Hvor gode er de "gode"?
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg satt her og funderte på en ting.. Hvor gode er egentlig "de gode" skikjørerene? Og med de gode mener jeg de som ofte figurer i filmer og konkurranser. Muligens det er lettere å skille seg ut som en god jibber i forhold til en god frikjører? Når det gjelder frikjørere, er jeg sikker på at mange for eksemepel her på www.friflyt.no er dritgode på ski og kunne gjort en bra figur - i en film for eksempel. Jeg mener, av prinsipp; hvis noen er sponsa, blir man automatisk betraktet som en sykt god kjører! Men jeg tror det er mange som IKKE er sponsa som lett er like gode eller bedre. Sier man automatisk til seg selv at dersom man er sponsa, derfor er han/hun automatisk mye bedre enn alle andre? En annen måte å se det på; si man ser en kjøre en feit linje med dropp, fart osv uten å tryne. Så tenker man seg at dette hadde vært festet til film. Hiver på litt musikk, senker avspillingshastigheten litt - og vips ser det hele ganske så proffesjonelt ut. Hadde man merket forskjellen hvis dette hadde vært en dyktig Ola Nordmann eller si en som var sponset fra topp til tå?
|
|
|
 Definer god......
|
Entusiast
|
Entusiast
Kommer jo opp i ett problem når man skal definere hvilke kriterier en slik "rangering" skal gjøres ut fra. Er det den som kjører "penest", fortest, dristigst eller mest kontrollert ned en fjellside som er den beste? Det er vanskelig å finne objektive mål som kan brukes til sette utøvernes ferdigheter opp mot hverandre, dette må jo nødvendigvis baseres på subjektive vurderinger. Skal vi prøve å objektivisere det litt kan man jo nevne at Rory Bushfield og Eirik Hjorleifson slang seg med i åpen klasse under Alperittet i 2006.Resultatlisten ligger på www.alperittet.com for de som skulle synes at en slik sammenligning er relevant.
|
|
|
 Re: Hvor gode er de "gode"?
|
Entusiast
|
Entusiast
First things first: jeg har ingenting i mot at det går sport i frikjøring blant de beste! Dette bidrar sterkt til innivasjon og fremmer aktiviteten! Samtidig syns jeg det er fint at det også er rom for noe som bare er "fine bilder", men ikke nødvendigvis så inni hamperæva rått prestasjonsmessig. Det setter fantasien min i sving, og bidrar til det sterke individuelle preget! En (mulig) fare ved å skulle sammenligne/måle er standardisering og i effekt at det blir snevrere når man nærmer seg toppen. Alt i alt ingen kritikk av verken det ene eller det andre, og jeg tror nok ellers det finnes mange ukjente som kanskje ikke er helt tar knekken på Seth eller Kaj, men som nok kunne gitt de en støkk 
|
|
|
 Enig
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Peddyslate:First things first: jeg har ingenting i mot at det går sport i frikjøring blant de beste! Dette bidrar sterkt til innivasjon og fremmer aktiviteten!Samtidig syns jeg det er fint at det også er rom for noe som bare er "fine bilder", men ikke nødvendigvis så inni hamperæva rått prestasjonsmessig. Det setter fantasien min i sving, og bidrar til det sterke individuelle preget! En (mulig) fare ved å skulle sammenligne/måle er standardisering og i effekt at det blir snevrere når man nærmer seg toppen.Alt i alt ingen kritikk av verken det ene eller det andre, og jeg tror nok ellers det finnes mange ukjente som kanskje ikke er helt tar knekken på Seth eller Kaj, men som nok kunne gitt de en støkk  Jeg mener også at konkurranse fremmer utvikling og innovasjon på kjøringen, og derfor er nødvendig for å drive sporten fremover. Dessuten er konkurranseinstinkt noe alle mennesker har i seg, i variverende grad. Men likevel er det vel lite som gir meg like lyst (og savn) på/etter det å kjøre ski enn flotte visuelle bilder, enten det er i form av enkeltstående bilder eller film. Den nyeste reklamen til Bergans, f.eks: Det er jo ingen voldsom storfjellkjøring som vises. Garantert mange på FriFlyt som kjører mye, mye heftigere. Men like fullt får jeg så lyst til å feste på meg skia at det gjør vondt i kroppen! Så skikjøring er også det visuelle...heldigvis. Og når det gjelder skikjøring kontra de beste frikjørerne (eksempelvis Morrison, Hjorleifson, Harrison, og Coombs så lenge sistnevnte levde) så er garantert flere kjøre rundt om i verden som er like gode. Men, som rett og slett aldri blir kjent, enten fordi de ikke klarer å oppnå rett kontakter og dermed etterhvert sponsoravtaler...ELLER, man rett og slett ikke gidder! At man kjører ski for sin egen del, og ikke har ambisjoner om å ha det som heltidsyrke... Se bare på jentene som vinner Miss World, og lignende konkurranser. Er de vakre og flotte? Helt klart...Finnes det ikke finere jenter rundt omkring? Så klart det gjør! Men de stilte aldri opp i konkurransen! De som kommer seg opp i eliten av alle tenkelige aktiviteter, være det seg yrker eller idretter, gjør det med en kombinasjon av talent, jobbing, men også store mengder flaks og tilfeldigheter.
|
|
|
 tb77
|
Avhengig
|
Avhengig
Ser du nevner den nye bergans reklamen...Skal vel nevnes at det er John Håvard Grøgård som kjører der og at han kjører filla av de fleste andre i detta landet. Filmen ble spillt inn på våren i røldal og nei det er ikke så mye storfjell,men det avsluttende klippe droppet hans er rimelig hefftig. Det er kanskje ikke det høyeste,men han har fart og den er ikke liten.Mulig poenget ditt var at mange sikker kjører bedre og brattere en det var i filmen...ja enig,men ikke kom å si at mange kjører bedre en Grøgård for når han er i slaget er det ytterst få som kjører som han! 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
I Lofoten freeride cupen i fjor fikk Jon Håvard mer poeng på et run enn veldig mange klarte på 2 run til sammen.
|
|
|
|
|
|
 For all del
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Ole-Kr:Ser du nevner den nye bergans reklamen...Skal vel nevnes at det er John Håvard Grøgård som kjører der og at han kjører filla av de fleste andre i detta landet. Filmen ble spillt inn på våren i røldal og nei det er ikke så mye storfjell,men det avsluttende klippe droppet hans er rimelig hefftig. Det er kanskje ikke det høyeste,men han har fart og den er ikke liten.Mulig poenget ditt var at mange sikker kjører bedre og brattere en det var i filmen...ja enig,men ikke kom å si at mange kjører bedre en Grøgård for når han er i slaget er det ytterst få som kjører som han!  Tviler ikke et sekund på det du sier, Ole-Kr. Og jeg har hørt navnet Grøgård. (Greit å vite at det er han som kjører i reklamefilmen) Poenget var uansett at kjøringen ikke fremstår som det mest ekstreme, og likevel er det skjønt å se på! Faktisk en mye mer jordnær opplevelse av skikjøring i nydelig fjellnatur kontra de fleste skifilmer... 
Men jo, klippedroppet mot slutten står det respekt av!
|
|
|
 hehehe
|
Avhengig
|
Avhengig
Skjønner egentlig poenget ditt,men litt morsomt å kverulere litt også da! ;)Har ikke mye annet å finne på etter en lang ski dag! Men som du sier du blir litt bundet av å se den reklamen og det er ikke tvil om at Bergans kunne lagd en rekmale hvor John Håvard kjører en mere Hårete linje,en bergans retter seg jo mot folk flest og da blir det litt feil å lage en reklame hvor han kjører noe stupbratt som de ferreste tør å kjøre. Hvertfall om de vil apelere til alle og ikke kun de værste av de værste!
|
|
|
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Ole-Kr:Skjønner egentlig poenget ditt,men litt morsomt å kverulere litt også da! ;)Har ikke mye annet å finne på etter en lang ski dag! Ja, det er kanskje gøy å kverulere...det vet jeg ikke noe om. Har aldri forsøkt...og i hvert fall aldri her inne... (Må ha satt noe i halsen nå...Akutt, kraftig hoste!) :grin
|
|
|
 haha
|
Avhengig
|
Avhengig
Morsom du!! :P Må ha en tvilling bror her inne med samme navn du da! :P Eller tar jeg helt feil?:P
|
|
|
 Njaaaaaaa
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat Ole-Kr:Morsom du!! :PMå ha en tvilling bror her inne med samme navn du da! :PEller tar jeg helt feil?:P Er vel stygt redd for at det er én og samme person... he he :cool Så, du tar vel ikke så feil, nei.
|
|
|
 Jaha?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
"men ogsaa store mengder flaks og tilfeldigheter"Tb77 da, var ikke det litt vel daarlig tenkt igjennom? Kan si meg enig i at mange at i flere ting er flaks og tilfeldigheter viktig for aa kunne na toppen, men i idrett? Der er det vel heller de faerreste. Er du ekstremt god i sykling, friidrett, langrenn, fotball, basket, golf, alpin etc; saa trenger du ikke flaks for aa bli best. Eller mener du kannskje at der flaks hver gang northug vinner en sprint, hver gang LeBron James setter ny scoringsrekord i NBA? Tror flaks og tilfeldigheter for det meste er forbeholdt aktiviteter som freeride ol. Altsaa i idretter som ikke er veldig maalbare.uansett tror jeg de beste gutta Er bedre, hvor mange hobbykjoerere har den samme erfaringen i storfjell som Stian Hagen?
|
|
|
|
|
|
 Jo
|
Avhengig
|
Avhengig
Sitat jibbah:"men ogsaa store mengder flaks og tilfeldigheter"Tb77 da, var ikke det litt vel daarlig tenkt igjennom? Kan si meg enig i at mange at i flere ting er flaks og tilfeldigheter viktig for aa kunne na toppen, men i idrett? Der er det vel heller de faerreste. Er du ekstremt god i sykling, friidrett, langrenn, fotball, basket, golf, alpin etc; saa trenger du ikke flaks for aa bli best. Eller mener du kannskje at der flaks hver gang northug vinner en sprint, hver gang LeBron James setter ny scoringsrekord i NBA? Tror flaks og tilfeldigheter for det meste er forbeholdt aktiviteter som freeride ol. Altsaa i idretter som ikke er veldig maalbare.uansett tror jeg de beste gutta Er bedre, hvor mange hobbykjoerere har den samme erfaringen i storfjell som Stian Hagen? F.eks et stort idrettstalent, som i utgangspunktet har større forutsetninger for å lykkes enn sine konkurrenter, kan være uheldig og få flere langvarige skadeavbrekk som på lang sikt ødelegger mulighetene til å nå helt til topps. Eller en som kanskje er av de største talentene noensinne i SIN idrett, får man kanskje aldri høre om engang, fordi vedkommede vokser opp i fattigdom, og kanskje havner i et dårlig miljø (som i betydningen dårlige venner, som driver med HELT andre ting enn idrett), slik at han/hun aldri får utnyttet sitt potensiale. Eller, det kan være så enkelt at et mesterskap man har satset ALT på i form av årevis med hard trening, blir ødelagt fordi en av konkurrentene faller og drar deg med i fallet. Kort oppsummert: LIVET kan skje, med alt livet inneholder av tilfeldigheter. Så, jeg står på at tilfeldigheter og flaks/uflaks spiller en like stor rolle innen idrett som det gjør i andre av livets faser og situasjoner.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Hi Harry, du kan selv prøve å kjøre de samme linjen som de "gode" kjører. Så kan du selv stå på toppen med hjert i halsen og si at du kan kjøre den bedre. Ting ser enklere ut på film. I filmen har det blitt lagt igjen en del forbredelser og mange av de linjen er oftes utilgjengelig. De få norske som har herjet på internasjonale filmer de siste årene har sine surt tilmålte timer i fjellet og staktet ut spor der få eller ingen andre har tørt å sette utenfor. De sitter med erfaring og kunnskaper, og ikke minst ferdigheter du ikke kan opparbeide deg på et par skisessonger i hemesdal eller sirdal. Man må feile, prøve seg fram og minst kjenne sine egne ferdigheter. + Ha en god del timer i snøen uannsett vær og vind. Har selv sett de linjen hagen og co kjører i chamonix. De ikke ofte "vanlige folk setter utfor dem. De står som oftes urørt. Man må ha mye guts og galskap for å drive med det de gjør. Frikjøring er en riskosport og en gitt fjellside innbærer en veldig stor rikso man selv utsetter seg for. Man må kjenne sine egne ferdigheter og begrensinger og være klar over den faren man utsetter seg selv og evt andre for. Ikke for å drepe katta i sekken her, men det blir litt feil fokus på å tvile på de "gode" sine ferdigheter. Det kan være bra å få inspirasjon fra film for å bli bedre å kjøre, men å sammenligne kan bli en felle, det er trossalt en ekstremsport/riksosport de driver og ikke langrenn. Man bør drite i at andre blir sponset og heller fokusere på sin egen kjøring. De som blir sponset, blir sponset av deg og alle andre som kjøper utsyr av forhandleren. Det viktigste er å ha det gøy og kjøre ski på egne premisser. De som blir sponset har et press på seg til å prestere på film og konk. Det har ikke du Harry. Ha det gøy, pushe dine grenser og nyt gleden det er å kjøre ski. Viktigste er at du er fornøyd med egen utvalgte linje og kjøring. Er du fornøyd med egen prestasjon kan det kanskje være andre som også er fornøyd med dine prestasjoner... Kjør hardt, kjør stil og kjør safe!
|
|
|
 Så enig så enig!!
|
Avhengig
|
Avhengig
Kunne ikke vært mere enig med deg Mikko!! Hadde en diskusjon om mye av det samme i heisen i dag! Vi driver med dette forde det gir oss en indre glede!!Noen folk er du bedre en og andre folk er bedre en deg,men det viktige i det fulle og det hele er at man har gleden av det man gjør og på den måten utvikler man seg også! Om det blåser spiker og er hardt eller om det er pudder på fjellet er i bunn og grunn likegyldig..jeg drar ikke på fjellet i all slags vær forde jeg må,men forde jeg digger dette livet! At man skal sette tvil til gutta sine ferdigheter blir så ekstremt feil! Er ikke mange i verden som kan kjøre like kontrolert ned en fjellside og så droppe ut en 40m klippe med en strøken frontflipp for så å kjøre videre som om ikke noe skulle ha skjedd!! Ikke mange som gjør det etter han og som Mikko sier ting ser mindre ut på film det som ser bratt og ekstremt ut på film er gjerne enda brattere og mere ekstremt en hva det ser ut som! Dra på fjellet kos dere og gjør det dere liker ikke sett tvil til hvor gode folk der! De man ser i film og blader har gjort seg fortjent og om du har fokus på de rette tink og trives på fjellet kanskje det er din tur en dag! Hvem vet!!
|
|
|
 Hvor gode er de gode
|
Medlem
|
Medlem
De er gode. De får det vanskelige til å se lett ut.De er gode. Det fine er at alle vi har det fint.
|
|
|
 Bare for å spesifisere
|
Avhengig
|
Avhengig
Jeg må bare få påpeke at uansett hva som kan ha blitt oppfattet med innleggene mine i denne tråden, så var det i alle fall ikke meningen å få prestasjonene til de "største" verdensberømte frikjørerne å virke dårligere enn hva de er. Dette er naturligvis superkjørere av ypperste elite (som jeg personlig omtrent ikke er verdig engang til å bære skiene for), og jeg elsker så klart å se bl.a Seth Morrison gjøre sine sykt kontrollerte linjer i bratt terreng, mens han lander back- eller frontflips som om det skulle være den mest naturlige ting i verden. Eller om det så er Stian Hagen og Chris Davenport som kjører ned så bratt terreng på Matterhorn at jeg sikkert ville vært nervøs bare av å se på trygt nede på flata! Disse gutta har min aller største respekt! Bare så den saken er klar!  For øvrig er det vel ikke mulig å være uenig i at man SKAL drive med skikjøring på akkurat den måten man selv vil! På den måten som gir hver og en av oss mest glede! Nettopp slik at vi får den gode, herlige følelsen av frydefull forventning hver gang vi låser støvlene i bindingen, flytter goggles'ene på plass over øynene, og griper et godt tak i stavene. Fordi vi vet at gleden ligger der ute...i snøen... Og akkurat der og da, i nettopp DET øyeblikket, da er det ingen som er bedre enn akkurat deg. Da er det ikke noe sted i verden som er bedre å være. (Uff, selv ikke Ari Behn kunne skrevet noe mer sødmefylt...:razz)
|
|
|
 Joda
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Mikko A., du oppfordrer meg til å kjøre de samme linjene som gutta-boys.. Vel, jeg har aldri sagt at jeg er god nok til å bli sponset eller kjøre de samme linjene som de virkelig gode. Det var heller aldri mitt poeng heller... Du insunierer også at jeg tviler på ferdighetene til "de gode". Det gjør jeg heller ikke.. Alt jeg mente var at, kanskje det er noen der ute - som her på www.friflyt.no - er gode nok til å se bra ut på film. Det er mange som ikke er profilert på noen som helst måte gjennom sponsorer eller filmer. Det jeg funderer på hvor stor forskjellen er på de som faktisk er i filmer og disse "uprofilerte" kjørerne. Et eksempel satt veldig på spissen; Si at du eller Ole-Kr hadde vært med Matchstick Productions på filmshoot. Dere hadde kjørt en linje, ikke nødvendigvis med de største droppene, men en linje som så grei ut. Med litt redigering, musikk osv kunne dette tatt seg godt ut - og kunne glidd inn i resten av segmentene i filmen. De som ser filmen, hadde automatisk tenkt at denne kjøreren er supergod siden han er med i en så stor film. Hvor mange av oss "normale" hadde passet under denne kategorien? Selvfølgelig, de gode er gode. De gjør helt syke ting som kun få gjør. Sånn er det alltid, noen er alltid bedre enn andre. Men, det er en hel haug med folk som er et nivå under som forsatt er godt å kan gjøre noe foran et kamera... Videre oppfordrer du meg til å ha det gøy på ski og kjøre på mine egne premisser. Tro meg, det er det eneste jeg gjør. Jeg står på ski kun for meg selv og utfordrer meg selv til å dra på ennå litt mer neste tur. Jeg er ikke bitter på noen som helst måte for at jeg ikke er sponset, jeg har det dritfett på ski og kommer alltid til å ha det. At kompisene mine sier; "der kjørte du bra" eller "Fett hopp" holder i massevis for meg.. Innlegget mitt var en hyllest til de som er veldig gode, men ikke har fete sponsoravtaler.
|
|
|
|
|