Hjelp! Hva skal jeg velge??
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hallå alle skiintusiaster! Jeg er ei lita bakkejente, som nå for alvor har åpna øya for området UTENFOR løypene! Dette resulterer i at mine fischer sl ski ikke lenger strekker til... Men desverre har jeg kun råd til å ha et par ski (i alpint da), og søker et par litt variable offpiste ski.. Planen er å kjøpe billig og mulig brukt, så 05/06 modeller er da utelukket. De skinene jeg har sett litt på er bandit 3x, scratch BC, 1080, pocketRocket, og kanskje scream? Hører at de kaller 1080 en nybegynnerski.. veit ikke helt jeg, jeg er nok en del bedre enn viderekommen i løypa, men i offpisten er en helt annen historie.. Det jeg er redd for, er å ende opp med en ski jeg blir lei av etter en uke, så må ha noe utfordrene jeg godt kan jobbe litt med i begynnelsen. Ellers er det viktig at det er en god offpiste ski, men den bør også være kjørbar i løypa og kanskje litt hopping her og der:) Så da overlater jeg ordet til ekspertene, og sier på forhånd tuuuusen takk for all tilbakemelding:) Hilsen ingrrid:)
|
|
|
 K2 Phat Luv
|
Fersking
|
Fersking
Den ser bra ut (dersom du liker skiene litt søte..), og de jeg kjenner som har den (både rimelige ferske og viderekommende) er kjempefornøyde med skien.
|
|
|
 hei
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
den? hvilken? hihi.. skiene kan gode være søte på utsia:) menliker de tøffe!
|
|
|
 DAH..
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
 !
|
Medlem
|
Medlem
HEAD MADTRIX MOJO er den soleklart beste allroundskia.
|
|
|
 Ingen ekspertuttalelse!
|
Ivrig
|
Ivrig
Jeg ser du ønsker krevende alpint offpistski for ikke å gå lei lettkjørte ski. Da vil jeg anbefale Armada ARV ev Völkl Explosive eller Gotama.
|
|
|
|
|
|
 tjolahopp!
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så de jeg har nevnt over ække no tess? Gotama har jeg også kikka litt på:)
|
|
|
 De nevnte
|
Fersking
|
Fersking
Hvis du ser på overskriften på innlegget mitt ser du at den er K2 Phat Luv  Av de du nevnte ville jeg valgt B3 eller BC. PR er en veldig artig ski, men ikke akkurat fartstabil. 1080 og Scream anser jeg ikke som pudderski.
|
|
|
 hellu
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
hehe, la merke til det jeg og etterhvert! Så på de k2 skia, virka utrolig fete da! Men tror du jeg får tak i de brukt? altså til en god penge? virker ikke som skiene som er mest i sirkulasjon.. Kankje noen andre veit?
|
|
|
 Dynastar?
|
Fersking
|
Fersking
Duet virker jo som om du har stått en del på ski (over viderekommen..) Du kan nok godt gå for noen stive ski, som f.eks Dynastar Legend 8800 eller Dynastar Pro Rider, som du garantert ikke går lei av den første uken.. Pro Rideren lages vel ikke kortere enn 183, men Legend 8800 skal være et bra alternativ for kortere/lettere personer.
|
|
|
 Men
|
Medlem
|
Medlem
ta en titt på Head Madtrix Mojo også, de har ca. de samme målene(bredde) som Salomon Pocket Rocket og er mye mer holdbar!
|
|
|
 Hva med støvler?
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal du bare ha nye ski? Hvis du har kjørt på ficher sl ski så kan det hende at du kanskje har stive støvler? og det er ikke noe særlig å kjøre pudder med... Ellers er det vel bare å stikke i en sportsbutikk å se etter fjorårets ski som er bra og billige!
|
|
|
|
|
|
 Dynastar
|
Entusiast
|
Entusiast
L 8800 er en ski som krever en del av kjøreren.. husk det. De er ikke de enkleste skiene å kjøre med.. Se på de nye seriene som kommer ut til vinteren.. de fleste store produsentene kommer ut med nye serier, flere av de er laget for kvinner..
|
|
|
 hmm...
|
Medlem
|
Medlem
er det ikke Rossignol Bandit-serien som ligger på toppen av freeride sko da:S?
|
|
|
 hmm.. kan du si..
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Banditen har jeg hørt mye godt om, men kun 3B som er gamle 3X? Sko ja.. det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.. Har Salomon Xwave 9 nå, er kanksje litt stive? Krevende ski.. Ja.. Jeg takler jo helt greit ekspertski i bakken (de jeg selger), men har ikke så mye erfaring i offpisten da.. Så jeg veit ikke helt.. ææææ! Men sko? De har jo høy flex.. men er ikke det en freeride sko? hmm..
|
|
|
 Sko
|
Fersking
|
Fersking
Går greit med stive sko så lenge man ikke hopper og dropper hele tiden. Gjør man det får man fort vondt i leggen med stive sko. Selv sverger jeg til Salomon, og X-wave 9.0 er en knallsko
|
|
|
 Puh..
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det var godt.. har ikke råd til nye sko nå.. Hopper og dropper nok ikke alt for mye, bare på småting:p trives på bakken, men tåler et par cm opp i lufta:)
|
|
|
 så..
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Nå har jeg skrapa sammen en liten liste med forslag jeg har fått både her og der.. Innmari mye kule ski, men så skal jeg gjerne få tak i de brukt og da:p Her kommer'n: Scratch BCBandit 3B/3XHead Madtrix MojoArmada ARVGotamaVölkl ExplosiveDynastar Legend 8800K2 (nine) Phat LuvZag freerideZag freestyle backcountryStökli Snake(pocket rocket) Hva er din mening? Takker masse for så mange fine svar og mye hjelp:)
|
|
|
|
|
|
 http://www.scottusa.com/product.php?UID=6744
|
Medlem
|
Medlem
I år er de grønnaktig istedenfor for den grå med oransje. Skiene er er uten tvil at godt kjøp hvis du skal ha kun et par. I 168 cm er de passe brede og de sitter faktisk ganske godt i bakke også. Tror heller ikke de er så aller værst i pris. Det beste med de er at det veldig få som har de her hjemme på berget, sjekk de ut.
|
|
|
 men..
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
.. da er de vel vanskelig å få tak i brukt?
|
|
|
 BC
|
Fersking
|
Fersking
syns du skulle gått for BC jeg, i ca kroppslengden din!
|
|
|
 Scott
|
Fersking
|
Fersking
Scott Santiago er nok ikke så lette og få tag i brukt, men det er noen veldig gode ski.. Veil er: 5699,- så det er kansje litt drøy pris, særlig vis du hadde tenkt og kjøpe brukt!
|
|
|
 scratch.
|
Fersking
|
Fersking
den nye 1080 skien er rett og slett stygg! har ikke prøvd bc til scratch, men fs var dritbra!
|
|
|
 hmm..........
|
Fersking
|
Fersking
j ville kjøpt pocket rocket vist du vil ha ei leken kjekk ski som gir deg mye glede uten di største kjøreegenskapene:) vist du er mer ute etter ei ski som er mer stabile så ville j godt for bc eller b3
|
|
|
|
|
|
 da tenker jeg at...
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
... etter så mye fine tips, lurer jeg på om jeg går for scratch BC eller bandit xxx, da de virker som fine ski til det jeg skal bruke de til, og ganske lett og få tak i brukt. Men hvilken lengde bør jeg velge? er redd for å velge for kort, men for langt er vel heller ikke å foretrekke... Jeg er 165 høy og 68 kg eller noe rundt der..
|
|
|
 to ulike ski...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser du vuderer bandit mot BC. Dette er to ulike skityper. Skal du ha ski for ulike momenter som f.eks baklengs i offpisten bør du vel velge noe med tt. Mojo, BC og ARV er da naturlige valg. Dropp PK de mister fort spensten. Det er nå min mening da....
|
|
|
 hmm..
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
hva bør jeg velge av de to da? som passer best til det jeg har beskrevet overst.. begge virker stabile i pudder og kjørbare i bakken.. BC er kanksje litt mer jibbeski i tillegg? Om noen kan gi en vurdering av de største forskjellene?
|
|
|
 Scratch bc,pocket rocket
|
Fersking
|
Fersking
HeiJeg har bc skia, Jeg syntes den kan virke litt tung, spesielt for deg som er dame.Jeg ville kjøpt pocket rocket,fordi den er mye lettere.Men for all del, jeg er kjempe fornøyd med bc 05\06, syntes den flyter som en konge og er god på isete forhold.
|
|
|
 pocket rocket
|
Medlem
|
Medlem
kjøp en brukt "lomme rakett", seth visious, eller volkl mantra, gotamaen blir vell kansje litt bigg??
|
|
|
|
|