Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Ski for meg:)
#133356 14/01/2009 9:17 AM
m@ri Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Vurderer å begynne på ski nå, noen som har noen bra tips til freerideski inkl. støvler og bindinger, til nesten nybegynner?:)

Hurra!
m@ri #133357 14/01/2009 11:29 PM
Medlem
Medlem

Hei Mari! Blir nesten litt lei meg for at ingen har svart deg ennå... Nybegynnere, dvs framtidige skivenner, får vi etter min mening ikke mange nok av!

Synes du skal ta deg en runde i sportsbutikkene for å få noen kompetente tips en dag du er i by'n.

Støvlene er viktigst, så her gjelder det å prøve flere ulike for å finne en som er passe MYK og sitter som den skal. Ikke kjøp for stive støvler, de er vonde å lære seg å "komme frampå" i. Legg penga her, og spar heller inn på skia.

Skia bør etter min mening heller ikke være for stive eller lange (omtrent like lange som deg selv eller kortere).

Siden du bor i Røldal, regner jeg med at du kommer til å prøve deg litt utenfor løypene og i vårslusjen også? Da kan det være greit å ikke kjøpe en rein bakkeski, men heller en ski med midje mellom 85 og 95 mm.

Sjekk Fri Flyt sine skitester. NB! Det finnes mange egna "gutteski" også, ikke se deg blind på "damernas"!

Lykke til, og KOOOS deg på ski!!

hmm
m@ri #133358 15/01/2009 1:51 AM
Entusiast
Entusiast

hør leug&mjuk! Sko er viktigst!

Ang ski: Lettkjørte gode ski, og ikke for smale. Tenk din egen høyde, kanskje en 5cm under (gjelder twintips, kan ta en -10 hvis det er "vanlig" ski)

Eksempler som K2 Nancy, Line Pandora, Armada ARV, Völkl Aura eller Kosmo (Kiku er også et alternativ, litt bredere enn de to andre völkl)

Binginger: Look PX eller P serie, Marker Jester eller Giffron, anbefaler ikke Marker M-serie bindinger (gamle typen/standard Marker) siden disse ikke egner seg så veldig mye til påkjenninger frikjøring gir bindingen (løser ut på feil tid), siden de er bygget for racing/carving. Vist, de gode/dyre Tyrolia bindingene og de gode Salomonbingnene er alle bra også.

det er ofte enkelt å se kvalitet: Gode ski, lite plastfølelse, gode sko, bra spenner og gjennomført, solide bindinger, støpte solide deler.

Takk for svar:)
m@ri #133359 15/01/2009 8:45 PM
m@ri Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Tusen takk for tips, blir nok en del kjøring utenfor løypene ja:) Men jeg får bare prøve meg litt fram i butikkene tenker jeg, for ski skal jeg hvertfall ha!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå