Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Spørsmål om Diamir Fritschi Freeride
#127636 06/04/2005 12:25 AM
magnusf Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei, jeg kjøpte et par ski for en stund siden som jeg fikk ettermontert på Fritschi Freeride bindinger.

Etter noen turer opplevde jeg litt sideveis slark i bakbindingen, det dreier seg ikke om mye, kanskje en millimeter hver vei, men det merkes likevel når jeg kjører.

Det jeg lurer på er om bindingene er montert feil, eller skal det være sånn.

Her er et bilde som forklarer litt mer:

http://www.stud.ntnu.no/~magnusf/fritschi.png

Fritschi
magnusf #127637 06/04/2005 11:24 AM
Entusiast
Entusiast

Heisann!Har samme bndingen selv, og skjønner ikke helt hva problemet ditt er, men er nok redd de vil oppleves som noe slarkete i forhold til vanlig alpinbindinger.

Tja..
magnusf #127638 06/04/2005 1:36 PM
Medlem
Medlem

http://www.wildsnow.com/articles/fritschi-freeride-mount/fritschi-diamir-freeride.html

I følge denne monteringinstruksjonen så stemmer nok det du har fått gjort med tanke på plassering av bakstykket. Har sett at det som regel ser slik ut når det er montert fra butikk.

Men sist monterte jeg selv og da flyttet jeg bakstykket noen millimeter frem slik at mellomrommet der du har skrevet "Is this too big?" ble borte. Da ble det større anlegg mellom frontdelen og bakstykket og noe mindre slark. Det er ikke akkurat kjempestivt av den grunn, men det virker noe bedre.

Det er tross alt plast vi snakker om...
magnusf #127639 06/04/2005 1:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fritschi bindingene er forsåvidt bra de, men de kan naturligvis ikke sammenlignes med vanlige alpin bindinger. Fritschi`ne er høye, og får et voldsomt press når man kjører med brede ski. Det greier ikke plastgreiene å stå imot. Prøv tilsvarende ski med vanlige bindinger så vil du merke forskjellen fort.Når det er sagt, så er freeride det beste alternativet når man skal gå opp og gi gass ned igjen. Naxo`en er enda mer ustabil, og trekkers er bare tungt og ustabilt.Men til vanlig herjing i nærheten av heis... bruk vanlige alpinbindinger!

Go` tur!

null mellomrom?
magnusf #127640 06/04/2005 5:42 PM
Fersking
Fersking

Lurte berre på ein ting: Skal det ikkje være eit lite mellomrom her for å tillate litt bevegelse ved bøying av skia?

"Is this too big?"
magnusf #127641 06/04/2005 5:42 PM
Fersking
Fersking

Er det ikke lurt med litt mellomrom der sånn at skiene kan bøye seg fritt uten at bindingen stopper det?

Mystisk...
magnusf #127642 06/04/2005 6:10 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skjønner ikke helt hvorfor det er slark. Du kan ikke regne med like god stabilitet som vanlige freeride bindinger. Jeg har ihvertfall aldri hatt problem, og jeg har kjørt de rimelig hardt.

Har samme binding
magnusf #127643 06/04/2005 6:38 PM
Ivrig
Ivrig

Jeg merker egentlig kun ved kjøring i preparert bakke at disse bindingene ikke er så vridningsstive som vanlige alpinbindinger, men der merkes det veldig godt. Tror at løsningen på dette i første omgang ligger i konstruksjonen av "frambindingen" på de fleste randonnee-bindinger. Jeg vil bli veldig imponert den dagen randonnee-bindinger har samme vridningsstivhet som vanlige bindinger. Her tror jeg man må velge. Alpine trekker er jo både tyngre og vanskeligere å gå med enn randonnee-bindinger, men man får muligens et + ved nedturen.

spørsmålet blir jo da....
magnusf #127644 13/04/2005 8:37 PM
Fersking
Fersking

Veier plussen på vei ned, opp for minusen på vei opp? Har selv prøvd Naxo, og hovedproblemet som jeg la mest merke til var at det ikke var noen motstand i bindingen. Dette førte til dårlig kontroll over bakskien, spesiellt ved traversering. Har hørt at alpine trekkers er fjærbelastet, noe som skulle forhindre dette problemet. Men det kan jo hende at den sliter med noe annet. Noen som kan komme med noen fornuftige meninger om dette, utenom at alpine trekkers er tungt å jævlig...?

Motstand ved bøyning
magnusf #127645 13/04/2005 9:14 PM
Ivrig
Ivrig

Alpine trekkers har ingen motstand ved bøyning. Dette kan du imidlertid få som ekstrautstyr til Fritchi Freeride.

Diamir freeride er solide, men.......
magnusf #127646 13/04/2005 11:25 PM
Entusiast
Entusiast

Har hatt både den "gamle" Diamir og og Freeridemodellen.Bunn og grunn veldig fornøyd. Spesielt oppover. Synes også at de er bra til "hard" nedoverkjøring, men jeg merker at jeg ikke stoler helt på de. Men jeg har ikke hatt uheldige/feile bindingutløsninger, så tror at dette er mest mentalt. Jeg føler meg trygger når jeg atår i vanlige bindinger. Til helgen skal jeg prøve trekkern for første gang og er spent på de.

Bra binding!
magnusf #127647 13/04/2005 11:55 PM
Fersking
Fersking

Såvidt jeg kan se ser mine bindinger ut som på plebs bilde, dvs at jeg mener det er slik de skal være.. Jeg har kjørt på både i og utenfor løypa med FR og har bare hatt 1 "uhell" der skia løste seg ut utenfor løypa, skia sto bare igjen, det gjorde ikke jeg.... Men slik jeg ser det skal det VELDIG hard kjøring til før du trenger en annen binding enn denne, forutsatt at du bare har/skal ha ett skipar og går en del topptur. Men hvis du ikke skal gå topptur er det best med vanlig binding(litt opplagt men, men...) Trekkers er jo mer pes, men vil nesten anbefale det hvis du bare går en tur eller to i sesongen...

Et annet mellomrom...
magnusf #127648 15/04/2005 8:36 AM
Fersking
Fersking

Personlig har ikke jeg hatt noe problem med mine FR, men de er montert på noen 74 mm midtski, noe som begrenser utslagene. Det jeg tror du bør se på, som en kamerat av meg gjorde meg oppmerksom på etter slarking på b3'ene hans, er mellomrommet mellom gummistabilisatoren under hælstykket og skien. I utgangspunktet er det naturlig at dette stykket med sine to punkter skal hvile på skien for å skape mer trykk og mindre slark. Kompisen min løste dette ved å skru på en tynn aluplate. Dette ga fullt anlegg, og betraktelig mindre slark.Det er mulig dette kunne vært hindret i utgangspunktet ved monteringen, da fritschi i sin noe mangelfulle engelske oversettelse peker på at plaststykket under låsestykket bak i noen tilfeller ikke bør monteres avhengig av skiens form etc. Uten dette mellomlegget bak vil avstanden mellom skien og gummistabilisatoren bli mindre på normale, flate ski. Og dermed blir verden mer stabil. Men det kan godt hende at løsningen med å skru et mellomlegg på skien er en enda mer presis løsning.Håper dette var noenlunde forståelig, tror dette vil løse manges slarkproblemer med Fritschi.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå