 26/01/2009 3:46 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Må si jeg sitter her å lurer litt...Jobbet på lørdag så kjørte ikke ski,men hentet en fra Skipatruljen som hadde vært ved fossen og søkt igjennom skredet og da snakket vi litt om blandt annet reidarskaret...Han var jo helt klar som meg at det var ikke noe sted å kjøre nå. Men alikevel klarer skisenteret å åpne totten2 som nevnt lenger opp her! Hvor er tanke gangen? De mest erfarene vil kanskje ikke legge første spor der oppe,men så fort en har gått over toppen så følger hordene etter. Med skredet på sneipesletta er vi oppe i minst 7 skred i helgen...Og det er ikke noe Hemsedal skisenter bør være stolte av. Oki de har kanskje ikke muligheter til å stenge av omårder og sprenge skred som i alpene og Europa,men de bør de hvertfall ikke åpne en heis som gir tilgang til bratte og eksponerte sider. Det er jo ikke god reklame med 7 skred på en lang helg...at det har gått bra i disse tilfellene er jo bare flaks og i følge statistikken er det vel ikke mange ganger til før det ender tragisk her oppe.

Merket allerede Tirsdag at det kom til å bli farlig. Kjørte ned i bratta under lille matterhorn hvor jeg la litt mye trykk i en sving og da sklei hele dekket under meg unna og da hadde enda ikke de store vind og snømengdene kommet...

Heiser
Ole-Kr #133576 26/01/2009 5:16 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis dere mener at skisenteret bør stenge Totten-2 pga. "tøffinger" som ikke vet hva de driver med, da bør de også stenge Roniheisen - den gir adgang til Lille Matterhorn hvor der også er stor skredfare.Hvor går grensen? Etterhvert begynner det at ligne på amerikanske tilstande hvis vi skylder på skisenteret ... Eller?

Ole-Kr #133577 26/01/2009 6:07 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg kommer her med et lite forslag til denne diskusjonen:

Hemsedalskisenter kunne satt opp lystavle-infoskilt med evt. skredfare i nærliggende områder som: reidarskaret mm. evt satt opp infoskilt på toppen av de forskjellige heiser folk bruker som utgangspunkt til offpist om dagens skredfare utenfor skianlegget.

Selv om offpistområdene ikke er inkludert i skisenteret, vil jeg nå si at dette ikke hadde vært så dumt siden mange bruker nettopp heisene til lettkjørt offpist.

ikke helt enig...
Ole-Kr #133578 26/01/2009 6:26 PM
Ole-Kr Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Vet ikke om du var her oppe i helgen,men kjørte matterhorn på fredag og der var det helt avblåst så ingen fare for at noe skulle rase ut der,men når hele fjellet er "voldtatt" og det er vanskelig å finne ukjørte områder sier det seg selv at mange vil bevege seg opp i totten 2 området når de endelig åpner heisen.

Om vi skal litt inn på skred sikkerhet igjen vil det med tanke på skred være gunsitgere å holde den stengt til det er mindre folk her oppe og snøen får satt seg. Jeg sier ikke dette for de jeg vil ha området for meg selv. Velger å holde meg unna området før snøen er tryggere. EN fjellside med skredafer 1 har i teorien veldig få pungter som skikjørere kan trigge for å løse ut skred. Jo høyere på skalaen jo flere triggerpungt blir det. Om de 20 første som kjører ned en side kommer seg trygt ned uten å utløse noe skred vil det med stor sansynlighet bli løst ut av de 20 neste da de har større kjangs for å kjøre på et trigger pungt. Derfor mener jeg at skisenteret bør ta sin de lav ansvaret ved enten å sprenge ut skred eller holde heiser som totten 2 stengt litt lengre. Om man vil kjøre feks Reidarskaret så kan man gå opp den siste biten og det har blitt gjort flere ganger tidligere i vinter.

Skal ikke skryte på meg at jeg er noen skred ekspert eller noe,men jeg har tatt skredkurs og pratet mye skred med en erafen fjell guide i Østerike om dette. Siden jeg ferdes mye i fjellet er dette info som er viktig for meg for å kunne ferdes trygt. Mulig også det at jeg personlig har hatt skred på nært hold som gjør at jeg blir skeptisk til måten folk oppfører seg på fjellet! Uten å være helt klovn å risikere sitt eget og andre sitt liv kan man ferdes trygt i fjellet om man bruker hodet og gjør litt reserch før man kjører. Mange her inne er dyktige på det,men mange er også nye i gamet og ikke har den forståelsen man trenger enda for å vite om alle farer. I tilleg så er det mange med null erfaring som ferdes på fjellet både her i Hemsedal og andre destinasjoner i norge. Derfor mener jeg at ski sentrene bør gjøre sitt de også!

Også et godt poeng å sette opp tavler med skredfare andre steder en bare ved parkeringsplassen og bunn stasjonen. Oppe ved fjell heisene og ved innsteget til de kritiske stedene. I europa kan du stå midt ute på vidda og møte skilt om skredfare så det bør være mulig her i norge også,men desverre henger vi litt etter og lever vel litt på det at vi er vandt med å ferdes i fjellet...Fyr løs og kom med inspill på det jeg og andre skriver her! Tror det kan hjelpe oss alle til å bli klokere på ting og komme med div tanker og ideer!

Ole-Kr #133579 26/01/2009 6:27 PM
Fersking
Fersking

lystavla nede ved ekspressen er vell på en måte info om skredfaren i og utenfor skianlegget, ? det er jo bare å respektere skipatruljen sin vurdering av skredfaren, eller? var selv oppe i forige uke og helg og så mange ( de fleste uten hverken sekk eller spade) kjøre ned baksida..det er vell egentlig bare mangel på sunn fornuft!

Ole-Kr #133580 26/01/2009 6:30 PM
Entusiast
Entusiast

Nå må jeg da ogå få tilføye at det er jo ett par år siden jeg var på ski i hemsedal, så helt oppdatert er jeg nok ikke ser det ut til :-(.

Ole-Kr #133581 26/01/2009 7:11 PM
Ringrev
Ringrev

Var der i helgen jeg også, ble overrasket over hvordan folk bare gav gass i bratte hellinger, foreldre med barn som kjørte gummiskogen uten skredutstyr. Å kjøre bratt i totten2 området blir vel direkte talentløst da området har ligget i le for vinden + den interresange lagdelingen vi har over hele linja nå.

Hvem er det sitt ansvar?
Ole-Kr #133582 26/01/2009 7:22 PM
Medlem
Medlem

I Frankrike har de Pisteurer, de har en tung og lang utdannelse, kanskje vi skulle hatt noe lignende i Norge. Bakkene der åpnes av Pisteurene og sikres av de, de sprenger og sikrer områdene rundt anlegget. Tviler på at skipatruljene i Norge har noe særlig mer en et skredkurs som kompetanse og knapt nok det.. Jeg skjønner at vi ikke kan kreve Pisteurer i Tryvann, men f.eks i de store skisenterne samt de som ligger i strøk hvor der er mulighet for skred. Til syvende og sist er det vi selv som har ansvaret for hvilke valg man tar. Ha en fortsatt snørik vinter!

Overtid er tingen
Ole-Kr #133583 26/01/2009 8:42 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Dropp å dra til Hemsedal når det snør. Jobb overtid istedenfor. Det gir livskvalitet og er ikke så risikofyllt.

Ikke så erfaren.
Ole-Kr #133584 26/01/2009 8:54 PM
Medlem
Medlem

Eg må ærlig innrømme at eg ikkje er av de erfarne gutta, men eg elsker dyp snø. Eg har masse å lære, men hvor kan jeg lære det ? Har stått masse i bodegaen, og når det går 3 skred der på en dag skjønner jeg at dette tuller man ikke med.. Hvor kan jeg få billig visdom ? Og inntil videre kjører jeg med søkestang og spade, skredsøker har ikkje eg råd til frown

Mange som tilbyr kurs.
Ole-Kr #133585 26/01/2009 9:20 PM
Fersking
Fersking

Bra at du kjører med spade og søkestang, men skaff deg for all del en sender/mottaker! Kjøp brukt, og evt. selg unna noe utstyr du ikke bruker så mye slik at du får råd til å kjøpe S/M! Kjører du i skredutsatt område, er sender/mottaker livsviktig!Kan ikke få understreket dette nok!!

Kunnskap om skred kan du skaffe deg på mange måter. Kjør med folk du vet kan mer enn deg, som du stoler på og som du kan prate "om skred" med.

Meld deg på kurs!Det er mange aktører der, så det avhenger av hvor i landet du befinner deg.

her er noen aktører som tilbyr skredkurs av ass.størrelse og lengde;

http://www.breogfjell.no/http://www.fimbuljostedal.no/http://www.naalsundmountainguide.no/?page_id=4http://www.msmg.org/text/view/1496.htmlhttp://www.bre.no/skredkurs.htmlhttp://www.turistforeningen.no/http://www.norgesguidene.no/kurs/skredkurs_2dg.asphttp://www.redcross.no/

Finnes nok en del andre som også tilbyr kurs...

Lykke til!

Ja - Get educated!
Ole-Kr #133586 26/01/2009 9:34 PM
Medlem
Medlem

Mange interessante ting i denne tråden. Norske alpinanlegg har ytterst variert kunnskap og holdning til skred. Mange anlegg har skremmende lav skredkunnskap og beredskap, og det ser ut til å være greit for Alpinanleggenes landsforening. I Hemsedal så har de en meget oppegående skipatrulje som tar skredsikkerhet seriøst. De fortjener kred for det!

Jeg har jobbet litt med skipatruljer i Utah (Solitude og Alta) og vet hvor vanskelig det kan være å åpne heiser og nedfarter når det er skredfare. Selv i advokatenes hjemland så prioriteres åpning veldig sterkt, og det går som regel fordi skipatruljen har gjort en god jobb og fordi folk bruker hue. Vet ikke om det siste alltid gjelder nordmenn.

De fleste norske skikjørere kan mye mer om skred nå enn for 5 år siden, og de fleste har orden på sikkerhetsutstyret. Dessverre er det fortsatt noen som ikke har skjønt noe, og de kan ødelegge for seg selv og alle andre.

Er ikke fullt så enkelt
Ole-Kr #133587 26/01/2009 9:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Balron:I Frankrike har de Pisteurer, de har en tung og lang utdannelse, kanskje vi skulle hatt noe lignende i Norge. Bakkene der åpnes av Pisteurene og sikres av de, de sprenger og sikrer områdene rundt anlegget. Tviler på at skipatruljene i Norge har noe særlig mer en et skredkurs som kompetanse og knapt nok det.. Jeg skjønner at vi ikke kan kreve Pisteurer i Tryvann, men f.eks i de store skisenterne samt de som ligger i strøk hvor der er mulighet for skred. Til syvende og sist er det vi selv som har ansvaret for hvilke valg man tar. Ha en fortsatt snørik vinter!

I Norge har vi for det første lovfestet fri ferdsel i utmark. Man kan med andre ord ikke nekte noen å bli tatt av skred. Videre så har skipatruljen f.eks. i Hemsedal kun ansvar for å virke innen "løypeområdet". Det er først når uhellet er ute at de beveger seg til f.eks Gummiskogen eller Reidarskaret. I det øyeblikket de evt skal begynne å gi lokal skredvarsling for de forskjellige områdene utenfor løypekartet, så tar de også på seg ansvaret for dette.

Liten quiz. Hvem tror dere har ansvaret for en eventuell redningsaksjon etter skred i f.eks Reidarskaret?

skredkurs i alpene
Ole-Kr #133588 26/01/2009 9:38 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er også av typen som har begrenset med kunnskap og utstyr når det kommer til skred. Men skal ikke nekte for at jeg blir litt skremt når jeg leser her. Befinner meg for øyeblikket i München og blir her/i fjella i nærheten hele vinteren. Har tenkt på å få meg et skredkurs, men skjønner nå at dette egentlig bør skje ASAP. Noen som har noe erfaring med aktører her nede ( Bayern/ Tirol).

Ikke råd til Skredsøker!!
Ole-Kr #133589 26/01/2009 10:07 PM
Fersking
Fersking

Det er det dummeste jeg har hørt.. kutt ut 5 dager på ski da så får du deg en slik.Er livet ditt verdt så lite?? Men det som er MYE viktigere er at du lærer deg og bruke den. Ser så mye folk som har søkeren rundt halsen på afterskien, men jeg skal vedde på at minst 50% av de har ikke peiling på hvordan man skal finne hverandre. Jeg stoler aldri på folk som sier de har søker, har de ikke peiling på hvordan dette virker får de ikke bli med på turen. Var i Jackson Hole forrige sessong, der hadde de test bane hvor det var lagt ut masse søkere. Meget nyttig oppfrisknings trening som ikke kan gjentaes ofte nok.Skal du offpist så er det porter du må igjennom hvor du blir sjekket om du har riktig utstyr. Har du ikke det og alikevel tar turen så ryker kortet, og da driter de om du har årskort.Ellers så må jeg si meg enig i at det er litt slapp holdninger blandt oss som utløser dette. Når vi reiser til utlandet er vi fulle av respekt, mens på hjemmebane går det liksom greit.. Ellers så er det og lære seg snø profiler, og det får du meget bra opplæring på ved og ta kurs. Ta deg råd til dette... koster så lite i forhold til ei kiste..Eller en hel kompis gjeng i kister..

Ikke råd til Skredsøker!!
Ole-Kr #133590 26/01/2009 10:07 PM
Fersking
Fersking

Det er det dummeste jeg har hørt.. kutt ut 5 dager på ski da så får du deg en slik.Er livet ditt verdt så lite?? Men det som er MYE viktigere er at du lærer deg og bruke den. Ser så mye folk som har søkeren rundt halsen på afterskien, men jeg skal vedde på at minst 50% av de har ikke peiling på hvordan man skal finne hverandre. Jeg stoler aldri på folk som sier de har søker, har de ikke peiling på hvordan dette virker får de ikke bli med på turen. Var i Jackson Hole forrige sessong, der hadde de test bane hvor det var lagt ut masse søkere. Meget nyttig oppfrisknings trening som ikke kan gjentaes ofte nok.Skal du offpist så er det porter du må igjennom hvor du blir sjekket om du har riktig utstyr. Har du ikke det og alikevel tar turen så ryker kortet, og da driter de om du har årskort.Ellers så må jeg si meg enig i at det er litt slapp holdninger blandt oss som utløser dette. Når vi reiser til utlandet er vi fulle av respekt, mens på hjemmebane går det liksom greit.. Ellers så er det og lære seg snø profiler, og det får du meget bra opplæring på ved og ta kurs. Ta deg råd til dette... koster så lite i forhold til ei kiste..Eller en hel kompis gjeng i kister..

Ole-Kr #133591 26/01/2009 10:44 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Tjukken:<blockquote><p>Sitat Balron:I Frankrike har de Pisteurer, de har en tung og lang utdannelse, kanskje vi skulle hatt noe lignende i Norge. Bakkene der åpnes av Pisteurene og sikres av de, de sprenger og sikrer områdene rundt anlegget. Tviler på at skipatruljene i Norge har noe særlig mer en et skredkurs som kompetanse og knapt nok det.. Jeg skjønner at vi ikke kan kreve Pisteurer i Tryvann, men f.eks i de store skisenterne samt de som ligger i strøk hvor der er mulighet for skred. Til syvende og sist er det vi selv som har ansvaret for hvilke valg man tar. Ha en fortsatt snørik vinter!

</p>

I Norge har vi for det første lovfestet fri ferdsel i utmark. Man kan med andre ord ikke nekte noen å bli tatt av skred. Videre så har skipatruljen f.eks. i Hemsedal kun ansvar for å virke innen "løypeområdet". Det er først når uhellet er ute at de beveger seg til f.eks Gummiskogen eller Reidarskaret. I det øyeblikket de evt skal begynne å gi lokal skredvarsling for de forskjellige områdene utenfor løypekartet, så tar de også på seg ansvaret for dette.

Liten quiz. Hvem tror dere har ansvaret for en eventuell redningsaksjon etter skred i f.eks Reidarskaret?

</blockquote>

Helt enig! De har ansvar for løypene, og å sikre disse for ras, altså skred som kan gå inn i løyper. Om de skal begynne å bedømme/informere om områder utenfor markerte løyper er usikre, tar de på seg et utrolig stort ansvar i den grad at man (les: mindre oppegående/informerte mennesker) dermed stoler blindt på dette, og tror alle andre områder er sikre fordi annet ikke blir oppgitt. Det er mye dumt man kan gjøre i nærheten av heisene, ikke bare skredfarlige heng, men klipper man kan droppe/falle ut for. Skal disse sikres også? Det blir fort en enorm jobb, og et ansvar de ikke kan pålegge seg selv. En grense må settes, og denne går til de markerte løypeområdene.

Noe av det samme dilemmaet har de på Stryn Sommerski. De markerer kun farlige områder som bresprekker i umiddelbar nærhet til markerte bakker. Sprekkene på breen endres fra dag til dag, og å hele tiden markere de nye sprekkene vil være umulig. Markerer de én, må de markere alle. Og om de skulle ta på seg en så omfattende jobb, hvor langt vekk fra løypene skal de markere?

For å oppsummere min mening: De fraskriver seg ansvaret ved å begrense sitt ansvarsområde til løypenettet.

Man må også huske at de aller fleste i Hemsedal denne helgen valgte å kjøre i bakkene. De betaler for dette, og forventer seg at heisene er åpne slik at de får tilgang til mest mulig av anlegget.

Jeg ser selvfølgelig poenget deres med at det er snodig å åpne Totten II for første gang denne vinteren, på en dag som søndag. Men samtidig skjønner jeg hvordan de tenker... Ikke lett det der.. :frown

Jeg valgte selv å kjøre i områder hvor det var skredfare i helgen. Et valg vi tok etter vurdering av beste evne. Skiheisene i Hemsedal førte meg til alle disse stedene.

Trening, trening, og atter trening
Ole-Kr #133592 26/01/2009 11:08 PM
Entusiast
Entusiast

Treningsområdet for s/m er så vidt jeg vet ikke i drift ennå, men det skal vi finne ut av. Les her om det som er et veldig bra tilbud:http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=54911

Ole-Kr #133593 27/01/2009 12:32 AM
Entusiast
Entusiast

Ikke at der veldig utbredt i alpene eller amerika heller, men mulig veien for alpinanlegg er gjerde innde bratteste og mest skredutsatte offpistområdene ala Zinal (ikke vært der, men skal muligens dit i løpet av de 2 neste ukene) og Sunshine Village (vært der). Der er det gjerdet inn, må gjennom en port hvor du ikke kommer gjennom uten S/M sender). Vil tro at dette blir utviklingen. Er ikke kjent i Hemsedal, så vet ikke hvor enkelt det er mht størrelse på nevnte områder og antall veier for å komme inn i området fra heisene. Men i Trysil har du f.eks Svarten som er veldig lett tilgjengelig og hvor det skredfare ved nysnø. Ikke større en at en hadde kunne gjerde inn topppartiet med en port øverst, og dermed tilgang til helge svarten området. Krenkelse av utmarkslov, javel, det får vi tåle hvis det redder liv. Får jo ikke noe utmarksopplevelse i alpinanlegg likevel.

Ellers støtter jeg alle innlegg om å bruke alt av skredutstyr/kameratredning, skredkurs, og å bruke hodet.

PS! Gikk et relativt stort skred i Svarten (Trysilfjellet altså) på søndag. Rett ovenfor Høgegga T-kroken. Litt usikker på om dette var utløst bevisst av skipatrulje eller en besøkende. Men når jeg kom dit drev en i skipatrulja og trent med hund. Sa at ingen var tatt i skredet og de bare trente. Foresten fasinerende å se på skredhunder i aksjon.

da var det nesten likegreit med den fyllekula
Ole-Kr #133594 27/01/2009 1:43 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat oddefa:Ikke at der veldig utbredt i alpene eller amerika heller, men mulig veien for alpinanlegg er gjerde innde bratteste og mest skredutsatte offpistområdene ala Zinal (ikke vært der, men skal muligens dit i løpet av de 2 neste ukene) og Sunshine Village (vært der). Der er det gjerdet inn, må gjennom en port hvor du ikke kommer gjennom uten S/M sender). Vil tro at dette blir utviklingen. Er ikke kjent i Hemsedal, så vet ikke hvor enkelt det er mht størrelse på nevnte områder og antall veier for å komme inn i området fra heisene. Men i Trysil har du f.eks Svarten som er veldig lett tilgjengelig og hvor det skredfare ved nysnø. Ikke større en at en hadde kunne gjerde inn topppartiet med en port øverst, og dermed tilgang til helge svarten området. Krenkelse av utmarkslov, javel, det får vi tåle hvis det redder liv. Får jo ikke noe utmarksopplevelse i alpinanlegg likevel.Ellers støtter jeg alle innlegg om å bruke alt av skredutstyr/kameratredning, skredkurs, og å bruke hodet.PS! Gikk et relativt stort skred i Svarten (Trysilfjellet altså) på søndag. Rett ovenfor Høgegga T-kroken. Litt usikker på om dette var utløst bevisst av skipatrulje eller en besøkende. Men når jeg kom dit drev en i skipatrulja og trent med hund. Sa at ingen var tatt i skredet og de bare trente. Foresten fasinerende å se på skredhunder i aksjon.

tragisk prioritering, men øltørsten og rockefoten tok overhånd, så vi kom oss ikke ut før halv to(!), noe som mtp skred tydeligvis var likegreit, selvom det sikkert var sprengt ut. Så ut som det var sprengt i julbukkskjæret og forresten.

Henger meg på kommentarene om mangel på utstyr. altfor mange uten utstyr eller ferdigheter som forviller seg ut i terreng der de ikke har noe de skulle ha gjort. Tror man bør ha en sterkere indre justis på hvem man kjører med, hvertfall tror at jeg bør det. Det blir for lett å ta med seg kompiser som mangler utstyr og erfaring inn i områder som krever nettopp det, fordi man selv har lyst til å kjøre der, uten å tenke nevneverdig over at de faktisk mangler dette.

Skumle Greier
Ole-Kr #133595 27/01/2009 2:26 AM
Fersking
Fersking

fyrst vil eg seie at dette var eit veldig bra innlegg, og at det er mange som bør ta dette til seg, av både ferske frikjøyrarar og dei som er meir erfarne.Sjølv jobbar eg i ski-patruljen i Myrkdalen Fjellheisar i Voss Fjellandsby og det eg ser og høyrer på jibb er både bra og skremmande. Mange har stor respekt og forhøyrer seg før dei bevegar seg ut av løypenettet mens andre ser ut til å ha hovudet godt planta under armen. Har eit intrykk av at mange gløymer at dei er på fjellet når dei er i skianlegg.

Sjølv vil eg påstå at eg har relativt god kunnskap om skred, gjennom jobb, skule, mykje skikøyring og fleire kurs og har alltid hatt stor respekt og vist forsiktighet for fjellet. Men for ei god veke sian fekk eg meg ein kjempe tankevekkar då eg blei tatt av eit relativt lite skred, men på ein veldig ugunstig plass. Eg var klar over at det var ein av dei dagane som kunne være nifse, fint vær 5-10cm snøfall om natta med ein del vind. Eg løyste ut eit mindre flak på maks 10 cm då eg bevega meg inn i sida eg ville køyre og vurderte det som at det var små sjangsar at det ville ligge meir snø enn dette der eg ville køyre, noko som viste seg å være både rett og galt. I fyrste svingen løysna eit skred på ca 30-40 m breidde og med opp mot 40 cm bruddkant. Eg fekk meg ein real husketur på ca 150 m før skredet stoppa ettersom det ikkje låg noko snø etter akkurat denne spoten og skredet fekk ikkje bygd seg opp, heldigvis!

Før eg køyrde viste eg det var småskummelt, men alikevel kjøyrdte eg noko eg har forbannt meg på i etterkant. Noko som har blitt sagt mange gonger før, at er ein litt i tvil så la vær! Dette fekk eg på alvor erfare som ein opplevelse som IKKJE var spesielt behageleg. Å føle at ein kjempar for å overleve i noko ein ikkje har kontroll over er rett å slett uberkjip.I tillegg var dette eit relativt lite skred og tanken på å være i noko større gjer meg kvalm etter å ha fått kjent desse kreftene på kroppen.

Ettersom alt gjekk bra ser eg på dette som ein bra erfaring og ta med seg og god lærdom.

Går ein inn på www.snowporn.no under blogg på menyen ligg det ein headcam video av skredet.

Ha ein strålande vinter , men ta med hovudet på fjellet:)

Unngå å bli tatt av skred
Ole-Kr #133596 27/01/2009 8:03 AM
Entusiast
Entusiast

Er litt skremt over argumentasjonen her som nesten kan tolkes slik at bare man har skredsøker så er det ufarlig å bli tatt av skred. Det er det ikke. Jeg har ikke statestikken i hodet, men av de som blir begravet av skred er det noen som dør mer eller mindre umuiidelbart. Dernest har kameratene ca. 15 min på seg å få frem den -eller de - som er begravd før overlevelsesprosenten stuper. Alle som har prøvd å søke og ikke minst grave i et skred vet at det kan ta tid. Førsteprioritet er å unngå å bli tatt og alltid kjøre på steder der det er så sikkert som mulig. I tillegg har man alltid på seg påslått skredsøker og spade og søkestang i sekken. Men det hjelper jo ikke hvis man ikke har trening i å bruke søkeutstyret.

Jeg er ikke tilhenger av sertifikater og tvang på alt mulig. Det er lov å være dum og dø av det. Men man kan begynne å lure på om det bør være et et slags "frikjøringssertifikat" - eller ihverfall et kursbevis og at anleggene setter krav til basiskunnskap til frikjørerene.

Det er også flott at man etterhvert har fått alpinanlegg som advarer når det faktisk ER skredfare og ikke som på 70- og 80- tallet da all ferdsel utenfor løypene var livsfarlig og kriminelt uansett- som førte til at ingen tok noen varsler alvorlig.

Sikkerhetsbelte
Ole-Kr #133597 27/01/2009 8:42 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Skredutstyr burde være som bilbelte for oss som leker i snøen. Det går på (skredsøker skrus på, stang/spade i sekken) med en gang du går ut døra i skiklær. Og tas ikke av før du setter deg i bilen etter endt dag.

Skjønt, nå er det mange som blir tatt for å kjøre uten sikkerhetsbelte. Mange som krasjer og dør fordi de ikke bruker belte. Mange kjører uten lappen. Mange kjører i fylla. Mange kjører rusa. Mange kjører uten at de medisinsk kvalifiserer til det. Mange kjører for fort.

Mange vil kjøre uten skredutstyr, noen vil sikkert dø pga av det. Så lenge det er ett BEVISST valg over sitt eget liv, kan vi andre snusfornuftige ikke gjøre stort mer. Vi kan legge til rette for at flere bruker skredutstyr/bilbelte og gjøre det vanskelig for de som ikke bruker det. Men vi vil aldri klare å fjerne problemet helt.

MEN står du med nye planker til 8000, bling bling sko og fete skiklær og IKKE har skredutstyr. Da min venn, er du en retard!!!!!!!!!

Peace out....

Nok utstyr....
Ole-Kr #133598 27/01/2009 10:19 AM
Fersking
Fersking

Det som er kjipt med denne tråden er den sansynligvis ikke leses av de som kjører med hode under armen. Tror vi må åpne forumstråden med noe annet for å få flere interessert. - Feil på fete skiklær eller noe...

Uansett, det kommer gode kommentarer her på, hvordan man prioriterer innkjøpene på utstyr. At man ikke har råd til skredøker er det dummeste jeg hører. Nye ski, fete klær det har man... Her hjemme på berget finner du brukte søkere til rundt 1000 - 2000. Nye - digitale 2500 (Oslosportlager) og den siste modelen til Pieps - ca 1500. Den har riktig nok bare en antenne - men det er en slik jeg har brukt i 10 år.. Enkel i bruk - send, søk! Den funker bare.. men det må selvf trenes med. Kjøper man brukt - få service på søkeren for økt levetid - (kosta 250 kr + frakt en vei hos Ortovox i Tyskland)

Uansett det viktigste - kjenne søkeren og kunne bruke den. Tren!

Fri ferdsel i utmark.
Ole-Kr #133599 27/01/2009 11:54 AM
Medlem
Medlem

Heldigvis har vi denne loven, den skal fortsette. Det jeg sier er at vi ved å trygge områdene rundt skisentere vil vi redusere antall skredofre og skader. Mange som benytter seg av mulighetene er ofte folk som ser et spor og tror det går bra. Ved å ha god kompetanse rundt senterene med tanke på sikring vil vi unngå at lett tilgjenglig løssnø kan bli en dødsfelle. Be safe.

Skianlegg
Ole-Kr #133600 27/01/2009 10:35 PM
Entusiast
Entusiast

Hvor mange er blitt drept i skred i nærheten av skianlegg i Norge de siste 10 år?

1
Ole-Kr #133601 28/01/2009 9:31 AM
Medlem
Medlem

De siste 7 årene (siden vinteren 2002/03) har jeg undersøkt alle dødsulykkene i snøskred i Norge og lagt rapportene ut på snoskred.no. Det er ingen dødsulykker nær heiser disse årene. Jeg mener å huske at det har vært 1 snøskred dødsulykke i alpinanlegget på Kvitfjell for ca. 10 år siden, og at det er eneste i alpinanlegg siste 10 år.

Gummiskogen
Ole-Kr #133602 28/01/2009 9:47 AM
Fersking
Fersking

I Gummiskogen/Hemsedal gikk det snøskred med én død i 2001.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/01/07/235782.html

I tillegg har det jo opp gjennom årene vært en rekke close-calls, både dokumenterte og udokumenterte...

Glemte den
Ole-Kr #133603 28/01/2009 10:28 AM
Medlem
Medlem

Du har rett, jeg glemte den ulykken i Gummiskogen i farten. Det gikk flere skred der i helgen også. Da er det kanskje 2 døde i skianlegg siste 10 år (og masse close-calls). Totalt har 30 omkomne i snøskred friluftslivsulykker siste 10 år i Norge.

I Fri-Flyt sin omtale av Gummiskogen (http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50246) står det: "ANBEFALT UTSTYR: alltid lurt med skredsøker men ikke nøvendig."

Ikke nødvendig med skredsøker i offpiste kjøring som har krevd liv og hvor mange er tatt av skred? Det er ikke særlig bra Fri-Flyt!

Side 1 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå