Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Justering av Jester kontra ny støvel
#132780 30/12/2008 6:38 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Jeg kjøpte igår nye støvler, for de jeg har kjørt med det siste året er alt for store.

Mine nye støvler er MP 26.5, og de gamle er MP 28.5 (Jeg vet! Helt vilt at jeg klarte å kjøpe så altfor store støvler forrige gang!!! Latterlig tabbe! Aldri mer!)

Uansett, vet noen hvor mye man har å gå på justeringsmessig på Marker Jester hva angår sålelengde? Altså, om det går å justere bindingene fra en 28.5 støvel til en 26.5, eller om dette er for langt?

Er fort snakk om et drøye par centimeter.

Jeg frykter vel at bakbidningen må flyttes fysisk; borre nye hull, tette de gamle, osv...

Men hvis noen kan bekrefte at det er feil, blir jeg veldig glad!

:grin

Re: Justering av Jester kontra ny støvel
tb77 #132781 30/12/2008 7:36 PM
Veteran
Veteran

hvorfor tester du ikke bare om det går?:razz

men jeg har jester selv, og virker som det er mulig å justere en god del cm..

Klønete!
tb77 #132782 30/12/2008 7:46 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat [hodlekve]:hvorfor tester du ikke bare om det går?:razzmen jeg har jester selv, og virker som det er mulig å justere en god del cm..

Fordi jeg er litt klønete teknisk! :grin he he (Men, jo, jeg er det)

Og selv om jeg vet hvor skruen for å justere bindingen sitter, og hvordan man skal tilpasse binding mot støvel i teori, liker jeg ikke å ta noen sjanser med det.

Men jeg lar heller en kamerat som jobber i sportsbutikk ta en titt på bindingene og stille de, og skal passe på å lære det da.

smile

finnes det ingen grenser?
tb77 #132783 31/12/2008 3:01 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

jeg kan bekrefte at hvis du ikke klarer å justere lengden på bakbindingen seg er du neppe istand til å finne du hvordan du setter skoen opo bindingen heller.

skru den til fram til det stopper, kan du dra den ut har du skrudd for langt, og om du må flytte bindingen skrur du den av, merker opp nye hull på øyemål 1-2 cm lengre frem og borrer ivei.

med mindre du har noen skrøpelige ski gjør det ingen verdens til og skien har 4-8 hull ekstra.

og om d blir ett par MM skjevt kommer du ikke til å merke det heller.

alltid lurt å være forsiktig, men er vell greit å kunne gjøre litt selv også?

tb77 #132784 31/12/2008 3:15 PM
Ivrig
Ivrig

Sålelengden på støvlene står på siden av både de gamle og de nye støvlene. Er du tilfreds med den gamle støvelplaseringen kan du jo flytte både bak- og frembinding dersom sålen er så mye som 2 cm kortere på de nye støvlene. Utenom dette kan du jo like godt vurdere å flytte frambindingene bakover som bakbindingene forover.

Takk!
tb77 #132785 31/12/2008 3:23 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Uvalley:jeg kan bekrefte at hvis du ikke klarer å justere lengden på bakbindingen seg er du neppe istand til å finne du hvordan du setter skoen opo bindingen heller.skru den til fram til det stopper, kan du dra den ut har du skrudd for langt, og om du må flytte bindingen skrur du den av, merker opp nye hull på øyemål 1-2 cm lengre frem og borrer ivei.med mindre du har noen skrøpelige ski gjør det ingen verdens til og skien har 4-8 hull ekstra.og om d blir ett par MM skjevt kommer du ikke til å merke det heller.alltid lurt å være forsiktig, men er vell greit å kunne gjøre litt selv også?

Takk, Uvalley!

Det er så altfor lenge siden jeg har opplevd den tonen voksne iblant bruker til småbarn. Er ca 20 år siden sist. Og da er det greit å få et lite flashback.

Og for øvrig er det usansynnlig nyttig med svar som "det er vel greit å kunne gjøre litt selv også"

JA!

Men når man ikke gjør det, så spør man!

Og så svarer andre... Mange klarer til og med å svare uten å være direkte nedlatende, og snakke til den som spør som om vedkommede hadde en IQ på nivå med en nedpisset brannhydrant...

Når du har lært den evnen, sier du ifra?

:cool

tb77 #132786 31/12/2008 3:26 PM
Ivrig
Ivrig

PS: Har du kjørt med for store støvler vil du komme nærmere gammel bindingsplassering ved å flytte frambinding bakover. Tærne dine har jo ikke vært i nærheten av fronten på støvlene.

Takk
tb77 #132787 31/12/2008 3:31 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Animal:Sålelengden på støvlene står på siden av både de gamle og de nye støvlene. Er du tilfreds med den gamle støvelplaseringen kan du jo flytte både bak- og frembinding dersom sålen er så mye som 2 cm kortere på de nye støvlene. Utenom dette kan du jo like godt vurdere å flytte frambindingene bakover som bakbindingene forover.

Takk for et normalt svar, Animal.

Nå vet jeg hvordan bindingen justeres (det ene skiparet er fikset), men frembindingen på Jester kan ikke justeres. Kun bakbindingen.

Så jeg får klare meg uten Mantraene mine enn så lenge.

Kommer ikke til å borre nye hull på øyemål i de som enkelte hjelpsomme sjeler her foreslo...

sorry, ike meningen å være frekk,
tb77 #132788 31/12/2008 4:16 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

men måtte bare få det ut, beklager.

Sitat Animal:PS: Har du kjørt med for store støvler vil du komme nærmere gammel bindingsplassering ved å flytte frambinding bakover. Tærne dine har jo ikke vært i nærheten av fronten på støvlene.

har du kjørt me for stor støvler har du også kjørt me foten legre bak en det du egentelig skulle ha gjort i forhold til bindingsmontering, så hvis det ska være helt perfekt på du flytte både frem og bakbinding.men personlig ville jeg anbefalt å flytte bakbinding frem, men dette kommer jo litt an på hvilke ski du har og hvordan du liker å ha skiene.

personlig ville jeg anbefalt å flytte bakbinding, med mindre flyt er det aller viktigste.

ps: ikke undervurder øyemål wink d var faktisk seriøst ment.

tb77 #132789 31/12/2008 9:23 PM
Ivrig
Ivrig

Syntes ikke du var frekk i ditt første innlegg jeg "Uvalley" men informativt, selv om jeg selv ville benyttet målebånd. Vi som er vant med bindingsmontering tar jo sånt på strak arm :wink

Når det gjelder ditt siste innlegg er jeg litt uenig:

Dersom teori og praksis hadde vært firkantet ville forskjellen på mondopoint 285 og 265 være 20 mm. Dersom så skallstørrelsen fulgte mondopointstørrelsen til innerstøvelen ville "tb77" hatt fotsålen 10 mm for langt bak med de gamle støvlene og få dem 10 mm for langt frem med med de nye støvlene. Også forutsatt like tykk innerstøvel og samme konstruksjon på skallet, betyr dette at "tb77" får fotsålen 20 mm lenger frem enn tidligere ved ikke å flytte frambindingen.

Men nå er dette ikke så rett frem da mondopointangivelsen ikke er til å stole på hverken innen et fabrikkmerke eller mellom fabrikkmerker. I tillegg er det ganske vanlig med 2 innerstøvelstørrelser pr skallstørrelse.

Men ved å la bakbinding stå på samme sted og flytte frambindingen 20 mm bakover vil fotsålen komme på samme sted. Dette er altså bare en teoretisk fabulering som sjelden stemmer i virkeligheten :wink

tb77 #132790 31/12/2008 9:48 PM
Ivrig
Ivrig

Beklager at jeg ikke skrev det men mitt forrige innlegg var altså med tanke på at "tb77" ev hadde ønsket samme fotsåleplassering som tidligere tross at støvlene vil komme 10 mm for langt bak dersom montert etter midtpunkt såle og markeringspunkt for dette på skien fra før.

Den setningen var lang gitt :grin

OK
tb77 #132791 01/01/2009 12:30 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Uvalley:men måtte bare få det ut, beklager.ps: ikke undervurder øyemål wink d var faktisk seriøst ment.

Jeg oppfattet innlegget ditt som ganske spydig, men tror deg hvis du sier det ikke var ment slik.

Jeg vet det er mange som borrer nye hull bare ved øyemål, men jeg synes det virker ganske risky.

Men, ettersom jeg ikke liker å tukle med bindingene mine når det gjelder å stille dem inn, så kan du jo gjette om jeg har tenkt å borre nye monteringshull i skiene mine på egenhånd...he he

:razz

tb77 #132792 01/01/2009 12:41 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Animal:Beklager at jeg ikke skrev det men mitt forrige innlegg var altså med tanke på at "tb77" ev hadde ønsket samme fotsåleplassering som tidligere tross at støvlene vil komme 10 mm for langt bak dersom montert etter midtpunkt såle og markeringspunkt for dette på skien fra før.Den setningen var lang gitt :grin

Jeg hadde faktisk ikke tenkt på problemstillingen med flytting av binding kontra midtpunkt på sålen.

Men, vil ikke det faktum at man justerer bakbindingen lenger frem, for å passe til sålen på en mindre støvel uansett gjøre at det går opp i opp med støvelplassering i binding kontra bootcenter?

Når jeg prøver støvelen i bindingene nå, etter å ha justert bakbindingen, så ser da merket for bootcenter ut til å være midt under støvelen.

Men, mulig jeg misforsto hva du mente...

smile

tb77 #132793 01/01/2009 3:24 PM
Ivrig
Ivrig

Forutsatt 2 cm lengere skosåle på gammel støvel i forhold til ny: Dersom en støvel er montert etter midtpunkt skosåle og angitt plassering på skien vil en 2 cm kortere støvel få midtpunkt skosåle 1 cm foran angitt plassering på skien.

Nå stemmer dette vanligvis ikke. Her må man se på den virkelige forskjellen på skosålelengdene. Kunne vært interessant å vite sålelengde på både dine gamle og nye støvler?

Ønsker du imidlertid at din FOTSÅLE skal være tilmærmet på samme punkt på skiene som med de gamle støvlene er det riktigst å la bakbindingene stå på samme sted samt flytte frambindingen bakover tilsvarende lengdeforskjellen på dine gamle og nye støvler.

tb77 #132794 01/01/2009 3:40 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Animal:Forutsatt 2 cm lengere skosåle på gammel støvel i forhold til ny: Dersom en støvel er montert etter midtpunkt skosåle og angitt plassering på skien vil en 2 cm kortere støvel få midtpunkt skosåle 1 cm foran angitt plassering på skien.Nå stemmer dette vanligvis ikke. Her må man se på den virkelige forskjellen på skosålelengdene. Kunne vært interessant å vite sålelengde på både dine gamle og nye støvler?Ønsker du imidlertid at din FOTSÅLE skal være tilmærmet på samme punkt på skiene som med de gamle støvlene er det riktigst å la bakbindingene stå på samme sted samt flytte frambindingen bakover tilsvarende lengdeforskjellen på dine gamle og nye støvler.

Jo, jeg ser poenget ditt, Animal.

Mine gamle støvler er 328 mm og de nye er 305 mm.

Og, jeg ser nå etter å ha satt støvlenene låst i bindingen, at midtpuntet er litt forskjøvet i forhold til før...

MEN, hvor mye dette påvirker kjøreegenskapene for min del, er noe helt annet. Jeg tror vel helt ærlig at forskjellen (hvis i det hele tatt noen) er så minimal at man må ha World Cup-krav til millimeterpresisjon for å merke noe til den.

Jeg skal uansett prøve skiene (trolig allerede i morgen) og hvis de ikke føles like bra som før justering, så skal jeg få flyttet frembindingene på de, ettersom jeg uansett må borre nye hull på det andre skiparet. Og da er det like greit å ta begge par samtidig.

Men, ettersom jeg nå skal kjøre ski med støvler som faktisk sitter riktig på føttene mine, tror jeg vel helt ærlig at skiene kommer til å oppleves som adskillig bedre uansett om ikke støvlene sitter på millimeteren korrekt i forhold til bootcenter.

tb77 #132795 01/01/2009 3:55 PM
Ivrig
Ivrig

Denne betraktningen din er jeg helt enig i "tb77"!

Tror du uansett vil føle skiene som betre med riktig størrelse på støvlene. Så små endringer av bindingsplassering må man nok være ganske krevende for å merke.

Som jeg skrev tidligere: "Dette er altså bare en teoretisk fabulering som sjelden stemmer i virkeligheten".

tb77 #132796 01/01/2009 4:08 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Sitat Animal:Denne betraktningen din er jeg helt enig i "tb77"!Tror du uansett vil føle skiene som betre med riktig størrelse på støvlene. Så små endringer av bindingsplassering må man nok være ganske krevende for å merke.Som jeg skrev tidligere: "Dette er altså bare en teoretisk fabulering som sjelden stemmer i virkeligheten".

Godt å høre! smile

Og jeg setter faktisk pris på teoretiske fabuleringer fra erfarne skifolk som faktisk også kan praksis ved skikjøring, noe jeg vet du gjør.

Jeg gleder meg i hvert fall veldig til å endelig få kjørt ski med riktig støvelstørrelse, istedet for støvler som er 2-3 MP størrelser for store...

tb77 #132797 14/01/2009 9:28 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Uvalley:jeg kan bekrefte at hvis du ikke klarer å justere lengden på bakbindingen seg er du neppe istand til å finne du hvordan du setter skoen opo bindingen heller.

Ha ha....

tb77 #132798 15/01/2009 2:11 AM
Medlem
Medlem

Sitat Uvalley:jeg kan bekrefte at hvis du ikke klarer å justere lengden på bakbindingen seg er du neppe istand til å finne du hvordan du setter skoen opo bindingen heller.

jeg kan bekrefte at det finnes latterlig mangen mennesker som gjerne kjøper ski,binding og sko for godt over 10K, og som påstår de har stått på ski siden før Stein Eriksen var tørr bak ørene. Og disse mennesken, når de blir spurt (etter bindingen er stillt inn etter standard skala) om de vet hvordan de stiller DIN skalaen opp eller ned, hvis de skulle ønske det, svarer noe sånn som "hvilken innstilling?".

det finnes (desverre) en haug med folk som ikke en gang er klar over at bindingen må justeres etter vekt (og ikke minst etter mm).

ps. ikke ment som pes til de som spør om slikt her på forumet, det er mye bedre å spør en gang for mye enn en gang for lite.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå