Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
skredsøker???
#130011 21/11/2004 10:33 PM
More than words
OP Offline
More than words

er det noen som har tips om skredsøkere,,,,,,,var på telemark-pyr....... så på bca tracker er den noe tess???plz svar a!!11

More than words
OP Offline
More than words

Tracker e ein fine søkar det, ein del rimeligare enn mange andre, men noke dyrare i år trur eg...?Den har dei funksjonane du stort sett har mest bruk for, og er pålitelig.

Er du derimot blant dei som tilbringer mykje tid ute, og ønsker å opparbeide deg ein søkefart frå helvete, er nok barryvox noko for deg. Den var tidlegare dyr, men den er nokon år gamal og mange sel den til samme pris som tracker i dessa dager.

Det er og komme ein ny type, visstnok mykje bedre enn alle dei gamle til saman. Trur du finn omtale på powderguide.com?, men det er det egentlig opp til andre å svare på.

Tren mykje og lykke til!

More than words
OP Offline
More than words

Enig med kalle. Jeg har jobbet en god del med forskjellige søkere og er mest tilfeds med barryvoxen. ortovox har også en del søkere som en kan få billig over ebay. en barryvox koster forresten halvarten så mye i tyskland som i norge og kan f.eks bestilles hos

www.globetrotter.de

for slappe 249E (ca. 2000 NOK). mens den på sportsnett.no koster 3295 NOK

e

More than words
OP Offline
More than words

Det finnes pr dags dato kun 3 aktuelle søkere!Det er :Stubai-Piebs DTS (Den første med 3 digitale antenner. Knall!)BCA-Tracker DTSMammut-Barryvox

ALT annet, UANSETT tilbud osv. må dere holde dere unna pga trege(gamle) prosessorere, kun analoge antenner, dårlige digitale antenner(de som kom først på markedet) osv...!Mange butikker som prøver å selge gammelt skrap!

More than words
OP Offline
More than words

Mye fornuftig KK

More than words
OP Offline
More than words

Dere glemte den søkeren. Forøvrig finnes det en test av skredsøkere på www.sunalp.no

More than words
OP Offline
More than words

Er det forskjell på Stubai - Piebs DSP og Piebs DSP?Er det hos Sunalp.no man kan kjøpe denne? Hva koster den?

More than words
OP Offline
More than words

Ser dere vurderer kjøp av billige søkere i utlandet.Kjøpte min gjennom en nettbutikk i utlandet. Det har seg i ettertid vist seg at de har satt en gammel prosessor inn i et nytt skall! Skremmende! Det ble aldri fordelt noe skyld, men pass på og kjøp der dere er sikker på å få den nyeste utgaven! Jeg fikk heldigvis etter litt jobb pengene igjen!...Og til deg som foreslår Ortovox! De var bra men ligger nå langt bak i leksa! Alle tester fra seriøse aktører viser dette! Så for all del ikke kjøp noe gammelt piss på ei billig sjappe i Tyskland eller hvor det skulle være!

Piebs og Pieps er det samme
More than words
OP Offline
More than words

Jeg så ikke posten over min isted, sorry.

Du får kjøpt den på bl.a http://www.brattlende.no

More than words
OP Offline
More than words

Hei Ole,før du uttaler deg om noe burde du kanskje vite hva du snakker om, eller bare holde kjeft. Globetrotter.de er vel en av de mest seriøse outdoor leverandørene i europa og en barryvox en barryvox og ikke noe billig piss. Istedet for å komme med ukvalifiserte uttalelser kan du jo stikke fingern i jorda og lure litt på hvorfor det skal koste over 1000 kr å få et slikt apparat fra Sveits til Norge. Eller jobber du kanskje for Skandinavisk Høyfjellsutstyr?

ikke spar penger på sikkerhet!!
More than words
OP Offline
More than words

Har selv barryvox, og er fornøyd med den. har brukt mye tid på å lære å bruke den. har kommet til at det er absolutt en fordel med den digitale søkemuligheten. en tanke: det er vel ikke det lureste å prøve å spare penger på sikkerhet. les om søkere på sunalp og gå på snøskred kurs!!!

More than words
OP Offline
More than words

...Har endelig fått testet ut min nye Piebs søker på øvelse.Resultat = 3 andre som var med bestilte seg søkere i dag... Et bra redskap! Kan anbefales!

OG det er på grunn av dere her inne på forumet vi bestemte oss for å samles og gjennomføre en liten skredøvelse. Og JA, dette er noe ALLE bør trene på! Øvelse gjør mester!

More than words
OP Offline
More than words

Gjør oppmerksom på at en god del modeller av Barryvox ble trekt tilbake. Se linken: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=10245

More than words
OP Offline
More than words

Hva faen skal dere med søker?

Bruk hue i stede!

More than words
OP Offline
More than words

Hva faen skal man med søker azz. Det ser ikke fresht ut å ha en gameboy-lignende zak hengende over goldchainza, if u get my point huh? Dezzuten, live life 2 da max, if u die, u die. Da dør man hvertfall med ztil og cred lissom. Uanz, zå trenger man ikke zøker i parken og pipen azz. D holder lenge med en fet mob, zånn at man kan holde kontakten med hønza og crew-membahzn. Skredzøkere er for hæl-knixere som ikke har råd til å betale heizkort azz. Og det er jo ganzke så bøg hva?

JMOTU 4evah - home.no.net/jmotu

More than words
OP Offline
More than words

eneste skredsøkeren som duger er mamuth. den får du på telemark-pyr. liten og hendig

More than words
OP Offline
More than words

Mammut er ikke lenger den ledende skredsøkeren! Både piebs og arva kommer mye bedre ut i tester!Kjøp det nyeste på markedet, funker best!

More than words
OP Offline
More than words

Cluxet som liksom mangler i denne tråden er vel kanskje den mest vesentlige...

Uansett hvor dyr og fin søker du har er den ti liten nytte hvis du ikke kan bruke den skikkelig. Er du dreven på søk (PS jeg er ikke..) er det samme om du har en gammel Ortowox F1 eller det aller nyeste og mest fancy. Planer om å kjøpe selv i vinter og ender trolig opp med Barrywox. Dette er også mye på grunn av at bæresystemet er mye mer behagelig enn noen andre jeg har prøvd.

Konklusjonen er vel ca slik: Kjøp en søker som virker og LÆR deg å bruke den skikkelig. En gang i året blir man ikke ekspert av.

More than words
OP Offline
More than words

De fleste innlegg over innholder vel det du mener mangler MH! Eller hva? Skedkurs, trene, trene osv....Om Barryvox har det beste bæresystemet tror jeg ikke hadde vært det avgjørende for hvilken søker jeg hadde valgt! De er jo så lette uansett! Har brukt Ortovox, Barryvox, Tracker og nå Pieps. Har ALDRI tenkt på under kjøring at jeg har søkeren hengende på meg. Ulike bæresystem, men alle fungerer greit bare man bruker noen ganger på å vende seg til nytt system... Har vært på noen turer nå i år med min nye Piebs. Har testet den litt og flag - scan funksjonene funker ypperlig. Ikke for mange knapper å forholde seg til heller. Barryvox blir for mange fuksjoner på etter min mening.

Mulig jeg var litt rask der
More than words
OP Offline
More than words

Var visst litt kjapp på gjennomlesningen, men synes det druknet endel i forskjellige funksjoner. Trente mye med søker for et par år siden (Ortowxo F1, Ortowox M1 og Barrywox). Min erfaring ble da at etter endel trening gikk i grunn søket like fort samme hvilken søker vi brukte. Forskjellene gikk på bekvemmeligheten i bruk, og på hvor behagelige de var å gå med. Gikk mye med sekk, alt fra store sekker på 30kg+ til små dagstur sekker. Utifra det kom jeg til at bæresystemet til barrywoxen var vesentlig bedre enn det på de to Ortowox søkerne. Det var rett og slett mindre i veien. Siden søket gikk like raskt uansett synes jeg da at bæresystemet faktisk fikk endel å si. Dette er selvfølgelig en subjektiv mening og det er helt lov å være uenig. Nyere søkere enn Barryvox har jeg ikke prøvd, så de skal jeg ikke uttale meg om. Nå er jeg også helt ute av trening, så da vil jeg nok tro at en digital søker vil gi et marginalt bedre søkeresultat. Uansett skal det terpes endel før jeg tar den på meg og legger ut på tur i fjellheimen

MvhMagnus

More than words
OP Offline
More than words

Har denne søkeren og jeg synes den fungerer helt topp.En kameratgjeng hadde en liten øvelse der vi tråkket opp ca 2 mål av et jorde (200x200 meter) med en del siloballer osv vi kunne gjemme søkerne i for å få dårligere resultater. Vi har ca samme erfaring med søkere og er ca like dyktige. Det utartet seg til en konkkuranse for å se hvem som var kjappest. Hvem vant??? Ortowox F1 med nesten 1min til neste mann som hadde BCA. Ellers så hadde de andre Pieps og mammut. Dette understreker vel at det er hvordan man søker og hvor beslutsom man er som teller.

More than words
OP Offline
More than words

1. At du har på deg søkeren !2. At du kan bruke den du har og trener ofte nok på det !3. At du har spade og søkestang til å finne og grave opp de som er tatt av skredet.

Spanderere du penger på søker (som du selvfølgelig må hvis du ikke bare kjører preppa bakke), så ta også et skredkurs (og redningskurs). F.eks på: http://www.snoskred.no/default.asp?action=kurs

Oppgraderer du søkeren i vinter, så oppgrader deg med et skredkurs også. Det er bra for helsa ....

More than words
OP Offline
More than words

Er enig med F1. Har selv god, gammel Ortovox F1, har trent mye med den og føler meg dermed trygg på at jeg kan mestre den i en krisesituasjon. Er ikke noe treigere til å finne "offeret" når jeg sammenlikner meg med personer med andre søkere.

More than words
OP Offline
More than words

...vet alle med litt brains her. Jeg er også enig i at man burde kjøpe seg den mest moderne søkeren når man skaffer seg ny, men det er vel ikke nødvenig å bytte ut en gammel en som funker.

Nå som det endelig er en seriøs tråd om skredsøkere i gang benytter jeg muligheten til å spørre, har noen tatt kurs, noen anbefalinger ang. kursarrangører? Finnes det gode kurs i alpene også? Nå tenker jeg primært på kurs for frikjørere, klatrere o.l.

More than words
OP Offline
More than words

Anbefaler kurs me sunalp.no! Trodde jeg var proff men brukte heldigvis litt penger på kurs. Angrer ikke!

More than words
OP Offline
More than words

Har også gått kurs hos sunalp og det var kongebra.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå