Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Armada JJ vs ARG
#130845 20/10/2008 10:12 PM
Harald_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Er på utikk etter nye pudderplanker og har sett på desse modellane frå Armada. Det eg lurer på er hovedforskjellen mellom dei to.Ser at JJ er Rocker-ski og ARG er Reversed Camber, usikker på forskjellen her:/

Re: Armada JJ vs ARG
Harald_ #130846 21/10/2008 1:46 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hovedforskjellen på disse to skiene er at den nye JJ er en mye mere anvendelig ski en ARG. Begge skia har rocker konstruksjon, (også kalt reveres camber/ omvent spenn).. men på ARG har du breieste punktet på skien på midten, på JJ har du breieste punktet litt bak fremtuppen. Dette gjør at du har tradisjonelt innsving på skien som gjør at du takler alle slags forhold på en MYE bedre måte en ARG, som KUN kan kjøres i deep pow. Det skal sies at det visstnok skal være helt rått å kjøre ARG i pow, litt som å cruise snowboard. Shapen på JJ gir deg allikevel en rå flyt i pudderet og for enhver nordmann som kjører under normale norske/europeiske forhold hvor snøen ikke alltid ligger meter dyp. Så etter min mening er det ingen tvil om at du burde kjøpe JJ og ikke ARG, det blir en alt for spesiell ski. Skal du/har du råd til flere så vil nok ARG gi deg en fet opplevelse på de sykeste dagene, men de er det dessverre så få av at det etter min mening ikke er verdt det. Men JJ derimot tror jeg fort kan være this years buy! Har ihvertfall blitt det for meg. Sjekk ut www.groseth-sport.no for brukbart pakketilbud på ARG og binding om du allikevel skulle velge ARG.

Harald_ #130847 21/10/2008 1:51 PM
Entusiast
Entusiast

Nå har ikke jeg kjørt på ARG-en, men noe som likner:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

Som nevnt av Ivar er JJ en mer konvensjonell ski, med innsving og spenn under foten og lange tupper med rocker. ARG er flat under foten og har lange, lave og smale tupper. ARG her innsving, men bare 1mm, noe som nok er mer for syns skyld enn at det faktisk fungerer. Gjør den muligens litt "bedre" i bakke, men du kjører ikke bakke annet enn som transport med et par sånne ski. Hvis du har et par brede allroundski fra før ville nok jeg gått for ARG fremfor JJ, men tviler ikke på at begge skiene er bra i løssnø.

Harald_ #130848 21/10/2008 6:21 PM
Harald_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Ok, takk for svar:)Blir nok et par JJ på meg då:wink

Harald_ #130849 21/10/2008 6:38 PM
Entusiast
Entusiast

Kan muligens være på sin plass å supplere med at jeg ikke er enig med Ivar om at ARG er en alt for spesiell ski.

Hvis jeg skulle ha to par ville jeg hatt et par på rundt 100mm (Dynastar LP, Prophet 100, LP XXL, Supermojo 103...) og et par ARG, Praxis, Birdos 11´s e.l.

Harald_ #130850 21/10/2008 6:39 PM
Entusiast
Entusiast

Og at du bør lese dette hvis du i det hele tatt lurer på å kjøpe noe som likner på ARG:

http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=55215

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå