Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
hvordan kjøre i pudder?
#131970 24/11/2008 12:21 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 4
snok Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 4

Er det noen tips til en person som har lyst til å lære å kjøre utenfor løypene i pudder.Har bare kjørt et par turer i løssnø, og det gikk ikke noe særlig.Kom med noen gode tips.


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131971 24/11/2008 3:00 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 103
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 103

Hei.

Å kjøre løssnø er egentlig ikke så veldig avansert så lenge du får flyt på skia.Har du breie løssnøski får du flyt uansett, men skal du kjøre på smalere ski må du ha mer fart.

Hvis du ikke får flyt på skia blir det tungt og vanskelig å svinge.

Første bud er derfor nok fart til å flyte på pudderet:)


Vektfordeling
snok #131972 24/11/2008 4:38 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 64
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 64

HeiDet jeg opplever som den største forskjellen mellom pudderkjøring og kjøring i preparerte bakker er vektfordelingen. I pudder er kan man ikke kjøre med like mye trykk på ytterski som man gjør i preparerte løyper. Jo større fart og hardere underlag jo mer trykk bør man ha på ytterski og jo løsere underlag og lavere fark dess mer bør vekten fordeles likt mellom beina.Dette var en forenkling, men med dette i tankene bør "go'feelingen" komme.


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131973 24/11/2008 4:43 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Med carvingskiene kom bredere fot/bein-stilling. Kan noen si noe om hva som er riktig/viktig her?

PS: jeg er av den gamle garden som tross carvingski har lett for å dra med meg litt smal benføring tilogmed i preparert bakke.


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131974 24/11/2008 5:11 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 121
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 121

Kjører du med "normale" ski i pudderet, len deg bakpå. Slik flyter du bedere og får bedere fart;) Er det for mye pudder, elr et lag med skare kan det bli vanskelig å svinge.

Prøv deg fram


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131975 24/11/2008 5:23 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Mht mitt spørsmål:

Jeg synes smal benstilling er mye betre enn bred i løssnø (men jeg har det jo "innbygd"). Hva sier dere som har kjørt mye løssnø?


 
 
Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131976 24/11/2008 5:31 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 103
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 103

Sitat Animal:Mht mitt spørsmål:Jeg synes smal benstilling er mye betre enn bred i løssnø (men jeg har det jo "innbygd"). Hva sier dere som har kjørt mye løssnø?

Jeg er enig i at man flyter bedre med skia samlet i løssnø. Sikkert noe med at man får èn stor bæreflate istedenfor to små.


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131977 24/11/2008 5:32 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 121
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 121

Enig + at skiene kan "stå" rette og ikke skjære innover som om man skulle svingt (hvis man kjører veldig breit)..!


Benstilling
snok #131978 24/11/2008 5:50 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 64
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 64

Bred/smal benstilling:I pudder synes jeg det er bedre med en litt smalere benstilling når man kjører korte svinger som feks i skogskjøring. Men når det er åpne flater stor fart og evt bratt blir benstillingen naturlig bredere, både for å få rett trykk/vektfordeling og som en konsekvens av at man må lene seg mer innover i svingen for å få tyngdepunktet over kanten på skia.

Hvis man har pudderski skal det ikke være nødvendig å lene seg bakover. Å sette trykk på tåa for å få "bitt" i svininngang funker derimot ikke så bra.

Litt synsing og meninger om hva som funker for meg dette her. Sikkert noen som kan gi en mer faglig utredning.


Fart!
snok #131979 25/11/2008 6:42 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 43
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 43

Da jeg endelig fikk tekken på løsnøkjøringen var det farten som var avgjørende for meg samtidig som jeg la meg en tanke bakpå for og få flyt oppover. Dette med fart kommer an på hvor breie ski man har. Det er egentlig bare å tørre å slippe seg løs nedover:) Bedre å få litt flyt nedover og tryne et par ganger enn å bale seg nedover. Da kommer resultatene raskere:) Lykke til!


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131980 25/11/2008 8:31 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 757
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2011
Innlegg: 757

Smal benstilling ser best ut, blir mere stylish. Hvis du durer ned en fjellside i 80 km/t blir jo saken litt annerledes.


..
snok #131981 25/11/2008 1:44 PM
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 148
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2018
Innlegg: 148

ta deg litt fart før du begynner å vrikke på rauvva!


 
 
Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131982 25/11/2008 5:58 PM
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 293
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2011
Innlegg: 293

1. Spenn på'ræ skia...

2. Gå eller ta heisen opp...

3. Finn den beste puddern

4. Cruise ned og nyt det du gjør!!! drit vel i om det ikke går bra..


Tips
snok #131983 25/11/2008 6:38 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 49
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 49

Hei!

Håper du får en god erfaring med løssnø fremover.

Har prøvd å lære opp en del mennesker å kjøre i løssnø (er instruktør), og det aller viktigste jeg har kommet frem til er å slappe av. Prøv å stå så normalt som mulig. Men ett par punkter er det jo.

1. Lik vekt på begge skia. Som nevnt over er det viktig å ha vekt på begge skia, fordi det er lettere at en ski skjærer ut om en legger mer vekt på ytterskia.

2. Prøv å IKKE lene deg bakover. Dette punktet avhenger veldig av hvor bratt bakken er og hvor hard snøen er, (og erfaring får man som kjente ved å gjøre noe mye). Grunnen til jeg sier dette er at man blir fryktelig sliten av å "henge" i støvlene når man kjører ski. Ikke vær redd for at tuppene forsvinner ned i snøen, det går kjempefint å kjøre med hele skia dekket av snø. Snø som slår over knær og lår gir en god følelse! (Er bakken slak og du sliter med å holde farten kan det hjelpe å legge seg bakpå, men mitt tips er da og finne en brattere bakke).

3. Kjør med skia mer samlet. Dette virker det som du allerede gjør, så keep going! Da hindrer du utskjæringer og du får bedre flyt.

4. Angrip snøen! I preparerte bakker kan man delvis la skia kjøre sitt eget løp, men å pudder MÅ man ha full kontroll over skia til enhver tid og virkelig bestemme hvor en selv vil kjøre.

5. Planlegg kjøringa. Se for det ett sted til vil kjøre til. Og ta pause der. Ta hyppige pauser i starten, pudder skal være mer slitsomt enn bakke og du trenger all den lårstyrken du kan få.

6. Hochenlastung! Hehe, vet ikke noen god oversettelse på dette til norsk. Men prinsippet er som alltid på ski, når man går inn i en sving vil man ha minst mulig trykk mellom skia og snøen. Da reiser man seg litt. Når man er ca halveis i svingen trykker man skia ned i snøen for å sette fart i svingen. Denne teknikken bruker man ofte i pudderkjøring, (kanskje ikke så mye nå lenger med fete planker). Siden det ikke er stålkantene som svinger i pudder, men formen på selve skia er det viktig å legge press på skia slik at de bøyer seg. Dermed har man mer kontroll på skia, og det er lette og rotere og fullføre svingen. (Dette siste punktet er litt vanskelig å forklare, men sjekk på internett om man kan finne noen videoer om emnet.)

7. HA DET GØY!! Men må virkelig prøve og feile når man skal lære seg noe nytt. Så om du ikke får det til første, andre eller tiende gangen... prøv enda en gang til! Husk at skikjøring skal være morsomt!

8. Ta mange pauser. Jeg gjentar meg selv her, men uten å ha krefter i bena blir man fort sliten og lei.

Ble litt langt dette, men er i allefall slik jeg har fått mange til å like løssnøkjøring!

Lykke til!!


Bra tråd!
snok #131984 25/11/2008 6:46 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 615
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2011
Innlegg: 615

Ros til den som startet denne tråden, og tipsene fra alle!

Som veldig uerfaren i løssnø og pudder, kommer jeg til å ta med meg innspillene jeg har fått her når jeg skal ta turen utenfor løypene!

smile


ja, og en ting til...
snok #131985 25/11/2008 6:46 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 49
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 49

Ja, glemte kanskje det viktigste i innlegget mitt...

FART!!! Man er 110% avhengig av å ha nok fart for å klare å svinge i løssnø. Du kommer ikke unna dette punktet. Bakkene er brattere ved pudderkjøring enn ved bakkekjøring.

Ser det er nevnt i noen poster over også, men ville bare forsikre at det kom med... hehe!


Fart er bra
snok #131986 25/11/2008 9:48 PM
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 121
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2014
Innlegg: 121

Kjør ellevere. Det er lett og gøy.


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131987 25/11/2008 10:49 PM
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Jan 2014
Innlegg: 463

Mine fem øre her er dårlig erfaring med kontroll i sving når man henger bakpå. Når jeg først kjørte offpiste var det på carvingski og det var ganske bratt, med små hucks så det falt naturlig å ligge bakpå. Denne uvanen gjorde at når det var jevnere - men fremdeles bratt, så endte jeg opp med en kraftig wheelie-effekt i sving sånn at skien "kjørte fra meg". Ukontrollert kortsving fører bare til at man mister fart eller ræver (omvendt av "tryner").

Er ingen pro, men så fort jeg fikk bedre verktøy og kom lengre frampå så gikk det bedre.


 
 
Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131988 25/11/2008 11:01 PM
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 1,658

Er ikke det litt kjedelig i lengden "Blackflip" smile


Aldrig
snok #131989 26/11/2008 12:54 AM
Registrert: Aug 2017
Innlegg: 86
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: Aug 2017
Innlegg: 86

Ellevere blir aldrig kjedelig!!

ErikBerntes kommer med en god "lærebok"-beskrivelse av å kjøre pudder. Ha den i bakhodet, så blir det lekende lett!


Grunnposisjon
snok #131990 26/11/2008 11:20 AM
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 345
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Apr 2013
Innlegg: 345

Veldig mye bra i innlegget til ErikBerntes, men jeg savner en ting.

1. Grunnposisjon også kalt keeperposisjon. Dette er en posisjon som er basis i svært mange idretter. Hele poenget er at kroppen skal være i balanse og dermed best mulig egnet til å utvikle kraft og klare uventede hendelser på best og raskest mulig måte.

Posisjonen er som følger: Kne over tå - nese over kne.

For å få til dette sier det seg vel selv at man må ha en viss svikt i kne og hofteleddet. Beinene skal være ca en skulderbredde fra hverandre og armene strekt naturlig fremover. Med skoene på skal man presse leggen frem i skoen. For å oppnå en viss bakvekt i slakere helninger kan man svikte noe mer i knærne slik at rumpen havner lenger bak, for å holde posisjonen må man da kompansere med litt mer svikt i hoften slik at nesen fortsatt er over kneet.

2. Jeg er uening i ErikBerntes tanke rundt smale bein. Man kan argumentere med at arealet blir mer samlet, men så lenge man kjører med likt trykk på skiene skulle det ikke ha no og si, det totale arealet er likevel det samme. Grunnen til å kjøre med breiere beinstilling er at det gjør stor forskjell på balansen. Dette er logisk, prøv å stå med samlede bein å få en kamerat til å dytte deg ut av balanse. Prøv det samme med breiere beinstillling (ca skulderbredde). Kantingen av skiene blir overlegent bedre når du har breiere bein, bedre kanting = bedre sving.

Håper det ble forståelig!


Hochenlastung:
snok #131991 26/11/2008 3:11 PM
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 274

Hochenlastung: Kort å greit å pumpe pudder i denne sammenheng;)

Reis deg litt i snøen før du går inn i neste sving, da minsker du trykket på skiene og dermed får du mindre krefter som prøver å dra deg over på siden.

Smale ski gir det større utfordringer og da bør du samle skiene litt for å få en samlet "samhandlende" flate. Med breiere ski og større fart gir en brede benstilling større stabilitet, men ikke så med brede bein og strak kropp, da virker det mot sin hensikt.

I det hele tatt er "keeperposisjonen" key: Posisjonen er som følger: Kne over tå - nese over kne. Dette for å best kunne flytte egenvekt for å kompensere for terreng best mulig.

Og, gå maaasse på tryne! løssnø er her for at vi skal ligge å styre for å komme oss opp igjen. Løssnø vil alltid by på utfordringer uansett nivå, men klarer du å huske noe av det som har blitt sagt på denne tråden er du på god vei!

Det handler bare om hvordan du plasserer vekten din, enkelt og greit. Fart gir flyt, brede ski gir flyt (evt. samlede ben, men), bredere benstilling gir mer støtte og dynamikk, og "keeperposisjonen" gir deg et godt balanseutgangspunkt der du alltid kan hente mye kraft.

Lykke til!


Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131992 24/02/2009 12:14 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 7
neu Offline
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 7

Tusen takk for gode tips! Jeg har ikke helt fått løssnøkjøring til å sitte enda (se her), men nå skal det bli sving på sakene. Særlig løssnø med litt skare på toppen har vært problematisk når jeg skal få til svinger, men øvelse gjør nok mester smile


fullfør svingen
snok #131993 24/02/2009 1:20 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 28
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 28

selv merker jeg hvor viktig det er å fullføre svingen. kan fort få litt småvridninger hvis jeg prøver å endre retning midt i en sving. bakskia blir sittende igjen. kortsvingte og brede ski hjelper mye her, i tillegg til god avlastning mellom svingene eller pumping.


 
 
Re: hvordan kjøre i pudder?
snok #131994 24/02/2009 4:35 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 91
Medlem
Offline
Medlem
Registrert: May 2011
Innlegg: 91

jeg pleier å ha skia samla så de danner "en brei flate" slik at jeg får en større flyteflate. Men hvis jeg bruker breie pudderplanker er jo dette ikke must, men jeg føler dette funker best for meg. ser ut som den velkjente "80's" stilen som du ser mange eldre herremenn har i bakken. Farten er også viktig og å fullføre svingene slik at du ikke mister fart ut av svingen for da står du fort stille :wink


3 gamle pudderord + 1
snok #131995 24/02/2009 11:40 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 123
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 123

1: Boots together (både fremover og sideveis)2: Ride your motorcycle (henspiller på stilling/posisjon + armer fremover)3: Speed is king ( forklarer vel seg selv )+ det viktigste: Don't tell anyone.Voilá: Du er en pudderhund !



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå