Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Trysil, en liten skuffelse
#132557 14/12/2008 2:23 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Jeg og en kamerat kjørte i Trysil igår, lørdag 13. desember, og jeg tenkte jeg skulle gi en liten anmedelse av Norges største skianlegg:

For de som vil ha konklusjonen med en gang, uten å lese alt: det ble en liten nedtur.

Greit nok, været var ikke topp; overskyet, og tåkete mot toppen av anlegget.

Men helt ærlig, knallblå himmel og strålende sol kunne ikke hevet opplevelsen noe videre.

Noe av det mest irriterende med anlegget i Trysil, er de mange transportløypene!

Ikke rart stedet kan oppgi at det har så mange nedfarter, når mer eller mindre halvparten oppleves som smale, flate, grønne transportløyper, hvor de slakeste er så slake at man nesten må bruke stavene for å få litt fart.

Noe annet som er skuffende med Trysil, er den latterligste bakkegraderingen jeg har sett. F.eks de "svarte" nedfartene rundt Høgegga! SVART!? Mulig de markedsansvarlige hos Skistar burde ta en tur til Kvitfjell...de røde nedfartene der er mer krevende!

Og når de "røde" nedfartene mot Turistsenteret på Trysil, faktisk gjør den grønne nedfarten på Kvitfjells vestside til spennende, da begynner ting å bli for dumt! Og jeg skal ikke akkurat påstå at jeg er noe råskinn til å kjøre agressivt!

Skiltingen av nedfartene, kontra store kart som viser hvor på fjellet man er, er dårlig plassert! Dette gjør det vanskelig å orientere seg i anlegget.

Siden skisesongen ennå er ganske fersk, og mange sikkert ikke har kommet riktig i gang, var det ikke mye folk generelt i anlegget. Men nede ved Turistsenteret og dets tilhørende varmestue/spisested, var det stappfullt med folk (ingen ledige bord), og ganske merkbar kø i heisen. Hvordan det blir her i vinterferien og Påskeferien får man mareritt av å tenke på.

Men, alt er ikke bare feil med Trysil, så det er sagt!

Bakkene er lange, og godt preparerte! Og det er et stort område å boltre seg på, med ulike typer bakker i de ulike områdene. Dette, kombinert med god utbyggelse, så man får følelsen av å være i et skianlegg av mer Alpe-type i forhold til de fleste anlegg i Norge.

Men på grunn av helhetsinntrykket, kombinert med kjennskapen av hvor mange skiturister som etter hvert vil sette kursen til Trysil, så frister det ikke til gjentakelse.

For barnefamilier, derimot, evt de som vil cruise i laidback hastighet ned lange, preppede (og relativt slake) bakker, så har nok Trysil en helt annen appell!

Re: Trysil, en liten skuffelse
tb77 #132558 14/12/2008 5:14 PM
Entusiast
Entusiast

Opplevelsen av Trysilfjellet i dårlig vær og tåke på toppen vs Trysilfjellet i knallvær er to helt forskjellige ting. At bakkene er slake kan jeg være enig i, men med unntak av Høgegga er de beste bakkene ovenfor tregrensa. Og offpistmessig er det snaufjellet som gjelder, med et par "secret" unntak i skogen.Så vent på en god værmelding, så drar du dit igjen. Ikke glem at det er mange andre spisesteder rundt fjellet enn Sindrestua. Dyrt, men både Knettsætra og skihytta anbafalles.

Når det gjelder sammenligningen mellom Kvitfjell og Høgegga i forhold til svarthet, er sistnevnte svartsvart, men Høgegge er svartrød. Men det er jo bare positivt. Høgeggebakkene er jo perfekt for carvingkjøring. Ikke brattere en at du tør å dra på. Utforbakken i Kvitfjell er kul som bare det, men er jo meningsløs som carvingbakke. Ser ikke for meg at det er mange i dette landet som legger perfekte buer i Russi,løftet eller Vinterhogget. Er vel straka veien ned. Høgeggabakkene derimot kan du bare fylle på med storslalom svinger og følt trøkk hele veien, så lenge det er ok forhold og ikke for mange i bakken. Prøv igjen senere i vinter.

Joda
tb77 #132559 14/12/2008 6:08 PM
tb77 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig

Du har noen gode poeng, Oddefa.

Fra de ulike heisene, så var det lett å se at det finnes bra off-piste muligheter i Trysil-anlegget.

Og, så klart, vi fikk jo aldri virkelig testet nedfartene høyere opp, da disse lå i tjukk tåke.

Angående carving-kjøring i Høgegga, så er jeg enig i at det er flotte cruise-bakker hvor man kan dra på. (Her var det heller ikke mye folk) Så den største innvendingen jeg hadde mot merkingen, var at bakkene overhodet ikke føltes "svarte".

Men, nå er det Kvitfjell jeg primært kjører, og er vel bare vant til at bakkene der generelt er brattere enn mange norske anlegg.

For øvrig har du rett i at Olympiabakken på Kvitfjell er ubrukelig til carving. Jeg synes helt ærlig ikke at den bakken er særlig artig. Den blir for heftig og bratt for min del...og, som regel preppet veldig hard (naturlig nok, pga av World Cup-statusen)Hadde den ligget dekket av et skikkelig lag pudder, så ville det vært noe annet! :grin

PS! Vi fant ledige bord på Knettsætra, og spiste der. Dyrt, ja, men hyggelig og hurtig service, og god mat. Nå blir aldri hamburger til 150 kroner verdt prisen, men det smaker digg etter noen timer i frisk fjelluft!

Jeg burde vel kanskje gi Trysilfjellet en ny sjanse. Men det blir i så fall midt i uka (utenfom ferietider)i perfekt vær, etter at det har kommet enda minst en halvmeter snø.

Uansett, det var veldig godt å få gjort årets første dag med ski på bena!

smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå