Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hvor er det beste løssnø stedene i Alpene????
#126900 27/07/2005 12:51 AM
Mari Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Jeg har tenkt meg til alpene en tur i vinter og sjekka litt rundt skisteder. er det noen som har noe å anbefale? jeg synes det virka som at både St.Anton am Arlberg og Avoriaz er bra løssnø steder, el er det for mye turister der?

Og når det det best å dra med tanke på snøfall? jeg vet at det er værhavhenig men pleier det å være bedre i februar enn januar f.eks???

st. anton
Mari #126901 27/07/2005 1:04 AM
Entusiast
Entusiast

Jobbet som instruktør i st. anton en sesong og er kjempebra offpiste muligheter der. Men som vanlig må du være tidlig ute på de mest populære og kjente stedene. Men det finnes selvfølgelig fantastiske steder der som ikke er like kjent, du må bare vite hvor:) Baksiden av Rendel er et av stedene ikke like mange veit om.

Turister ja, det er det jo forsovet overalt. Er en god del der og, men om du klarer og unngå de værste ferieukene, unngår du også en stor del turister. Men det er nok av offpiste om det snør! Masse å dele av om du er der da de åpner:) (om det snør kraftig pleier de å stenge av en del av områdene hender en dag eller to, men da må du bare passe på og følge med, for de kan åpne igjen ganske plutselig).

Nå har jeg ikke så mange andre alpesteder å sammenligne med, men syns offpiste i st. anton var ypperlig! Vil du få det beste ut av turen leier dere en offpiste guide som har autorisjon til å ta dere med på f. eks den høyeste toppen og kjøre ned på baksiden, her er det ikke lov til å ta med ski opp i heisen uten en guide! (men dere kan jo alltids tusle opp;) )Dere får også låne beepere!

offpiste guide
Mari #126902 27/07/2005 1:40 AM
Mari Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

kjipt at man bare kommer til toppen med offpisteguide.. er ikke det dyrt?? hvor mye koster det sånn ca da?

guide
Mari #126903 27/07/2005 9:23 AM
Entusiast
Entusiast

jo, det er nok ganske dyrt, men man kan jo spleise. Det som er greit om dere er helt ukjente, er at de kara veit hvor man finner urørt løssnø. Men som sagt så kan man gå opp den siste biten selv, men litt erfaring og et par lange kikk i kartboka er nok godt å ha med seg, er en grunn til at de ikke slipper løs hvem som helst der:p

Pudder
Mari #126904 27/07/2005 9:56 AM
Medlem
Medlem

Finner man hvis man er kjent, men er du ikke det kan du slite litt, derfor er leie av guide ofte gullverdt. Vi er en gjeng som reiser på skiferier vært år og leier alltid guide. Skal du på tur bare et par ukers tid leier du guide tidlig i ferien. Da kan han eller hun fortelle deg hvor det er bra, og om steder det er mindre bra å kjøre. Spesielt hvis du har tanker om Avoriaz hvor det er veldig mye stup som du ikke vil ned... Guide koster ca 200-250 Euro om dagen, alt etter hvor man reiser, deler man det på 4 er ikke mer enn 400-500 pr pers og det tar men seg råd til spør du meg..

St. Anton
Mari #126905 27/07/2005 12:21 PM
Entusiast
Entusiast

Hvis du stikker til st. anton anbefales Sonnenkopf! leit deg frem og finn urørt snø mange dager etter snøfall og LITE folk og kø!

Ellers er pudderhullene svært forskjellige fra år til år avhengig av nedbørsmengden. Bulgaria var f.eks en slager i år!

Men hvor snør det egentlig mest i snitt?
Mari #126906 04/08/2005 4:22 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Er det ikke logisk at det er i Vest-Alpene, altså i Frankrike?

For det fleste lavtrykk-systemene kommer vel fra vest.

Nordalpene.....
Mari #126907 05/08/2005 12:31 AM
Entusiast
Entusiast

Frankrike får mest utbytte fra stormer som kommer fra biscaya, mens nordalpene f.eks Engelberg og St Anton m.m får stormer fra både vest (nordatlanteren- milde men mye nedbør) og fra øst (russland m.m- som er kalde). Og når disse møtes......da snakker vi snorkelføre. Vil tro at av 10 vintre så har nordalpene den beste vinteren (les:mest snø) i 7 vintre. Dette er så klart bare synsing av meg og ikke basert på emperisk data. Sannsynlig er det lett å skaffe sånn data på internett. Men jeg har fulgt med nøye de siste 10 årene. F.eks så bruker øst i Østerrike (hvor kanskje ikke skistedene er så imponerens i størrelse) å få vilt med snø. Skisteder uten bre har snømengder på linje med en god vinter i rockies.

Når det er sagt så har det vært et 2-3 år de siste 10 årene at syd i frankrike har fått mye snø tidlig (f.eks Serre Cheavlier). Virker som at de enten har megavinter, eller elendig vinter (som sist sesong).aiaiai.....det ble et langt innlegg!

Alpene virker ganske uforutsigbart
Mari #126908 06/08/2005 8:20 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Av og til mest her, av og til mest der...

Det varierer jo riktignok over alt, men mitt inntrykk er at det virker mer stabilt andre steder. I Norge, feks., får jo skisentrene på Vestlandet og Nord-Vestlandet alltid massevis med snø.

Men du sa øst i Østerrike? Ganske overraskende, sånn meteorologisk sett ville jeg vel ikke tro det. Men det ligger jo et stykke til nord da, i tillegg til at det er et stykke øst. Og jo lenger øst, jo kaldere klima. Likevel skulle man jo tro at det fikk mindre nedbør fra Atlanterhavet da.

Val Thorens
Mari #126909 07/08/2005 8:29 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Vet noen her hvordan det er i Val Thorens? Jeg vurderer å planlegge en tur dit til vinteren. Er det snøsikkert? Hvordan er offpistemulighetene der? Har hørt at det ikke er mye turister eller andre skientusiaster, stemmer det?

Logikk
Mari #126910 07/08/2005 10:39 PM
Entusiast
Entusiast

Ja, Alpene er uforutsigbart med hensyn til snø. Hadde selv griseflaks i St. Anton i vinter, to uker med pudder, men dette er kjent som et off-pist sted, og da kreves spisse albuer, kjapt avtrekk og endel leting for å det beste ut av oppholdet. Sonnenkopf er et bra tips når det er noen dager siden siste snøfall og i Lech holder snøen seg løsere lenger etter snøfall en i St. Anton. MEN! mitt beste tips er dette: De fleste steder i Alpene har du bra Off-pist muligheter, og velger du et sted som IKKE er kjent for løssnøkjøring er sjansene for usporet terreng mye større. Generelt er italienerne langt mindre hissig på løssnøen en franskmenn og østerikere (fordi mange av de italienske anleggene har streng anti-off-pist politikk, men litt svinn må man regne med).Hvor snøen faller ned i Alpene varierer med hvor været står på fra, og vestavindsbeltet er langt mindre fremtredende i Alpene enn her til lands, så det er ingen automatikk i at det kommer mest i vest. Men ofte vil været stå på mye fra en retning på forvinteren slik at en side har masse snø og de andre tilnærmet null. Det sikreste er å vente til februar, da har det jevnet seg ut. Sett deg i bilen og dra dit snøen er, på tross av hva du hører får du alltid tak over hodet. Liker du mer sikkerhet tar du Kielferga og leier bobil i Tyskland, det er "nesten gratis" om vinteren. God tur

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå