Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Giro vs Sweet
#130277 13/11/2004 12:29 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Noen som har erfaringer med disse modellene? Er keen på en hjelm man kan sette bøyle på, dette fører Giro,men ikke Sweet... Det går jo ord på bygda om at sweet er det beste, men stemmer dette så mye at det blir "the big difference"? Klar ferdig Diskuter!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Har en Giro Nine MX og en Sweet Rooster, to vidt forskjellige hjelmer, MEN, begge to sitter super godt på knotten, Giroen er varmere, Sweet har byttet ut noe av inner linerne ser det ut som, den virker som som det nue materialet er varmere en det gammle.Hvis noen av gutta i dype skoger ser diskusjonen kan de sikkert svare på dette.

Ta den du synes er best på hodet, og passer kontoen din best.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

skjønner ikke, hva faen er det sweet putter i hjelmene sine??? gull, de er jo faen meg så dyre. leste på oslo sportslager, jeg siterer: "En av to store hjelmnyheter fra Sweet denne vinteren. Overlegen teknologi, sikkerhet og design til folkelig pris. Gutta i Trysil har utviklet nok en vinner." ... haha, hva faen er det som er så folkelig med 1600 for en hjelm, når nesten alle andre hjelmer på markedet koster under 1000-lappen. Og, hvor mye bedre kan de egentlig være? det viktigste er vel at de er Ce-godkjent (eller hva det nå heter)... Skjønner ikke helt at alle skryter SÅ jævlig av sweet.. god hjelm til en helvetes pris, hvorfor ikke heller gå for en god hjelm til en fornuftig pris???


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Red hjelmen får du får 800,- og en av de Tøfeste Freeride hjelme eg har sett.

Kan ANBEFALLES


sweet og ce lappen
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det viktigste med hjelmene er at det er Ce godskjent, og at det er den godskjenelsen som er for VINTERBRUK. Det er en annen standar for sommerbruk, men den er ikke bra nok.

Annet den det er det passform som teller. Hjelmen skal føles god å ha på hode, og ikke vagle eller noe slik.

Det som gjør sweet dyr er at de har dyrer materialer i den. Men det er det som gjør at sweet er de tynneste og mest tettsittende hjelmene med full ce godskjening på markedet.

Det er i hovedsak det du betaler for. En hjelm som sitter tett på hode og som veier minimalt.

Men i bunn å grunn er hjelm smak og behag. kjøp en hjelm som er så bra at du kommer til å bruke den, og som har ce lappen på seg..


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

viktig å ha en veldig litt hjelm som ikke slenger på huet ditt. Giro 9. veier 300gram, hva veier sweet?


 
 
giro 360 gr sweet 400 gr
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Men sweeten er tynner og sitter tetter på hode mitt hvertfall.


Giro og vintergodkjenning...
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er nå engang slik at Giro Nine ikke er vintergodkjent pga de store luftehullene som man da TEORETISK kan få kvister inn gjennom... Godkjennningskriteriene er knallharde, men dette kan vel kanskje bety noe for dem som er aller mest opptatt av sikkerheten. Dermed er Sweet fremdeles et meget lett, trygt og godt alternativ for dem som prioriterer slik. At hjelmen sitter godt, er rimelig lett og at man har lyst til å bruke den er uansett det sentrale...


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

... for å få maksimal beskyttelse ved høye hastigheter (>60km/t) så må ein nok over på hjelmer som oppfyller godkjenning i MC klassen- men dei blir då betydelig tyngre (0,5-1 kg tyngre).


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

tror noe av greia med de sweet hjelmene er at de ikke "punkterer" etter en crash. men at de tåler flere omganger med trøkker.. er det ikke sånn, si ifra: for da har jag blivit lurad!!!!!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Så utforkjørerene og skihoppere bruker MC hjelmer eller? Eller kanskje de ikke er så opptatt av sikkerheten? Med en MC hjelm på hodet, så er kanskje hodet ditt relativt helt etter et fall, men faren er at det løsner fra kroppen pga av tyngden på hjelmen, i det minste får du ganske sikkert problemer med nakken.

Nå var du jævlig smart ja.


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

men hakke prøvd den enna hehehe.har bestilt den og får den snart.men Giro nine mx ser jo fet ut den og,men jeg synest seriøst nye bad lieutnant er hakket råere enn MX`n


 
 
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Er det sant at de er som sykkelhjelmer? Det er bare å kaste etter en skikkelig krasj?


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

ja det er sant at etter 1 sjikkelig smell eller kræsj så må du kaste hjelmen!! samme som med sykkel og mc hjelm...dette gjelder også sweet!! (kudde)Dette er pga måten de er laget på...hjelmen skal komrimeres når det smeller sånn at hodet ditt ikje blir komprimert eller sprekker!!

Be safe, Bruk hjelm!!


Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551
More than words
OP Offline
More than words
Registrert: May 2011
Innlegg: 38,551

Det er jo med sånn svarte greier som tetter igjen hulla på giro 9. så jeg skjønner faen ikke faren med de da.



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå