Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Billige skipakker.
#132799 31/12/2008 8:45 AM
soff Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Er helt fersk på skikjøring, men ønsker å kjøpe meg en billig skipakke. carving.Ser at coop obs har en kjempebillig skipakke, og heg blir selvsagt veldig skeptisk.Lurer på om noen kans i noe om denne pakken. Er det bare sjit, eller ok for en nybegynner?Skiene heter rossignol cobra SX eller rossignol passion.Støvvelen som følger med er Nordica One 6. Regner med dette er gamle modeller, men likevell, setter stor pris på svar. http://kundeaviser.inkognito.no/aviser/obs/city-lade/index2.htm

Re: Billige skipakker.
soff #132800 31/12/2008 1:46 PM
Avhengig
Avhengig

Er det snakk om pakke av typen "ski, binding, og støvel, kr. 1890,-"? (Eller noe i nærheten?)

I så fall må jeg innrømme at jeg er VELDIG skeptisk til hva slags kvalitet en slik pakke har. (OK da, min helt personlige mening er at dette er søppel, og noe jeg ville styrt langt unna)

Men, det skal legges til at jeg er litt utstyrsidiot, og har skiutstyr som egentlig er et par hakk bedre (og dyrere) enn egen ferdighet skulle tilsi.

Så, en slik COOP OBS-pakke kan muligens være helt OK som nybegynnerutstyr, hvis det snakk om å cruise litt i grønne og blå bakker et par dager i Påsken, og man ikke har noen som helst krav til utstyret man bruker, kombinert med ingen forventninger eller ønsker om å bli bedre på ski.

Men, hvis man virkelig har falt for skikjøring, og vet at man kommer til kjøre en del hver sesong, samt man innser at skiferdighetene både kommer til å bli bedre (og man ønsker også å oppnå dette) så mener jeg at slike pakker er noe å se bort ifra. Man kommer altfor fort til å innse at man behøver noe bedre, både hva angår ski og støvler.

Jeg mener helt ærlig at for "voksne" kjørere (fra 16 år og oppover) så må man så og si alltid opp i minst kr 1500,- for å finne gode skistøvler alene.

Skal man ha en grei pakke med ski, støvler og binding som funker både når man er nybegynner og helt til man kommer opp til (og muligens over) middels nivå, så bør man legge rundt 4-5000 kroner i utstyret.

Og, man bør snakke med folk som KAN utstyr! Uten å fornærme noen; i 99% av tilfellene, finner man ikke de folkene i sportsseksjonen på OBS!

Gå til en sportsbutikk som har kunnskap.

Ifølge profilen din, soff, bor du i Bergen. Da anbefaler jeg Platou Sport.

Viktig!
soff #132801 31/12/2008 3:43 PM
Fersking
Fersking

Når du skal kjøpe ski må du ikke tenke på hvor mye du har stått, men hvor mye du kommer til å stå! Dersom du har tenkt å bruke disse skiene mer enn en dag pr og har ambisjoner om å lære deg carving kan jeg fortelle deg at:

Støvlene er ikke formbare, det vil si at de setter seg ikke etter din fot. Altså en veldig generell brei passform for å få flest mulig føtter nedi. De er også myke og kommer ikke til gi noe særlig stabilitet. Hvilket bringer oss over til skiene.

Støvlene står nok sikkert i forhold til skiene. Det vil si at de passer sammen. Skiene er myk i lengden og vridningsmyk. Det betyr kort og godt at de ikke sitter i bakken, at de ikke gir kantgrep dersom føret er bare litt hardt og du har bare litt fart. Kantene på skien er også billig og slites fort.

Med andre ord:Dersom du har ambisjoner om å bli god så ville ikke jeg kjøpt de skiene. De er ikke god og kommer ikke til å gi verken støtte eller følelse av stabilitet. De kommer rett og slett til å holde din utvikling tilbake.

Ski er for de fleste en investering i noe som skal vare noen år, og kjappe løsninger holder som oftest ikke i lengden. Jeg vil råde deg til å se på en pakke som totalt, med ski, binding og sko koster rundt 3500 og oppover. Dersom du kommer over ski fra 07/08 kan du finne gode priser. Eller se over påske, da hender det at prisene raser. 1999 pakker er søppel dersom du har tenkt å bruke disse mye. Da tipper jeg det blir nye ski til neste år...

Re: Billige skipakker.
soff #132802 31/12/2008 4:07 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Når man er helt fersk kan det være fristende å slå til på slike billigpakker, fordi man ikke vet helt hvilke egenskaper man vil sette pris på etter noen runder i bakken.

Hvis du har et stramt budsjett, ville jeg heller kjøpt brukt. Da kan du virkelig få bra utstyr til en billig penge.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå