Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Glider gir dårlig glid (?)
#132803 31/12/2008 11:00 AM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Leonid Kuzmin har skrevet sin doktoroppgave på hva som skal til for å få best glid på ski. Hans konklusjon er klar.

Denne doktoroppgaven tar utgangspunkt i langrenn, men han blander også inn alpint og hopp. Må innrømme at jeg ikke har lest hans avhandling men stiller meg likevel veldig tvilende til hans konklusjon. Er det noen som har synspunkter?

Doktoroppgave: http://epubl.ltu.se/1402-1757/2006/03/LTU-LIC-0603-SE.pdf

Nettmøte: http://www.dagbladet.no/sport/2006/01/11/454496.html

Tja....
Animal #132804 31/12/2008 11:43 AM
Entusiast
Entusiast

Har tenkt litt på det der......

Har ikke lest hele avhandlingen, men så vidt jeg har fått med meg tar konklusjonen hans utgangspunkt i "vanlig" tørrsnø-føre? Mener jeg hørte at våtsnø ga andre resultater?

Åkke som har jeg veldig vitenskaplige synspunkter på dette, men jeg har definitivt opplevd flere ganger å ha sinnsykt bra glid på ski som ikke har vært glidet på lenge, bedre enn ski som var nypreppa for det aktuelle føret.

Å preppe sålene innebærer jo i bunn og grunn å påføre et stoff som endrer den molekylære strukturen i belegget slik at det gir minst mulig friksjon mot underlaget. Jeg tenker som så at skifabrikantene sansynligvis lager såla med en struktur som "matcher" det underlaget man møter hyppigst, hvilket antagelig er tørrsnø rundt 4-5 minusgrader.

Slik sett er det kanksje ikke helt urimielig å anta at han kan være inne på noe?

Re: Glider gir dårlig glid (?)
Animal #132805 31/12/2008 11:52 AM
Animal Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Det jeg har vanskelig for å forstå er forskjellen på steinsliping og stålsikling inkl bruk av stålbørste eller rillejern. Begge fører jo til at man kommer ned på nytt belegg, og struktur er jo avgjørende i alle tilfeller (?). Hva er verre med steinsliping enn bruk av stålsikling og bruk av stålbørste eller rillejern spør jeg meg. Mulig jeg har missforstått hele doktoravhandlingen, men jeg får det altså ikke til å stemme :wink

Animal #132806 31/12/2008 12:36 PM
Entusiast
Entusiast

Skumleste nå gjennom den, og har tenkt til å kjøre ett av brettene mine uten voks i vinter. Ikke et av de nyere, såklart, men oppgaven hans klarer faktisk å legge frem argumenter for å droppe voksen som virker logiske. Den er til og med litt morsom!

Animal #132807 31/12/2008 12:43 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Animal:Det jeg har vanskelig for å forstå er forskjellen på steinsliping og stålsikling inkl bruk av stålbørste eller rillejern. Begge fører jo til at man kommer ned på nytt belegg, og struktur er jo avgjørende i alle tilfeller (?). Hva er verre med steinsliping enn bruk av stålsikling og bruk av stålbørste eller rillejern spør jeg meg. Mulig jeg har missforstått hele doktoravhandlingen, men jeg får det altså ikke til å stemme :wink

Slik jeg forstod det skapte steinslipingen en temmelig stor mengde plasthår, og vår mann Leonid hevder at dette er det eneste tidspunktet - altså etter en steinslip - man vil ha behov for voks for å få noen positiv effekt. Hehe. Han hevder også at steinslipingsmaskinfabrikanter og de større produsentene av glider konspirerte seg frem til at "vi er nødvendige", og vi tror nå på dem alle sammen. Her lo jeg, men det virker ikke helt uplausibelt.

Steinsliping kontra stålsikling: Stålsiklingen drar av en jevn mengde plast (om enn minimalt), og bidrar til en glattere overflate enn det en steinsliping vil klare.

Som den gode ateisten og vitenskapstilhengeren jeg er, er det moro å bli fortalt at "du tar feil" en gang i blant. Derfor velger jeg å prøve ut Leonids metode på ett av brettene denne sesongen - så ser jeg selv om han har noe for seg.

smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå