Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Telemark + twintip?
#130145 17/11/2004 7:05 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hva er holdningen til telemarkkjørere som kjører mest i løssnøen, men med twintip-ski? Noen erfaringer?

More than words
OP Offline
More than words

Drit i andres holdninger, jeg skal ha twins neste gang jeg skal ha ski..

More than words
OP Offline
More than words

Få noen med litt innsving på.

Det er morro å kjøre feil vei, men det er ikke så enkelt å dra triks liksom. Helen er jo laus, men for all del, folk tar 540 og lander baklengs på telemark, noproblemo ok2k.

Løssnø? liten/ingen forskjell på twin/vanlig, forutsatt at resten av skia er lik.

More than words
OP Offline
More than words

Må absolutt vurdere twintip på telemark. Superfett, og baklengslandingene forutsetter bare at du lander litt stødig. Får man en landing som ikke er "clean" så faller man, men det er jo kanskje like greit. På den måten blir man tvunget til å lære seg god teknikk. Rails på telemark er også litt vanskeligere enn på slalom, men absolutt ikke umulig. Man får et litt mindre feilmargin i og med at railen må være rett under støvelen eller litt lenger bak. Å sette ordentlig fete hopp med fakie landing tror jeg faktisk er meget vanskelig. Det går greit med 540 og liknende, men når man kommer til rodeo, cork osv tror jeg man skal være ganske dreven.

Twintip medfører at det blir en mindre flate av skien som er nede i snøen, og dermed kan det være lurt å kjøpe noen cm lenger ski enn på de som ikke er tiwintip. Ved korte twintipski i løssnø kan det være en tendens at man "tipper" litt bakover.

Lykke til i hvert fall og gå for twintip på telis!

More than words
OP Offline
More than words

Jeg kjørte telemark og twintip i fjot. Hadde riva 3 bindinger som ikke er å anbefale. Men jeg følte ikke at det var et kjempeproblem og lande baklengs. Tok greit 54o på stor kickere, Det er bare og lande claent. Raile var heller ikke så stress. Jeg opplevde heldigvis ikke og treffe railen for langt framme.. Så jeg vil vel si at jeg tror du vil ha det driiit fett i bakken med teletwins. Det er jo det det handler om..

Det skal også legges til at jeg i år har konvertert til slalom på twintip. Dette er mest for og prøve noe nytt

More than words
OP Offline
More than words

det funker fett....men trur du skal prøve å finne ein bindig som det mulig å stramme på ein slik det er tyngre å løfte helen vist du sjønner ka eg meiner...litt lettare å lande baklengs da:)

skarreværra så skarreværra
More than words
OP Offline
More than words

En liten kommentar sånn litt på sida: Jeg kjører Fischers FX7.6 som telemarkski. I følge produsenten, skal den ha twin tip, og ja; det er en liten tupp i bakenden. Det er bare det at den er veldig lav, så det er fryktelig vanskelig å lande fakie på noe annet enn ganske bra preppa hopp. Blei litt skuffa første gangene jeg prøvde, for jeg hadde gleda meg veldig til twins. Så ta dette til etterretning og ikke kjøp denne skia hvis du planlegger mange baklengslandinger. Til alt mulig annet, er det derimot ei kjempeski, og jeg synes det er direkte idiotisk av Fischer å ikke lage ordentlig baktupp når det først skal være.

fakie med flat baktupp
More than words
OP Offline
More than words

Jeg var en tur i parken i fjor med vanlige rossignoll ski på telemark..(de andre var herpa) De har ikke noen form for tupp bak. Jeg klarte faktiisk da min første 540. er det bra preppet og du lander ganske bra, så er det ikke noe stress..

More than words
OP Offline
More than words

Kjøre salomon 1080, knallgøy!! Du merker lite til tuppen i løssnøen, litt ekstra sprut e bare gøy. Klart d e vanskeligere å lande enn på slalom, men d går bra. Gå for stive bindinger f. eks r8. Deilig å kruse ned bakken baklengs og. Ikkje tvil- d e bare morsomt, og den e ikkje i veien!!

More than words
OP Offline
More than words

g3 targa t9, er en eneste bindingen som duger til jibbing me teletwin.. Tro meg, har prøvt alt!

More than words
OP Offline
More than words

Generelt vil fjærbelastede bindinger (om du strammer dem godt) gjøre at bakskia ikke faller så mye ned når man hopper. (Husk at "pinline" stort sett alltid er foran balansepunktet på twins!) Noen påstår at Linken funker bra til hopping om du bare strammer den nok, men min erfaring er at platebindiNger ikke er de beste til slikt.

Det er jo ingenting ved twintip som trekker ned, er det? Selv om man ikke lander mye baklengs så kan det være greit å ha hvis du må skli litt fram og tilbake i ei snørenne. Dessuten blir det mye mer "sprut" når du kjører. høres kanskje litt barnslig ut, men det gjør seg! smile

kommentar til "Sungame"
More than words
OP Offline
More than words

Skjønner ikke hvorfor du ble skuffa over at det var liten tupp bak, dette burde du vel ha sett på når du kjøpte skia.... ellers er det helt greit å kjøre twintip med telemark, men hvis du ikke skal lande fakie er det liten vits i å kjøpe twintip, men det blir jævla bra sprut av twintip.

kommentar til kommentar
More than words
OP Offline
More than words

Joda, jeg visste at baktuppen var litt lav. Men jeg hadde dessverre ikke mulighet til å prøve skia før jeg kjøpte den, og hadde minimalt med erfaring m twintipski fra før, og jeg trudde baktuppen skulle funke litt bedre enn den faktisk gjorde. Derav skuffelsen.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå