Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilken flex bør jeg ha til mine Mantraski
#132350 05/12/2008 10:25 AM
Ztriker Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har stått på telemark i over 15 år og har ikke kjørt slalom siden jeg sto aktivt før det. Men har nå bestemt meg får å kjøpe meg Mantra med Marker 12 Free, men jeg må si jeg har liten erfaring med slalomsko og er noe usikker på hvilken flex jeg skal ha. Har fått et veldig bra tilbud på fjorårets model av Atomic Hawks 80, men jeg vet ikke om det er riktig flex for meg.

Jeg er 70kg, 175 høy og kjører nok en del aggresisvt og skal bruke de både til bakke- og pudderkjøring.

Noen som har en formening om 80 i flex er for mykt for meg?

Noen som har prøvd eller hørt noe om disse atomicskoene?

Setter veldig stor pris på hjelp! :))

100, kanskje?
Ztriker #132351 05/12/2008 12:05 PM
Avhengig
Avhengig

En støvel med flex på 80 til en med din vekt, høres ikke ille ut. Burde funke greit. Eller du kunne vurdert å gå opp til ca 100. (Men, altså, flexindeksen fra én produsent til en annen varierer jo, så det er godt mulig at Atomics index på 80 er stivere enn andre merker.)

Uansett, Mantra er en ski som oppfører seg desidert bedre jo mer trykk du får på den.

Men, som sagt, du er ganske lett, og da er det ikke særlig lurt å velge altfor stive støvler heller. Likevel ettersom du er såpass erfaren på ski, tror jeg ikke du gjør noen feil med å velge litt stivere enn 80.

Når det gjelder binding, så er ikke Markers 12 M Free en binding som har noe godt rykte. OK, helt ærlig, så har det rykte på seg for å være ganske rævva!

Nok engang, så kan din relativt lave vekt gjøre at bindingen holder lenge for deg. Men, som sagt, den er kjent for å være dårlig.

Du har ikke mulighet til å heller gå for bindinger som Look PX12 eller Marker Griffon istedet? Da får du i alle fall kvalitet.

Jeg kjører Mantra og Atomic Nomad Blackeye med Marker Jester (storebroen til Griffon, da jeg veier litt over 100 kg, og trenger noe solid) på begge skipar, og er veldig, veldig fornøyd!

Re: Hvilken flex bør jeg ha til mine Mantraski
Ztriker #132352 05/12/2008 12:05 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Flex-tallene er ikke standardisert, så 80 tilsvarer ikke nødvendigvis 80 hos et annet. Når det er sagt ville jeg ikke valgt sko med flex under 100, hvis fokus er aggresiv kjøring i og utenfor løype. Like viktig er det at skoen har god passform. Bruk god tid til å prøve forskjellige merker og modeller før du bestemmer deg.

Og styr for all del unna Marker 12 Free, den vil ikke holde deg fast i skia om du kjører fort på ujevnt underlag...

Ztriker #132353 05/12/2008 2:19 PM
Ztriker Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for svarene - Genialt!!!Jeg sjekker nå om jeg kan få griffon eller jester på skia og så skal jeg prøve litt forskjellige sko i helga! smile

Ztriker #132354 05/12/2008 4:34 PM
Avhengig
Avhengig

Sitat Ztriker:Takker for svarene - Genialt!!!Jeg sjekker nå om jeg kan få griffon eller jester på skia og så skal jeg prøve litt forskjellige sko i helga! smile

Lurt! smile

Hvis du kan spare litt penger på å kjøpe Griffon kontra Jester, tror jeg du gjør et best kjøp ved å gå for den. Det er jo i praksis samme binding, men med litt svakere fjær. Uansett, når du ikke veier mer enn ca 70 kg, så kan du kjøre heftig som F med Griffon.

Hvis du derimot ikke får noen stor prisforskjell på Griffon og Jester der du skal handle, så kan du jo like greit gå for Jester, selv om det er litt overkill med din vekt.

Da setter i HVERT FALL ikke bindingen noen som helst grense for agressiv kjøring.

Lykke til med kjøpet!

Ztriker #132355 05/12/2008 8:54 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

"Mantraski" er forøvrig det morsomste ordet jeg har lært på Friflyts forum. Det morsomme er at det brukes av mange, uavhengige brukere.

Og fenomet er tilsynelatende uten sidestykke. Hvor mange skriver Gotamaski, for eksempel?

Ovenstående er kun observasjoner gjort fra forumet over lang tid, og ikke på noen måte ment negativt mot trådstarter eller andre brukere av ordet. smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå