Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvilke glass tilskibriller?
#132170 01/12/2008 4:05 PM
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 93
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 93

Hei!Har planer om å kjøpe meg nye skibriller. sliter litt med å finne ut vilke glass jeg vil ha.

Noen ideer om vilke farge/type glass jeg bør ha, vis jeg ikke vil at det lett skal bli jordmørkt, men som også har litt allroudegenskaper.

Kom gjerne med tips om skibriller også.


Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132171 01/12/2008 5:27 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 617
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 617

Det er jo veldig mye å velge mellom hva angår type linse kombinert med de ulike merkene.

Personlig synes jeg allroundlinser av typen gul til oransj, og også rosa-aktig til lysrød funker best i de fleste forhold. Da får du bra sikt i flatt lys, noe som er det mest irriterende under skikjøring.

Hva slags merke og modell du bør gå for kommer helt an på smak (altså design, farger, osv) kombinert med ansiktsformen din.

Personlig synes jeg Smith har både kult og stilig design (kjører selv med hvite Smith Prodigy, sensormirror linse)

Smith og Oakley (jeg er personlig ikke så glad i Oakley-designet) har vel generelt et størst utvalg i ulike linser. Men er heller ikke de rimeligste merkene.Kvaliteten er dog bra, selv om man nok betaler en del for navn og image.


Gult
Sander Asl #132172 01/12/2008 5:41 PM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 40
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 40

Gå for gule glass er mitt tips. Jeg bruker disse under nesten alle forhold. Kun når sola skinner høyt at du blir plaget. Jeg vill tatt meg råd til 2 glass for å dekke 99% av alle typer forhold. 1 gul og 1 rød/rosa eller lysegrå.

Merke er som andre har nevnt en smaksak. Alltid vært tilhenger av Smith grunnet form og design. Men optiske kvaliteten her er ikke topp, noe som mange tester bekrefter. Min erfaring er og at disse glassene har en stygg tendens til å dugge mellom glassene. Det skal nevnes at jeg lett blir veldig varm og svett når jeg er på ski.

Jeg kjører nå med adidas Yoda, og er de beste på optisk kvalitet uten tvil!! Ikke helt fornøyd med duggmotstand her heller, men mye bedre enn andre merker jeg har prøvd. Utvalg av glass er og uendelig stort.

Noen som har tips til kvalitets goggles som er veldig duggmotstanding? (andre enn smith turbofan serien)


Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132173 01/12/2008 5:56 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 617
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 617

Sitat Nilsern:Alltid vært tilhenger av Smith grunnet form og design. Men optiske kvaliteten her er ikke topp, noe som mange tester bekrefter. Min erfaring er og at disse glassene har en stygg tendens til å dugge mellom glassene. Det skal nevnes at jeg lett blir veldig varm og svett når jeg er på ski.Jeg kjører nå med adidas Yoda, og er de beste på optisk kvalitet uten tvil!! Ikke helt fornøyd med duggmotstand her heller, men mye bedre enn andre merker jeg har prøvd. Utvalg av glass er og uendelig stort.Noen som har tips til kvalitets goggles som er veldig duggmotstanding? (andre enn smith turbofan serien)

Jeg har aldri opplevd noe problem med dugging på mine Smith, og jeg blir også varm ved skikjøring.

Men det du sier om Adidas Yodai bekrefter det jeg også har hørt om denne. Den skal være veldig bra både hva angår mangel på dugg, linsekvalitet og også generell kvalitet på materialer.

Personlig tror jeg likevel at blant de dyrere brillene (si f.eks fra kr 800,- og oppover) så er det jevnt over bra saker man får.

Ironisk nok, den eneste brillen jeg har forsøkt, som er 100% kompatibel med begge hjelmene mine og ansiktet mitt (sitter helt perfekt), er den billige Scott goggle'en jeg gav kr 299,- for under min første sesong!

Og, enda mer ironisk, ytelsene hva angår linsen på denne, virker ikke å være noe dårligere enn på mine to andre goggles, som begge har en veil. pris på rundt kr 1300,-!

Så, høy pris er ikke ensbetydende med best kvalitet!


Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132174 01/12/2008 6:09 PM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 40
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 40

Titt på denne testen. Pris som nevnt over har ikke alltid like mye å si:

http://forbrukerportalen.no/Tester/2007/test_av_alpinbriller_jan_2007?expandedtopic=1168944599.29


Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132175 01/12/2008 10:44 PM
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 93
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 93

Jeg har allerede t briller med oransje/rødt glass.

Gjorde den tabben å kjøpe briller uten hjelm, så de passer ikke noe bra på hodet.


 
 
Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132176 01/12/2008 11:27 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 64
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 64

Nilsern:Kjører du med hjelm? Alle mine duggproblemer forsvant når jeg begynte å bruke hjelm.Så der ser man, hjelm har faktisk en funksjon utover fashion statement/;. Duh.


Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132177 01/12/2008 11:28 PM
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 93
Medlem
OP Offline
Medlem
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 93

Jeg kjører med hjelm ja

har en carrera nerve


Re: Hvilke glass tilskibriller?
Sander Asl #132178 02/12/2008 2:27 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 132
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 132

Her må jeg nesten få anbefale adidas burna. Jeg hadde de i fjor og var helt kanon fornøyd med de. hadde et sølvfarget glass som dekket mer eller mindre alle forhold, og ja faktisk i ganske flatt lys og, men hadde også et gult glass til helt flatt lys. Desverre så klarte jeg å ødelegge det gule glasset da d lå i sekken min og jeg falt bakpå ikke noe hardt en gang så brakk det:sad - minus, men var null stress å få et nytt glass - pluss!

Når det gjelder lufting så er de brillene fenomenale!Kunne kjenne luften strømmet gjennom når jeg kjørte. Men desverre så ble brillene og reserveglasset som lå i sekken min i bagasjerommet på bilen utsatt for et bremseolje angrep etter en bremseveske flaske som lakk. og alt ble ødelagt. og det var jævli surt for det var supre briller!

Jeg vil også anbefale oakley sine goggles. kanon gode glass og gode briller å ha på seg.

jeg vil si at om du skal ha bare ett glass ville ja satset på persimmon til oakley. De fungerer i alle slags lys mer eller mindre.

Men allround ting er aldri perfekt til noe.et gult glass er prefekt til flatt lys og speilglass er perfekt til sol. et oransje er greit til flatt lys og greit til sol. sånn er det bare. du bør ha hvertfall to glass spør du meg.

Selv har jeg hatt de fleste glassene til oakley. og må si at alle glassene er helt supre og ingen problemer med dugg.. hadde et glass som dugget men det sendte jeg inn og fikk et helt nytt tilbake som ikke var noen problemer med.

Både Adidas, Oakley og andre som smith, dragon og electric er ganske dyre, men det er absolutt verdt det. på lik linje som billige solbriller på H&M er noen av de farlige og kan skade synet. fordi glasset er mørkt og får pupillene til å utvide seg uten at de beskytter synet så det blir farlig. Dyre og skikkelige solbriller beskytter øynene. og synet er vel ikke noe du ønsker å ødelegge?

Bruk penger på beskyttelse til øynene dine!Prøv goggles og se hvilke som passer til ditt ansikt og hjelm:wink det er en investering!


Hjelm
Sander Asl #132179 02/12/2008 4:21 PM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 40
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 40

Eivel:Kjører med hjelm ja. Alltid! Har vel gjort det i de siste 11 åra, så vet ikke hvordan dugging hadde vært uten.



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå