Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Paclite - Egnet til ski kjøring?
#130508 05/10/2008 12:05 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Som tittelen sier..

Er Goretex paclite egnet til ski kjøring?Noen som har erfaringer?

Bra spørsmål!
springbrett #130509 05/10/2008 12:24 PM
Avhengig
Avhengig

Bra du spør, springbrett!

Dette har jeg også lurt på! Det har vært mange gode tilbud i det siste, på blant annet på noen av Norrønas Gore-Tex Paclite-jakker.

Det jeg vel kanskje ser for meg, er at stoffet er såpass lett, og dermed også så tynt at man må ha et lag ekstra med fleece eller ull under for å holde varmen.

Ellers vil det vel muligens også være litt for tynt til å tåle den mest ekstreme bruk (å rippe gjennom tette skogspartier, blant annet...)

Men, er det noen som vet, let us know!

smile

Bra spørsmål!
springbrett #130510 05/10/2008 12:24 PM
Avhengig
Avhengig

Bra du spør, springbrett!

Dette har jeg også lurt på! Det har vært mange gode tilbud i det siste, på blant annet på noen av Norrønas Gore-Tex Paclite-jakker.

Det jeg vel kanskje ser for meg, er at stoffet er såpass lett, og dermed også så tynt at man må ha et lag ekstra med fleece eller ull under for å holde varmen.

Ellers vil det vel muligens også være litt for tynt til å tåle den mest ekstreme bruk (å rippe gjennom tette skogspartier, blant annet...)

Men, er det noen som vet, let us know!

smile

paclite
springbrett #130511 06/10/2008 12:23 PM
Entusiast
Entusiast

selv om tilbudene er solide, er ikke alltid jakkene like solide til skibruk. har mottatt en god del påståtte reklamasjoner av paclite-jakker der det har forekommet både små og store rifter i selve stoffet ved skikjøring og erfart det selv. det kan være et greit kompromiss med en paclite-jakke hvis man bare skal ha EN jakke, men ellers er xcr/ pro shell/ tp xc og annen tre-lags å foretrekke ettersom det er langt mer slitesterkt. for øvrig har de færreste paclite-modeller ordentlig snølås og kraftig hette og det vil bli stor slitasje over kort tid ved røft bruk. som tb77 sier, er det ikke noe særlig å rippe gjennom skogpartier i høy fart med. En annen sak er hvis man bare skal skli rundt og kose seg i løyper og åpent terreng eller på topptur i vårsola. vil også nevne at man burde kjøpe jakke med stormklaffer foran hovedglidlåsen hvis man bruker den utover kjøring i trekk. man er ikke særlig høy i hatten hvis man er langt innpå høyfjellet med en fancy, rosa glidlås som plutselig spjærer og man ikke har noen form for backup...

og varmen
springbrett #130512 06/10/2008 12:50 PM
Entusiast
Entusiast

må man selvfølgelig tilføre seg av lag med super/ull og fleece. isoleringsevnen er jo ikke det vesentlige mellom de forskjellige membranene

Re: Paclite - Egnet til ski kjøring?
springbrett #130513 06/10/2008 11:14 PM
Fersking
Fersking

som Telenissen legger til her, man må ha superundertøy/ull/fleece under både paclite og pro shell. Der er det ingen forskjell.

springbrett #130514 07/10/2008 5:22 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg ser ikke helt hvordan "stormklaffer" hører sammen med packlite..?For meg virker det heller som om packlite er noe man bruker i motbakke, og tar av seg når man kjører utforbakke, (de siste protoene fra Norrøna ser ut som krepp-papir..!) men det er mulig jeg har misforstått. Jeg mener bruksområdet er i mild temperatur og med moderat anstrengelse, (dagstur/topptur i mars-mai) fremfor midtvinter-klima og trasige vindforhold.

springbrett #130515 08/10/2008 11:00 AM
Medlem
Medlem

GTX Paclite er en utviklet mtp. lav vekt og pakkvolum, primært. Som et resultat av dette er Paclite laminatet satt sammen av ytterstoff, goretex membran og en tynn karbonfilm. Denne karbonfilmen innehar på langt nær samme slitestyrke som feks. proshell/performanceshell. En paclitejakke vil derfor, i mindre grad, tåle slitasje som typisk genereres ved skibruk; ryggplate/velcro o.l.

Samtidig er det ett krav fra Gore at paclite jakker ikke skal veie mer nn 500g, dermed mangler disse ofte viktige detaljer som snølås.

Når det gjelder isolasjon isolerer ikke paclite noe mindre enn trelags proshell eller performanceshell.

Det er på ingen måte ikke mulig å bruke paclite til skikjøring, men skal du ha en jakke anbefaler jeg at du heller vurderer GTX Proshell, GTX Performanceshell eller GTX Softshell. Proshell puster så å si på lik linje med Paclite.

Paclite
springbrett #130516 08/10/2008 11:56 AM
Fersking
Fersking

Etter snart 20 år bruk ymse Gore-Tex plagg, har eg fått litt erfaring. Pactlite er til sitt bruk eit fantastisk produkt. Men det er ikkje so godt eigna til vinterbruk ski-toppturar med høg aktivitet. Slitesyrken kan vere ein ting, men problemet etter mitt synspunkt er den heilt glatte overflata på insida av plagget. Den absorberar ikkje fuktighet i det heile slik feks XCR gjer. Det blir mykje synleg fuktighet på insida av plagget og du føler deg våt. Dette er ikkje so stort problem i sommarhalvåret.(kondensering). Var til fjels i helga i nordvest kuling med snøbyger. Brukte Norrøna Nansen Pactlite jakke og Falketind XCR bukse. Jakka blir veldig våt på insida, buksa er tørr. Pusteeigenskapane er vel omlag den same på Pactlite kontra XCR. Men til slutt, Pactlite er til sitt brukt eit bra produkt.

GTX...
springbrett #130517 09/10/2008 11:15 PM
Medlem
Medlem

...er etter min mening best egnet som REGNTØY når du skal bevege deg!

Er så drittlei av å svette meg gjennom sommerturdager og skidager at jeg snart schpyr...

For meg er løsningen blitt Wind Stopper og lignende membraner når jeg er aktiv både om sommeren og vinteren. Jeg blir ikke like svett&klam lenger, og dermed ikke like kald når jeg raster eller sitter i heisen! WS tåler dessuten en god del fuktighet utenfra, og krever ikke annerledes vedlikehold enn GTX (vask m. flytende vaskemiddel, evt. impregnering, og ALLTID varmebehandling i lunken tørketrommel eller strykejern). Billigere er det også!

Alt i alt: BEDRE TUROPPLEVELSER! TEST IT!

Jo det gjør det.
springbrett #130518 11/10/2008 12:44 AM
Fersking
Fersking

Må nesten si meg enige med dama ovenfor her altså(til en viss grad). Hvorfor trenger man egentlig gore-tex produkter i det hele tatt når man står på ski? Det er da sjelden det regner. Og hvorfor ikke da ta i bruk en god softshell jakke med windstoppermembran istedet for gore-tex produktene, som jeg føler at alle bare må ha, nesten fordi det er blitt innprintet i folks hode. Kjenner flere folk nå de siste årene som har gått vekk ifra å bruke slike jakker til fordel for windstopperen, og blir det alt for kaldt, så er ikke dunvesten, eller en esktra fleece langt unna. Selvfølgelig fins det forhold der en har skikkelig bruk for en vanntettjakke med membran(gore, dermizax o.l), men det er da vel ytterst sjelden? For det er vel det som er hovedforskjellen på disse to typer jakker, nemlig vanntettheten. Det man oppnår med å velge type windstopper er jo økt ventileringsevne, og da har man løst mange folks problemer spør du meg.Og for å svare på det siste innlegget, så er vel snøen som faller ved -2 grader relativt fin og tørr og dermed ingen problem for en god windstopperjakke.

Også enig
springbrett #130519 11/10/2008 7:46 AM
Avhengig
Avhengig

Jeg synes også at det som bortimot har blitt et "krav" om at man må bruke klær med Gore-Tex (eller tilsvarende) membran til skikjøring, egentlig er overdrevent og overflødig.

Jeg må ærlig innrømme at jeg selv har blitt revet med av denne mote-hype'n, og kjører med jakke med Dermizax-membran, og bukse med Gore Tex. (Min forrige bukse var en North Face med Gore Tex XCR, men til kommende sesong går jeg over til Norrøna Narvik Gore Tex Comfortshell).

Likevel, jeg har kjørt ski med SÆRDELES rimeligere klær, og aldri hatt det minste problem! For et par sesonger tilbake, hadde jeg en billig Stormberg bukse til snaue kr 400 og en lett skalljakke fra Adidas, som kun var delvis vannavstøtende, og ikke i nærheten av vanntett! Ironisk nok har jeg kun opplevd én gang, nettopp den sesongen, å kjøre ski i regnvær (dog veldig lett yr, men som holdt på i alle de 5 timene jeg kjørte) Og selv med klær som manglet dyr og avansert vanntett/vannavstøtende-teknologi, ble jeg ikke våt.

Og du, Hansen, man behøver IKKE Gore Tex for å holde seg tørr i tungt snøvær når det er -2 grader ute!

Tung nedbør i +2 grader, det er noe helt annet!

springbrett #130520 11/10/2008 9:31 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

noen klesmerker har skikkelige vanntett glidelåser som aldri blir dårlige, mens noen har glidelåser på er dritt, sånn er d bare.

"stormklaff" er mer tungvindt å "betjene" selv og det kanskje ikke har så mye å si for de aller fleste.

til heisbasert skikjøring, der han er ute i mange timer og kjører mange kilometer på ski om dagen har jeg funnet ut at Gore-Tex softshell er bra.

glidlåser og bekledning
springbrett #130521 11/10/2008 5:40 PM
Entusiast
Entusiast

jo, såklart noen blir fortere dårlige enn andre, men nå snakker jeg ikke om generell slitasje. har røket to sånne hovedglidlåser på produkter som blir ansett som top-notch på kvalitet, og den ene røk jeg en uke etter at jeg var blitt sittende fast på fjellet i drittvær med tåke, vind og snø i slutten av mai. jeg er glad det ikke skjedde en uke før for å si det sånn!det skal sies at den aktuelle jakka hadde hatt god brukstid, men konklusjonen min blir fortsatt at man ikke burde stole på disse glidlåsene i høyfjellet uten at man har med et ekstra skallplagg i sekken. man skal også være ganske lat hvis man påstår at det er tungvint å betjene stormklaff. det er synd at man nesten ikke får tak i jakker med gore-tex membran eller tilsvarende som både har stormklaffer og snølås. kjedelig at hype skal måtte gå utover egenskaper og sikkerhet...

synes forøvrig det ikke er ytterst sjelden jeg møter drittvær i løpet av en skisesong, der en type trelags gore-tex kommer til sin fulle rett. men jeg kan også være enig i at vi kanskje bruker hardshell for ofte i værsituasjoner der andre stoffer som f eks nevnte windstopper egner seg bedre, spesielt når aktivitetsnivået blir høyt og pusting blir viktigere...

tja, jo
springbrett #130522 11/10/2008 9:25 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

+2 er nok et enda bedre eksempel, men -2 snø er sjelden tørr når den har lagt seg på jakka, eller spesielt buksa. poenget mitt er at det er mange dager med kongeføre som været kan være ganske kjipt.

Eller er det bare jeg og telenissen som er ute når det ikke er sol?

KISS
springbrett #130523 12/10/2008 8:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Er tilhenger av KISS (keep it simple stupid). Kjører Norrøna Trollveggen og kan konsentrere meg om naturopplevelsen istede for hva jeg skal ha på meg. Er det varmt kjører jeg i T-skjorta under og kan åpne under armene. Er det kaldt er det på med super og fleece. Det viktigste er beskyttelsen. Er man i fjellet vil jeg alltid være forberedt på det værste, noe annet ser jeg på som ansvarsløst. Men det er meg. Og gutser man litt er det ikke alltid man lander der man hadde tenkt. Dro i vinter ut av løypa i Salbach i solhellinga. Hadde tre (såvidt jeg kunne telle) rundkast over 30 meter på grus og stein. Takket være hjelm, sekk, ryggskinne og duganes skallbekledning kunne jeg fortsette skikjøringa. Det lille riftet på høyre skulder lappa de for 200 kroner på Hvalstad. Kjøper du svart slipper du å tenke på motefargen også:wink

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå