Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Seth Vicious: Montere hvor?
#125973 20/10/2005 10:08 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Jeg lurer på hvor jeg skal montere bindingene på de nye skiene.

Hittil har jeg bestemt at jeg skal ha bindingene på den grønne siden ("oversiden"), men jeg lurer litt på om de skal frammonteres en smule.

Mye tyder på at merkene på siden av skien står 2cm for langt bak, og at "0" på skien egentlig er "-2".

Jeg kommer til å kjøre mest mulig løssnø, og minst mulig jibbings (bortsett fra en og annen dropp uten krumspring). Det blir neppe særlig mye switchaktiviteter. Jeg ser for meg fresing ned sider i Røldal og på Stranda, og høyst sannsynlig en del tukling i krattskogen i Hemsedal. Jeg kjører selvsagt alpint (ærlig talt ;-)

Jeg heller mot å montere +3 i forhold til skalaen på skiene, altså +1 hvis man måler på selve skien, men jeg vil selvsagt gjerne høre hva andre (som vet hva de snakker om!) mener om dette fantastisk viktige temaet.

Søk etter "vicious mounting" her for å lese hva en del folk på K2-forumet mener om saken:http://www.k2factoryteam.com/idealbb/

Tja...
Christian #125974 20/10/2005 12:46 PM
Entusiast
Entusiast

Christian, du er vel strengt tatt på sporet av noe.. men ikke sett de dead center.. ville ikke jeg ha gjort.. men ikke for langt bak heller.. f.eks. så kjører seth med skiene sine fremstilt i forhold til det fabrikken anbefaler, sånn om trent +1 eller no.. spør endre, han visste det der.. tror jeg?- uansett, når det er en twintip har du jo mindre trykk på tailen, noe som tilsier at bindinga bør fremstilles i forhold til en med flat tail.. resten blir en smakssak... har tro på deg christian.. hehe

Hm...
Christian #125975 20/10/2005 6:11 PM
pes Offline
Fersking
Fersking

Jeg fikk mine Seth Vicious montert i dag. Alt er jo litt etter bruks område. Jeg endte på fabrikk merke. Skal kun bruke dem til freeride og ikke ned Totten skogen så veldig mye hvertfall.... Har tidligere kjørt pistolene på +1,5 og synes det fungerte bra, men bitte bitte litt henging i støvlene. Endte derfor denne gang på fabrikk merket. Så om du skal bruke den mest til storfjell så hadde jeg slengt den på fabrikk merket. Men på K2 sine sider står da at til vanlig bruk anbefales 0 til 3 cm. Men må gjøre det litt etter følelsen. Gleder meg til å kjøre på skien! tror den blir goood

pes

Hm...
Christian #125976 20/10/2005 6:13 PM
pes Offline
Fersking
Fersking

Jeg fikk mine Seth Vicious montert i dag. Alt er jo litt etter bruks område. Jeg endte på fabrikk merke. Skal kun bruke dem til freeride og ikke ned Totten skogen så veldig mye hvertfall.... Har tidligere kjørt pistolene på +1,5 og synes det fungerte bra, men bitte bitte litt henging i støvlene. Endte derfor denne gang på fabrikk merket. Så om du skal bruke den mest til storfjell så hadde jeg slengt den på fabrikk merket. Men på K2 sine sider står da at til vanlig bruk anbefales 0 til 3 cm. Men må gjøre det litt etter følelsen. Gleder meg til å kjøre på skien! tror den blir goood

pes

feil på skiene
Christian #125977 20/10/2005 7:49 PM
Fersking
Fersking

Det er viktig å legge merke til hva Christian faktisk skriver her, og hva som står på K2 sin hjemmesiden også.

SV'ene sitt midsole merke er faktisk 2cm for langt bak, og hvis du f.eks. skal frammontere de med 1cm, så betyr det at du må montere disse 3cm foran midtmerket.

Har du montert de akkurat midt på skalaen på skia, så har du faktisk bakmontert med 2cm.

Seth selv sier han kjører med de på +5 i henhold til hans egne ord på factory siden.

Og, legg merke til følgende sitat (fra k2factoryteam forumet om Seth Vicious skrevet av Seth selv):

"This winter while hanging out with McConkey, we were messuring some protos he had against some madians and found that the graph on the side is somewhat off of what the real center is, if you were truly going to center mount your skis. I am not trying to confuse any one with what I'm saying. From what we found by meassuring many different ways was that the graph is off by 2cm. I have been mounting my skis at +5 on the graph for a mid sole, when really it is only +3cm. So take it for what its worth. Stick with the graph for now, maybe it will change in the future. Truely you should always messure out you skis before getting them mounted to stay consistent with what you want for a mount. Forward mounting is still new to most people and shops, so use a tape and know before they are drilled"

Du finner masse om dette under:http://www.k2factoryteam.com/idealbb/» Home » » General Rant » » Seth Pistol Forum »

hm2...
Christian #125978 21/10/2005 12:32 AM
pes Offline
Fersking
Fersking

Etter å satt jord og himmel i bevegelse så er jeg ikke helt enig. Jeg har selv kjørt og snakket med folk på både 1 og 2 generasjon seth pistol og nå Vicious. Det som er sikkert er at det er samme avmerking på både alle skiene. Synes det skulle vært meget rart om k2 setter alle disse skiene helt feil. I tillegg tror jeg ikke man kan måle punktet på samme måte som det ble gjort før pga knekk punkter, tupper etc. Jeg har hvertfall 3 forskjellige ski der de er helt anderledes fra ski til ski. Derfor mener jeg at punktet er riktig og alt foran det blir pluss. Snakket også med Sport Extreme i trondheim og han hadde kjørt på Viciousene i 189 og mente de defintivt burde settes på normal punktet. Når det gjelder det innlegget på k2 sidene så tror ikke jeg det er skrevet av seth akkurat.

pes

Ingen andre er enige med deg....
Christian #125979 21/10/2005 8:44 AM
Fersking
Fersking

Det å sammenligne pistols og vicious blir feil. Hele konstruksjonen er jo forskjellig. Men du sier først at skia er helt like, og deretter at alle ski har dette forskjellig? :S

Men det er en helt annen diskusjon.

Hvor har han kjørt på vicious 189 forresten? De første var jo ferdig på fabrikken for bare 8 uker siden?

Uansett...søk litt rundt. Det er tydelig enighet på flere forum om at Vicious sin skala er feil. Hva Sport Extreme i Trondheim sier blir litt feil når enorme internettforum med flere tusen skinerder sier det uten at noen protesterer der.

Men hvis Sport Extreme i Trondheim vet noe som det samlede skinerdmiljøet på internett ikke vet, så burde de kanskje rykke ut før alle feilmonterer skia sine?

Og de som har hengt ut på K2 forumet siden 2003 hevder at det er Seth som skriver under det nicket, OG flere andre steder på forumet er det forskjellige folk som sier at Seth frontmonterer med +5. Legg også merke til følgende (om Mounting på K2 sine hjemmesider):

0 ? 3cm forward : All Mountain: If you plan on skiing mostly outside the park, and want the ski to behave like a traditional ski, you should stay on the conservative side and mount traditionally.

3cm-5cm forward : 50% All Mountain, 50% Terrain Park. When mounting beyond 3 cm, you will lose a little of the traditional feel of length in front of the binding, but with more tail, you gain the control in the air and riding switch. Seth Morrison mounts his Pistols typically at 5cm forward.

5cm-7.5 cm forward : If you bought the skis primarily for the terrain park, or are focused on riding switch in powder or in the backcountry, you may consider mounting your skis this far forward. While you may sacrifice forward directional float and stability, it?s made up for in the switch riding and landing stability and balance in the air. From 6.0cm to 7.5cm forward is where Chris Turpin, Pep Fujas, Mark Abma and Rory Silva typically mount their skis.

Hvem?
Christian #125980 21/10/2005 9:26 AM
Fersking
Fersking

Hvem hos sport extreme har du snakket med forresten?

Paul kjører bare Armada siden han er importør...Kristoffer kjører K2 Public EnemyBjørn har kanskje kjørt Vicious...men er mer bakkemann...Tom og Andreas er brettfolk....

Kommentar fra Endre Løvaas
Christian #125981 21/10/2005 9:35 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

"Jeg har montert mine 5 cm foran balansepunkt, akkurat som sjefen sjøl."

Men hvor er balansepunktet i forhold til skalaen på siden av skien?

Hodet mitt, hodet mitt! :-D

Direkte link til debatten hos K2
Christian #125982 21/10/2005 9:44 AM
Fersking
OP Offline
Fersking

Her: http://tinyurl.com/9m82oSørvis!

hm3...
Christian #125983 21/10/2005 11:33 AM
pes Offline
Fersking
Fersking

Jeg skal ikke si at jeg har rett, men har pratet med både vpg og oslo sports og de sa ikke noe om at skien var feilmontert. VPG anbefalte at skien skulle til storfjell være på 0 til pluss 2 fra merket. Noe som bra stemmer med k2 sine sine egne offiselle sider.

Når det gjelder de forskjellige skiene så sier han du referer som seth til at det samme gjaldt fjorårets pistoler. Ref sitat under

"When you do this running surface messurement on the Vicious or last years Pistols, you will see that what K2 says is the core center is off, back 2cm of the tape messurement, so if the graph on the side wall went to 9.5, that would actually be the true/core center not the 7.5cm that is listed. On the graph mid sole or what the real strating point should be is +2."

Derfor nevnte jeg fjorårets ski i sted. At K2 skulle ha feilmontert merket flere år på rad synes jeg fortsatt skulle være rart.

Har selv kjørt på k2 pistol 189 fra i fjor og likte den godt på merket. Skal kun bruke den til storfjell. Til annet bruk har jeg andre ski.

kjør hardt kjør stiiil:-)

pes, uviktig kommentar:
Christian #125984 21/10/2005 12:35 PM
Entusiast
Entusiast

hehe, nå har det seg sånn at Seth skriver på K2 sidene da.. mulig det er litt pussa på, hva vet jeg.. men.. som sagt... han skriver selv.

hva er sannsynelig da
Christian #125985 21/10/2005 12:47 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

at K2 er så ubrukelig at de stadig vekk merker skiene sine feil?

Hvordan kan du også være så sikker på at det er seth som skriver? Det er jo et helt vanlig forum som er lagt ut av k2. Tilsvarende som friflyt og med tilsvarende friflyt kommentarer......

SID
Christian #125986 21/10/2005 2:35 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hvis brukeren er "SID", så er det Seth selv som skriver. Det kan jeg garantere deg.

Sid = Seth
Christian #125987 21/10/2005 8:11 PM
Fersking
Fersking

Jepp - sant det.Selv om trøndere generelt er skeptiske.

Tror folk hadde kasta ham rimelig fort ut for å utgi seg for å være seth, hvis han IKKE hadde vært ham.

monter litt frem
Christian #125988 22/10/2005 5:59 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Merkingen på K2 kan være litt missvisende. Jeg fikk mine nye maden AK ski forrige uke og jeg monterte litt lenger frem enn annvist! Liker ikke å stå så langt bak på skia, mye bedre kontroll i puddert ved å fremmontere litt! Samme gjelder ved landing for evt drop. kommer jo seff litt ann på hvor høyt du setter droppen!Knus på Seth skia er helt konge, har selv to av den gamle modellen, tåler sykt mye juling og holder seg bra! De som si er K2 er noe drit burde se som om en gang til. Monopol i dagens marked spørr du meg!

Eller å melde så falt første snøen her i sogndal idag. Konge studie sted wink

3 cm fra midsole er mitt allround tips
Christian #125989 23/10/2005 12:28 PM
Entusiast
Entusiast

En kompis av meg har Seth V og han har montert den på + 3.Det virker veldig bra og funker både i offpist og bra i bakke (så bra de skia kan være i bakke). Har selv prøvd de og det er min oppfatning også. Føler vel derfor at det som står på hjemmesiden til K2 er riktig. K2 forandret vel sitt system i fjor ? Jeg har et par Kahuna (dvs samme som Maiden) og de har et system som viser midsole i sentrum og + 3-2-1 framfor midsole og minus 1-2-3 bak midsole. Jeg har montert mine som + 2 (noe som jeg antar også er + 2 på dagens system, siden det er målt i forhold til midsole). Det fungerer veldig bra for meg. Virker som K2 de første årene med Seth P og kahuna ikke mente at skia skulle være for midtmontert, men har snudd litt på det ? I alle tilfeller er det viktig å påpeke at midsole ikke er det samme som midtmontert. Og +2/3 gir en relativ vanlig skifølelse, og ikke en følelse av å kjøre midtmontert ski. Mener jeg da.

Og årets første snø har falt i Elverum også, med trysilfjellet åpent fra neste helg så kan vi erklære sessongen i gang.

da ses vi...
Christian #125990 24/10/2005 6:02 PM
Fersking
Fersking

...til helgen. (hvis ikke værmeldinga for fredag slår til, med regn og pluss 9)....

wink

Trysilfjellet er mitt hq også. Totalt undervurdert frikjøringsperle i sørnorge. flere naturlige parker i terrenget med masse variert moro.

takk for bra debatt!
Christian #125991 24/10/2005 6:26 PM
Medlem
Medlem

Har fulgt debatten med stor glede, endelig en skikkelig god-nerdete debatt. Skulle gjerne hatt flere av disse... Og jetmotor: Trysil er en frikjøringsperle under de rette forholdene, men ikke skryt for mye, for da blir det jo fortere oppkjørt der.....

Ok, da er det avgjort!
Christian #125992 26/10/2005 1:45 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Takk til alle som har kommet med innspill! (Til og med dere som har plapret i vei om Seth Pistol, som er en helt annen ski ;-)

Jeg går for +4, målt etter skalaen på skiene.

+3 etter skiskalaen virker som minimum, og når Herr Morrison selv kjører på +5, satser jeg på at +4 blir helt tipp-topp til mitt bruk. +5 hadde altså vært +3 om skalaen ikke hadde vært 2cm for langt bak (som den tydeligvis er).

Kamerat "Todd" her på FF kjøper straks 189 SV selv, med samme ca bindinger (Rossi Scratch 140 Ti Pro, Look PX12), og kommer kanskje til å montere dem forskjellig fra meg. Jeg kan jo skrive et innlegg når alt er prøvekjørt, og si fra hva vi synes funker best.

Dukkert
Christian #125993 14/02/2006 4:41 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Både jeg og Todd synes skiene dykker litt når vi kjører fort i nysnø (og det gjør vi jo så mye vin kan). Jeg har flyttet mine 3cm tilbake, til +1 på skalene. Det kommer Todd også til å gjøre, eller kanskje helt til 0-merket. Så sånn er det.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå