Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
SKRED - TROMSØ?
#132894 05/01/2009 5:56 PM
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Sorry for caps-overskrifta, men jeg er litt gira :wink

Mye snø ute nå! Men hvor farlig er det med den dumpen som har kommet den siste uka? Gjerne fortell hvor det er tryggere enn andre steder (siden man aldri kan si at noe er "trygt"), og hvor man bør styre unna.

Jeg har ikke bodd her lenge nok til å bli godt kjent med terrenget så jeg tenkte jeg skulle høre her.

vind og snø
Peddyslate #132895 05/01/2009 6:11 PM
Fersking
Fersking

Mye snø og mye vind siste tiden = se opp for vindladete sider og stort sett allt over 30 grader. Litt kjedelig å kjøre på flate fjell men ganske kjedelig å dø og. Sovende soldat var veldig fint på søndagen, muligens litt vindblåst nå.

Jepp
Peddyslate #132896 05/01/2009 6:47 PM
Fersking
Fersking

Tipper dere har ca samme forhold som her oppe i Målselv - og slik det er nå er det nesten PERFEKTE forhold for skred... Det er jo desverre slik at de mest skredfarlige snømassene er de morsomste å leke seg i. Vind over 5 m/s transporterer snøen og avsetter den i le-hengene. Vinden kan sørge for at oppbygningen av snømasse 10-dobles (no shit) i le-hengene sammenlignet med terrenget forøvrig. Vet ikke hvordan været har vært forut for snøfallet - men hvis det har vært dager uten nedbør har det nok lagt seg skare på snøen, noe som nå danner et farlig gli-sjikt. (Bare for å gjøre ting ekstra flotters)Et par tips:- Vent til nedbøren gir seg, og la den få ligge en stund etter at solen kommer fram igjen.(Dette klarer du sikkert ikke, så derfor) :- Prøv å hold deg unna lesider- IKKE kjør alene- Ikke kjør nær terrengfeller (bekkedaler, klipper, trær)- Som GurraG sier - unngå heng over 30 grader. Vær også obs på å ikke kjøre i heng der terrenget over deg er mer enn 30 grader. (du kan fortsatt løse ut skred over deg)

Sånn, det var litt om skredmoren&skredfaren. Men du spurte jo, så jeg håper det var nyttig...!Ellers kan du jo finne en fet plass å bygge hopp på (eller BC-kicker, som det visstnok heter nå), og nyte å dra fete tricks og lande på snørra. DET er planen min hvis anledningen byr seg smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå