Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Offentlige alpint-anlegg
#128910 13/01/2005 1:05 PM
More than words
OP Offline
More than words

Har ikke det offentlig like stort ansvar til å bygge alpintanlegg til "folket" på lik linje som det bygges andre anlegg (fotball-baner, skjøyte-baner, hopp-bakker etc.)? Burde en del tippemiddler bli brukt på alpin-anlegg, for å få ned prisen på heis-kort og for å få flere anlegg? Vil ikke dette være bedre anvende penger da det kanskje engasjerer enda flere (i forhold til andre anlegg) voksene og barn til å komme opp av sofaen og ut og bruke kroppen? Dette er jo også en arena der voksene og barn kan opptre sammen i lek og konkuranse. Tenk litt på det!

More than words
OP Offline
More than words

ingen som har noen sterke meninger

Sikkert mange sterke meninger...
More than words
OP Offline
More than words

Alle her er nok enig med deg leo, men det er nesten helt umulig å få til en slik ordning. Dette fordi heisanleggene tjener penger på virksomheten, og ikke er foreninger.

Noe jeg kan tenke meg kan ordnes er penger til railer, støtte til bygging av hopp(som anlegget står for) og liknende installasjoner. Disse må eies eller føres som løpende utgifter av en forening tror jeg. En litt mer kreativ løsning er vel at foreninger eier bakker, og et selskap drifter anlegget. Man kan kanskje skaffe penger til investering(les bygging) i bakker, og til løpende utgifter(les betaling til heisselskapet), men jeg tviler på at noen får til slike store prosjekter.Problemet er at folk som benytter seg av slike anlegg ikke er organisert i foreninger som har budsjetter å vise til.

Hvis noen virkelig vil ha tippemidler har jeg følgende tips.Lag skiklubb og meld den inn i NIF. De har megapeil på å melke penger fra staten i form av tippemidler og liknende.

Mange anlegg er Offentlig finansiert!
More than words
OP Offline
More than words

Ikke glem Hafjell og Kvitfjell + mange andre anlegg som får SND (inovasjon Norge) midler.Ol bakkene hadde ikke stått eller kunnet bli bygd uten sponsing fra det offentlige.Alpinnæringen er slik at nesten ingen tjener penger på drift av skianlegg., Bare noen få store, og mange av de små og nye anleggene er direkte eller indirekte finansiert av offentlige midler.

Det et anlegg klafrer å ta inn på skikort er skjelden nok til å forsvare store kostnader og bygging.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå