Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Tips til gode skikjøp freeride
#131593 09/11/2008 8:51 PM
oracle Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei

Tenkte å høre om noen tips til noen ski eller evt. hvordan bredde/lengde ski burde ha som skal brukes 50/50 til offpist-pudder og til triksing i bakken(big-jump)

Blir det helt feil å kjøpe en freeride ski ala K2 Seth f.eks?

Hvordan ville dere montert bindingene på en slik ski.Normalt er jo freeride montert lenger bak.. men med triksing og roteringer vil jo en midtstilt binding være å foretrekke?

Håper på noen lure svar smile

Vet ikke hvor lurt det er.......
oracle #131594 09/11/2008 9:14 PM
Entusiast
Entusiast

......men jeg kan ihvertfall synse litt.

En mellomfeit frikjøringsski à la K2 Seth vil i utgangspunktet fungere bra både i løssnø og i bakke så lenge det ikke er for hardt, kjører selv på '06 utgaven (som jeg personlig synes er den mest vellykkede)

Men hvis du vil kjøre litt i bakke og ikke bare trikse ville jeg ha styrt unna årets utgave (Obsethed). Med økt bredde og rocker har den blitt for rendyrket som løssnøski til å være særlig stas i bakken.

Med hensyn til bindingsplassering må du enten gjøre et kompromiss eller velge hva du helst vil gjøre.Ski med midtmonterte bindinger er etter mine begreper et helvete i løssnø og hopper det mye er det greit å ha litt ski bak bindingene. Kompromisset er å flytte bindingene noen cm frem fra freeride plassering (Seth Morrison skal visstnok ha sine bindinger + 1,5 - 2 cm)

Re: Tips til gode skikjøp freeride
oracle #131595 09/11/2008 9:26 PM
oracle Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for svaret.

Obsethed har jeg funnet ut ble noe i breieste laget ja.

Må vel som du sier sikkert gå inn på et kompromiss med bindingene. Så blir det vel å montere litt frem i forhold til freeride.

Burde vel teknisk sett hatt et par ski til hver gren, men må vel heller gå dithen senere.

noen modeller
oracle #131596 09/11/2008 9:50 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Ski som Armada ARV, 4frnt VCT (mulig du synes denne er litt for stor) Dynastar Big Trouble, Ninthward Rory SFS, endel av de nye Rossignol modellene, har ikke helt oversikt over hva de lager om dagen men osvosv er jo alle ski som fungerer veldig bra i park selv om de er store. Klart, skal man kjøre en såpass stor ski såpass mye i park som du sier (50/50) så bør du være en brukbar parkkjører fra før av for å få noe særlig glede av de. En rendyrket parkski er mye lettere å håndtere og lære seg nye triks på en en "bc-jib ski".

Nå går jeg utifra at du ikke kjører bakke i det hele tatt, men frikjøring og park, thats it. Personlig liker jeg å freestyle montere bindingene litt selv på endel frikjøringsski. Litt bakski og mere sentrert plassering av bindingen er noe jeg liker. 3-5 cm bak truecenter på skien gjør at du får en ski som fungerer allright i park og er fin å kjøre i løssnøen..

MEN til slutt vil jeg si at jeg heller ville kjøpt to par ski. Et reint frikjøringsverktøy og et reint park verktøy. Og da mener jeg at nettopp bindingsmonteringen er jævli vesentlig, for en parkski som ikke er montert etter truecenter fungerer ræva som parkski. Er lettere å kjøre park med en større ski som er midtmontert enn en parkski som er montert 5 cm bak truecenter.

Bare min mening dette altså men...

oracle #131597 09/11/2008 10:05 PM
Entusiast
Entusiast

Du burde seriøst sjekke ut K2 Kung Fujas... Den høres ut som om den kan være noe for deg. Tror den hadde et midjemål på 90-95mm, og skal være hvassere og mer leken i prepp enn hva tilfellet er med Obsethed.

godt tips
oracle #131598 09/11/2008 10:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

kung fujas kan være excellent for deg..

oracle #131599 10/11/2008 8:32 PM
oracle Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for gode forslag!

Skal sjekke ut Kung Fujas litt nærmere.Får også se om en skraper sammen nok penger til å kjøpe to par ski til hver sin anledning.Må bare finne ut av det før jeg kjøper første paret wink

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå