Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Stiv eller "komfortabel" støvel i pudder
#133386 14/01/2009 2:27 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Heisann! Prøver å komme meg mere ut i pudder istedet for å rase ned i trasèene hele tiden! Har ei go Rossignol Freerideski og binding, men støvlene jeg bruker er av en litt eldre modell som er temmelig stiv. Kjøpte den brukt sammen med utforski som var brukt i konkurranse en gang i tiden. Jeg syns det er temmelig tøft for føttene å kjøre i løssnø med disse, men er redd for at visst man velger en mykere støvel, vil det være vanskeligere å holde kontroll?

Erfaringer??:)

støvelvalg!
OverTheTop #133387 14/01/2009 2:45 PM
Fersking
Fersking

hei og hopp!valg av støvler er veldig individuelt, og det beste vil være å prøve seg frem til hva man liker. du kan jo f.eks leie noen mykere støvler for å teste. selv kjører jeg med myke støvler, og syns jeg får den beste følingen med ski og terreng da. i motsettning til bakkekjøring, hvor støvlene bør være av stivere type for best mulig styring, så bør man i pudder la skiene få "løpe" friere. dette kan være vanskelig med en stiv støvel.Håper dette ga deg noen svar!

Re: Stiv eller "komfortabel" støvel i pudder
OverTheTop #133388 14/01/2009 2:58 PM
Fersking
Fersking

Det finnes støvler med justerbar flex, f.eks tecnica Dragon 100 eller 120.De kan justeres fra max (100 eller 120) og nedover med med ca 40 %.

Re: Stiv eller "komfortabel" støvel i pudder
OverTheTop #133389 14/01/2009 3:52 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takk for svarene! hva er flex?

både positivt og negativt....
OverTheTop #133390 14/01/2009 4:04 PM
Avhengig
Avhengig

Kjørte i fjor med mye støvler,noe som fungerte bra,men om man kjører på noe i terrenget eller noe så "kneler" støvlene lett om de er myke. Nå kjører jeg på 110 i fleks..Har ikke fått testa de så mye i pudder for det er jo mangel vare i Hemsedal om dagen,men syns det generelt er bedre å kjøre med en trang og presis støvel framvor en myk "tøffel" på foten...

Stiv støvel med komfort.
OverTheTop #133391 14/01/2009 6:09 PM
Medlem
Medlem

Ikke noe problem med stiv støvel, men som også er komfertable. Alt avhenger av hvor mye kroner man er villig til å ofre. Stikk innom Surefoot på Skøyen og de finner garantert støvler som passer til ditt behov.

Enjoy!!

Flex!
OverTheTop #133392 14/01/2009 6:21 PM
Medlem
Medlem

Med "flex" mener man å bøye framover i ankelleddet. Støvelprodusentene opererer med en flexindex, der høye tall indikerer stivere flex, og lave tall mykere flex. Dessverre har ikke produsentene greid å bli enige om en felles flexskala, så derfor kan f.eks. en Salomonstøvel med flex 80 føles stivere enn en Langestøvel med flex 100 (selverfart).

Poenget: Når du kjører i harde bakker, gir underlaget mer motstand når du trykker framover i støvlene, og man kan ha stivere støvler. Ved pudderkjøring blir det jo mindre motstand fra underlaget når man trykker framover, og man kan derfor ha mykere (og mer komfortable?) støvler. Hva du liker og velger har naturligvis også sammenheng med vekten og teknikken din.

Gikk ned ca 1,5 i flex selv, og opplevde at jeg kjørte bedre både i preparert terreng og pudder, og ikke minst beholdt jeg varmen lengre!

NB! Om du har kjøpt støvlene brukt, er de jo heller ikke innkjørt etter dine føtter og din teknikk, samt at de kanskje begynner å bli noen år?? En tanke å bytte uansett?

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå