Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skalljakke
#129828 28/11/2004 4:47 PM
More than words
OP Offline
More than words

Hvilke skall jakker vil dere anbefale til toppturer og bakkekjøring? Da mener jeg hvilke andre enn Bergans og Norrøna sine kolleksjoner. Hva er absolutt best?

More than words
OP Offline
More than words

Arcteryx! Absolutt best og absolutt dyrest:-)

More than words
OP Offline
More than words

TNF er digg. Jeg har det, og funker ihvertfall for meg. smile

Arcteryx uten tvil...
More than words
OP Offline
More than words

teknisk helt rå jakker og kult design.. Men dyrt ja!!!

More than words
OP Offline
More than words

hvis du vil ha noe utenom det vanlige lager svenske Klattermusen veldig bra jakker. det samme gjør Rab. begge bruker eVENT membran som har "mye" bedre pusteegenskaper enn goretex.

More than words
OP Offline
More than words

Arc teryx sine jakker er desidert best, men ikke dyrest! De er blant de dyreste (Sidewinder 4899,-), men ikke dyrest. Både Norrøna og The North Face har modeller som er dyrere. Forøvrig 15% rabatt på Anton sport denne uka. Løp og kjøp!

More than words
OP Offline
More than words

Hva som er best er jo helt avhengig av hvilken modell det er snakk om. Synes folk som kommer og sier at arcteryx er absolutt best bør begrunne dette med referanse i utvalgte modeller, gjerne vise til en test.

15% er uansett ikke noe å juble over, det klarer man ofte å prute på egenhånd. Dessuten er det jo helt rått at en jakke skal koste 4000-5000, snakk om avanse!Er man litt lur så venter man til et "ugunstig" tidspunkt, evnt fjorårsmodeller osv så får man plutselig 40-50%. Eller skaffer seg kontakter wink Men det er selvsagt bra at folk er villige til å betale 4000-5000 kr for en jakke, gjør jo bare at omsetningen øker og at butikkene slår mer på stortromma når det først blir tilbud. Selv har jeg aldri betalt over 2000 kr for en jakke. Hender jo f.eks. at XXL kjører halv pris på alle goretex jakker av et merke, f.eks. mammut eller nike nå sist.

More than words
OP Offline
More than words

Er sinnsykt fornøyd med min RipZone skalljakke...Ikke alt for dyr heller.

More than words
OP Offline
More than words

velvel, hvis xxxl sjapper er det eneste du vil ha så.Jeg setter vel det største spørsmålet ved om du har bruk for goretex jakker i det hele tatt. jeg har hvertfall kuttet det helt ut,står jo ikke på ski når det regner likevel.jeg letet lenge etter en jakke jeg ville ha, jeg endte på en modell fra patagonia. Evation eller hva dennå heter. Stor god hette og puster som en t-skjorte selv om den er vindtett. kostet 2800,-, de lager to andre også, White smoke og mixmaster fine ting. Det viktigset for meg er ikke at det er så forbaska billig,men at det dekker det behovet jeg har.

Kåre, Kåre, Kåre...
More than words
OP Offline
More than words

Det synes for meg som et paradoks at du forsøker å fremstå som en motstander av "tullprat" med ditt innlegg. Tulling.

Bare for å ta arcteryx-delen: Det overveldende flertallet av produsenter lager plaggene sine i lavkostland i øst-europa eller sørøst-asia. Stikkord: Billigere produksjon, overarbeidede, underbetalte stakkarer uten særlig gode rettigheter og vanskeligere å foreta kvalitetskontroll både av produkter og arbeidsforhold. Arcteryx lager skallplaggene sine i Canada, vegg i vegg med R&D-avdelingen, dermed unngår man de overfor nevnte problemer. Spørsmålet i denne sammenheng er hvorfor Arcteryx da klarer å gjøre det så billig? Man kan jo spørre seg om avansen til de andre leverandørene, men poenget er da at arcteryx faktisk leverer mye mer valuta for pengene enn de andre. Sammenlinger man prisene på toppmodellene hos de største og mest annerkjente, ligger arcteryx uansett lavere eller likt i pris. Alpha SV- jakken, flaggskipet siden 98, koster det samme i dag som i 99, 5000 kr.

I tillegg har arc drevet den tekniske utviklingen av disse plaggene siden 1998. Siden du etterspurte utmerkelser og tester, her er noen få: Alpha SV- jakken, flaggskipet siden 98: American Alpine Institute Guides? Choice Award 1999. Theta AR. relativt lik Alpha: Outside Magazine ?Drool Award? 2000 og European Outdoor Industry ?Product of the Year? Award 2000. Sidewinder SV, skitoppmodellen: Winter ISPO Innovation Award 2001 og European Outdoor Industry ?Product of the Year? Award 2001. Det at alle har ønsket, og forsøkt med vekslende hell, å kopiere arcteryxs nyvinninger for så å selge dem til samme pris sier endel om denne bransjen.

Det er så mye mer, men jeg orker ikke...Lykke til i ditt korstog mot tullprat, Kåre.

More than words
OP Offline
More than words

Helly hansen santos er drit fet. Check out www.hellyhansen.com and Happy Happy

More than words
OP Offline
More than words

Hva er en skalljakke?

More than words
OP Offline
More than words

En skalljakke er en jakke som når man tar den på seg tenker "skall, skall ikke?"......

More than words
OP Offline
More than words

kan jo legge til at arcteryx sine produkter er noen av produktene som butikkene har aller minst avanse på. Dvs at produksjon/materialkostnader, transport o.l. er det som står for største delen av prisen. for bergansprodukter f eks legger butikkene på dobbel pris av innkjøpspris.

svar på reaksjoner
More than words
OP Offline
More than words

Tittelen "Mye tullprat" var mest for å skape blest. Jeg har ikke sagt at arcteryx på noen som helst måte er dårlig, eller at man skal kjøpe det billigste uten å tenke på behov. Eller at man på død og liv må ha goretex. Eller at man må handle på XXL, nevnte det igrunnen som et eksempel. Og jeg er rimelig sikker på at man kunne fått en NIKE eller MAMMUT jakke som tilfredstilte dine behov til en grei pris. Det var forresten ikke bare goretex jakker da de hadde dette tilbudet. Også diverse mindre vanntett og mer pustende typer.

Øystein : du ble tydelig provosert av min overskrift, greit nok. Men hvis du leser hva jeg skriver, så mener jeg først og fremst at folk bør komme med argumenter på hvorfor dette merket (det gjør du, flott!)

Jeg er rimelig sikker på at de aller fleste finner ei jakke til max 2000 kr som tifredsstiller behovene. Men man må bare ikke vente til den dagen man absolutt trenger den, for da er etterspørselen stor og prisene høye!

Er det verdt 2000 kr ekstra for årsmodellen ? Bare pga en bitteliten forbedring og nye farger.. Nei da bruker jeg heller 2000 kr på noe annet og lever med den svakheten produktet måtte ha. Greit nok for folk som har råd og driter i hvordan pengene blir prioritert.

More than words
OP Offline
More than words

Arcteryx er nok den beste jakka om dagen, både teknisk og designmessig. På backcountry får du jakka for 2750 uten mva, pga den lave dollarkursen. Absolutt verdt en titt. Om du er snill skriver dei kanskje ein lavare verdi på pakken. Da slipper du å betale full moms i tollen.

http://www.backcountry.com/store/ARC0008/Arcteryx-Sidewinder-SV-Jacket-Mens.html

Har hatt Arcteryx Alpha i noen år og er fornøgd med den, men trur Sidewinder er eit bedre alternativ.

More than words
OP Offline
More than words

mente så klart Sidewinder...

More than words
OP Offline
More than words

Hva med eider commodore. denne har bl. annet plauto solgt veldig mye av, ser ut til å være en meget bra jakke. noen som har den og kan anbefale den?

Skall eller skal ikke
More than words
OP Offline
More than words

Arc'teryx har flere gode modeller og har utmerket seg med flere innovative løsninger de siste årene. Vannsikre glidelåser er et eksempler, den skjeve glidelåsen på Sidewinger en annen og laminering i stedet for nål og tråd en tredje. Både i kvalitet, produksjon og håndtering av merkevaren Arc'teryx er jævlig langt framme. Hva jeg mener med merkevarehåndtering? Få tak i den siste Arc'teryxkatalogen å se på finish, layout og ikke minst tekstene så skjønner du raskt hvor gjennomført og konsekvent de opererer, se også http://www.arcteryx.com/

Men det finnes selvsagt mange andre gode jakker. Fra hjemlige trakter utmerker Sweet seg med modellen Crusader, jakke og og ikke minst bukse, http://www.sweet.no/

Norrønas nye merkevare, Whiteout, viser også spennende takter, selv om de etter min mening mangler det siste ekstra som hever det langt over mengden, http://www.whiteout.biz/

Giganten North Face har ikke hatt noen veldig spennende jakker på årevis (i forhold til f.eks Arc), men i år har de tatt fram ei helt ny jakke. Den heter Free Thinker og koster saftige kr 6.000! Godt mulig de har latt seg inspirere av Arc, http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?productId=128

Ellers har Patagonia mye interessant. De satser ikke så mye på Gore-tex, men går for H2no i sine mest tekniske jakker, f.eks Six Chuter, http://www.patagonia.com/za/PDC/Pgonia/edge/systems.jsp?edge_cat_code=SIXCHUTER_M

Mountain Hardware var i tet for noen år tilbake, men er ikke helt tilbake i førersetet. Årets nyvinning kaller de Tenacity Descent, http://www.mountainhardwear.com/www/action/catalog/DisplayStyle?id=1215

Til slutt et HJERTESUKK:Her bruker folk tusenvis av kronasjer på fete jakker, for så å stramme de inn både i livet og over ræva slik at de likegodt kunne spradet rundt i Norrønas anorakker fra tidlig åttitall. Why?

Takk for responsen!
More than words
OP Offline
More than words

Jeg ser at denne diskusjonen har engasjert en del folk mht temperatur, antall og lengde på innlegg. Jeg har tenkt å kjøpe jakke så Free Thinker og Sidewinder kommer nok til å bli seriøst vurdert. Takk for hjelpen.

More than words
OP Offline
More than words

Se på Norrøna Lofoten, kongekul skalljakke.Vestveggen er også ganske tøff og litt mer allsidig.

More than words
OP Offline
More than words

Skalljakke? Høres ut som ei jævvla samekomsa.

Berit Anna til Anna Berit: Du, jei såg dei borte hos an Mikko i går?Anna Berit til Berit Anna: Ja, vi pulte og drakk kaffe.Berit Anna til Anna Berit: Å. Ka han ville?

More than words
OP Offline
More than words

Vurderer du denne bør du også vurdere å bestille fra utlandet. Jakken er av en eller annen grunn svindyr i Norge. Jeg venter på min fra cham3s, pris 392 euro inkl. frakt.

More than words
OP Offline
More than words

sine skallbekledninger er absolutt best.har prøvd mye forskjellig men lowe alpine sine er absolutt best

More than words
OP Offline
More than words

som har knepping eller borrelås utenpå glidelåsen.Hvis du er ute i skikkelig dårlig vær, og glidelåsen går i stykker, eller du klarer ikke lukke den fordi du er så kald på hendene, så sliter du. Da er det utrolig viktig å ha en backupmulighet til å få lukket jakka.Jakker som ikke har dette ser jeg ikke på som ordentlig vinterjakker for fjellbruk.

More than words
OP Offline
More than words

hvorfor har skalljakker blitt så populært?Er det bedre? Er det ikkelitt dumt er at man må ha masse klær under jakka da, i motsetning til "vanlig" jakkesom er varm i seg selv? Jeg vet ikke så mye om det her og er takknemlig for alle svar. Har faktisk kjøpt TNF skalljakke da, men mest fordi den var billig den dagen.. håper dere kommer med noe som rettferdiggjør et 3000 kroners- impulskjøp. smile

dobbeltmoralens vokter
More than words
OP Offline
More than words

Jippi, målet er at butikkene skal tjene minst mulig, håper alle butikkene bare skal ha arcteryx sånn at butikkene tjener minst mulig. Alle vet at hvis vi ønsker gode butikker må vi nok gi dem litt mer peng for det, ellers ender vi bare opp med obs prix domus mega opplegg, for de tjener uansett penger på melk og brød

More than words
OP Offline
More than words

Grunnen til man kjøper skalljakke, og ikke en foret jakke, er at når man går topp tur/klatrer/ kjører hardt og lenge.. uansett, har et høyt aktivitets nivå må man kle av seg og ventilere.. personlig kjører jeg bare med et tynt lag svette transporterende plag under skallet når jeg jobber hardt.. men når jeg kuller an, og luncher og slik hiver jeg noen varmere lag under..

More than words
OP Offline
More than words

Enig med siste innlegget der.Men ser jo selvsagt ofte folk som har betalt i dyre dommer for en skalljakke de ikke trenger. Til kun skiheisbruk (kun nedfarter) i kalde temperaturer er det jo like greit med foret jakka, da slipper man jo tross alt å ta av seg flere lag når man går inn. Mange kjøper jo også arcteryx skalljakke til 5000 for å bruke på skolen. De fleste som går i skallklær hadde nok klart seg fint med ei boblejakke fra Cubus til 1/10 av prisen.

More than words
OP Offline
More than words

kvalitet har strengt tatt sine fordeler i hverdagen og.

More than words
OP Offline
More than words

Lowe Alpine har den absolutt letteste trelags XCR jakka.Sjekk ut Ice Light eller Ice Man.Bare dig.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå