Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Montere binding
#130727 14/10/2008 7:41 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal kjøpe meg et par park/pudder ski, tenkte spesielt på de nye K2 Extreme. Men så kommer spørsmålet jeg ikke klarer å løse på egenhånd! Hvordan skal bindingene monteres? Slik jeg har forstått og erfart det så er midtstilte bindinger best for park kjøring, mens det å ha vanlig, 60/40 stilte bindinger absolutt best for pudder. Og jeg har jo ikke råd til to par heller, så hadde satt stor pris noen innspill fra folk som peiling på temaet.

Re: Montere binding
SkiSimen #130728 14/10/2008 8:46 PM
Entusiast
Entusiast

Nå er jo ikke akkurat extreme noe særlig egnet til pudder da. Målene 118/85/109 tilsier vel mer at den passer best i parken eller preparert bakke. I dyp pudder vil du garantert synke! Har ikke noe erfaringer med denne skien, men funker sikkert helt ok i typisk norsk snøfall, tenker jeg.

Jeg ville også sett på Armada ARV, 4frnt msp, line blend og völkl bridge som alle er "all-mountain" ski..

Spørsmålet om hvordan du bør montere dem er jo helt opp til deg hvordan du vil skia skal være. Vil du ha ski som er bra i bakken og pudder er jo freeride, eller 60/40 som du snakker om det beste. Du får jo igjen da en ski som ikke er like stabil i lufta og som heller ikke er noe særlig til å raile med.Jeg har de 2 siste sesongene kjørt med 100% mindtstilt og om jeg var så heldig å få pudder, var det ikke noe problem.. Det funka helt greit. Eneste jeg kan si om det er jo at du ikke får en like bra flyt og reaksjon i skia.. Men av erfaring mener jeg at du monterer skia slik i forhold til hvordan du tror du kommer til å kjøre mest. Mest park - midtstilt, mest pudder eller bakke - freeride.

håper du ble klokere!

Re: Montere binding
SkiSimen #130729 14/10/2008 9:32 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hjertelig takk! Skal ta en titt på de skiene og da ender det nok opp som midtstilt..

Gå for
SkiSimen #130730 14/10/2008 9:34 PM
Fersking
Fersking

Jeg gikk fra bakmonterte rossignol scratch til midstilte(eller 2 cm bak midstilt)... Angrer ikke noe særlig. Selvsagt mister du litt kjøreglede fra skien og litt av pudderflyten forsvinner og.. MEN... DÆVEN så mye morsommere det er å kjøre i park..

Jeg vil si at det var en helt annen følelse..

Med tanke på global oppvarming så tror jeg du bare kan gi blanke i pudderinnstillinger.. Gå for midten, ellers er du dritten

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå