Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Reklamasjon på ski??
#128244 12/02/2005 4:57 PM
adc Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Kjøpte et par Dynastar Ski Cross 07, 170 cm.Veier 84 kg/181 høy.Anton Sport solgte meg disse skiene for bruk i bakke og litt på utsiden av bakken.Etter en testtur (første gang i dag) synest jeg skiene var meget myke. De satt ikke på de harde partiene i det hele tatt.Fikk en halv proff kar til å teste skiene og hans dom var at skiene var lekne og fine men for myke for min vekt. Dette er en dameski. Han sa videre at jeg heller burde ha et par ski som var litt stivere og bredere på midten slik at de også ville funke sån nogen lunde på utsiden av bakken.Føler meg litt lurt da skiene ikke funker til det bruk jeg hadde forklart butikken at jeg skulle bruke skiene til.Mitt spørsmål er derfor følgende: Bør Anton Sport ta skiene tilbake og gi meg en god pris på et par nye?? Er det noen uskreven regler på dette?Det skal også sies at jeg ikke har kontaktet Anton Sport vedr. så de bør ikke få dårlig kritikk av den grunn.

si at du skal ha mye
adc #128245 12/02/2005 5:21 PM
Entusiast
Entusiast

det får du da.. har hørt lignende historier før..

Hm.
adc #128246 12/02/2005 5:58 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Går du til butikken og forklarer problemet ditt på en hyggelig måte kan det hende de er hyggelige tilbake og gir deg en god pris på et par ski som passer deg bedre.Er ikke sikkert på om det finnes noe angrerett på produkter kjøpt over disk e.l., men du kommer nok lengst ved å forhøre deg i butikken du kjøpte skiene. smile

hei!
adc #128247 12/02/2005 7:18 PM
Medlem
Medlem

som kunde har du ikke noen som helst rett til å bytte i utgangspunktet. bytting er noe butikkene bruker som en service..(hvis noen skal si noe annet kan de bla opp i forbrukerkjøpsloven før de begynner å skrive). Vet at i allefall g-sport har begynt/begynner med en 30 dagers bytterett på ski,sykler osv. slik at kundene føler at det blir tryggere å handle..jo flere fornøyde kunder, jo mer dineros:) antar at anton sport ikke er så trangsynte, og i utgangspunktet når de fører et image på at de er dyktige på ski osv. bør de og da ha folk i butikken som hjelper deg å finne de rette skiene til ditt bruk! lykke til i allefall..

Mye tullete synsing her
adc #128248 14/02/2005 11:37 AM
Fersking
Fersking

Rent juridisk har du ikke bytterett, men det har nærmest utviklet seg sedvane for bytterett for UBRUKTE varer i en viss tid etter kjøp. Du har brukt skiene så da kan du nok glemme å bytte de. Du kan derimot reklamere. Ut fra det du opplysninger du har gitt har Anton solgt deg feil produkt. Dette er noe Anton ikke kan vri seg unna. Å selge en myk dameski til en gutt på ca 85 kg er klart mangel etter forbrukerkjøpsloven §16 jfr §15. Du kan da kreve omlevering etter §29. (Dvs du krever å få "mangelfri vare", hvilket innebærer en ski som passer til ditt formål). Du kan evt kreve heving etter §32, men vær klar over at terskelen for å heve kjøpet er litt høyere enn for omlevering. Legg frem saken for butikken på en hyggelig og ordentlig måte, men vær fast og bestemt om de i begynnelsen ikke vil ta til føgle reklamasjonen. Den som står på sitt får rett...

Blir bare synsing mot synsing....??
adc #128249 14/02/2005 12:35 PM
G ! Offline
Medlem
Medlem

Det e en leie historie du kommer med, men en vanskelig sak å ordne hvis ikke anton sport e veldig snille med deg. Det er ikke lett å sei hva slags ski som vil passe en på 85 kg, for det er avhengig av veldig mange faktorer. Og det å få en hal-proff til å gi hans synspunkt høres ut som en tynn begrunnelse. Det er tilslutt kunden som bestemmer hvilken ski han/hun kjøper, og det som ofte bestemmer er prisen!! å klart en ski til 3000 eller mindre ikke vil være like "god" som en til 6000 eller mer, men det er også en smaksak når det gjelder om skiene er gode eller ikke! Har også en del på teknikken å gjør!! Det er meget vanskelig å finne rett ski uten at du prøver de på snøen før du kjøper enten du er kunde eller ekspiditør!!

Men lykke til videre med saken!

bbare si at du skal ha nye
adc #128250 14/02/2005 6:04 PM
Entusiast
Entusiast

men litt stivere skir det burde funke

Tja
adc #128251 15/02/2005 10:05 AM
Fersking
Fersking

Hvordan produkt man ender opp med vil selvfølgelig avhenge av hva kunden selv velger, men her hørtes det ut som at kunden hadde forklart et behov, og at selgeren så hadde plukket ut ski. Å bevise hva som faktiske har vært sagt av selger/kunde under salget er vanskelig, men jeg mener at man her helt objektivt må si at det er grunn til å reklamere. Jeg mener da at å selge en dameski, og da til og med en myk dameski, blir ganske feil. Med mindre kunden snakker dansk og sier at han er helt nybegynner.

Pris
adc #128252 15/02/2005 11:11 AM
Fersking
Fersking

Det kan jo hende at Anton først anbefalte et annet par ski til en høyere pris, men kunden ikke ønsket å betale så mye for et par ski, og dermed anbefalte Anton dette paret til denne prisen?Uansett en litt kjinki sak. Driver selv butikk ( ikke sport), og dette er vanskelig.

godt sagt herman...
adc #128253 15/02/2005 12:14 PM
G ! Offline
Medlem
Medlem

Å ka tid bli dette Dynastar sc7 en mye dameski?? for det første så e det egentlig ikje en dame ski, e forsåvidt enig om at den hadde vert god som en bakke ski te damer som har liit roen, men en myk dame ski e å ta litt hardt i! rett å slett usaklig!!Viss du ikje e heldig å får nye ski av anton sport så prøv de litt mer....kvess kantene å få deg noen gode timer hos en instruktør!!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå